mboost-dp1
Uhyggelige tal
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg kan sige i Esbjerg-området der får største delen af datamatikerne job lige ud af studiet, faktisk, så er der mange der for job inden studiet er slut. Om det er samme tendens i resten af landet kan jeg ikke sige, men multimediedesignerne i Esbjerg-området har det meget svært og en del tager en anden uddannelse bagefter for at få job.
Vi ansætter en god portion Multimedie designere som frontend HTML/CSS udviklere i LEGO. Deres største bet er manglen på Javascript kompetencer. jQuery har de styr på men decideret programmering i JS halter lidt efter.
Jeg har også på fornemmelsen at mange MMD bruger det som afsæt til at læse videre. Så ved man om man er skoletræt og faktisk "kan noget" inden for branchen.
Er det ikke også voldsomt at læse til civil ingeniør for at implementere design samt kald af webservices? (grov generalisering).
Jeg har også på fornemmelsen at mange MMD bruger det som afsæt til at læse videre. Så ved man om man er skoletræt og faktisk "kan noget" inden for branchen.
Er det ikke også voldsomt at læse til civil ingeniør for at implementere design samt kald af webservices? (grov generalisering).
bbb2020 (6) skrev:Nogen der ved hvad "humanistisk information" er for en størrelse indenfor IT?
Min nevøs kærestes søster er ved at tage uddannelsen.
Det er en meget bred og dårligt defineret uddannelse.
Hun skal studere alt fra programmering over psykologi til design af hjælpemidler.
#10 & 11
Et kig på http://www.diku.dk/uddannelser/ siger at datalogi idag er:
Bachelor i Datalogi
Bachelor i Naturvidenskab og it
Bachelor i It og Sundhed
Bachelor i Kommunikation og It
og de 3 af dem (dem som ikke hedder datalogi) er på listen.
Et kig på http://www.diku.dk/uddannelser/ siger at datalogi idag er:
Bachelor i Datalogi
Bachelor i Naturvidenskab og it
Bachelor i It og Sundhed
Bachelor i Kommunikation og It
og de 3 af dem (dem som ikke hedder datalogi) er på listen.
mfriis (7) skrev:Er det ikke også voldsomt at læse til civil ingeniør for at implementere design samt kald af webservices? (grov generalisering).
I den verden hvor du lader designere lave HTML og CSS og så bagefter lader udviklere tilføje client side JavaScript og server side services, så kan du godt bruge rene designere.
Men det er ikke et specielt realistisk scenario. Det hele hænger sammen.
Og jeg vil absolut hævde at client side JavaScript er software udvikling som kræver samme uddannelse som server side udvikling.
Ellers vil man opdage at maintenance cost eksploderer.
Jakob Jakobsen (9) skrev:Min nevøs kærestes søster er ved at tage uddannelsen.
Det er en meget bred og dårligt defineret uddannelse.
Hun skal studere alt fra programmering over psykologi til design af hjælpemidler.
der er ret bred enighed blandt os elektronik og it folk, at vi ikke kan lide dem, ingen spørger om hvorfor, der er bare indforstået had til dem, lidt ligesom med uddannelsen : medicin med industriel specialisering.
#1
Og hvis jeg skal uddybe lidy hvorfor jeg synes at det er uhyggelige tal.
A)
Der er for mange korte uddannelser og for få lange uddannelser.
Jeg vil mene at det endelige output bør være:
- 25% kandidat og PhD
- 50% bachelor
- 25% korte uddannelser
Med to korte uddannelser i top bliver det næppe tilfældet.
Der er 20 års erfaring for at virksomhederne efterspørger bachelorer og kandidater og at de korte uddannelse kun giver job i opgangstider, hvor virksomhederne ikke kan få de bachelorer og kandidater de ønsker.
B)
For lavt fagligt niveau.
Det er et ret gennemgående kritikpunkt for de korte IT uddannelser at:
- kravene til eksamen er meget lave og lader hvem som helst bestå således at det er op til den studerendes interesse for faget at nå et vist niveau
- kvaliteten af underviserne er meget svingende
Grundliggende er værdien af en uddannelse afhængig af hvor vanskeligt det er at bestå eksamenerne. Jo vanskeligere det er jo mere viden kommer de studerende ud med.
Hvis det var et mål at alle skulle have et eksamensbevis uanset hvad de kan, så bør man nedlægge uddannelsesinstitutionerne og opstille automater på banegårde og busstationer hvor man kan smide en 20 krone i og få et eksamensbevis.
