mboost-dp1

Vidste du at man kunne få bøder for dette?

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
18. okt. 2006 09:59
Jeg læste lige denne annonce inde på EB.dk. Jeg anede ikke at man kunne får bøder for sådanne ting.
Gravatar #2 - jeldtoft
18. okt. 2006 10:37
404 Not Found
Gravatar #3 - amokk
18. okt. 2006 16:01
Sikke da en pladder-artikel

Selvfølgelig er det lovpligtigt at have lås på sin cykel samt at låse den - låsen forebygger jo at politiet skal spilde tid med sager om stjålne cykler.

Selvfølgelig er der regler for hvordan man sidder på en cykel - reglen med 2 fødder + 1 arm er jo for at undgå at folk sidder og cykler med armene og styrer med benene

Og selvfølgelig er det forældrenes ansvar ikke at sende 5 årige ud i trafikken alene. At journalisten så laller og tror det er barnet under 6 år som skal betale 500 kr viser at han INTET kender til retspraksis.

Ang. bøderne - tja, en lov er intet værd, hvis man ikke bliver straffet for at bryde den. Og de knalder nok ikke folk som et øjeblik har foden væk fra deres pedal, men nok mere folk der cykler baglæns med hænderne eller lign.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
18. okt. 2006 17:00
#3 amokk
sry forkert rating, skulle have været relevant...

Topic
her da jeg i sidste vinters cyklede igennem køge politigård om aftenen ved midnat, uden lys, uden hænder, snakkende i mobil, lettere beruset og meget nyforelsket blev jeg selvfølgeligt mødt af t betjente som grinende stoppede mig og spurgte hvad jeg egentlig lavede... og efter en meget lang snak lod de mig kører med en slem advarsel! men havde ihvertfald fortjent masser af dummeslag mente mine venner :P
Gravatar #5 - buch
18. okt. 2006 18:50
Hvordan kan børn under 6 få bøder?
Mindes engang (lang tid siden) at jeg fik at vide jeg bare skulle erstatte "bip" da jeg ikke kunne få en bøde for det, fordi jeg var under den kriminelle lavalder som var 15. Havde jeg været over 15 ville jeg have fået en bøde på 500 eller 800,- oplyste den "flinke mand"
Gravatar #6 - yosh
18. okt. 2006 18:58
Ekstra Bladet skriver i artiklen:
Lad os starte med at slå fast, at det er TILLADT at snakke i mobiltelefon, når du cykler gennem trafikken.

Færdselslovens § 55 a:
Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdte mobiltelefoner. Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under kørsel.

Vejledning om færdselslovens forbud mod anvendelse af håndholdte mobiltelefoner under kørsel:
2.2. Bestemmelsen indeholder et generelt forbud mod brug af håndholdte mobiltelefoner under kørsel. Forbudet omfatter således anvendelse af mobiltelefon i ethvert køretøj i færdselslovens forstand, og gælder udover førere af motordrevne køretøjer derfor principielt også cyklister, ridende og i visse tilfælde kørestolsbrugere. Rigsadvokaten har i sin meddelelse til politiet og anklagemyndigheden tilkendegivet, at der dog formentlig - under hensyn til formålet med bestemmelsen - kun i ganske særlige tilfælde vil være grundlag for at rejse tiltale mod andre end førere af motordrevne køretøjer.

Ud fra ovenstående konkluderer jeg at Ekstra Bladets artikel er direkte misvisende i forhold til gældende lovgivning og i værste fald bør meldes til politiet for dette.
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
19. okt. 2006 13:51
Her i byen er der hvertfald en der har fået en både for at tale i mobil på cyklen, af landbetjenten.
Gravatar #9 - themuss
19. okt. 2006 14:47
*snippet fra lovteksten i #6*

...gælder udover førere af motordrevne køretøjer derfor principielt også cyklister, ridende og i visse tilfælde kørestolsbrugere.

Hvor svært er det lige at læse den del af stk 2.2?
Gravatar #10 - amokk
19. okt. 2006 15:04
jeg kan godt lide at køer også er køretøjer iflg. EBs nye artikel :D
Gravatar #11 - KaW
19. okt. 2006 23:03
#3 >
Sikker? Hvad så med folk som ikke gider have en fastspændt lås på vores cykel? Hvad hvis du bruger hængelås med dertilhørende kæde eller lignende? Det kan godt være det er lovpligtigt at have LÅST sin cykel. Men jeg tvivler på det er lovpligtigt at have en lås på ens cykel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login