mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
#3046:
Mener at 99,9% af alle fyrfadslys IKKE er af stearin, men parafin (eller noget i den stil).
--
Jeg bruger for det meste rigtige stearinlys, og de soder ikke synligt, synes jeg. Men mange billige typer lys har det med at have en ujævn forbrænding, og soder derfor. Det er ihf. min erfaring.
Fyrfadslys er også ok, men der er ikke meget lysudbytte ift. til rigtige stearinlys (Kronelys, AspHolmblad og hvad de nu hedder...).
#3049:
Læs #3046 :)
Mener at 99,9% af alle fyrfadslys IKKE er af stearin, men parafin (eller noget i den stil).
--
Jeg bruger for det meste rigtige stearinlys, og de soder ikke synligt, synes jeg. Men mange billige typer lys har det med at have en ujævn forbrænding, og soder derfor. Det er ihf. min erfaring.
Fyrfadslys er også ok, men der er ikke meget lysudbytte ift. til rigtige stearinlys (Kronelys, AspHolmblad og hvad de nu hedder...).
#3049:
Læs #3046 :)
Var ellers sikker på at fyrfadslys sodede meget, men ikke ifølge denne test. Til gengæld er det ret synligt at man skal holde sig langt væk fra stearin.
Et hurtigt google search kan udradere alle jeres trosretninger
http://www.miljoeogsundhed.dk/DEFAULT.aspx?node=55...
EDIT JJ beat me to it
http://www.miljoeogsundhed.dk/DEFAULT.aspx?node=55...
EDIT JJ beat me to it
#3052:
'Mængden af partikler og sod, der afgives fra et brændende lys, afhænger dels af lysenes kvalitet, dels af hvordan de brænder. For eksempel er det velkendt, at et lys, som står i træk, soder meget mere end et, der brænder i stillestående luft. Populært kan man sige, at jo bedre og renere kvalitet af lyset og jo bedre forbrændingsforhold, desto færre partikler og sod.'
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du skriver man skal holde sig langt væk fra stearin???
'Mængden af partikler og sod, der afgives fra et brændende lys, afhænger dels af lysenes kvalitet, dels af hvordan de brænder. For eksempel er det velkendt, at et lys, som står i træk, soder meget mere end et, der brænder i stillestående luft. Populært kan man sige, at jo bedre og renere kvalitet af lyset og jo bedre forbrændingsforhold, desto færre partikler og sod.'
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du skriver man skal holde sig langt væk fra stearin???
Velkommen til det 21. århundrede - luk røven og køb en lampe.
LinguaIgnota - en problemknuser ud over det sædvanlige.
LinguaIgnota - en problemknuser ud over det sædvanlige.
Kig på sod og aerosoltallene i diagrammerne midt på siden.
Sod fra stearin i gennemsnit 4,5
Sod fra paraffin i gennemsmit 0,9
Der er altså en del forskel.
Kig på sod og aerosoltallene i diagrammerne midt på siden.
Sod fra stearin i gennemsnit 4,5
Sod fra paraffin i gennemsmit 0,9
Der er altså en del forskel.
Er for en gangs skyld fuldstændig enig med LinguaIgnota.
Gider ikke have sodet mit hus til af unødvendigt.
Desuden mener jeg at duftlys burde forbydes TOTALT!
Som allergiker kan jeg, og det meste af min familie, ikke være i et hus hvor der har været afbrændt duftlys inden for den sidste uges tid.
Ja, man skal kun bekæmpe det værste, alt andet er jo ufarligt.
Gider ikke have sodet mit hus til af unødvendigt.
Desuden mener jeg at duftlys burde forbydes TOTALT!
Som allergiker kan jeg, og det meste af min familie, ikke være i et hus hvor der har været afbrændt duftlys inden for den sidste uges tid.
Ja, man skal kun bekæmpe det værste, alt andet er jo ufarligt.
Et rigtigt spørgsmål - med fjer på!
