mboost-dp1

Foretrukne web editor

Gå til bund
Gravatar #51 - lassemelbye
21. sep. 2009 16:45
Vim + xterm + Terminus font.
Gravatar #52 - lassemelbye
21. sep. 2009 16:59
Det er så smukt: http://funzone.dk/vim.png
Gravatar #53 - apkat
21. sep. 2009 17:17
Den standard tekst editor der nu er med mit OS, dvs. gEdit/Kate, textedit (eller textmate) eller notepad. Af ovenstående er Kate nok yndlings(frækt)
Gravatar #54 - Pephers
21. sep. 2009 17:18
TextMate
Gravatar #55 - -xero-
21. sep. 2009 19:30
Har kun arbejdet med Frontpage og Dreamweaver, og i blandt de to er det helt klart Dreamweaver.
Gravatar #56 - thethufir
22. sep. 2009 02:41
Jeg kan godt lide VI... :) Men hvis jeg leger lidt i C# er det selvfølgelig Visual C# 2005 Express :P
Gravatar #57 - Niversen
22. sep. 2009 06:58
notepad++ lidt skræmmende at så mange (76) har valgt frontpage..?!!!!!!

Gravatar #58 - Wassini
22. sep. 2009 07:12
Kommer an på hvad jeg skal lave:

UltraEdit, DreamWeaver - men lige for tiden leger jeg mest i Microsoft Visual Web Developer 2008 Express Edition
Gravatar #59 - .dot
22. sep. 2009 07:19
nyx (42) skrev:
Med 16% der bruger dreamweaver, forstår jeg bedre at ca. 90% af alle hjemmesider på nettet er ubrugelige ;) Hvornår har det nogensinde været en god ting at folk der hverken kan kode, designe, eller kende forskel på komplimentærfarver, kan lave en hjemmeside??

Bare fordi at Dreamweaver har en WYSIWYG del betyder det ikke at alle der bruger Dreamweaver bruger WYSIWYG, mig selv inkluderet.
Gravatar #60 - Cyberguyen
22. sep. 2009 07:34
Jeg synes der mangler Edlin - det er da den bedste teksteditor siden MS DOS :-)
Gravatar #61 - binderup
22. sep. 2009 07:47
Textmate på mac
Ultraedit på Windows
VIM på Linux
Gravatar #62 - Znoo
22. sep. 2009 08:15
PSPad er den foretrukne editor her. Glimrende freeware.
Gravatar #63 - Montago.NET
22. sep. 2009 09:18
Visual Studio 2008 !!!!

kvajpande, du som oprettede spørgsmålet !
Gravatar #64 - soren_ladegaard
22. sep. 2009 09:28
Rapidweaver fra Realmacsoftware til Macintosh.
Gravatar #65 - bjarkekr
22. sep. 2009 09:45
Enig med #62.. Bruger også pspad til næsten alt.. :)
Gravatar #66 - nyx
22. sep. 2009 10:21
.dot (59) skrev:
Bare fordi at Dreamweaver har en WYSIWYG del betyder det ikke at alle der bruger Dreamweaver bruger WYSIWYG, mig selv inkluderet.

Så, hvis du ikke bruger Dreamweaver til WYSIWYG, hvorfor bruger du det så overhovedet? Bare nysgerrig... :)

Et hurtigt spørgsmål til alle de WYSIWYG-folk der åbenbart (og skræmmende nok) er derude: Er der nogen af jer der nogensinde har 'studeret' brugervenligt design, åbnet en bog om brugervenlighed eller undersøgt lidt om farvers påvirkning af menneskets psyke?

