mboost-dp1
Bruger du/har du brugt rejsekort endnu?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Ja, jeg har prøvet det og det var bestemt ikke imponerende. Terminalerne som skal scanne kortene virker ikke ordentligt og svært at gennemskue hvad en rejse koster.
Det asynkrone design betyder også at hvis man tanker penge op på nettet, så kan der godt gå et døgns tid før 'pengene' kan ses ude i busserne og togene. Det skyldes at terminalerne er offline terminaler der synkroniserer om natten.
Det asynkrone design betyder også at hvis man tanker penge op på nettet, så kan der godt gå et døgns tid før 'pengene' kan ses ude i busserne og togene. Det skyldes at terminalerne er offline terminaler der synkroniserer om natten.
Jeps, har haft det i en 6 måneders tid. Bruger ikke nok til at et månedskort kan svare sig, men alligevel nok til at et klippekort heller ikke kan.
Men er enig i at terminalerne godt kunne virke bedre, man kan jo ikke bare køre pungen over, da der åbenbart er for mange kort til den kan opfatte rejsekortet alene.
Men er enig i at terminalerne godt kunne virke bedre, man kan jo ikke bare køre pungen over, da der åbenbart er for mange kort til den kan opfatte rejsekortet alene.
Ved ikke om det er noget for mig.
Jeg pendler hver dag, og tager gerne Metro/S-tog/regional tog 3-5 gange om dagen.
Desuden skal jeg såvel til Rungsted Kyst og Højre Taastrup fra Frederiksberg, så det med zoner er vildt bøvlet.
Bruger pt. et alle zoners månedkort, men det er desværre forfærdeligt dyrt. 1160kr. om måneden for transport er også en smule penge. Men med mit forbrug af offentlig transport er det måske ikke så galt.
Skifter til noget andet når det bliver lidt varmere, og jeg kan cykle
Jeg pendler hver dag, og tager gerne Metro/S-tog/regional tog 3-5 gange om dagen.
Desuden skal jeg såvel til Rungsted Kyst og Højre Taastrup fra Frederiksberg, så det med zoner er vildt bøvlet.
Bruger pt. et alle zoners månedkort, men det er desværre forfærdeligt dyrt. 1160kr. om måneden for transport er også en smule penge. Men med mit forbrug af offentlig transport er det måske ikke så galt.
Skifter til noget andet når det bliver lidt varmere, og jeg kan cykle
Jeg har kun dasket til terminalerne...
Tjek ind. Tjek ud. Tjek in. Tjek ud. Hvis man er nogle stykker udgør de et par fine instrumenter.
Tjek ind. Tjek ud. Tjek in. Tjek ud. Hvis man er nogle stykker udgør de et par fine instrumenter.
Hva' fa'en er det nu for no'e tjøwnhauner fis? Der er sku' ingen fancy dimser mellem æ stuehus og æ yver å æ ko!
HenrikH (14) skrev:Jeg kan lidet forestille mig visse stationer om morgenen når alle de folk med månedskort pludselig skal til at tjekke ind......
Det skulle vel ikke være svært. Find kortet frem mens du er på vej fra bil/cykel/ankommer til stationen, før kortet forbi når du kommer op på den rette perron. Man betaler jo ikke for tiden man er bippet ind, men strækningen man benytter.
Vossen (12) skrev:Hva' fa'en er det nu for no'e tjøwnhauner fis? Der er sku' ingen fancy dimser mellem æ stuehus og æ yver å æ ko!
ah, har da set dem i vejle :)
Har benyttet mig af det fra før jul, det er nu ganske smart og med mit forbrug har det vist sig at være langt billigere især for rejser efter kl. 19.
Specielt min første rejse hvor en tur der ville koste 145kr kostede 9,50kr, tror nu systemet ikke fattede hat af deres rabatniveauer.
Med hensyn til standerne er der nogle mangler, specielt farven af dem, hvis de nu havde været smarte og lave checkind i grøn og checkud i rød, så skulle man ikke helt hen og se på toppen af den om den lyser med ud eller ind, eller føre hånden hen over og høre på de åndsvage "check.. check.." lyde.