C)
Der er for mange helt eller delvist bløde uddannelser imellem.
Det er formentligt fordi at man håber på at kunne lokke flere unge ind på uddannelserne ved at kombinere den mere hårde IT med et andet blødt fag.
Der er bare det lille problem at der ikke er behov for så mange med bløde kompetancer.
Project managers, business analysts etc. er en ret lille del af IT jobmarkedet.
Udviklere, testere, drift og support er den store del af IT jobmarkedet.
Langt de fleste IT folk har brug for konkret viden om IT - og ikke en viden om IT's rolle i en større sammenhæng.
Og hvis jeg skal uddybe lidy hvorfor jeg synes at det er uhyggelige tal.
A)
Der er for mange korte uddannelser og for få lange uddannelser.
Jeg vil mene at det endelige output bør være:
- 25% kandidat og PhD
- 50% bachelor
- 25% korte uddannelser
Med to korte uddannelser i top bliver det næppe tilfældet.
Der er 20 års erfaring for at virksomhederne efterspørger bachelorer og kandidater og at de korte uddannelse kun giver job i opgangstider, hvor virksomhederne ikke kan få de bachelorer og kandidater de ønsker.
B)
For lavt fagligt niveau.
Det er et ret gennemgående kritikpunkt for de korte IT uddannelser at:
- kravene til eksamen er meget lave og lader hvem som helst bestå således at det er op til den studerendes interesse for faget at nå et vist niveau
- kvaliteten af underviserne er meget svingende
Grundliggende er værdien af en uddannelse afhængig af hvor vanskeligt det er at bestå eksamenerne. Jo vanskeligere det er jo mere viden kommer de studerende ud med.
Hvis det var et mål at alle skulle have et eksamensbevis uanset hvad de kan, så bør man nedlægge uddannelsesinstitutionerne og opstille automater på banegårde og busstationer hvor man kan smide en 20 krone i og få et eksamensbevis.
C)
Der er for mange helt eller delvist bløde uddannelser imellem.
Det er formentligt fordi at man håber på at kunne lokke flere unge ind på uddannelserne ved at kombinere den mere hårde IT med et andet blødt fag.
Der er bare det lille problem at der ikke er behov for så mange med bløde kompetancer.
Project managers, business analysts etc. er en ret lille del af IT jobmarkedet.
Udviklere, testere, drift og support er den store del af IT jobmarkedet.
Langt de fleste IT folk har brug for konkret viden om IT - og ikke en viden om IT's rolle i en større sammenhæng.
#16 C
Mange programmer bærer i dag præg af den holdning. IT skrevet af nørder, til nørder.
Det er ikke tilpasset den daglige brug i virksomheden og funktionalitet er bestemt udfra at det er teknisk spændende at udvikle fremfor et reelt behov.
Tror IT branchen ville have godt af programmører som kan se længere end bare til skærmen.
Mange programmer bærer i dag præg af den holdning. IT skrevet af nørder, til nørder.
Det er ikke tilpasset den daglige brug i virksomheden og funktionalitet er bestemt udfra at det er teknisk spændende at udvikle fremfor et reelt behov.
Tror IT branchen ville have godt af programmører som kan se længere end bare til skærmen.
#16
a)
Hvor får du dine driftsfolk fra? Eller rettere hvilken kandidatuddannelse mener du gør folk egnet til driftsopgaver? Eller it sikkerhed. Mig bekendt findes der ikke bachelor eller kandidat uddannelser her i landet, der dækker de områder.
b)
Hvilke uddannelser er det du mener der slipper folk igennem? Jeg har som studerende på et erhvervsakademi og som eksamensvejleder på selv samme erhvervskademi oplevet en del der ikke er sluppet igennem. Jeg har også selv været med til at dumpe studerende
c)
Det virker lidt for mig som om du gerne vil klemme folk igennem datalogi studiet. Jeg forstår dog ikke hvorfor. Jeg har gennem nogle år bevæget mig rundt blandt driftsfolk og ofte havde de enten erhvervsfaglig eller slet ingen uddannelse. Og alligevel har systemerne kunne køre videre.
