mboost-dp1
Fyrværkeri nytårsaften?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Før hen købte jeg for 1000-1200,- raketter, men de sidste par år har jeg ikke haft lyst til at købe noget. Jeg har ikke savnet det.
Har set det samme slags nytårskrudt blive fyret af i lidt over 20 år nu, og det er bare ikke særlig imponerende mere. Er det mig eller kommer fyrværkeriindustrien bare ikke videre? Hvis nu de fik lavet noget i stil med fyrværkeriet i den første Ringenes Herre-film ville min interesse nok komme tilbage, indtil da, not so much.
Må indrømme at det aldrig rigtigt har sagt mig noget det med at købe det eller at affyre det... Da jeg var mindre måtte min far nærmest tvinge mig til, at smide penge efter det...
Men som #1 & #2 siger, så ville jeg savne det, hvis det ikke var der nytårsaften.
#5 Vi holdte nytårsaften, hele familien, på et stort gods i Jylland i år 2000, hvor der var en "chef"-fyrværker fra Tivoli som lavede et hell-of-a-show, med raketter som formede sig som 2-tal og 0-taller i luften...
Men som #1 & #2 siger, så ville jeg savne det, hvis det ikke var der nytårsaften.
#5 Vi holdte nytårsaften, hele familien, på et stort gods i Jylland i år 2000, hvor der var en "chef"-fyrværker fra Tivoli som lavede et hell-of-a-show, med raketter som formede sig som 2-tal og 0-taller i luften...
Fyrværkeri er ikke mere spild af penge end juletræer og kransekage - det er bare en del af en tradition.
Jeg skal selv lige skyde en enkelt eller 2 raketter af, men kun for et par 100kr. At nøjes med at se andres er som at nøjes med at kigge ind af vinduer for at se andres juletræer.
Ved år-tusindeskiftet brugte jeg 1500kr bla på batterier, men blev temmelig skuffet, så det gør jeg ikke igen. De bedste batterier der findes kan ikke købes for penge, og sidder på min kone, og så kan de bruges igen og igen... ;-)
Jeg skal selv lige skyde en enkelt eller 2 raketter af, men kun for et par 100kr. At nøjes med at se andres er som at nøjes med at kigge ind af vinduer for at se andres juletræer.
Ved år-tusindeskiftet brugte jeg 1500kr bla på batterier, men blev temmelig skuffet, så det gør jeg ikke igen. De bedste batterier der findes kan ikke købes for penge, og sidder på min kone, og så kan de bruges igen og igen... ;-)
Jeg er helt enig med #1; At man ikke selv bruger penge på det, er ikke det samme som at det er spild af penge...
Hvad med muligheden: "Jeg laver det selv"?
Nytår er ikke nytår uden en sejlgarnsbombe på størrelse med en fodbold.
Nytår er ikke nytår uden en sejlgarnsbombe på størrelse med en fodbold.
Jeg har brugt 50 kroner i Tiger på kastestjerner og bordbomber. Ikke at jeg ikke kan lide fyrværkeri, jeg overlader bare indkøbene til de, som har råd.
Til gengæld hader jeg de idioter som absolut skal kyle rundt med diverse støjende kanonslag - især når de gør det allerede i starten af december.
Til gengæld hader jeg de idioter som absolut skal kyle rundt med diverse støjende kanonslag - især når de gør det allerede i starten af december.
Sidste gang jeg købte en raket var i år 2000. Mener den kostede 499,-. Bare et problem - det var en fuser!! Den fløj op og sagde 'puff'. Ingen farver eller meterlange slørhaler.
Hmm, skulle nok bare have købt 2-3000 heksehyl og trampet lidt på dem. Det havde helt sikkert været sjovere!
