mboost-dp1
Benytter du briller/kontaktlinser?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Har en bygningsfejl der gør at jeg ikke kan bruge kontaktlinser, så jeg render altid rundt med briller.
Jeg regner dog med at få lavet en laseroperation, så jeg kan slippe helt for briller.
Jeg regner dog med at få lavet en laseroperation, så jeg kan slippe helt for briller.
Nope. Lægen har sagt at mine øjne er for gode, bizart nok, og at det kan blive problematisk på et tidspunkt.
Jeg bruger kontaktlinser -1.50 H/V. Jeg har vistnok også en mindre bygningsfejl, men for at veje op for det, skal jeg give det dobbelte om måneden for mine linser, og det mener jeg ikke det er værd, når man er fattig. :D
Jeps, det mener jeg også at have læst engang i Illustreret Videnskab. I øvrigt, er farveblindhed ikke det eneste, der springer en generation over. Eksempelvis har min mor mørkt hår, mørk hud og brune øjne — mens mine to søskende har lyst hår, lys hud og blå øjne! Dette er eftersigende slet ikke unormalt. Det skyldes, at mormor var lys, og det er der mine søskende har arvet det fra — også selvom min mor har et "stærkere" pigment.
Jeps, det mener jeg også at have læst engang i Illustreret Videnskab. I øvrigt, er farveblindhed ikke det eneste, der springer en generation over. Eksempelvis har min mor mørkt hår, mørk hud og brune øjne — mens mine to søskende har lyst hår, lys hud og blå øjne! Dette er eftersigende slet ikke unormalt. Det skyldes, at mormor var lys, og det er der mine søskende har arvet det fra — også selvom min mor har et "stærkere" pigment.
Bruger ikke briller, men hver gang jeg har prøvet nogle siger folk da at det klæder mig, så er ikke bange for hvis mit syn bliver ringe:D
Ville aldrig proppe ting i øjet med vilje, så kontakt linser er no go hvis det sker..
Ville aldrig proppe ting i øjet med vilje, så kontakt linser er no go hvis det sker..
Mikkelpf (9) skrev:Mener det er normalt for farveblindhed at springe et køn/en generation.. min far var farveblind, jeg er ikke, men hvis min søster får (drenge)børn er der stor risiko for de er det.. såvidt jeg har forstået. Noget mærkeligt noget det der "genetics"!
Det er bestemt derfor, jeg ikke skal have børn, som du nok kan læse! :D
"Cirka 20 procent af den danske befolkning anvender briller eller kontaktlinser." http://www.netdoktor.dk/ojne/operation_synet.htm
"Cirka 34 procent af news befolkningen anvender briller eller kontaktlinser."
Enten er newsbrugerne en gammel flok eller også "synes" der at være en sammenhæng mellem internettet/computerbrug og dårligt syn :)
Enten er newsbrugerne en gammel flok eller også "synes" der at være en sammenhæng mellem internettet/computerbrug og dårligt syn :)
Kontaktlinser (ca. -5 på hver øje) og briller om aftenen og evt i weekenden. Startede med kontaktlinser pga svømning.
bruger briller til daglig og kontaktlinser hvis jeg skal ud og lave et eller andet der kræver at jeg bevæger mig.
omkring -0.5 på begge øjne. Har dog været langsynet engang men det ændrede sig efter jeg begyndte at sidde ved en skærm i mange timer hver dag...
Hov jeg glemte helt - Der er vist også noget bygningsfejl de retter op på.
Andet vers til sangen:
folk med briller de er dumme
folk med briller er nogle svin
de går rundt med cola bunde
folk med briller er til grin
omkring -0.5 på begge øjne. Har dog været langsynet engang men det ændrede sig efter jeg begyndte at sidde ved en skærm i mange timer hver dag...
Hov jeg glemte helt - Der er vist også noget bygningsfejl de retter op på.
Andet vers til sangen:
folk med briller de er dumme
folk med briller er nogle svin
de går rundt med cola bunde
folk med briller er til grin
Thatguy (18) skrev:"Cirka 20 procent af den danske befolkning anvender briller eller kontaktlinser." http://www.netdoktor.dk/ojne/operation_synet.htm
De personer uden briller der skulle have stemt at de ikke bruger briller kunne ikke læse afstemningen...
Thatguy (18) skrev:
Hørte engang at manglende D-vitamin under opvæksten kan resultere i nærsynhed. Ved ikke om det har noget på sig. Angiveligt skulle ens øjne også kunne blive "dovne" hvis man kun fokuserer på ting tæt på (e.g. computerskærm) meeen den forklaring er jeg dog lidt kritisk overfor.
Anyway, har selv bygningsfejl og er nærsynet i størrelse kikkert.. Eller, jeg ved ikke lige hvor meget det er -7 måske? Lidt svært at læse seddelen når man er inde og få tjekket synet. Går altid med briller, kan ikke se det praktiske i linser.
