mboost-dp1
Fyrværkeri nytårsaften?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
o00o (47) skrev:Vi andre skal vel ikke bøde for 0,06 promilles dumheder.
Har du andre løsninger end den totalitære forbudsmodel?
For at svare på det sidste først, så er det ikke sagligt at sætte lighedstegn mellem forbud, indført ved en demokratisk proces, og totalitarisme.
Et generelt forbud mod fyrværkeri til private har intet med totalitarisme at gøre - ligesom et forbud mod kanonslag intet har med totalitarisme at gøre.
Ét forbud er ikke totalitarisme, men når der kommer flere og flere så nærmer det sig, og jo et demokrati kan også sagtens være totalitært.
o00o (47) skrev:
Mht. om "vi andre" skal bøde for de fås dumheder.
Ja sådan virker det. Det er derfor vi har hastighedsbegrænsninger på vejene - hvis alle kørte fornuftigt, var det ikke nødvendigt. Og, som med vejene, er det også sådan med fyrværkeri, at det - desværre - ikke altid kun er den dumme, det går ud over.
Lidt propotionssans ville være sundt. Der dør betydeligt flere i trafikken end af fyrværkeri og uden hastighedsbegrænsningerne ville endnu flere komme til skade. Skulle man derimod følge dit forbudsrationale burde biler være gjort forbudt for længe siden. Eller hvad med alkohol? Skal vi også forbyde druk, så alle kan sidde og drikke saftevand nytårsaften, fordi der er nogle idioter som kommer op at slås eller skal indlægges med alkoholforgiftning?
o00o (47) skrev:
Jeg mener, at skaderne fra det private pyromani-trip hvert år - på fingre, øjne, ører, hunde, babyer, brande, og ikke mindst på miljøet, er så store, at vi bør overveje et forbud.
Fyrværkeri kan da være pænt nok, men vi skriver 2009 nu, og krudt er måske slet ikke så spændende længere som dengang, børnenes eneste legetøj var sten og gamle dæk... hvornår kommer vi videre?
Langt flere brande opstår på grund af pejse, tændstikker, lightere, cigaretter og stearinlys. Skal vi også forbyde dem?
I øvrigt er det et tåbeligt argument, at fyrværkeri skal forbydes bare fordi du synes det er kedeligt. Der er garanteret også massere af ting du foretager dig, som jeg vil synes er dødsygt, men derfor ønsker jeg ikke at det skal forbydes. Du kan gøre som det passer sig, men du skal overhoved ikke blande dig i hvad jeg foretager mig.
@Hůňděštějlě2 (52)
Ih, du almægtige...
Hvis ikke jeg skal blande mig, hvem skal så?
Jeg har ikke argumenteret sådan. Derimod har jeg sagt, at det på en række måder er samfundsskadeligt og, i modsætning til i bil-parallellen, er der ikke noget ved fyrværkeri, som kan kaldes infrastruktur, nyttigt eller på nogen måde uundværligt, tværtimod.
Din afvisning af alle nævnte problemer ved fyrværkeri med en håndbevægelse og skingre råben op om totalitærstat kan med rette kaldes proportionsforvrængning.
Du kan gøre som det passer sig, men du skal overhoved ikke blande dig i hvad jeg foretager mig.
Ih, du almægtige...
Hvis ikke jeg skal blande mig, hvem skal så?
I øvrigt er det et tåbeligt argument, at fyrværkeri skal forbydes bare fordi du synes det er kedeligt.
Jeg har ikke argumenteret sådan. Derimod har jeg sagt, at det på en række måder er samfundsskadeligt og, i modsætning til i bil-parallellen, er der ikke noget ved fyrværkeri, som kan kaldes infrastruktur, nyttigt eller på nogen måde uundværligt, tværtimod.
Lidt propotionssans ville være sundt.
Din afvisning af alle nævnte problemer ved fyrværkeri med en håndbevægelse og skingre råben op om totalitærstat kan med rette kaldes proportionsforvrængning.
Jeg synes det er ganske naturligt at stramme op, når sådan noget sker.
Jeg boede selv i Kolding - tættest på Seest - og kunne se alle herlighederne i lige luftlinje. Min første tanke efter "Det store brag" var at flere hundrede mennesker måtte være døde af det - heldigvis sikrede indsatslederne at det ikke skete.
Jeg så helst fyrværkeri pålagt en ekstrem afgift, så det blev meget mindre udbredt. På den måde bliver det også lettere at opdage det ulovlige fyrværkeri.
0,06 promille er i orden? - også når der er dødsulykker blandt dem?
Skulle mord så også være lovligt? - det går kun ud over én person.
De samfundmæssige udgifter er enorme! - og jeg har ondt af dem der har brug for en ambulance eller en brandbil, hvor uheldet ikke er relateret til fyrværkeri, for de får måske ikke hjælp i tide.
Måske man skulle indføre at ulykker med fyrværkeri ikke dækkes af den danske sygesikring, ligesom ski-ulykker heller ikke dækkes!
Godt nytår!
Jeg synes det er ganske naturligt at stramme op, når sådan noget sker.
Jeg boede selv i Kolding - tættest på Seest - og kunne se alle herlighederne i lige luftlinje. Min første tanke efter "Det store brag" var at flere hundrede mennesker måtte være døde af det - heldigvis sikrede indsatslederne at det ikke skete.
Jeg så helst fyrværkeri pålagt en ekstrem afgift, så det blev meget mindre udbredt. På den måde bliver det også lettere at opdage det ulovlige fyrværkeri.
0,06 promille er i orden? - også når der er dødsulykker blandt dem?