Det ville bare være lidt morsomt at se hvor mange WYSIWYG folk der rent faktisk anede det mindste om hvad de lavede, sådan overfor deres brugere, for langt de fleste hjemmesider jeg besøger (og jeg overdriver lidt for effektens skyld) har MEGET runde kanter, comic sans som skrifttype, kraftige komplimentærfarver (helst 3 ved siden af hinanden), menuer, frames, Iframes, logins, log-throughs, "digg this" auto-expanding flash, 2 Java applets, 3 flash-bannere, og overholder samtidig ca. 0,9% af de standarder der er for hjemmesider... Ville være skæg at vide om det var de samme mennesker :)
Gravatar #67 - paradise_lost
22. sep. 2009 11:12
nyx (66) skrev:
Et hurtigt spørgsmål til alle de WYSIWYG-folk der åbenbart (og skræmmende nok) er derude: Er der nogen af jer der nogensinde har 'studeret' brugervenligt design, åbnet en bog om brugervenlighed eller undersøgt lidt om farvers påvirkning af menneskets psyke?

Kunne være at mange WYSIWYG-folk/Dreamweaver-folk får en PSD fra en prof grafikker som har styr på det også bare skal convertere det til html
Gravatar #68 - Acro
22. sep. 2009 11:37
Jeg bruger et miks af Visual Studio med eller uden ViEmu, rå Vim eller Sublime Text (sidstnævnte har jeg dog kun forsøgt mig med i nogle dage).

Kris (9) skrev:
Jeg er af den gamle skole og bruger selv oftest notepad.

Så har du ikke forstået særligt meget mht. udvikling*.

*) Man bliver ikke en bedre udvikler af at bruge et dårligt værktøj. Pointen er slet ikke, at man skal bruge WYSIWYG, men syntaksfremhævning gør altså nogle ting lettere.

pezzen (32) skrev:
Dejligt med indbygget ftp, så man kan redigere direkte online.

Så har du ikke forstået særligt meget mht. udvikling**.

**) VCS er ikke nødvendigvis en besværlig eller en skidt ting (slet ikke med git), og at arbejde direkte på ens server vidner i den grad om, at man ikke har en særlig struktureret tilgang til tingene.

Whoever (34) skrev:
personligt ville jeg helst lave det hele dynamisk i code-behind filen

Så har du ikke forstået særligt meget mht. (web)udvikling***.

***) Nu er der flere måde at gøre det på, men de er alle dårlige løsninger. HTML har ikke noget med koden at gøre og skal som sådan adskilles derfra (og ikke abstraheres i kontroller).
Gravatar #69 - Kris
22. sep. 2009 11:40
Hvorfor skulle jeg lige ha en sviner der? :S

Jeg har slet ikke været inde i diskussionen om WYSWYG, eftersom jeg ikke aner hvad det er.
Men afstemningen spurgte hvad jeg brugte, og den gang jeg programmerede brugte jeg altså notepad.
Så du må da meget undskylde at jeg svarede på en afstemning med et svar som ikke lige passede dig.
Gravatar #70 - MaxXDk
22. sep. 2009 11:53
#0:
WYSIWYG er lort ... men bruger:

Visual Web Developer - det er GRATIS .. og det er for lækkert med intellisense til både HTML, CSS, Javascript og C# ... :D

Derudover har jeg dog også Visual Studio 2008 Prof til de lidt tungere opgaver - igen lækkerier med intellisense og debugging ..

#67:
så slicer man i photoshop og får automatisk programmet til at lave HTML'en .. ;P .. Ikke noget jeg gider beskæftige mig med at sætte mig ind i da jeg har bedre erfaring med at klippe de elementer ud jeg skal bruge og lave så meget jeg nu kan med div og css .. :-)

#68:
helt enig .. :-) .. Versions kontrol er noget af det vigtigste i udvikling, udover selvf. at have et test-miljø ved siden af sit live miljø .. :-) .. Man lægger ALDRIG noget live før det er blevet gennemtestet adskillige gange af flere bruger-niveauer .. og enig med at adskille data, logik og design i lag .. :-) .. '3 tier model' for the win .. :D
Gravatar #71 - HydrA
22. sep. 2009 12:29
Altså først og fremmest vil jeg sige at jeg aldrig koder.
Og nu kommer så spørgsmålet, hvorfor er det WYSIWYG er så dårligt? Altså der må da være nogen der bruger det siden det bliver lavet og videreudviklet/enhanced i dvs. programmer såsom dreamweaver. Spare man ikke meget tid?

