mboost-dp1
Digital NemID?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Må sige jeg har overvejet det meget. Men i øjeblikket er papkortet okay til mig, selvom jeg ikke var meget for det til at starte med.
Men i forholden til det gamle lorte digitalsignatur og i helt gamle dage hvor man skulle bruge IE osv. til netbank, er jeg nu glad nok for at min linux computer blot skal bruge JAVA og så kører bussen.
Men i forholden til det gamle lorte digitalsignatur og i helt gamle dage hvor man skulle bruge IE osv. til netbank, er jeg nu glad nok for at min linux computer blot skal bruge JAVA og så kører bussen.
kan se mine kontoudtog uden gennem telefonen og de fleste regninger er på pbs... papkortet er længe fint...
hvis jeg bruger netbank fra computeren skal jeg kun taste 1 kode fra kortet... så hvis jeg endelig har et par regninger samler jeg sammen og gør alting af 1 gang...
kan ikke se hvorfor jeg vil bruge penge på noget så ligegyldigt
hvis jeg bruger netbank fra computeren skal jeg kun taste 1 kode fra kortet... så hvis jeg endelig har et par regninger samler jeg sammen og gør alting af 1 gang...
kan ikke se hvorfor jeg vil bruge penge på noget så ligegyldigt
For mig er det tilpas sjældent at jeg skal bruge nemid koder til at jeg finder det irriterende at skulle bruge papkortet. Det er en lille pris at betale for at kunne logge ind fra hvilken som helst computer med java uden at skulle døje med certifikater.
Jeg har aldrig efterspugt det digitale papkort. Hvis jeg skulle gøre papkortet digitalt, ville jeg lægge det på min telefon på en eller anden måde. Ikke rende rundt med en relativ stor dims i mit nøglebundt.
Jeg har aldrig efterspugt det digitale papkort. Hvis jeg skulle gøre papkortet digitalt, ville jeg lægge det på min telefon på en eller anden måde. Ikke rende rundt med en relativ stor dims i mit nøglebundt.
Mangler muligheden "Har hverken pap eller deres nøgle-dims .. Bruger et billede på min telefon + min hjemmeside"
Kald mig idiot, men jeg har den liggende til fuld tilgængelighed på min side - bare man kender stien :P
Kald mig idiot, men jeg har den liggende til fuld tilgængelighed på min side - bare man kender stien :P
Daniel-Dane (16) skrev:Idiot. Du er i hvert fald ikke dækket, bliver du scammet.
Med den logik er alle som benytter systemer der KUN er adgangskodesikret også idioter. Folk der kender min adgangskode til 1415.dk f.eks. kan gå ind og købe buskort for alle mine penge (da den gemmer mit kreditkort).
Disse systemer er stadigvæk mere usikre end hans løsning. Sikkerhedsrisikoen er altså stadigvæk relativt minimal.
Well, idiot - ja, måske ... Men man skal jo bruge min nem-id-login-bruger-ting, plus, jeg giver 100 kr til den der finder mit nem-id billede på mit domæne :D
Får helt lyst til at poste det :D Har kun 5 tilbage på det kort, så kan hurtigt spærre det :P tøhø..
Anyhow, 100 kr til den der kan vise mig mit nem-id kort (eller bare linke det) :D
- It's on!
Anyhow, 100 kr til den der kan vise mig mit nem-id kort (eller bare linke det) :D
- It's on!
Den er alt for klodset og fylder for meget... Jeg nøjes med papkortet i pungen fremfor at skulle have flere dimser i lommen...
Jeg anede ikke hvad jeg skulle stemme. NemID kører kun på en computer, så det er vel per definition digitalt?
FFFUUUUUUU!
nu har jeg brugt hele formiddagen på at crawle den lorteside igennem efter dit nøglekort :( (fed Toyota btw :p)
Men igen, det er nemt nok at udlove 100kr. for at finde et billede på en uspecificeret side :D
det er ikke x-evo.dk vel? for den virker endnu mere død end eve-online
FFFUUUUUUU!
nu har jeg brugt hele formiddagen på at crawle den lorteside igennem efter dit nøglekort :( (fed Toyota btw :p)
Men igen, det er nemt nok at udlove 100kr. for at finde et billede på en uspecificeret side :D
Papkortet. Fylder mindre i min pung end en nøgle vil gøre.
