mboost-dp1

Download eller køb af fysisk spil?

Gå til bund
Gravatar #1 - moulder666
15. feb. 2010 12:52
Today's poll was brought to you by APG - we are logging your IP as we speak - thank you, and have a nice day!
Gravatar #2 - moulder666
15. feb. 2010 13:28
Anywho, jeg gør lidt af hvert. Lige for tiden er det Steam og e-handel, der får størstedelen af mine penge. En gang imellem ryger der også et impulskøb i en fysisk butik oooog så er der også en gang imellem, at jeg "prøver", om et spil er noget værd.
Gravatar #3 - Jakob Jakobsen
15. feb. 2010 13:48
Antipiratgruppen har intet med spil og programmer at gøre, så den falder lidt til jorden. Jeg tror faktisk aldrig at en privatperson er blevet tiltalt for ulovligt downloaded software i Danmark.

Er jeg i tvivl henter jeg ofte spillene ulovligt og køber dem derefter lovligt hvis det er noget jeg gider bruge mere end ½ time på.
Hvis det kan lade sig gøre køber jeg dem på Steam eller lignende. Kun som sidste udvej køber jeg dem fysisk. Dog er der visse spil jeg gerne vil støtte og dem køber jeg som oftest i SE edition.
Gravatar #4 - Tønder
15. feb. 2010 14:55
Vi er jo helt fornuftige herinde, udfra hvad jeg kan se på afstemningen. Respekt!
Gravatar #5 - codezero
15. feb. 2010 14:59
Jeg tjekker altid om jeg kan få det på steam før nogen andre steder. Hvis det ikke er på steam men jeg RIGTIG gerne vil have det, så er det en e-handel som coolshop.dk jeg bruger. Men for det meste er jeg ligeglad hvis det ikke er på steam.
Gravatar #6 - BluepaiN
15. feb. 2010 16:32
Snakker vi om computerspil, eller gælder det også konsoller?

Alle mine spil til Wii bliver købt over nettet - det er simpelthen billigst.
Til computeren er det primært steam - og så når jeg lige finder en klassiker til billige penge i en random butik.
Gravatar #7 - Jawa Striker
15. feb. 2010 16:54
Hvis pirat-versionen virker online; download den.
Hvis spillet er billigt; køb den.
Hvis spillets online del er vigtig og det ikke kan lade sig gøre at spille online med pirat-versioner; vent til det falder i pris og køb det.
Gravatar #8 - AenimA
15. feb. 2010 19:11
Jeg mangler et punkt i afstemningen - "Jeg downloader kun lovligt til PC og konsol"
Gravatar #9 - gnаrfsan
15. feb. 2010 19:17
Køber ca. lige meget nyt og brugt.
Gravatar #10 - DarX
15. feb. 2010 19:36
Jeg svarede lidt af hvert. Køber både fysisk og over steam. Nogle gange er det billigere at købe i f.eks. stereostudio end over steam, f.eks. Left 4 Dead 2 sparede jeg 50 kr ved ikke at købe over steam. Og så går jeg forbi stereostudio hver dag...

Er da også kommet til at downloade et spil i ny og næ. De plejer dog at være singleplayer og forholdsvist gamle.
Gravatar #11 - andeo
15. feb. 2010 21:31
Jeg køber alle mine spil i en fysisk spil eller webbutik........... siden jeg købte en PS3 :)
Gravatar #12 - 5 cent money
15. feb. 2010 22:29
Jeg køber mine spil der hvor de er billigst, hvilket oftest er coolshop (reklame, reklame), så jeg svarede "fysiske butikker og e-handel".
Til gengæld har jeg svært ved at stå for de knald-tilbud steam nogle gange har. Bortset fra det køber jeg dog meget sjældent over steam, specielt hvis det er spil jeg gerne vil have på udgivelsesdagen, da steam har (eller havde) det med at frigive spillene helt op til et døgn efter den egentlige release.
Nå ja, så sidder jeg jo også lige for tiden på en 4mbit linie, så det med at skulle downloade spillet er bestemt ikke bare lige sådan.
Gravatar #13 - Zeales
16. feb. 2010 04:02
Kun Steam. Jeg er desværre blevet så afhængig jeg kun køber hvis det er der. Dog skal det siges at efter Steam kom til, køber jeg faktisk kun lovligt og har nok fordoblet mit budget til spil, mindst.
Gravatar #14 - moulder666
16. feb. 2010 08:48
Antipiratgruppen har intet med spil og programmer at gøre, så den falder lidt til jorden. Jeg tror faktisk aldrig at en privatperson er blevet tiltalt for ulovligt downloaded software i Danmark.