Eller kan "WYSIWYG er noget lort" sammenlignes med "Vista sucks!!!11 GOGO XP"
Gravatar #72 - Acro
22. sep. 2009 12:54
Kris (69) skrev:
Hvorfor skulle jeg lige ha en sviner der? :S

Jeg har slet ikke været inde i diskussionen om WYSWYG, eftersom jeg ikke aner hvad det er.
Men afstemningen spurgte hvad jeg brugte, og den gang jeg programmerede brugte jeg altså notepad.
Så du må da meget undskylde at jeg svarede på en afstemning med et svar som ikke lige passede dig.

Hvis du a) ikke ved, hvad WYSIWYG er, og b) ikke programmer så tit, hvorfor bliver du så stødt over, at jeg udtrykker, at du ikke ved meget om udvikling?

Jeg har heller ikke skrevet noget om, at du skulle vælge et WYSIWYG-værktøj. Min pointe er blot, at det er tåbeligt at vælge et værktøj som Notepad. Man kan også lave flot grafik i Paint, men det er også tåbeligt, når der nu findes bedre værktøjer til opgaven.

Lad mig så høre dig, hvorfor du ville vælge Notepad i stedet for et værktøj med fx syntaksfremhævning?
Gravatar #73 - brokkehoved
22. sep. 2009 13:20
EmEditor er fremragende, prøv den!
Gravatar #74 - XorpiZ
22. sep. 2009 13:30
Acro (72) skrev:
Lad mig så høre dig, hvorfor du ville vælge Notepad i stedet for et værktøj med fx syntaksfremhævning?

Det kommer vel an på arbejdsopgaven og sproget.

Skal man blot lave et par simple HTML-sider, så er det måske lidt overkill at investere i et program som f.eks. Dreamweaver.

Eller hvis man sidder og laver lidt VB scripts, så er der nok heller ikke den store grund til, at bruge en masse penge på en god editor, når notepad fint klarer det basale behov.
Gravatar #75 - Acro
22. sep. 2009 13:55
XorpiZ (74) skrev:
Det kommer vel an på arbejdsopgaven og sproget.

Skal man blot lave et par simple HTML-sider, så er det måske lidt overkill at investere i et program som f.eks. Dreamweaver.

Eller hvis man sidder og laver lidt VB scripts, så er der nok heller ikke den store grund til, at bruge en masse penge på en god editor, når notepad fint klarer det basale behov.

Nu går springet jo ikke nødvendigvis fra Paint til Photoshop eller fra Notepad til Dreamweaver. Der er mange løsninger imellem, hvor mange af de gode værktøjer samtidig er gratis.

Hvis man stadig foretrækker et simpelt værktøj, er Notepad++ eller Notepad2 altså stadig bedre. Den eneste fordel ved den traditionelle version er, at den er forhåndsinstalleret, men det er ikke meget værd.
Gravatar #76 - XorpiZ
22. sep. 2009 14:45

Kender ingen af de to, men vil da tage et kig på dem. Jeg er ikke fanatisk omkring brug af editor, langt fra :)

Min pointe var bare, at notepad fint kan klare mange opgaver.
Gravatar #77 - apkat
22. sep. 2009 15:05
nyx (66) skrev:
Så, hvis du ikke bruger Dreamweaver til WYSIWYG, hvorfor bruger du det så overhovedet? Bare nysgerrig... :)
Det er utrolig dejligt med auto-completition, highlight og sammentrækning af dele man ikke gider se på (colapse?) og tabs. Hvilke de fleste editorer har, men når det lige er hvad man nu og en gang sidder med, dog virker det forholdsvis tungt/overkill at danse med, når man ikke bruger WYSIWYG delen.
Gravatar #78 - Kolklik
22. sep. 2009 15:19
Cyrack (31) skrev:
Hold da op med at være negativ, den er da perfekt. CSS 2.0 og 3.0 understøttelse og viser jo siderne som de ser ud i IE7 </sarcasm>

pas på hvad du siger! :D
En lære jeg engang havde til et skole projekt lavet med asp.net 3,5 havde en mystisk ide om at visual studio SELV optimeret til ie7/8 når du lavede noget der i :S?
Gravatar #79 - fursund
22. sep. 2009 16:42
når "Anden tekstbaserede editor" får 15% i en afstemning, så er der ikke nok at vælge i mellem.

jeg stemte notepad++
Gravatar #80 - fidel
22. sep. 2009 18:03
Jeg savner stadig Amiga's Cygnus Editor. Hvis den blev lavet til PC ville jeg skifte med det samme.