Har allerede en RSA nøgle i nøglebundtet i forvejen.
Ingen grund til at tilføje mere crap til min lomme.
Har allerede en RSA nøgle i nøglebundtet i forvejen.
Ingen grund til at tilføje mere crap til min lomme.
Har ikke læst alle kommentarene igennem men jeg har ikke stemt da jeg manglede "har ikke skiftet pga. den fuldstændige elendige formfaktor"!..
De burde have lavet samme løsning men i en form faktor der passer i en pung (hvor man jo i forvejen har sit normale papkort).
altså kreditkort størrelse og om så tykkelsen svarer til 2-3 kort lagt sammen ville for mig ikke betyde det store.. bare jeg kan putte den i min pung og ikke have den i et nøglebundt eller i lommen for sig..
Jeg er ikke designer, men jeg synes personligt at alt andet end før nævnte form er hul i hovedet.. Det er en ommer..
De burde have lavet samme løsning men i en form faktor der passer i en pung (hvor man jo i forvejen har sit normale papkort).
altså kreditkort størrelse og om så tykkelsen svarer til 2-3 kort lagt sammen ville for mig ikke betyde det store.. bare jeg kan putte den i min pung og ikke have den i et nøglebundt eller i lommen for sig..
Jeg er ikke designer, men jeg synes personligt at alt andet end før nævnte form er hul i hovedet.. Det er en ommer..
Gider sq ikke betale 100 kr. for sådan én.
De burde lave den i kreditkortstørrelse, indtil da nøjes jeg med det irriterende papkort - der iøvrigt heller ikke er i kreditkortstørrelse. :S
De burde lave den i kreditkortstørrelse, indtil da nøjes jeg med det irriterende papkort - der iøvrigt heller ikke er i kreditkortstørrelse. :S
Jeg havde fra starten set frem til denne nøglegenerator, men holder nu fast i papkortet.
Papkortet har nemlig den fordel at jeg kan scanne det, og derved have det tilgængeligt overalt - hvor nøglegeneratoren kun findes ét sted.
Derved er papkortet langt mere fleksibelt - det kræver blot at man bryder deres regel om ikke at lave kopier af kortet, eller scanne det.
(Og det kan jeg godt leve med).
Jeg håber dog stadig de en dag kommer med en ÆGTE digital signatur løsning, når/hvis den kommer, skifter jeg til den med det samme.
Papkortet har nemlig den fordel at jeg kan scanne det, og derved have det tilgængeligt overalt - hvor nøglegeneratoren kun findes ét sted.
Derved er papkortet langt mere fleksibelt - det kræver blot at man bryder deres regel om ikke at lave kopier af kortet, eller scanne det.
(Og det kan jeg godt leve med).
Jeg håber dog stadig de en dag kommer med en ÆGTE digital signatur løsning, når/hvis den kommer, skifter jeg til den med det samme.
Jeg savner lidt en beskrivelse af om det er NemID til netbank eller som "digital signatur" der er tale om.
Nagelfar^^ (29) skrev:#28
FFFUUUUUUU!
x-evo er ikke mit domæne, det er svjv et dødt domæne i min brors navn ... Mht bilen så er den solgt :P
molldk (35) skrev:Jeg savner lidt en beskrivelse af om det er NemID til netbank eller som "digital signatur" der er tale om.
Det er det samme?
trylleklovn (37) skrev:molldk (35) skrev:Jeg savner lidt en beskrivelse af om det er NemID til netbank eller som "digital signatur" der er tale om.
Det er det samme?
Ja, det hedder det samme. Men jeg er egentlig mest kritisk overfor for deres "digital signatur", man kan jo sagtens bruge den ene del af nemid, dvs. kun til netbank login.
Er det netbank der er tale om er jeg fint tilfreds med papkortet, da jeg bruger det så lidt, men er der derimod tale om "digital signatur", har jeg slet ikke nemid, da jeg bruger digital signatur til at signere e-mails mv. Jeg gider ikke skal finde et papkort frem og taste ind hver gang jeg sender en mail.
#34 mfl: ægte digital signatur? mener i dem man har i Sverige mv? altså en lommeregner med chipkort en ekstra kode (pin til at åbne lommeregner for at få nøglekode til indtastning, udover den alm adgangskode)
Sammenlignet med den løsning, er nemid med nøglekort meget mere robust, og ikke mindre sikker, bortset fra at tågehoveder ikke får meget ud af at lægge kortlæseren i en scanner.