I did not know that - så har jeg da lært lidt om BSA i stedet i dag - takker! :-)

Gravatar #15 - OmniGnu
16. feb. 2010 10:09
Jeg syntes spil industrien på visse punkter kan sammenlignes med musik industriens hang til samlebånds pop - jeg skal vide at jeg får FULD valuta for mine surt tjente penge, og ikke bare et eller andet random som 1000 aber på laptops kan gøre bedre :P
Gravatar #16 - Wazkyr
17. feb. 2010 08:47
Køber lidt på Steam, men KUN hvis de er billigst. Som regel er Steam de der 10-30% dyrere end webshops som ellers får mine penge. 90% af spilene kan jo aktiveres på Steam anyway, så kan man smide boxen ud :)

Sker da også jeg lige "prøver" et spil, det er dog klart mest singleplayer spil, da jeg bruger det meste af min gamingtid på multiplayer.
Gravatar #17 - Remmerboy
17. feb. 2010 13:57
der burde være en punkt der hedder "det billigste sted". den ene dag kan være steam/d2d og den anden dag kan det være coolshop.
det mest utrolige må være, at digital download kan være dyrere end fysisk produkt.
Gravatar #18 - Adagio
17. feb. 2010 14:04
Jeg har kun købt et spil som download, jeg foretrækker at have dvd-boxen på hylden istedet, så når jeg køber spil er det som regel noget jeg bestiller fra en webshop, hvor de så sender DVD'en til mig... jeg bruger dog aldrig DVD'en, da jeg har altid en kopi liggende på computeren af spillet før jeg køber

Dog må jeg indrømme at jeg ikke har købt nogle spil det sidste års tid, men på den anden side så er det spil jeg har spillet mest det sidste års tid været Civ IV (som jeg købte den dag det kom på gaden), samt de racer-spil jeg købte januar sidste år
Gravatar #19 - ipwn
17. feb. 2010 14:37
Nogle få gange har jeg hentet spil ulovligt, men det er nu altså det mest almene at jeg køber det, og gerne online.

Steam er så forfærdeligt nemt. Selvom det er dyre at købe spil for fuld pris, gør jeg det alligevel, fordi jeg er impuls styret og doven; det tager for lang tid at bestille fra en netshop til jeg kan spille spillet, og jeg orker ikke at cykle over til Gamestop for at købe det fysisk.

Desuden husker den mit dankort... Så det er bare to-tre klik, og så ellers downloade og spille. Alt for let. Alt for hårdt for min økonomi.
Gravatar #20 - RMJdk
17. feb. 2010 15:52
Steam har ihvertfald fordoblet hvis ikke også tredoblet mit spil budget. Det er simplehen bare super nemt, utroligt flere ikke forstår det. Nu er problemet så bare de fjolser med alt deres DRM som alligevel ikke hjælper, når et spil er ude 2 uger før både på konsol og PC, så kan de lige så godt fjerne DRM, hvorfor chikanere os som bruger penge på spil :S
Gravatar #21 - Imperial
17. feb. 2010 16:13
Jeg elsker Steam, D2D osv. Kan ikke fordrage at have CD'er og sådan noget liggende. Men hvis man ikke kan få et spil på Steam eller D2D så køber jeg det fysisk :) Men foretrækker godt nok at købe digitalt :)
Gravatar #22 - ToFFo
17. feb. 2010 22:32
Steam holder og er et glimrende påfund. Gudskelov er det blevet gjort bedre gennem tiden. Og de har pissegode tilbud ind imellem. Utroligt at de med et så godt koncept ikke kan regne ud af 1dollar ikke er 1euro...