Folk behøver ikke gå på universitetet for at lære at lære nyt.
a)
Hvor får du dine driftsfolk fra? Eller rettere hvilken kandidatuddannelse mener du gør folk egnet til driftsopgaver? Eller it sikkerhed. Mig bekendt findes der ikke bachelor eller kandidat uddannelser her i landet, der dækker de områder.
b)
Hvilke uddannelser er det du mener der slipper folk igennem? Jeg har som studerende på et erhvervsakademi og som eksamensvejleder på selv samme erhvervskademi oplevet en del der ikke er sluppet igennem. Jeg har også selv været med til at dumpe studerende
c)
Det virker lidt for mig som om du gerne vil klemme folk igennem datalogi studiet. Jeg forstår dog ikke hvorfor. Jeg har gennem nogle år bevæget mig rundt blandt driftsfolk og ofte havde de enten erhvervsfaglig eller slet ingen uddannelse. Og alligevel har systemerne kunne køre videre.
Folk behøver ikke gå på universitetet for at lære at lære nyt.
mbw2001 (17) skrev:
Mange programmer bærer i dag præg af den holdning. IT skrevet af nørder, til nørder.
Det er ikke tilpasset den daglige brug i virksomheden og funktionalitet er bestemt udfra at det er teknisk spændende at udvikle fremfor et reelt behov.
Tror IT branchen ville have godt af programmører som kan se længere end bare til skærmen.
Hvis man mener at vejen frem for software udvikling er at udviklerne snakker med slutbrugerne og udfra det bestemmer udviklerne softwarens funktionalitet og når softwaren er færdig så tages den i brug uden test, så er der absolut behov for at udviklerne har en dyb forståelse for andet end IT.
Hvis man mener at vejen frem for software udvikling er at slutbrugerne sammen med business analysts nedskriver softwarens funktionalitet som udviklerne så implementerer og at softwaren testes også af slutbrugerne inden den tages i brug, så kan jeg ikke se behovet.
Hubert (18) skrev:
a)
Hvor får du dine driftsfolk fra? Eller rettere hvilken kandidatuddannelse mener du gør folk egnet til driftsopgaver? Eller it sikkerhed. Mig bekendt findes der ikke bachelor eller kandidat uddannelser her i landet, der dækker de områder.
Operatør, helpdesk m.v. kan vel dækkes af de 25% korte uddannelser.
System administratorer, netværks administratorer vil jeg mene bør have en bachelor eller kandidat som giver en indsigt i:
- programmering generelt
- hardware
- operativ systemer
- netværk
sådanne tror jeg findes. Efter endt uddannelse må arbejdsgiverne så betale for specifikke kurser i Microsoft, IBM, Cisco stuff og oplæring i hands on.
Jeg tror ikke på at man kan uddanne folk til IT sikkerhed. De skal have en uddannelse og 5-10 års erfaring i enten software udvikling eller drift. Så de bliver dækket at eksisterende bachelor og kandidat.
Hubert (18) skrev:
b)
Hvilke uddannelser er det du mener der slipper folk igennem? Jeg har som studerende på et erhvervsakademi og som eksamensvejleder på selv samme erhvervskademi oplevet en del der ikke er sluppet igennem. Jeg har også selv været med til at dumpe studerende
Multimedie designer, web integrator etc. har et meget dårligt ry. Der er skrevet om det utallige gange. Nogle tilfældige eksempler:
http://www.version2.dk/blog/korte-videregaaende-it...
http://www.computerworld.dk/art/132855/luk-multime...
Jeg mener også at der skrevet her på newz.dk adskillige gange af folk der går op disse uddannelser at det er helt op til dem selv at lære noget.
Datamatiker har et noget bedre ry. Men det har stadig ry for at være ret nemt at bestå.
Vi kan tage et par windcape citater:
http://newz.dk/forum/programmering/datamatiker-kea...
http://newz.dk/for-faa-vaelger-en-it-uddannelse/pa...
Hubert (18) skrev:Det virker lidt for mig som om du gerne vil klemme folk igennem datalogi studiet.
Ikke nødvendigvis datalogi.
Der er også masser af glimrende ingeniøruddannelser.
Hubert (18) skrev:Jeg forstår dog ikke hvorfor. Jeg har gennem nogle år bevæget mig rundt blandt driftsfolk og ofte havde de enten erhvervsfaglig eller slet ingen uddannelse. Og alligevel har systemerne kunne køre videre.
Jeg ville sætte stangen lidt højere. Måske meget højere.