Skulle mord så også være lovligt? - det går kun ud over én person.
De samfundmæssige udgifter er enorme! - og jeg har ondt af dem der har brug for en ambulance eller en brandbil, hvor uheldet ikke er relateret til fyrværkeri, for de får måske ikke hjælp i tide.
Måske man skulle indføre at ulykker med fyrværkeri ikke dækkes af den danske sygesikring, ligesom ski-ulykker heller ikke dækkes!
Godt nytår!
Så ku vi jo starte med rygning: Det er samfundsskadeligt i langt højere grad, og det har absolut ingen nytteværdi. Og hvad med alkohol?
Juletræer forsager også brandulykker, så man kunne jo forbyde det levende lys?
Pas nu på med at begrænse menneskets eget frie valg...der findes problemer langt større og mindre kønt end fyrværkeri:)
Godt nytår!
(2-400 kroner)
Så ku vi jo starte med rygning: Det er samfundsskadeligt i langt højere grad, og det har absolut ingen nytteværdi. Og hvad med alkohol?
Juletræer forsager også brandulykker, så man kunne jo forbyde det levende lys?
Pas nu på med at begrænse menneskets eget frie valg...der findes problemer langt større og mindre kønt end fyrværkeri:)
Godt nytår!
(2-400 kroner)
Der er ikke noget argument mod at gøre noget ved nogen af de ting jeg nævnte, andet end, som sagt, personlig frihed. Hvis du forbyder mig, at fyre fyrværkeri af, så indskrænker du også min frie vilje. Det samme gør sig gældende med rygning, alkoholindtagelse, anskaffelse af juletræer med levende lys ect.:)
Man kan derimod diskutere, hvor går grænsen for, hvad politikere skal blande sig i? Men det er en helt anden diskution. Jeg understregede blot, at fyrværkeri er det mindste problem, i den store sammenhæng.
Der er ikke noget argument mod at gøre noget ved nogen af de ting jeg nævnte, andet end, som sagt, personlig frihed. Hvis du forbyder mig, at fyre fyrværkeri af, så indskrænker du også min frie vilje. Det samme gør sig gældende med rygning, alkoholindtagelse, anskaffelse af juletræer med levende lys ect.:)
Man kan derimod diskutere, hvor går grænsen for, hvad politikere skal blande sig i? Men det er en helt anden diskution. Jeg understregede blot, at fyrværkeri er det mindste problem, i den store sammenhæng.
Fyrværkeri burde forbydes for private!
Jeg har en gang oplevet en stor raket lande få centimeter fra mig mens jeg var på vej hjem fra et par venner i august...
Jeg er ligeglade med hvor lille andelen af folk er, som ikke kan udvise bare en lille smule ansvar..
Om der så blot er en idiot der smider rundt med fyrværkeri og ødelægger et andet menneskes liv, så er jeg fuldstændig ligeglad med om millioner af andre bliver berørt af et sådant forbud..
Problemet ville naturligvis være det, at de der kan udvise det korrekte ansvar ville holde sig fra fyrværkeri, mens svinene stadig ville skaffe det..
Natuligvis er der mere en en uansvarlig idiot i Danmark, der aldrig burde håndtere fyrværkeri.. Der er hundredevis af dem!
Jeg har en gang oplevet en stor raket lande få centimeter fra mig mens jeg var på vej hjem fra et par venner i august...
Jeg er ligeglade med hvor lille andelen af folk er, som ikke kan udvise bare en lille smule ansvar..
Om der så blot er en idiot der smider rundt med fyrværkeri og ødelægger et andet menneskes liv, så er jeg fuldstændig ligeglad med om millioner af andre bliver berørt af et sådant forbud..
Problemet ville naturligvis være det, at de der kan udvise det korrekte ansvar ville holde sig fra fyrværkeri, mens svinene stadig ville skaffe det..
Natuligvis er der mere en en uansvarlig idiot i Danmark, der aldrig burde håndtere fyrværkeri.. Der er hundredevis af dem!
Tyrian (58) skrev:Hvis du forbyder mig, at fyre fyrværkeri af, så indskrænker du også min frie vilje. Det samme gør sig gældende med rygning, alkoholindtagelse, anskaffelse af juletræer med levende lys ect.:)
Hvis du ryger i hjemmet, og ikke har børn, så ser jeg intet problem.
Hvis du har børn, ryger på arbejdet, ryger mens du venter på bussen...
Så indskrænker du andre menneskers frihed til at fravælge rygning, da du tvinger børn, kolleger og folk der venter på bussen til at ryge!
Jeg har intet imod rygere.. Men når man modtager en fyreseddel fordi man beder en kollega på kontoret om at slukke den 30. cigaret kl. 10 om formiddagen, så får man meget svært ved at følge alle de forbandede "Det er bare en hetch mod alle os rygere som ALRIG har gjort jer ikke-rygere en skid!" argumenter!
General_ONeill (59) skrev:Fyrværkeri burde forbydes for private!
Det er som udgangspunkt kun tilladt at anvende fyrværkeri i perioden fra den 1. december til den 5. januar.
http://www.politi.dk/da/borgerservice/fyrvaekeri/
Systran (65) skrev:Problemet med at forbyde fyrværkeri kunne jo være den omvendte effekt ved, at flere og flere folk ville begynde på at fremstille det selv, og det ville jo gøre det endnu mere farligt og usikkert.
Ja netop.
De der i forvejen håndterer fyrværkeri forsvarligt ville undvære det, mens de der er skyld i ulykkerne bare vil skaffe alt de kan ønske sig ulovligt!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.