Så jeg prøver spillene før jeg køber dem ;)
Gravatar #23 - Imperial
17. feb. 2010 22:35
Ja okay, jeg må lige indrømme at jeg downloader pirat kopier af nogle spil jeg overvejer at købe, men det er kun hvis der ikke findes nogen demo'er. Hvis spillet er godt så køber jeg det :)
Gravatar #24 - Zombie Steve Jobs
18. feb. 2010 01:08
Alt over steam, har ikke engang et optisk drev i min pc, det er så skide nemt.
Gravatar #25 - terracide
18. feb. 2010 09:05
Køber online, hvis jeg kan finde det alle andre steder end STEAM...ellers bliver det en fysisk kopi
Gravatar #26 - Imperial
18. feb. 2010 11:20
terracide (25) skrev:
Køber online, hvis jeg kan finde det alle andre steder end STEAM...ellers bliver det en fysisk kopi

Hvorfor ikke over Steam? :)
Gravatar #27 - J4F
18. feb. 2010 13:20
Køber mest over Steam, har f.eks. lige forudbestilt Bad Company 2.

Nogle gange køber jeg en fysisk kopi, når det kan betale sig pga. prisen (f.eks. Modern Warfare 2, som havde en latterlig høj pris på Steam.)

Og nogle gange downloader jeg, næste gang bliver nok Assasins Creed 2. (Jeg kan bare ikke stå inde for det DRM system.)

Stemte lovlige downloads.
Gravatar #28 - DEEF
18. feb. 2010 13:57
Køber mange spil via Steam når de er på tilbud.
Gravatar #29 - terracide
18. feb. 2010 17:17
#26:
Fordi jeg nægter at understøtte netværkskode der er kodet med hovedet oppe i anus...
Gravatar #30 - Trogdor
19. feb. 2010 10:10
Køber spil fysisk, man kan jo ikke sælge spil igen hvis man har downloaded dem.
Gravatar #31 - greylion
19. feb. 2010 14:46
Spiller mest open source spil.
Hvis der en sjælden gang er et kommercielt spil jeg vil spille, downloader jeg en cracket udgave af det, som ikke har det irriterende DRM de betalende kunder skal belemres med.
Gravatar #32 - Imperial
19. feb. 2010 18:59
terracide (29) skrev:
#26:
Fordi jeg nægter at understøtte netværkskode der er kodet med hovedet oppe i anus...

Ved ikke engang hvad det der betyder xD
Gravatar #33 - Bllets
19. feb. 2010 20:08
Jeg var så dum at spare omkring 40,- på et spil ved at købe igennem coolshop frem for steam.

Og nu føler jeg mig som en andenrangs kunde da jeg ikke får auto opdatering og DLC's nu er dyrere. <.<

Edit: Svarede lidt af hvert, men nok steam i fremtiden :)
Gravatar #34 - mapples
20. feb. 2010 15:12
Er lige hoppe på steam, gud hvor er det dejligt nemt.
Og det bedste er at man ikke skal vente på snegleposten.

Køber stadig spil i fysiske butikker eller i webshop, det kommer an på hvad det koster de forskellige steder.
Gravatar #35 - thethufir
21. feb. 2010 06:14
Med mindre det er et spil jeg har hørt meget godt om, eller har prøvet hos en kammerat, så downloader jeg spillet "ulovligt" først, ser om det er noget for mig, (og om det er et spil man kan bruge mere end en aften på at underholde sig selv med) for derefter at slette det i tilfælde af at jeg synes det er noget lort. Og ellers så køber jeg spillet de steder hvor jeg nu kan få fat i det til en billig penge... Samme metode gør de fleste i min omganskreds brug af, og jeg føler faktisk at min moral er helt intakt endda!
Tidligere har jeg ofret penge på spil som (på trods af minimumskrav) ikke har kunnet køre på min daværende pc, hvorefter jeg er gået tilbage til butikken for at klage min nød.. Der har de blot grinet af mig og sagt: "bare ærgeligt!... Og den situation nægter jeg at havne i endnu engang. Desuden har jeg også prøvet at købe et spil jeg synes der virkede lovende, og hvor jeg senere efter at have spillet spillet kort tid er ved at brække mig over at have spildt penge på en sådan omgang slamkode.