#22
Som en der har kigget meget på uddannelsesmulighederne, her under os ingeniør uddannelserne så har jeg svært ved at se hvor en ingeniør uddannelse vil hjælpe mig med mit daglige arbejde i dag og tidligere da jeg beskæftigede mig med drift. Men jeg er da spændt på at blive oplyst. Måske Dexter det der får mig igang med noget at læse igen.
Hvor meget bedre end 5 9'ere vil du sætte stangen? Ja nogle af os der ikke har en ingeniør eksamen/datalogien eksamen har faktisk prøvet at arbejde med den slags systemer. Hvis du vil sætte stangen højre burde du måske se på hvad der koster driftsfolk mest tid... ;)
Som en der har kigget meget på uddannelsesmulighederne, her under os ingeniør uddannelserne så har jeg svært ved at se hvor en ingeniør uddannelse vil hjælpe mig med mit daglige arbejde i dag og tidligere da jeg beskæftigede mig med drift. Men jeg er da spændt på at blive oplyst. Måske Dexter det der får mig igang med noget at læse igen.
Hvor meget bedre end 5 9'ere vil du sætte stangen? Ja nogle af os der ikke har en ingeniør eksamen/datalogien eksamen har faktisk prøvet at arbejde med den slags systemer. Hvis du vil sætte stangen højre burde du måske se på hvad der koster driftsfolk mest tid... ;)
Hubert (23) skrev:Hvor meget bedre end 5 9'ere vil du sætte stangen?
3 9'ere er såmænd nok til det meste.
Hubert (23) skrev:Ja nogle af os der ikke har en ingeniør eksamen/datalogien eksamen har faktisk prøvet at arbejde med den slags systemer.
1) At det findes fortæller ikke noget om gennemsnittet.
2) Carrier grade uptime har meget lidt med evnerne hos drifts personalet at gøre og meget mere med hvordan systemerne er designet.
(forudsat at drifts personalet er over det minimums niveau, der gør at de ikke selv begår fejl som forårsager nedtid)
Hubert (23) skrev:Som en der har kigget meget på uddannelsesmulighederne, her under os ingeniør uddannelserne så har jeg svært ved at se hvor en ingeniør uddannelse vil hjælpe mig med mit daglige arbejde i dag og tidligere da jeg beskæftigede mig med drift. Men jeg er da spændt på at blive oplyst.
Der burde være masser.
Sandsynlighedsregning/statistik til risikovurdering i.f.m. sikkerhed og kapacitetsplanlægning i.f.m. drift.
Operationsanalyse til netværksplanlægning.
System arkitektur og design for at forstå hvad der giver carrier grade optid (jævnfør #24).
#16
Prøv for sjovs skyld og forestil dig følgende scenarie.
Du ligger på hospitalet og er ved at blive gjort klar til en kompliceret hjerteoperation. De 4 læger som skal udføre den kommer ind og præsenterer sig. Den første læge forklarer at han har en bachelor i historie og har taget en 2 årig master i medicin ovenpå denne. Den anden læge har taget bachelor blandingsuddannelse med medicin og litteraturhistorie. Den tredie læge har taget en 2 årig medicin uddannelse. Den fjerde læge fortæller stolt at han er autodidakt men har en yderst sikker hånd når kniven skal føres.
Helt absurd ikke sandt.
Men hvorfor er det tilsvarende scenarie med et kompliceret software udviklingsprojekt ikke lige så absurdt?
Prøv for sjovs skyld og forestil dig følgende scenarie.
Du ligger på hospitalet og er ved at blive gjort klar til en kompliceret hjerteoperation. De 4 læger som skal udføre den kommer ind og præsenterer sig. Den første læge forklarer at han har en bachelor i historie og har taget en 2 årig master i medicin ovenpå denne. Den anden læge har taget bachelor blandingsuddannelse med medicin og litteraturhistorie. Den tredie læge har taget en 2 årig medicin uddannelse. Den fjerde læge fortæller stolt at han er autodidakt men har en yderst sikker hånd når kniven skal føres.
Helt absurd ikke sandt.
Men hvorfor er det tilsvarende scenarie med et kompliceret software udviklingsprojekt ikke lige så absurdt?
arne_v (24) skrev:3 9'ere er såmænd nok til det meste.
Det er også de færeste systemer der har 5 9'ere som krav. Men de findes og de bliver driftet af folk uden ingeniør eksamener...
1) At det findes fortæller ikke noget om gennemsnittet.