For et par år siden var vi nogle stykker der havde købt en stak batterier (5 tror jeg). Da batteri #2 skydes af (det er sat rigtigt og det hele) begynder det at skyde ud af bunden og lette en halv meter fra jorden, drejer til næsten vandret, og placere de næste 4-5 skud lige fobi hovedet (<10cm) på en af de andre gæster -og lige lukt ind i et vindue der revner totalt. Det var rent held at batteriet herefter opgiver at skyde mere og falder til jorden med et lakonisk "Så får i ikke mere for de 299,-".
I år tror jeg det bliver til 6 faldskærmsraketter til en flad 10er. De har altid været et hit, og skulle der være en enkelt smutter eller to, nåja, så lad gå da.
Hmm, skulle nok bare have købt 2-3000 heksehyl og trampet lidt på dem. Det havde helt sikkert været sjovere!
For et par år siden var vi nogle stykker der havde købt en stak batterier (5 tror jeg). Da batteri #2 skydes af (det er sat rigtigt og det hele) begynder det at skyde ud af bunden og lette en halv meter fra jorden, drejer til næsten vandret, og placere de næste 4-5 skud lige fobi hovedet (<10cm) på en af de andre gæster -og lige lukt ind i et vindue der revner totalt. Det var rent held at batteriet herefter opgiver at skyde mere og falder til jorden med et lakonisk "Så får i ikke mere for de 299,-".
I år tror jeg det bliver til 6 faldskærmsraketter til en flad 10er. De har altid været et hit, og skulle der være en enkelt smutter eller to, nåja, så lad gå da.
Clauzii (16) skrev:#14:
Ja, nogen gange skulle man tro der var udbrudt krig :D
Og dem der mener flasker KUN er til at drikke af, og derfor ligger raketterne ned på jorden istedet for? Hvor dum kan man være :O
Der var en sidste år på vores nabovej, som fik forbrændt hele hånden og 20 cm af sin højre arm med en 3. gradsforbrændning, da han valgte at affyre en stor raket "fra sin hånd".. Det bedste ved det hele var dog, at manden var en 32 årig far, som hverken var fuld eller påvirket på nogen måde...
Hůňděštějlě2 (14) skrev:Jeg har brugt 50 kroner i Tiger på kastestjerner og bordbomber. Ikke at jeg ikke kan lide fyrværkeri, jeg overlader bare indkøbene til de, som har råd.
Det er sgu god stil! Så er der Gramsesspektrum på MAX volume på anlægget, mens du klæder dig i sort og begynder at kaste til højre og venstre med kastestjernerne?
:P
Spild af penge, men har dog altid lige købt lidt til mine mindre søskende... har brugt 150 kr i år...
Hvorfor ikke købe nyt hard- eller software for samme penge ? :D
Hvorfor ikke købe nyt hard- eller software for samme penge ? :D
Synes det er spild af penge.
Men har købt en masse alligevel.
Synes altid børnene får det fede. Og jeg føler mig så dum når jeg køber børnefyrværkeri...
Edit: undskyld, 'juniorsortiment'.. børn og fyrværkeri er jo no go, men så længe det hedder noget med 'junior' så er det i orden.
Men har købt en masse alligevel.
Synes altid børnene får det fede. Og jeg føler mig så dum når jeg køber børnefyrværkeri...
Edit: undskyld, 'juniorsortiment'.. børn og fyrværkeri er jo no go, men så længe det hedder noget med 'junior' så er det i orden.
vandfarve (18) skrev:Det er sgu god stil! Så er der Gramsesspektrum på MAX volume på anlægget, mens du klæder dig i sort og begynder at kaste til højre og venstre med kastestjernerne?
:P
Ups! Jamen så stjernekastere :)
De er i øvrigt kanon at fyre af i et mørkt rum, mens man tager billeder med ~30sek. lukketid.
MiniatureZeus (17) skrev:
Der var en sidste år på vores nabovej, som fik forbrændt hele hånden og 20 cm af sin højre arm med en 3. gradsforbrændning, da han valgte at affyre en stor raket "fra sin hånd".. Det bedste ved det hele var dog, at manden var en 32 årig far, som hverken var fuld eller påvirket på nogen måde...