Reelt set synes jeg kun min måde at gøre tingene på er ganske udemærket og skaber win/win situationer for både forbrugere og de spilvirksomheder der rent faktisk går mere op i at udvikle et godt spil, fremfor at tjene penge.

Og inden folk (terracide) kalder mig nasserøv, og forklarer mig at det amoralsk at "tage loven i egen hånd" ved at downloade spil ulovligt, prøve dem for derefter at slette dem igen, vil jeg gerne sige: "i dont give a flying fuck :)" Det er den eneste måde jeg kan sikre mig at mine penge ikke går til noget jeg ikke har intentioner om at støtte.

Der er sikkert mange af jer der har kapital nok til bare lige at købe et random spil i flæng, men for mit vedkommende er dette ikke muligt, og derfor bliver de få penge på mit pengetræ passet på med omhu inden de bliver ødslet væk på et 500kr dyrt spil :)
Gravatar #36 - Imperial
21. feb. 2010 15:17
@35

Lyder meget fornuftigt, og det er også sådan jeg gør hvis der ikke findes en demo til spillet jeg nu vil købe :)
Gravatar #37 - sg17a
24. feb. 2010 11:52
Enig med #35

Det kommer selvfølgelig an på pris:

Hvis et spil ikke findes i en demo version, kan jeg godt finde på at downloade det. Hvis jeg efter en aftens prøvelser synes det er noget jeg vil bruge mere tid på så køber jeg det.

Det er ren erfaring. Har nogle gange brugt 350+ kr på noget skidt jeg som ikke havde den værdi eller ikke kunne køre på den tiltænkte maskine.
Gravatar #38 - HydrA
24. feb. 2010 11:57
Jeg ved der sidder en del som mig der læser det her, og jeg vil være den første som er ærlig og sige at alt hvad jeg lyster, downloader jeg ulovligt hvis det er muligt.

Kun i tilfælde af det ikke virker/man er tvunget til det for online gameplay køber jeg spillet. Og selv der snyder jeg også ved at købe "steam kompatibel" keys fra hjemmesider hvor prisen er i dollars og ofte billigere selv for det amerikanske marked.

Vi kan godt blive enige i at det er forkert og egoistisk det jeg gør, men ja - jeg har ingen undskyldning andet end lærlingløn ikke ligefrem er til at råbe hurra for og da det ikke går ud over nogen personligt, er jeg ligeglad!

Til gengæld har jeg samvittighed nok til ikke at piratkopiere apps til min iPhone og andre småting hvor der sidder en eller en gruppe få mennesker som arbejder hårdt for at udføre deres produkt og ikke er rige samt grådige i forevejen. Der vælger jeg at betale, heck nogle gange også donere hvis jeg er super tilfreds med et gratis game/styk software.
Gravatar #39 - terracide
24. feb. 2010 12:03
#38:
Så du m,ener at grupper at smpå mennesker mere har ret til at blive betalt for deres arbejde end grupper af mange mennsker...interessant "moral".