Jeg ved godt i dagens masseproduktion er det ikke givende at skulle omstille produktionsapparaturet til at lave nogen i en farve og nogen i andre farver, men med det forbrug der har været for at indføre dette gennem hele landet vil jeg nok påstå det er en biting.
En anden ting der er lidt keglet, når der ankommer et tog står der 300 mennesker af toget og skal chekke-lekke deres foretagede rejse, dette giver kø ved standerne, hvilket man kunne have forudset, havde der været dobbelt antal checkud punkter end checkind, ville dette være afhjulpet.
Sele indcheck er ikke så bøvlet, det er sjældent alle afrejsende ankommer samtidig, pånær i busserne (men det er jo endnu ikke helt understøttet), ligeledes må man antage at når man kommer er det et par minutter inden afrejse, altså man skal alligevel have dræbt noget tid, så kan man give sig god tid til at chekke-lekke her.
Og efter min erfaring er det rimelig nemt at checkke med kortet dybt begravet i ens pung, det er bare at smække pungen mod det blå punkt og vente det ekstra sekund inden standeren opfatter RFIDen og siger "bong-bong"
Eller som jeg har gjort enkelte gange, læne sig op ad standeren med pungen i baglommen og vente på det familiære bong i enden ...
Specielt min første rejse hvor en tur der ville koste 145kr kostede 9,50kr, tror nu systemet ikke fattede hat af deres rabatniveauer.
Med hensyn til standerne er der nogle mangler, specielt farven af dem, hvis de nu havde været smarte og lave checkind i grøn og checkud i rød, så skulle man ikke helt hen og se på toppen af den om den lyser med ud eller ind, eller føre hånden hen over og høre på de åndsvage "check.. check.." lyde.
Jeg ved godt i dagens masseproduktion er det ikke givende at skulle omstille produktionsapparaturet til at lave nogen i en farve og nogen i andre farver, men med det forbrug der har været for at indføre dette gennem hele landet vil jeg nok påstå det er en biting.
En anden ting der er lidt keglet, når der ankommer et tog står der 300 mennesker af toget og skal chekke-lekke deres foretagede rejse, dette giver kø ved standerne, hvilket man kunne have forudset, havde der været dobbelt antal checkud punkter end checkind, ville dette være afhjulpet.
Sele indcheck er ikke så bøvlet, det er sjældent alle afrejsende ankommer samtidig, pånær i busserne (men det er jo endnu ikke helt understøttet), ligeledes må man antage at når man kommer er det et par minutter inden afrejse, altså man skal alligevel have dræbt noget tid, så kan man give sig god tid til at chekke-lekke her.
Og efter min erfaring er det rimelig nemt at checkke med kortet dybt begravet i ens pung, det er bare at smække pungen mod det blå punkt og vente det ekstra sekund inden standeren opfatter RFIDen og siger "bong-bong"
Eller som jeg har gjort enkelte gange, læne sig op ad standeren med pungen i baglommen og vente på det familiære bong i enden ...
Alrekr (11) skrev:Zombie Steve Jobs (9) skrev:Jeg har kun dasket til terminalerne...
Tjek ind. Tjek ud. Tjek in. Tjek ud. Hvis man er nogle stykker udgør de et par fine instrumenter.
Apropos: Terminalerne kan ikke lide hvis man tager en telefon med tændt NFC for tæt på...
De spasser også helt ud hvis jeg scanner mit svenske Jo-Jo kort...
redhead (17) skrev:hvis de nu havde været smarte og lave checkind i grøn og checkud i rød,
Jeg tror de har været meget smarte ved at undgå røde og grønne farve. Lige nu bliver de røde og grønne farver nemlig brugt i signalgivning på jernbanen.