Men behøver ikke at være påvirket for at være dum i låget ;)
Da jeg bor i Kolding, tror jeg jeg har fået nok a fyrværkeri ved Seest-katastrofen for nogle få år tilbage - aldrig mere skal jeg have fyrværkeri.
Pjat med dig, mit fyrværkeri er ligeså sikkert som det der købes i butikkerne. Specielt nu hvor jeg har fået et politiforbud mod at købe beriget uran :/
Pjat med dig, mit fyrværkeri er ligeså sikkert som det der købes i butikkerne. Specielt nu hvor jeg har fået et politiforbud mod at købe beriget uran :/
noramskull (29) skrev:#21
ja og næste år sidder du og skriver med en ping i munden da dine hænder er blevet sprunget af...
nej jeg nyder min nytårs aften foran min pcer og ler af folk der får sprunget hænder i stykker ved at "lege" med fyrværkeri..
det siger mig absolut intet...
- meco
Jeg tænker tit på hvor flot et show man kunne få hvis alle i ens by istedet for selv at betale for at købe fyrværkeri brugte deres penge på at hyre en fyrværker... Ville også være en hel del mere sikkert. Projektil våben og fulde mennesker er en dårlig cocktail.
Jeg har vel brugt en 4-500 kr. på fyrværkeri i år. Det kan godt ske, at man kan se andre skyde det af, men det er ikke helt samme tilfredsstillelse.. og det gør heller ikke ens indre pyroman glad :D
Det giver jo heller ikke samme tilfredshed at se andre wanke, som når man selv gør det!
Det giver jo heller ikke samme tilfredshed at se andre wanke, som når man selv gør det!
#33:
Ha, der har vi 112% samme tanke. Ja, sikke et festfyrværkeri man kunne få der. Jeg husker et fyrværkeri i Odense året før HC A's fødselsdag få år siden. Det var en flok franskmænd der for en halv million fik dækket Kongens Have med gyldent 'tag' og en temmelig flot koreografi. OK, på et tidspunkt blev der fyet noget af der dalede lidt for glødende ned på jorden, eller rettere mange af os, men alt ialt et Super show med spændende musik og lyde som prikken ove i-et.
Og selvom Sdr. Magle måske ikke kan gøre det samme, kunne man fra små kommuners side af lægge f.eks. 50% af det indsamlede beløb i fest-kassen som støtte til "Et Mere Sikkert Nytår!".
Ha, der har vi 112% samme tanke. Ja, sikke et festfyrværkeri man kunne få der. Jeg husker et fyrværkeri i Odense året før HC A's fødselsdag få år siden. Det var en flok franskmænd der for en halv million fik dækket Kongens Have med gyldent 'tag' og en temmelig flot koreografi. OK, på et tidspunkt blev der fyet noget af der dalede lidt for glødende ned på jorden, eller rettere mange af os, men alt ialt et Super show med spændende musik og lyde som prikken ove i-et.
Og selvom Sdr. Magle måske ikke kan gøre det samme, kunne man fra små kommuners side af lægge f.eks. 50% af det indsamlede beløb i fest-kassen som støtte til "Et Mere Sikkert Nytår!".
Det er ikke bare spild af penge, det er direkte åndssvagt.
Det er lidt skræmmende, hvordan der tilsyneladende er mange, der ikke skal have til sig selv, men lige har købt lidt fyrværkeri til deres barn eller lillebror. Jeg læste om ham drengen der havde fået hånden sprængt i stykker, fordi en anden dreng havde smidt et tændt kanonslag hen til ham, som han samlede op. Fuck hvor er det meningsløst. Hvor bliver man vred - på de voksne mennesker, der har skaffet drengen kanonslaget.