Sammenlignet med den løsning, er nemid med nøglekort meget mere robust, og ikke mindre sikker, bortset fra at tågehoveder ikke får meget ud af at lægge kortlæseren i en scanner.
Papkortet er den del af nemid systemet der fungerer bedst. Hvorfor skulle jeg betale for at få den ene del skiftet ud?
I mit sidste job skulle jeg bruge to separate nøglegeneratorer til at logge ind, og der var ingen af dem der passede i en pung.
Java + nemid applet reducerer sikkerheden af din browser. På det punkt er nemid mindre sikkert end andre løsninger.
Derudover kan en ekstern nøglegenerator anvendes på nogle måder som et papkort ikke kan. Tag f.eks. følgende anvendelse som UBS bruger, som ikke kunne gøres med et papkort:
1. Jeg logger på min netbank i UBS og overfører halvdelen af min formue til Jyske Bank.
2. UBS kræver en ekstra validering og erstatter nogle af cifrene i mit kontonummer hos Jyske Bank med *er.
3. Jeg skal aktivere min kortlæsser og indtaste kortets pinkode.
4. Når nøglelæseren beder om en challenge skal jeg indtaste de manglende cifre fra kontonummeret.
5. Svaret fra nøglelæseren indtaster jeg i netbanken for at gennemføre overførslen.
Det er en feature som jeg kan se hvordan besværliggør svindel. Jeg kan ikke se hvordan man skulle have gennemført dette med et papkort.
I mit sidste job skulle jeg bruge to separate nøglegeneratorer til at logge ind, og der var ingen af dem der passede i en pung.
Er der overhovedet nogen herinde, der har prøvet at røre nemid med en ildtang? Personligt ved jeg ikke engang hvor jeg skulle finde en ildtang.Nize (12) skrev:Rører ikke NemID med en ildtang
Nu er der en der nemt kan tjene 1000kr.webwarp (20) skrev:Jeg byder 1000 kr for hans nemid kort.
Det lyder som det samme system som UBS bruger.Jaqen (40) skrev:en lommeregner med chipkort en ekstra kode (pin til at åbne lommeregner for at få nøglekode til indtastning, udover den alm adgangskode)
Så længe nøglekortet ikke bliver kopieret er det næsten lige så sikkert som en elektronisk nøglegenerator. Til gengæld er der andre ting i nemid som jeg mener gør nemid mindre sikkert. Java appletten tilføjer en ekstra angrebsflade. Før nemid var der banker i Danmark som man kunne bruge uden java, udenfor Danmark findes der stadigvæk banker, som kan bruges uden java.Jaqen (40) skrev:Sammenlignet med den løsning, er nemid med nøglekort meget mere robust, og ikke mindre sikker, bortset fra at tågehoveder ikke får meget ud af at lægge kortlæseren i en scanner.
Java + nemid applet reducerer sikkerheden af din browser. På det punkt er nemid mindre sikkert end andre løsninger.
Derudover kan en ekstern nøglegenerator anvendes på nogle måder som et papkort ikke kan. Tag f.eks. følgende anvendelse som UBS bruger, som ikke kunne gøres med et papkort:
1. Jeg logger på min netbank i UBS og overfører halvdelen af min formue til Jyske Bank.
2. UBS kræver en ekstra validering og erstatter nogle af cifrene i mit kontonummer hos Jyske Bank med *er.
3. Jeg skal aktivere min kortlæsser og indtaste kortets pinkode.
4. Når nøglelæseren beder om en challenge skal jeg indtaste de manglende cifre fra kontonummeret.
5. Svaret fra nøglelæseren indtaster jeg i netbanken for at gennemføre overførslen.
Det er en feature som jeg kan se hvordan besværliggør svindel. Jeg kan ikke se hvordan man skulle have gennemført dette med et papkort.
kasperd (42) skrev:
Er der overhovedet nogen herinde, der har prøvet at røre nemid med en ildtang? Personligt ved jeg ikke engang hvor jeg skulle finde en ildtang.
Prøvede lige. Det var forholdsvis kedeligt. Der kom lidt sod på kortet men det var lige til fjerne med en fugtig klud.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.