2) Carrier grade uptime har meget lidt med evnerne hos drifts personalet at gøre og meget mere med hvordan systemerne er designet.
(forudsat at drifts personalet er over det minimums niveau, der gør at de ikke selv begår fejl som forårsager nedtid)
1) Enig. Der vil altid være forskel på de dygtigste og de ikke særligt dygtige. Det betyder dog ikke at de dygtigste er ingeniører eller dataloger. De dataloger jeg har arbejdet sammen med i en driftsafdeling har ikke været blandt de dygtigste driftsfolk i den afdeling.
2) Nu er carrirer grade uptime langt fra det eneste der spiller ind her. Langt de fleste oplever næsten ingen problemer med deres udbyder så hvis der er problemer skyldes det fejl på egne systemer. Det være sig fejlkonfigurationer, dårlig test af patches, eller bare en bøf fra driftsfolket.
arne_v (25) skrev:Der burde være masser.
Sandsynlighedsregning/statistik til risikovurdering i.f.m. sikkerhed og kapacitetsplanlægning i.f.m. drift.
Operationsanalyse til netværksplanlægning.
Man behøver ikke sandsynlighedsrening for at vide at ting bliver kompromitteret.
Operationsanalysen kan jeg gå med til ville give mening. Ommend man typisk klarer sig alligevel.
System arkitektur og design for at forstå hvad der giver carrier grade optid (jævnfør #24).
Det lyder mere som en system artitekt. Skulle man se lidt nærmere på den virkelighed du beskrlver er det jo nærmest et under at systemerne overhovedet kan holde sig i luften. Mon ikke sandheden skal findes et sted nærmere hvor os der står med fingerne i sovsen er?
Hubert (28) skrev:Skulle man se lidt nærmere på den virkelighed du beskrlver er det jo nærmest et under at systemerne overhovedet kan holde sig i luften.
Generelt synes jeg ikke at dansk optid er noget at råbe hurra for. Det sker ret tit at vigtige systemer indenfor bank og betalingsservice er nede. Langt hyppigere end i udlandet. Men jeg tror ikke at det skyldes fejl fra driftsfolk - og slet ikke fejl fra driftsfolk som kunne været undgået med en akademisk baggrund.
Men dansk IT drift er alligevel i krise. Drift outsources i stort omfang til udlandet. Danmark er bagefter andre lande med hensyn til brug af cloud. Etc..
Hubert (28) skrev:Mon ikke sandheden skal findes et sted nærmere hvor os der står med fingerne i sovsen er?
Dem der er tættest på problemerne har naturligvis de bedste forudsætninger for at kunne pege på årsagerne.
Men forudsætninger er per definition kun nødvendige ikke tilstrækkelig til at opnå noget.
Og der er nogle naturlige psykologiske barrierer, når det drejer sig om at påpege mangler hos en selv.
Jeg forventer ikke at drifts folk vil gå forrest i at påpege at de er for dårligt uddannet.
Det samme gælder udviklere, bagere, smede og lærere.
arne_v (29) skrev:Du behøver det hvis du vil kvantificere for at prioritere dine tiltag for at reducere risikoen.
Der kan du have fat i noget. Ommend jeg faktisk ville se på nogle, af de såkaldte bløde uddannelser. For at prioritere korrekt ville det jo være nødvendigt, at have et indblik i virksomhedens gang. Og her vil den bløde del, af de her blandingsuddannelser kunne hjælpe, langt mere end sansynlighedsregning. Begge dele ville hjælpe ja, men man kommer sørme også langt med erfaring på området.
arne_v (30) skrev:Generelt synes jeg ikke at dansk optid er noget at råbe hurra for. Det sker ret tit at vigtige systemer indenfor bank og betalingsservice er nede. Langt hyppigere end i udlandet. Men jeg tror ikke at det skyldes fejl fra driftsfolk - og slet ikke fejl fra driftsfolk som kunne været undgået med en akademisk baggrund.
Men dansk IT drift er alligevel i krise. Drift outsources i stort omfang til udlandet. Danmark er bagefter andre lande med hensyn til brug af cloud. Etc..
I de tilfælde hvor man har outsourcet drift til udlandet skyldes det fleksibilitet. Det er ualmindeligt meget lettere at øge bemandingen hos et indisk firma i morgen end i et dansk firma.