Fyrværkeri er sindssygt farligt og 80'eragtigt, men derudover er det uinteressant og fyldt med tungmetaller som spredes på tilfældig vis udover landet og - naturligvis - ender i grundvandet engang, men først om mange år, når det er for sent at gøre noget ved det.
Jeg synes, vi for fremtiden helt skal forbyde fyrværkeri til private og evt. overlade det til nogle få uddannede fyrværkere at lave et show i de større danske byer nytårsaften kl. 12.
Godt nytår.
Det er lidt skræmmende, hvordan der tilsyneladende er mange, der ikke skal have til sig selv, men lige har købt lidt fyrværkeri til deres barn eller lillebror. Jeg læste om ham drengen der havde fået hånden sprængt i stykker, fordi en anden dreng havde smidt et tændt kanonslag hen til ham, som han samlede op. Fuck hvor er det meningsløst. Hvor bliver man vred - på de voksne mennesker, der har skaffet drengen kanonslaget.
Fyrværkeri er sindssygt farligt og 80'eragtigt, men derudover er det uinteressant og fyldt med tungmetaller som spredes på tilfældig vis udover landet og - naturligvis - ender i grundvandet engang, men først om mange år, når det er for sent at gøre noget ved det.
Jeg synes, vi for fremtiden helt skal forbyde fyrværkeri til private og evt. overlade det til nogle få uddannede fyrværkere at lave et show i de større danske byer nytårsaften kl. 12.
Godt nytår.
Har aldrig selv købt noget som helst fyrværkeri og har aldrig haft lyst til det.
For det første så er der jo MANGE andre folk der fyrer raketter op og hvad ved jeg (kan jo ligeså godt nyde at andre folk brænder deres penge op, end at man selv skal det)
For det andet så går det jo meget ud over naturen, tror vidst at mother nature helst vil se fyrværkeri gjort forbudt
For det tredje så er det så træls at se en gammel brugt raket ligge på gaden, på taget, i grøften, osv, i Juni måned, bare fordi der ikke er nogen der har samlet den op endnu
For det første så er der jo MANGE andre folk der fyrer raketter op og hvad ved jeg (kan jo ligeså godt nyde at andre folk brænder deres penge op, end at man selv skal det)
For det andet så går det jo meget ud over naturen, tror vidst at mother nature helst vil se fyrværkeri gjort forbudt
For det tredje så er det så træls at se en gammel brugt raket ligge på gaden, på taget, i grøften, osv, i Juni måned, bare fordi der ikke er nogen der har samlet den op endnu
Køber det aldrig, lavede bomber da jeg var en 13-14 - fatter ikke, at jeg havde så lidt hjerne.
Hæren har kureret mig for lyst til eksplosioner og raketter - det bliver aldrig helt det samme efter natteskydninger og exfiltrering under ild.
Men jeg synes da det er fint, at nogle gider.
Hæren har kureret mig for lyst til eksplosioner og raketter - det bliver aldrig helt det samme efter natteskydninger og exfiltrering under ild.
Men jeg synes da det er fint, at nogle gider.
AngelicLogos42 (33) skrev:Jeg tænker tit på hvor flot et show man kunne få hvis alle i ens by istedet for selv at betale for at købe fyrværkeri brugte deres penge på at hyre en fyrværker... Ville også være en hel del mere sikkert. Projektil våben og fulde mennesker er en dårlig cocktail.
Idéen om at slå sig sammen på frivillig basis, er slet ikke dårlig, men pas nu på du ikke giver politikkerne nogle "gode" idéer, ellers ender det bare med at de forbyder fyrværkeri og indfører en nytårsskat.
AngelicLogos42 (33) skrev:Jeg tænker tit på hvor flot et show man kunne få hvis alle i ens by istedet for selv at betale for at købe fyrværkeri brugte deres penge på at hyre en fyrværker... Ville også være en hel del mere sikkert. Projektil våben og fulde mennesker er en dårlig cocktail.