Indtil ERTMS er helt udrullet må de, svjv, ikke bruge grønne eller røde lys til noget som helst langs jernbanen, medmindre det er et signal. De kunne så leje med formerne - en lodret streg til check-in, vandret til chack-ud. Alternativt undersøge andre farver end blå. Men ikke grøn/rød blanding endnu.
Nu snakkede jeg ikke om noget med at ændre lyset i standeren, men simpelthen male hele standeren i en farve, så de ikke skal have dette klistermærkat på jorden foran den i rød/grøn.Alrekr (19) skrev:
Indtil ERTMS er helt udrullet må de, svjv, ikke bruge grønne eller røde lys til noget som helst langs jernbanen, medmindre det er et signal. De kunne så leje med formerne - en lodret streg til check-in, vandret til chack-ud. Alternativt undersøge andre farver end blå. Men ikke grøn/rød blanding endnu.
Når man kører forbi stationerne findes der masser af farver som er i røde/grønne nuancer, det lader ikke til de forvirrer i forhold til signalgivningen.
Skulle der være noget generelt fejlfortolket ved en rød/grøn kombination, kunne de give dem en anden farvekombination (blå/gul eks.) men bare for at tydeliggøre hvilken stander der er til ind og hvilken der er til ud, istedet for et mini display i toppen som enten lyser med "ind" eller "ud" som der så er umiskendelig lidt farve nuance forskelle på, at man næsten skal læse det før man kan se hvilken er hvilken, og så hjælper det heller ikke på den station jeg tager fra, har de for hveranden par af standerne byttet om på ind og ud, så der er ikke noget mønster i at den som er nærmest en når man går ud af stationen er ud.
redhead (21) skrev:Nu snakkede jeg ikke om noget med at ændre lyset i standeren, men simpelthen male hele standeren i en farve, så de ikke skal have dette klistermærkat på jorden foran den i rød/grøn.
Skide god idé - har du sendt den ind til konsortiet bag? De er opmærksomme på problemet med at genkende check-in/ud (jf. ing.dk), og vil gerne finde løsninger.
Jeg var ikke opmærksom på at ingeniør konsulenter var så hjernelamme at de ikke tænkte visuelt på løsning af genkendelsesproblemer ... Jeg mener der er vel en idé i at vi har røde mænd på lysstanderen for stop og grøn for gå, eller grønne "ud/exit" skilte i lufthavne ... det tager ikke mange overvejelser for at komme på lignende visuelle forbedringer, men åbenbart noget som hurtgit er sprunget over i den oprindelige planlægningsfase.Alrekr (22) skrev:har du sendt den ind til konsortiet bag? De er opmærksomme på problemet med at genkende check-in/ud (jf. ing.dk), og vil gerne finde løsninger.
- jeg var slet ikke vidende om at man kunne sende rettelsesforslag ind som overhovedet ville blive taget seriøst.
Alrekr (15) skrev:Det skulle vel ikke være svært. Find kortet frem mens du er på vej fra bil/cykel/ankommer til stationen, før kortet forbi når du kommer op på den rette perron. Man betaler jo ikke for tiden man er bippet ind, men strækningen man benytter.
Og den tror du selv virker? Har du set hvordan folk agerer ved klippekortsmaskinerne?
Der ud over er der selvfølgelig mit skrækscenarie: Tunnelen mellem Nørreport S-tog/fjerntog og Metroen - der hvor der er stoppen, er der adskillige automater, hvor folk så kan stoppe op og stå og fumle.
Det er ren tåbelighed at pendlere skal ind/ud hver gang. De burde have nogle "her må jeg altid køre"-zoner, som kontrollørerne kunne se, og så ellers kun tjekke ind/ud når de skal udenfor her - se det ville være den mest geniale måde at gøre det på.
Jeg brugte mig første gang idag, jeg syntes det var en fin ide, indtil en konduktør gjorde mig opmærksom på at man skal tjekke ind/ud ved hvert eneste transportmiddel.
Det tredobler så lige arbejdet fordi deres computere åbenbart ikke er gode nok til at tælle zoner!
