mboost-dp1

Uddannelser får dumpekarakter i jobrelevans


Gå til bund
Gravatar #2 - arne_v
11. feb. 2014 15:54
Nu er der en liste over uddannelserne:

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2205893/...
Gravatar #3 - arne_v
11. feb. 2014 15:56
#2

Alene titlerne på nogle af disse uddannelser udsender signaler omkring et tvivlsomt niveau.

Gravatar #4 - drbravo
11. feb. 2014 22:17
det er da interessant at DTU slet ikke er repræsenteret på den liste - især i betragtning af at de optog flere studerende end RUC i 2012.
Gravatar #5 - arne_v
12. feb. 2014 00:22
#4

De fleste af uddannelserne er bløde uddannelser og mange af dem er kombinations uddannelser.

Måske gør DTU ikke meget i den slags.
Gravatar #6 - OxxY
12. feb. 2014 08:43
arne_v (5) skrev:
#4

De fleste af uddannelserne er bløde uddannelser og mange af dem er kombinations uddannelser.

Måske gør DTU ikke meget i den slags.


HAr de droppet tegn og gæt?
Gravatar #7 - Fjolle
12. feb. 2014 09:08
Jeg troede at det var omkring halvdelen af uddannelserne? 3% "fejlrate" er da ikke så slemt...
Gravatar #8 - kinaholm
12. feb. 2014 10:06
Der er heller ikke nogen fra Aarhus Universitet...
Gravatar #9 - drbravo
12. feb. 2014 14:37
#8
Tidligere var der to lister, hvor den ene vistnok havde AU med, men den er bleven slettet igen.
Gravatar #10 - kinaholm
13. feb. 2014 07:32
Ahh. Okay.
Det er i øvrigt sjovt at læse akkrediteringsinstitutionens afgørelser fra de forskellige uddannelser.
Eksempelvis er de bekymret for, hvorvidt Cand.Oecon på AU ikke er erhvervsrelevant, da de ikke har et råd med repræsentanter fra erhvervslivet til at vurdere uddannelsen..
Gravatar #11 - apapap
13. feb. 2014 14:25
drbravo (4) skrev:
det er da interessant at DTU slet ikke er repræsenteret på den liste - især i betragtning af at de optog flere studerende end RUC i 2012.


arne_v (5) skrev:
#4

De fleste af uddannelserne er bløde uddannelser og mange af dem er kombinations uddannelser.

Måske gør DTU ikke meget i den slags.


dtu kommer her med en udtalelse: http://www.dtu.dk/Nyheder/Nyhed?id=f54f6d68-462a-4...
Gravatar #12 - Hængerøven
13. feb. 2014 14:39
Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi og filosofi, CBS


Så at være opfindsom med regnskabet er nu blevet en uddannelse..
Gravatar #13 - Thalion
13. feb. 2014 23:56
OxxY (6) skrev:
arne_v (5) skrev:
#4

De fleste af uddannelserne er bløde uddannelser og mange af dem er kombinations uddannelser.

Måske gør DTU ikke meget i den slags.


HAr de droppet tegn og gæt?


Jeg regner med du snakker om design og innovation eller hvad den nu hedder på DTU?
Gravatar #14 - OxxY
14. feb. 2014 09:33
Thalion (13) skrev:
OxxY (6) skrev:
arne_v (5) skrev:
#4

De fleste af uddannelserne er bløde uddannelser og mange af dem er kombinations uddannelser.

Måske gør DTU ikke meget i den slags.


HAr de droppet tegn og gæt?


Jeg regner med du snakker om design og innovation eller hvad den nu hedder på DTU?


Jada :)
Gravatar #15 - snesman
20. feb. 2014 20:11
DR's Detektor ser på sagen. Man kan ikke rigtig konkludere at uddannelserne ikke har relevans for arbejdsmarkedet. Det uddannelserne primært dumper på er manglende dialog mellem uddannelsesstederne og arbejdsgiverne.
Gravatar #16 - arne_v
24. feb. 2014 02:52
#10 & 15

Umiddelbart lyder det uhyre fjollet at måle uddannelsers jobrelevans på interaktionen mellem arbejdsgivere og uddannelsesinstitutionen.

Men hvis man tænker lidt nærmere over det så er der faktisk logik i galskaben.

Det er vel i virkeligheden mere vigtigt, at uddannelsesinstitutionen har etableret nogle processer som gør at uddannelserne altid vil være jobrelevante fordi man får feedback fra arbejdsgiverne, end at man her og nu har et godt match mellem indhold og efterspørgsel fordi det kunne jo være "tilfældigt".

Gravatar #17 - snesman
24. feb. 2014 09:13
Jo jo, helt enig. Men mediernes udlægning af rapporten bliver afvist af både eksperter og dem der står bag rapporten. Det er selvfølgelig ikke overraskende.

Men der er dog væsentlig forskel på disse to eksempler:

Uddannelse A: Bliver dømt ikke relevant. På baggrund af "Foreligger der en solid analyse af beslægtede uddannelser og deres beskæftigelsessituation, som sandsynliggør et behov for uddannelsen?"

Uddannelse B: Bliver dømt ikke relevant. På baggrund af "Har aftagere og andre interessenter været involveret i udviklingen af uddannelsen?"

Det virker som om at A godt kunne have nogle udfordringer med relevansen, mens B godt kunne være relevant.

Det kan ofte være svært at få aftagere og interessenter til at involvere sig i udviklingen af en uddannelse...
Gravatar #18 - arne_v
24. feb. 2014 12:23
#17

Der er masser af problemer.

Efter min bedste overbevisning hverken kan eller vil erhvervslivet forudsige kvalifikationsbehovet 30-50 år frem i tiden.

Man kan ikke forudsige så lang tid frem.

Og det danske erhvervsliv er berygtet for kun at tænke 1-2 år frem, når det drejer sig om uddannelse.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login