Der kan jo så være delte meninger omkring hvorvidt vi bruger for lidt cloud her i landet. Jeg er ikke driftsmand som sådan mere men jeg er ingenlunde stor fan af cloud løsninger. Den sidste tids afsløringer har blot bekræftet hvad nogle af os har tænkt længe. Cloud er noget man ikke kan styre og noget man har meget sværtv ved at stole på.
arne_v (31) skrev:Ja.
Et efter min mening meget relevant emne for drifts folk.
Du glemmer vist at langt største delen af virksomhederne i .dk er small/medium business. De har ingenlunde råd til den duplering du ser hos carriers. De virksomheder jeg har kendskab til der har råd bruger det også.
arne_v (32) skrev:Dem der er tættest på problemerne har naturligvis de bedste forudsætninger for at kunne pege på årsagerne.
Og jeg har gjort det et hav af gange her på siden også.
Og der er nogle naturlige psykologiske barrierer, når det drejer sig om at påpege mangler hos en selv.
Så kan man jo ikke forvente at flytte sig fra det sted man er på nu...
Jeg forventer ikke at drifts folk vil gå forrest i at påpege at de er for dårligt uddannet.
Det samme gælder udviklere, bagere, smede og lærere.
Jeg har gentagende gange ytret ønske om at få hævet niveauet på f.eks. it teknolog uddannelsen. Hæv niveauet for undervisningen og eksamenerne og kast en bachelor efter de der består. Man kunne også lave en overbygning der kunne give en bachelor. Som der er dag man kan hvis man har læst i Aarhus tage et år i Skotland og få en bachelor. Har man læst i Aalborg kan man tage et år i Norge og få en bachelor. Hvorfor ikke lave det samme her i landet.
Her i landet man man tage en 4-5 fag på diplom niveau og opnå et diplom i it og så står man med det der svarer en en bachelor.
Måske man også kunne ønske at disse uddannelser inkluderede et kursus om påklædning og deslige.
Jeg har hørt at tennis sokker og udvaskede t-shirts er en plage på uddannelses stederne.
Jeg har hørt at tennis sokker og udvaskede t-shirts er en plage på uddannelses stederne.
Hubert (35) skrev:Du glemmer vist at langt største delen af virksomhederne i .dk er small/medium business. De har ingenlunde råd til den duplering du ser hos carriers. De virksomheder jeg har kendskab til der har råd bruger det også.
Selv mindre virksomheder har brug for at vurdere mulighederne.
Og en uddannelse skal ikke baseres på at de fleste bliver ansat i mindre virksomheder.
Hubert (36) skrev:Jeg har gentagende gange ytret ønske om at få hævet niveauet på f.eks. it teknolog uddannelsen. Hæv niveauet for undervisningen og eksamenerne og kast en bachelor efter de der består. Man kunne også lave en overbygning der kunne give en bachelor. Som der er dag man kan hvis man har læst i Aarhus tage et år i Skotland og få en bachelor. Har man læst i Aalborg kan man tage et år i Norge og få en bachelor. Hvorfor ikke lave det samme her i landet.
Så er vi jo ikke så uenige.
:-)
arne_v (38) skrev:Selv mindre virksomheder har brug for at vurdere mulighederne.
Og en uddannelse skal ikke baseres på at de fleste bliver ansat i mindre virksomheder.
Alle ved vel godt at redudans er godt. Jeg kender ikke nogle it folk, som uanset uddannelses niveau ikke vil pege på redundans hvis de bliver spurgt til, hvorvidt man kan højne oppetid hos virksomheder.
Hubert (40) skrev:
Alle ved vel godt at redudans er godt. Jeg kender ikke nogle it folk, som uanset uddannelses niveau ikke vil pege på redundans hvis de bliver spurgt til, hvorvidt man kan højne oppetid hos virksomheder.
Overordnet set så bør vi se på hvordan især de korte uddannelser er skruet sammen. De er meget fokuseret på løsninger fra enkelte producenter.
Det finder jeg som værende et større problem end at uddannelsesniveauet her i landet er for lavt.
Ganske som du skriver så skal man ikke uddanne folk efter hvilken virksomhed de potentiel ender i så mener jeg ikke man skal undervise nærmest eksklusivt i produkter fra Microsoft og Cisco.