Fyrværkeri er altså hverken våben eller projektiler.
o00o (38) skrev:
Godt nytår.
SÅ mange mennesker er det heller ikke der kommer til skade. Sidste år var det 264 danskere som på den ene eller den anden måde blev skadet af fyrværkeri og det er ærligtalt meget få, taget i betragtning af hvor mange der fejrer nytår. Vi andre skal vel ikke bøde for 0,06 promilles dumheder.
Har du andre løsninger end den totalitære forbudsmodel?
Jeg har det fint med at kunne se andres fyrværkeri ;)
Det lige så flot som hvis jeg købte mit eget.
Og godt nytår til alle nu hvor jeg er her, husk 10 finger reglen!!!
Det lige så flot som hvis jeg købte mit eget.
Og godt nytår til alle nu hvor jeg er her, husk 10 finger reglen!!!
Har ikke købt noget i over 10 år fordi jeg synes det er mega spild af penge! så nasser på alle de andres :) men er villig til at købe det hvis min lille niece på 9 år synes det er skide fedt. de sidste par år og i år har jeg bare fyret det af min søster har købt til hende... mega reketter ovs også synes tøsen at det sjoveste er knaldperler og de der små pisse fontæner på ca 15 cm
Hůňděštějlě2 (42) skrev:Vi andre skal vel ikke bøde for 0,06 promilles dumheder.
Har du andre løsninger end den totalitære forbudsmodel?
For at svare på det sidste først, så er det ikke sagligt at sætte lighedstegn mellem forbud, indført ved en demokratisk proces, og totalitarisme.
Et generelt forbud mod fyrværkeri til private har intet med totalitarisme at gøre - ligesom et forbud mod kanonslag intet har med totalitarisme at gøre.
I Norge har man taget konsekvensen og indført forbud mod raketter med styrepinde. Og, selvom vi sikkert altid vil synes det er sjovt at påstå det, så ved vi godt, at Norge ikke er en totalitær stat.
Mht. om "vi andre" skal bøde for de fås dumheder.
Ja sådan virker det. Det er derfor vi har hastighedsbegrænsninger på vejene - hvis alle kørte fornuftigt, var det ikke nødvendigt. Og, som med vejene, er det også sådan med fyrværkeri, at det - desværre - ikke altid kun er den dumme, det går ud over.
Copy/paste fra dr.dk:
En nytårsaften som normalt
1. jan. 2009 07:59Indland
Falck melder om 268 brande landet over, 704 ambulance-ture og 43 fyrværkeriskader. Det er omtrent det samme niveau som sidste år.
Jeg mener, at skaderne fra det private pyromani-trip hvert år - på fingre, øjne, ører, hunde, babyer, brande, og ikke mindst på miljøet, er så store, at vi bør overveje et forbud.
Fyrværkeri kan da være pænt nok, men vi skriver 2009 nu, og krudt er måske slet ikke så spændende længere som dengang, børnenes eneste legetøj var sten og gamle dæk... hvornår kommer vi videre?
Laveste antal øjenulykker i over 30 år
http://dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/01/01111113.h...
Så nogle steder går det da den rigtige vej i forhold til sikkerhed :)
Spild af penge -ja, men det skal da ikke forhindre mig i at bruge små 100kr om året på det skidt...
Vil dog indrømme at jeg bliver mere og mere skuffet hvert år. Det lader til at de skærer hårdere og hårdere i krudtmængterne pga. de lorteregler der blev indført efter uhledet i seest, hvor vores politikere åbenbart så en mulighed for til at indførere mere idiotisk lovgivning og flere forbud på området.
Vil dog indrømme at jeg bliver mere og mere skuffet hvert år. Det lader til at de skærer hårdere og hårdere i krudtmængterne pga. de lorteregler der blev indført efter uhledet i seest, hvor vores politikere åbenbart så en mulighed for til at indførere mere idiotisk lovgivning og flere forbud på området.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.