Hvor mange er mand er i der hvor du arbejder?
Eller er "moralen" (som jeg mistænker) MEGET ensrettet...altså kun når det er til DIN fordel?
Gravatar #40 - HydrA
24. feb. 2010 12:07
terracide, nej bestemt ikke mere "ret" til det, men den skade mine handlinger påføre er væsentlige større hvis jeg gøre det mod en person/mindre firma - Så der kan min samvittighed ikke tolerere det. Men jeg mener absolut ikke at de "fortjener" det mere end de større fisk på markedet. Jeg er bare som sagt egoistisk hvad det angår :) Bare egoistisk med omtanke ^^
Gravatar #41 - terracide
24. feb. 2010 14:32
#40:
Hvor mange mennesker er i der hvor du arbejder?
Og ja, dit "grundlag" for at nasse er et af de 3 punkter der står i min profil...
Gravatar #42 - HydrA
24. feb. 2010 23:02
#41 Tillykke med at det gør det? Jeg har jo lige sagt at det er egoistisk, men det er mit valg at være det.
spare penge > betale til dem som ingen mangler
Gravatar #43 - Tobebech
25. feb. 2010 00:17
#42 Men du syntes ikke at udviklerne fortjener at blive betalt for flere års hårdt arbejde?
Gravatar #44 - terracide
25. feb. 2010 09:31
#43:
Nej, fordi han lider af:
Selfish, self-entitled immaturity.
Gravatar #45 - HydrA
2. mar. 2010 11:03
#43,
Det bliver de også, bare ikke af mig.
#44,
Ikke en lidelse, alle folk er egoistisk når det kommer til stykket. At jeg så kan styre det således det ikke går ud over nogen personligt er kun positivt i mine øjne. Du er meget stolt af din profiltekst?
Gravatar #46 - RMJdk
2. mar. 2010 12:49
#45 Du skulle hellere lærer at priotere i din verden, det kommer du til alligevel end dag.

Godt nok hellere støtte gode spil firmaer, end et firma som undertrykker frivilje, men du er måske allerede hjernevasket af Apple.

Synes godt nok at Apple Kulten og dens følgere skulle stoppes, Apple er lige som faderhuset, bare 20x værre. Det er satme skræmmene. er Steve Jobs jeres gud? eller er han ligesom Jesus?. også er Apple mærket guden? lidt ala Spagetthi monsteret?.
Gravatar #47 - banzai123
2. mar. 2010 12:54
Interessant at se hvordan en poll starter med relevante inlæg om hvad folk har valgt og hvorfor, og ender med en flamewar som terracide er indvolveret i.

Gravatar #48 - Imperial
2. mar. 2010 20:11
terracide (44) skrev:
#43:
Nej, fordi han lider af:
Selfish, self-entitled immaturity.

Synes det er sjovt at Terra svarer for Xploitz.

Xploitz (38) skrev:
Jeg ved der sidder en del som mig der læser det her, og jeg vil være den første som er ærlig og sige at alt hvad jeg lyster, downloader jeg ulovligt hvis det er muligt.

Kun i tilfælde af det ikke virker/man er tvunget til det for online gameplay køber jeg spillet. Og selv der snyder jeg også ved at købe "steam kompatibel" keys fra hjemmesider hvor prisen er i dollars og ofte billigere selv for det amerikanske marked.

Vi kan godt blive enige i at det er forkert og egoistisk det jeg gør, men ja - jeg har ingen undskyldning andet end lærlingløn ikke ligefrem er til at råbe hurra for og da det ikke går ud over nogen personligt, er jeg ligeglad!

Til gengæld har jeg samvittighed nok til ikke at piratkopiere apps til min iPhone og andre småting hvor der sidder en eller en gruppe få mennesker som arbejder hårdt for at udføre deres produkt og ikke er rige samt grådige i forevejen. Der vælger jeg at betale, heck nogle gange også donere hvis jeg er super tilfreds med et gratis game/styk software.

Vi elsker dig alligevel :)
Gravatar #49 - lorric
4. mar. 2010 14:32
Hvorfor er Steam så populært, når det er så bloody dyrt?
Gravatar #50 - Nielson
4. mar. 2010 16:03
#49 Fordi det er lækkert at have spillene samlet til én konto igennem én klient :) Det er ihvertfald det der trækker mig. Plus at de også har nogle gode tilbud!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login