Jeg havde på de 2½ år jeg læste et 14 dages kursus der dækkede linux/unix og et 14 dages kursus der dækkede mysql. Resten af tiden var det ms fikseret. Det er for mig at se et kæmpe problem at man uddanner folk til at bruge nyeste verison af et server os fra microsoft istedt for at lære folk principper. Men denne del ville formentlig også blive klaret ved at opgradere niveauet på uddannelserne.
arne_v (26) skrev:#16
Prøv for sjovs skyld og forestil dig følgende scenarie.
Du ligger på hospitalet og er ved at blive gjort klar til en kompliceret hjerteoperation. De 4 læger som skal udføre den kommer ind og præsenterer sig. Den første læge forklarer at han har en bachelor i historie og har taget en 2 årig master i medicin ovenpå denne. Den anden læge har taget bachelor blandingsuddannelse med medicin og litteraturhistorie. Den tredie læge har taget en 2 årig medicin uddannelse. Den fjerde læge fortæller stolt at han er autodidakt men har en yderst sikker hånd når kniven skal føres.
Helt absurd ikke sandt.
Men hvorfor er det tilsvarende scenarie med et kompliceret software udviklingsprojekt ikke lige så absurdt?
Vi kunne formodentlig få fantastiske hjertekirurger ud af en mesterlære uddannelse i stedet for den nuværende medicinuddannelse, til gengæld ville de pågældende miste en del i bredden, og ikke vide en skid om hvordan den tidlige fosterudvikling foregår ;)
#44
Med henblik på den specifikke kommentar:
så ved man at:
- alle arbejdsløshedsstatiistikker viser højere arbejdsløshed for korte IT uddannelser end for lange (mest udpræget i krise tider)
- alle socialundersøgelser viser højere livsindkomst for lange uddannelser
Derfor kan man nok ikke konkludere ret meget andet udfra påstanden end at folks evne til selvbedrag er ganske stor.
Med henblik på selve artiklen så lad mig lige citere lidt:
ASP.NET er ikke et programmeringssprog.
Hverken PHP eller ASP.NET er et redskab til design af avancerede hjemmesider.
Og at de kan noget sopm de ikke kunne da de startede er alt for lavt et ambitionsniveau for en 1.75 års uddannelse.
(jeg vil ikke klandre ham for manglende evner udi dansk, da det kan være journalistens fejl)
Med henblik på den specifikke kommentar:
Mine erfaringer er, at unge uanset uddannelse aldrig får de helt fede jobs.
Når man har fået erfaring (og et godt rygte) så kan man komme tættere på de gode stillinger. Om man startede med en uddannelse i branchen eller som selvlært, det er fuldstændigt ligegyldigt.
Det eneste der tæller er ens rygte og om man har erfaring der nogenlunde matcher den stilling man søger.
De gode jobs besættes lige så ofte af folk uden officielle uddannelser. I længden tæller kun flid, interesse og evner.
så ved man at:
- alle arbejdsløshedsstatiistikker viser højere arbejdsløshed for korte IT uddannelser end for lange (mest udpræget i krise tider)
- alle socialundersøgelser viser højere livsindkomst for lange uddannelser
Derfor kan man nok ikke konkludere ret meget andet udfra påstanden end at folks evne til selvbedrag er ganske stor.
Med henblik på selve artiklen så lad mig lige citere lidt:
»Eleverne får en rigtig fin indføring i programmeringssprog PHP samt ASP.NET. Det giver dem nogle gode redskaber til at designe avancerede hjemmesider. I hvert fald får de meget mere med i rygsækken, end da de startede,« forklarer Ole Minnet over for Version2.
ASP.NET er ikke et programmeringssprog.
Hverken PHP eller ASP.NET er et redskab til design af avancerede hjemmesider.
Og at de kan noget sopm de ikke kunne da de startede er alt for lavt et ambitionsniveau for en 1.75 års uddannelse.
(jeg vil ikke klandre ham for manglende evner udi dansk, da det kan være journalistens fejl)
Hubert (42) skrev:Overordnet set så bør vi se på hvordan især de korte uddannelser er skruet sammen. De er meget fokuseret på løsninger fra enkelte producenter.
Hubert (42) skrev:Ganske som du skriver så skal man ikke uddanne folk efter hvilken virksomhed de potentiel ender i så mener jeg ikke man skal undervise nærmest eksklusivt i produkter fra Microsoft og Cisco.
Hubert (42) skrev:Jeg havde på de 2½ år jeg læste et 14 dages kursus der dækkede linux/unix og et 14 dages kursus der dækkede mysql. Resten af tiden var det ms fikseret.