For mig virker det iøvrigt glimrende at bruge 0,5 sec på at holde min pung foran automaten (kortene nærmest). Jeg tror gerne at nogle få ville vente til de stod stille foran aperatet før de tog deres pung/kort frem, men der er somregel mere end en automat, især på større stationer! Og som sagt betaler man for strækning, ikke for tid, bare tjek ind ved den første du paserer på stationen.
Det tredobler så lige arbejdet fordi deres computere åbenbart ikke er gode nok til at tælle zoner!
For mig virker det iøvrigt glimrende at bruge 0,5 sec på at holde min pung foran automaten (kortene nærmest). Jeg tror gerne at nogle få ville vente til de stod stille foran aperatet før de tog deres pung/kort frem, men der er somregel mere end en automat, især på større stationer! Og som sagt betaler man for strækning, ikke for tid, bare tjek ind ved den første du paserer på stationen.
#29: Bare rolig, de er stadig i gang med at overskride deres budget...
Og nej, de har ikke løst problemerne, de har bare proklameret at det ikke er problemer, men features (The Jobs way) - samt at de ikke har "fastlagt rabatniveauerne endeligt" endnu. - jvf. morgenens artikel på politiken.dk om at prisen for en pensionist der tager fra Slagelse til København er steget 218% :-P
Og nej, de har ikke løst problemerne, de har bare proklameret at det ikke er problemer, men features (The Jobs way) - samt at de ikke har "fastlagt rabatniveauerne endeligt" endnu. - jvf. morgenens artikel på politiken.dk om at prisen for en pensionist der tager fra Slagelse til København er steget 218% :-P
ja.. jeg har valgt at se hvor dyrt det vil blive kun at bruge rejsekortet frem for et periodekort her i st. køwenhavnstrup...
samlignet med en 40dages periodekort.
så skulle min tur blive billigere med ca. 90kr.
whatever..
indtil vider har stog personalet ikke har/kunne tjekke om jeg har checket ind...
så i terorien kunne jeg rejse "gratis"
en anden "fejl" i systemet jeg har fundet er at jeg kan checke ind i "A" rejse frem til punkt "C" og så rejse hjem igen og checke ud på stationen før. B og kun betale for rejsem mm. A og B.
Dog ikke at jeg selv har gjort det ... (Endnu...)
samlignet med en 40dages periodekort.
så skulle min tur blive billigere med ca. 90kr.
whatever..
indtil vider har stog personalet ikke har/kunne tjekke om jeg har checket ind...
så i terorien kunne jeg rejse "gratis"
en anden "fejl" i systemet jeg har fundet er at jeg kan checke ind i "A" rejse frem til punkt "C" og så rejse hjem igen og checke ud på stationen før. B og kun betale for rejsem mm. A og B.
Dog ikke at jeg selv har gjort det ... (Endnu...)
GrillBiller (33) skrev:jeg kan checke ind i "A" rejse frem til punkt "C" og så rejse hjem igen og checke ud på stationen før. B og kun betale for rejsem mm. A og B.
Kun hvis det foregår indenfor en relativt kort periode, ifølge "planen".
Det er i hvert fald meningen, at hvis man ikke checker ud, og der går "nok" tid, så vil systemet antage at du har rejst danmark rundt.
Sådan som jeg husker det, anyway.
Har brugt det i et par uger, og det har virket perfekt for mig. Dog kan det være en anelse uigennemskueligt i starten i forhold til, hvordan betaling virker. Derudover havde jeg gerne set, at check ind og check ud terminalerne havde forskellige farver; blå for check ind og orange for check ud, så det er nemt at se forskel. Men det virker, og konceptet er genialt (om end ikke unikt).
koogco (27) skrev:Jeg brugte mig første gang idag, jeg syntes det var en fin ide, indtil en konduktør gjorde mig opmærksom på at man skal tjekke ind/ud ved hvert eneste transportmiddel.
Tæt på, men ikke helt sandt, så vidt jeg har forstået vejledningen fra Rejsekort A/S.
