En ny undersøgelse i USA viser både stor og stigende interesse for smart-højtalere.
En undersøgelse af Adobe Analytics anslår, at 32 procent af amerikanske forbrugere ejede en smart-højtaler i august 2018.
Dette kan sammenlignes med i januar, hvor 28 procent ejede en. Denne stigning på fire procent er specielt imponerende, da størstedelen af smart-højtaler-køb forekommer i slutningen af året op til jul.
Af de over 1.000 udspurgte amerikanere, så sagde 23 procent af dem, der ikke allerede ejer en smart-højtaler, at de har planer om at købe en til sig selv.
45 procent af dem, der allerede ejer en smart-højtaler, svarede desuden, at de har planer om at købe en ny smart-højtaler til dem selv, og 23 procent af smart-højtaler-ejerne har planer om at købe en til nogle andre.
Undersøgelsen pegede også på, at det forbrugerne hyppigst bruger smart-højtalerne til er at bede om musik (70 %), bede om vejrudsigten (64 %) og stille sjove spørgsmål (53 %).
I Danmark kan hverken Googles eller Amazons populære smart-højtalere tale dansk, men det ændres snart, da Google for nyligt har tilføjet dansk som sprog til deres Google Assistant – læs mere her.