Hubert (42) skrev:Det er for mig at se et kæmpe problem at man uddanner folk til at bruge nyeste verison af et server os fra microsoft istedt for at lære folk principper. Men denne del ville formentlig også blive klaret ved at opgradere niveauet på uddannelserne.
Folk bliver vel færdige med en bachelor som 22-23 årige og skal først på folkepension som 71-72 årige.
De giver næsten 50 år på arbejdsmarkedet.
Viden om Windows 2012 eller Redhat 6.4 holder ikke så længe.
Selvfølgelig skal der fokuseres på principper og illustreres med flere forskellige implementationer.
Ellers er folk dårligt rustet til Windows 2062 og Redhat 31.4.
MS teknologi er ret oplagt da de fleste vel kommer til at arbejde i et miljø med Windows maskiner client side.
Men server side, så synes jeg at de skulle opleve:
* Windows
* Linux eller Solaris
* et non-Windows og non-*nix OS
for at få en fornemmelse for alsidigheden
Jeg synes det er et sjovt målepunkt. Det er altså ikke alle der har en eller anden trang til at skulle tjene millioner af kroner, for nogen (mange?) betyder det mere at de laver noget de kan lide på en arbejdsplads de synes er fed.arne_v (45) skrev:- alle socialundersøgelser viser højere livsindkomst for lange uddannelser
Nyeste? Hvilken skole gør det? :DHubert (42) skrev:Det er for mig at se et kæmpe problem at man uddanner folk til at bruge nyeste verison af et server os fra microsoft istedt for at lære folk principper.
Men enig. Storage fx lærte jeg næsten intet om, det begrænsede sig til meget lidt teori om de forskellige typer RAID.
De uddannelser der givere højere indkomst kan også tit være fordi de giver en ok indkomst men med meget lav arbejdsløshed, hvilket trækker gennemsnittet meget op.
arne_v (46) skrev:
Folk bliver vel færdige med en bachelor som 22-23 årige og skal først på folkepension som 71-72 årige.
De giver næsten 50 år på arbejdsmarkedet.
Det er faktisk slet ikke bestemt endnu hvornår det næste "hold" må gå på pension.
Viden om Windows 2012 eller Redhat 6.4 holder ikke så længe.
Selvfølgelig skal der fokuseres på principper og illustreres med flere forskellige implementationer.
Ellers er folk dårligt rustet til Windows 2062 og Redhat 31.4.
Fuldstændig enig. Og ofte kan man finde de samme løsninger på flere platfome. Det i sig selv ville være en øjnåbner for nogle folk.
MS teknologi er ret oplagt da de fleste vel kommer til at arbejde i et miljø med Windows maskiner client side.
Jeg vil være så flabet at bruge et citat fra dig selv her.
Og en uddannelse skal ikke baseres på at de fleste bliver ansat i mindre virksomheder.
En uddannelse skal heller ikke baseres på hvad vi bruger på desktoppen i dag. Det er sikkert fint nok på en erhvervsuddannelse men jeg synes vi skal stile højere end det på en uddannelse der evt skulle være på bachelor niveau.
Men server side, så synes jeg at de skulle opleve:
* Windows
* Linux eller Solaris
* et non-Windows og non-*nix OS
for at få en fornemmelse for alsidigheden
Jeg havde gerne set lidt os400 eller måske noget zos.
Magten (47) skrev:Jeg synes det er et sjovt målepunkt. Det er altså ikke alle der har en eller anden trang til at skulle tjene millioner af kroner, for nogen (mange?) betyder det mere at de laver noget de kan lide på en arbejdsplads de synes er fed.
Det er ikke et spørgsmål om at du kan blive millionær eller ej. Det er et spørgsmål om hvor meget du kan bidrage med til samfundet. En højere løn vil alt andet lige bidrage med mere til samfundet. En kandidat/ph.d. har også mindre risiko for arbejdsløshed hvilket igen alt andet lige vil betyde større bidrag.
Nyeste? Hvilken skole gør det? :D
Men enig. Storage fx lærte jeg næsten intet om, det begrænsede sig til meget lidt teori om de forskellige typer RAID.
Vi havde lokaler på Aarhus tekniske skole men vi var tilknyttet Aarhus erhvervserkademi. Jeg ved absolut intet om hvad eleverne på teknisk skole havde adgang til.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.