Jeg har haft briller siden jeg var 4 år... Har både bygningsfejl og er nærsynet. Alt i alt bliver det cirka -5 -6 -7 stykker :P
Kontaktlinser FTW. Især når man en dag kan få dem med indbygget heads-up display og røngtenscanner. Så kommer der fandeme andre boller på suppen, anti-brilleaber.
Elskov (16) skrev:bruger briller. Gider ikke linser, de er dyre og jeg glemmer at få dem i - og bagefter glemmer jeg så at få dem ud oO selvom det er meget rart at kunne se uden at risikere at tabe brillerne. Så jeg har bundet en rigtig sekretæragtig snor i mine briller 8D
Brug dem, man kan have i en måned ad gangen. De skal nok sige til, når de vil ud, og de giver et langt bedre syn end briller.
Efter jeg fik mine, gennemgik vi synskortene, men optikeren havde ikke kort, der kunne teste for mere end 150% syn, som jeg læste op uden problemer.
De har også den fordel at de er lige skarpe i hele synsfeltet, uanset hvilken retning, dine øjne kigger i.
ZiN (33) skrev:#15: Pics or it didn't happended.
Har et helt fint og normalt syn, så nej, jeg bruger ikke briller. :-)
Arh.....
gnarfsan (34) skrev:og de giver et langt bedre syn end briller.
Ikke nødvendigvis :)
Caek of Doom (36) skrev:Ikke nødvendigvis :)
Du vil altid kunne lave et bedre syn med kontaktlinser, fordi de altid sidder på samme måde i forhold til øjenlinsen. Men du kan selvfølgeligt ramme en dårlig optiker eller en linse, der bare ikke duer til dit øje.
Mit skift fra briller (der er målt til at være perfekte i forhold til mit syn) til kontaktlinser var en helt ny verden.
Nej, med horisontale eller vertikale bygningsfejl, kan linser ikke altid hjælpe.
Nej, med horisontale eller vertikale bygningsfejl, kan linser ikke altid hjælpe.
Jakob Jakobsen (38) skrev:Nej, med horisontale eller vertikale bygningsfejl, kan linser ikke altid hjælpe.
Det er muligt at de ikke laves, men jeg har svært ved at se den optiske begrænsning?
Jeg fik iøvrigt lavet linser, der passede perfekt i teorien. I praksis endte de med at skulle drejes 10% på det ene øje.
Caek of Doom (36) skrev:ZiN (33) skrev:#15: Pics or it didn't happended.
Har et helt fint og normalt syn, så nej, jeg bruger ikke briller. :-)
Arh.....
Happended er standard Internet kotume, om at have elendig stavelse. Det kan dog forekomme at man gør det forkert, men er det ikke bare at følge ånden? :O
ZiN (41) skrev:
Happended er standard Internet kotume, om at have elendig stavelse. Det kan dog forekomme at man gør det forkert, men er det ikke bare at følge ånden? :O
...Arh...
gnarfsan (40) skrev:Det er muligt at de ikke laves, men jeg har svært ved at se den optiske begrænsning?
For at de kan virke på retningsbestemte bygningsfejl, kræves det at linsen har den rigtige retning.
Så vidt jeg ved laves der forsøg med små indbyggede vægte, der vil holde linsen rigtigt, men der er ikke noget der virker 100% endnu.
Jakob Jakobsen (44) skrev:For at de kan virke på retningsbestemte bygningsfejl, kræves det at linsen har den rigtige retning.
Hvis mine drejer den mindste smule kan jeg ikke se ret meget. Mine har indbyggede vægte, da de er tykkere i bunden. Min bror har haft linser med vægt i bunden i mere end 10 år. Han fik dem da mens jeg gik i folkeskole, nu jeg, tænker mig om.
Det var mit øjes behandling af vægten i den ene linse, der gjorde at den skulle drejes 10 grader.
Jeg bruger iøvrigt dem her.
Jeg har fået at vide, af flere optikere og en øjenlæge, at jeg ikke kan få linser til min bygningsfejl.
Men det kan være du ved noget de ikke ved :)
Jeg har fået at vide, af flere optikere og en øjenlæge, at jeg ikke kan få linser til min bygningsfejl.
Jakob Jakobsen (46) skrev:#45
Jeg siger bare at jeg ikke forstår hvad den optiske begrænsning er. Jeg siger ikke at de lyver. Mine linser skal side på en bestemt måde med en bestemt axial retning, ellers duer de ikke. Men der er har i tidens løb været forskellige linser, der ikke kunne fåes med korrektion for bygningsfejl. Nu fåes de også som dagslinser, men din bygningsfejl kan jo være en, der er meget unik for dit syn. På flere leder på én gang eller noget i den retning, så det ikke kan betale sig at masseproducere dem.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.