I følge "rejsereglerne" (link: http://www.rejsekort.dk/Kundeservice/~/media/Rejse... så skal man tjekke IND hver gang man skifter transportmiddel, så længe det er en del af samme rejse.
Tager man fx S-toget fra Taastrup, skifter i Valby til et andet S-tog mod Frederikssund, og står af i Vanløse og ender rejsen dér, så skal man tjekke ind i Taastrup og tjekke ind i Valby (uden at tjekke ud) og så tjekke ud når man står af i Vanløse.
Derudover:
Jeg bruger rejsekort nu og da når jeg endelig skal med tog (hvilke er sjældent) og er rimeligt glad for det.
Jeg rejser mest spontant, når jeg "pludselig" får lyst til det og pendler ikke.
Rabatter osv betyder ikke så meget for mig, jeg er såmænd bare tilfreds med ikke at skulle bruge tid på at købe en billet i en automat (og stå og tælle zoner), eller købe et klippekort, som jeg så skal huske at have med næste gang jeg regner med at skulle med det offentlige i Kbh. (Klippekortet er jo ikke ligefrem "pung-venligt".
Bruger det ikke af den simple årsag .. "HVAD skal der ske hvis check ind eller check ud ikke virker?" ... Om det er i bussen, på stationen eller whatever er for mig ligemeget ..
Rejsekortet har ikke gidet svare på hvordan man forholder sig til dette ..
Skal man så betale kontant og ikke få sin rabat? eller kører man gratis med?
Og bliver det så dyrere i sidste ende for mig at rejse frem og tilbage hvis jeg kun bruger rejsekortet?
Rejsekortet har ikke gidet svare på hvordan man forholder sig til dette ..
Skal man så betale kontant og ikke få sin rabat? eller kører man gratis med?
Og bliver det så dyrere i sidste ende for mig at rejse frem og tilbage hvis jeg kun bruger rejsekortet?
#41 det samme som med klippekort og kontantbillet sker vel? du får en 600kr (eller hvad det er nu) bøde, og så skriver du ind med station og tidsrum og får den annulleret.
mht. til at glemme at tjekke ud eller ikke kunne, så koster turen bare 50kr, evt. mere hvis du har checkpoints undervejs (når togpersonale kontrollerer får du checkpoints, samme hvis du skifter transportmiddel og logger ind igen)
Hvis du glemmer det for ofte får du frataget kortet.
Jeg syntes generelt det fungerer godt, jeg har dog også en mistanke om at min togrejse bliver dyrere (bustur med rejsekort = 16kr + 50kr for togtur med wildcard, men det bliver tilsyneladende ca. 70kr) Det ser dog ud til at virke fint med hensyn til omskiftezonerne i København, hvis jeg tager til valby og så videre med s-tog så stiger prisen ikke efter valby (man kan se prisen ved at logge ud, skal man videre så bare log ind igen)
mht. til at glemme at tjekke ud eller ikke kunne, så koster turen bare 50kr, evt. mere hvis du har checkpoints undervejs (når togpersonale kontrollerer får du checkpoints, samme hvis du skifter transportmiddel og logger ind igen)
Hvis du glemmer det for ofte får du frataget kortet.
Jeg syntes generelt det fungerer godt, jeg har dog også en mistanke om at min togrejse bliver dyrere (bustur med rejsekort = 16kr + 50kr for togtur med wildcard, men det bliver tilsyneladende ca. 70kr) Det ser dog ud til at virke fint med hensyn til omskiftezonerne i København, hvis jeg tager til valby og så videre med s-tog så stiger prisen ikke efter valby (man kan se prisen ved at logge ud, skal man videre så bare log ind igen)
TuxDK (47) skrev:Rejsekortet er baseret på det de har i Holland, som jeg ikke kan huske hvad hedder.
Blog fra Januar 2010:
[quote=http://www.uselog.com/2010/01/dutch-public-transport-chip-card-system.html]The OV-chipkaart is the new ticket system for Dutch public transport, using RFID cards, similar to Hong Kong's MTR (metro) octopus card.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.