Ellers bruger jeg UltraEdit til stort set alt.
Gravatar #81 - Mads33
22. sep. 2009 18:22
JEdit
Gravatar #82 - Sirupsen
22. sep. 2009 18:34
Bruger VIM, utrolig glad for den - ekstrem customizeable, hurtig og utrolig god navigation. :) Så stemte VI.
Gravatar #83 - T-Hawk
22. sep. 2009 19:34
Bruger Eclipse hvis det er større (PHP) baserede projekter, til mindre ting, eller til direkte arbejde over en terminal foretrækker jeg emacs med syntax-highlighting.
Gravatar #84 - MathiasLM
22. sep. 2009 20:27
Coda.
Gravatar #85 - Clauzii
22. sep. 2009 20:56
Har prøvet at rode lidt med 'kompozer' og 'Anfy', men hvis nogen har et bedre forslag til en god freeware WYSIWYG editor, er jeg da åben for forslag, da de virker lidt 'halvfærdige' på nogle punkter...
Gravatar #86 - NFSPOWER
22. sep. 2009 21:01
Hvor er gamle og dejlige Stones WebWriter ? ;)
Gravatar #87 - one
23. sep. 2009 07:03
Zend Studio 5.5 her. :)
Gravatar #88 - johanmw
23. sep. 2009 08:22
Coda coda coda.

Jeg er stoppet med at starte min ftp klient, fordi coda har sin egen, jeg er stoppet med at opdatere en fil og så uploade til server, fordi Coda gør det muligt at edite direkte på serveren.

Det eneste den mangler er at jeg kan markere en blok, trykke tab og så rykker den hele blokken.
Gravatar #89 - AzCii
23. sep. 2009 08:27
Jeg bruger Visual Studio, Editplus og notepad, har tidligere brugt Dreamweaver men efter jeg er gået over til .NET var valget af Visual Studio lige til.
Gravatar #90 - johanmw
23. sep. 2009 08:28
nyx (66) skrev:
Det ville bare være lidt morsomt at se hvor mange WYSIWYG folk der rent faktisk anede det mindste om hvad de lavede, sådan overfor deres brugere, for langt de fleste hjemmesider jeg besøger (og jeg overdriver lidt for effektens skyld) har MEGET runde kanter, comic sans som skrifttype, kraftige komplimentærfarver (helst 3 ved siden af hinanden), menuer, frames, Iframes, logins, log-throughs, "digg this" auto-expanding flash, 2 Java applets, 3 flash-bannere, og overholder samtidig ca. 0,9% af de standarder der er for hjemmesider... Ville være skæg at vide om det var de samme mennesker :)

Nu er det jo muligt at lave alle de ting, og stadig overholde standarder - brugervenlighed er noget andet. Runde kanter kan der vel ikke være noget ikke brugervenligt over? Og hvad er der galt med sociale værktøjer som digg, facebook og så meget andet?
Gravatar #91 - gnаrfsan
23. sep. 2009 08:55
NFSPOWER (86) skrev:
Hvor er gamle og dejlige Stones WebWriter ? ;)

Damn, du fik mig til at tænke på Allans Hjemmeside
Gravatar #92 - praktikant muffe AKA pewbe
23. sep. 2009 09:41
gnarfsan (91) skrev:
Damn, du fik mig til at tænke på Allans Hjemmeside

Hvordan skal jeg kunne falde i søvn i aften??? :S
Gravatar #93 - Clauzii
23. sep. 2009 10:56
#91:
Den er jo direkte elendig :O Eller MEGET gammel...
Gravatar #94 - .dot
23. sep. 2009 11:11
nyx (66) skrev:

Er du idiot eller hvad? Du prøver at flame et program du intet aner om.
Gravatar #95 - gnаrfsan
23. sep. 2009 11:18
Clauzii (93) skrev:
Den er jo direkte elendig :O Eller MEGET gammel...

Den er ihvertfald meget gammel, men jeg tror det er en prank side. Jeg har kendt til den i mindst 8 år.
Gravatar #96 - Nima
23. sep. 2009 13:43
Mangler også VS2008
Gravatar #97 - nyx
23. sep. 2009 13:49
johanmw (90) skrev:
Nu er det jo muligt at lave alle de ting, og stadig overholde standarder - brugervenlighed er noget andet. Runde kanter kan der vel ikke være noget ikke brugervenligt over? Og hvad er der galt med sociale værktøjer som digg, facebook og så meget andet?

Vis mig en WYSIWYG-editor der er W3C-compliant og strict. Vis mig en person der bruger samme editor og har "skrevet" en hjemmeside der godkendes af W3C og jeg skal bukke mig i støvet for for dig. :)

.dot (94) skrev:
Er du idiot eller hvad? Du prøver at flame et program du intet aner om.

Næh, hverken min intelligens eller hvoede fejler noget. Du troll'er tilgengæld :) Prøver at flame et program? Nej, slet ikke - jeg er bestemt sikker på at der nogen der kan finde ud af at lave noget brugervenligt, hurtigt og solidt igennem samme program. Min pointe er blot at de fleste bliver tiltrukket af DW fordi de ikke kan finde ud af at kode, eller designe. Så bruger de sådan et program, og deres mor syntes jo det så fedt ud, og så kalde de sig webdesignere, og der er rent faktisk nogen der tror på dem...

Dét er hvad jeg "flamer" - dét er hvad jeg har noget imod...
Gravatar #98 - reefermadness  
23. sep. 2009 18:12
#98 - Jeg har brugt dreamweaver MEGET og jeg har ALDRIG brugt wysiwig delen af det.

Jeg kan godt lide dreamweavers auto lukning af tags, og det faktum at du får en "hint" boble når du skriver et funktion navn og påbegynder parantesen, så man ikke skal sidde og fedte med f.eks PHP referencen når du bruger en funktion du ikke lige kan i hovedet..

Det er der sikkert også nogle gratis programmer der kan, men indtil videre har jeg ikke fundet en bedre implementering af det end i DW.

desuden kan man vel lige så godt bruge dreamweaver når man alligevel har adobe pakken..
Gravatar #99 - vespan
23. sep. 2009 18:41
Lige min kommentar til det flame der er omkring Dreamweaver..

Jeg bruger code view-delen af dw til html/css hvor jeg synes det er helt fantastisk. Nej, det kan ikke ikke mere end man kan finde i notepadd++ osv.. Forskellen er den måde Adobe laver deres programmer, alt virker bare. Auto-completion der virkelig rykker og sparer mig masser af tid. Oprettelse af Sites, der gør at jeg kan arbejde lokalt og remote både på min pc og mac uden at skulle oprette en git. Check in/out, når vi sidder flere personer og arbejder på projektet på samme tid. Sådan en lille ting som at den automatisk linker til alle dokumenter der er hentet ind i siden (f.eks. css-filer), så man ikke har alt for mange tabs åbne og mister overblikket.

Indrømmet, deres wysiwyg-del er lidt tam og har et problem med negative marginer. Men at affejdige dw fordi mange nybegyndere benytter det er nu lidt plat.
Gravatar #100 - ignuz
23. sep. 2009 18:44
Da vi begyndte at lære html på min skole dengang ( under 1 år siden) fik vi faktisk anbefalet Stones Web Writer, jeg valgte så at bruge Dreamweaver i stedet for. Men 90% af holdet brugte Stones web Writer til deres hjemmeside. Her kan ses det min lærer kunne formå at lave:) siger hvis meget om niveauet:)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login