Min kæreste blev i sidste uge ringet op af DR Licens, og i en rus af glæde over at man som studerende vanvittigt mange penge, så man har råd til at betale licens, fik hun ikke smækket røret på, men i stedet åbenbart tilmeldt sig licens. Det har gjort at vi idag har fået et brev fra DR Licens med et girokort på 1100 kr..
Hvordan får jeg lige fixet den, så vi undgår at betale?
(Dette bedes ikke udvikle sig til en flamewar omkring licens...)
Min kæreste blev i sidste uge ringet op af DR Licens, og i en rus af glæde over at man som studerende vanvittigt mange penge, så man har råd til at betale licens, fik hun ikke smækket røret på, men i stedet åbenbart tilmeldt sig licens. Det har gjort at vi idag har fået et brev fra DR Licens med et girokort på 1100 kr..
Hvordan får jeg lige fixet den, så vi undgår at betale?
(Dette bedes ikke udvikle sig til en flamewar omkring licens...)
Umiddelbart er det eneste "trick" jeg har hørt om, er at melde det som radiolicens når girokortet kommer... mange år siden jeg har hørt man kunne det dog, var på mit daværende kollegie folk brugte den praksis
Fik jeg også lige i tankerne...
Skrev at hun ikke har nogle licenspligtige ting, hvilket i teorien er rigtigt da alle tingene som kan bruges til licens, er mine og står i mit navn.. Var bare ikke om den er gyldig, men screw that...
Tak for hjælpen! :)
Fik jeg også lige i tankerne...
Skrev at hun ikke har nogle licenspligtige ting, hvilket i teorien er rigtigt da alle tingene som kan bruges til licens, er mine og står i mit navn.. Var bare ikke om den er gyldig, men screw that...
Tak for hjælpen! :)
#3064:
Interpolation ;)
Så vidt jeg har læst, beregner de et mellemliggende billede, lidt ligesom en CD-afspiller med oversampling (hvilket alle har i mere eller mindre grad).
Meget groft skitseret:
Et sort punkt på billede 1 med koordinaterne 3,3
Samme sorte punkt på billede 2 med koordinaterne 5,5
Billede 1,5 vil så have det sorte punkt på 4,4
Interpolation ;)
Så vidt jeg har læst, beregner de et mellemliggende billede, lidt ligesom en CD-afspiller med oversampling (hvilket alle har i mere eller mindre grad).
Meget groft skitseret:
#3058:
Det skrev jeg så ikke ;) Men vi skal starte et sted, og decideret farlige kemikalier (f.eks. pftalater og andre hormonforstyrende stoffer), er mere vigtigt i det store billede, da der jo slet ikke vil være nogle tilbage til at se på stearinlys, hvis vores forplantningsevne forsvinder.
Jakob Jakobsen (3058) skrev:Ja, man skal kun bekæmpe det værste, alt andet er jo ufarligt.
Det skrev jeg så ikke ;) Men vi skal starte et sted, og decideret farlige kemikalier (f.eks. pftalater og andre hormonforstyrende stoffer), er mere vigtigt i det store billede, da der jo slet ikke vil være nogle tilbage til at se på stearinlys, hvis vores forplantningsevne forsvinder.
Clauzii (3066) skrev:#3058:
Rent teknisk, medicin-wise, er det et problem jeg på længere sigt tror på vi nok skal få løst. At få ikke bevægelige sædceller til at repoducere, skal nok kunne lade sig gøre.
Men er faktisk helt enig, i din post, og prioteringen.
Clauzii (3065) skrev:#3064:
Interpolation ;)
Meget groft skitseret:
De 600 hz tv viser faktisk bare 60hz signalet ti gange...
HALP!!!11one:
Hvordan understreger man ligninger i Office/Word '07? Bruger man standarddobbeltunderstregning, ender lortet inde i ligning, hvis man f.eks. har brøker.
Hvordan understreger man ligninger i Office/Word '07? Bruger man standarddobbeltunderstregning, ender lortet inde i ligning, hvis man f.eks. har brøker.
Smid ligningen ind i en tabel med en enkelt celle hvor du sætter den nederste cellevæg til dobbeltstreger.
Fedt. Tak. Det er sgu bare ikke besværet værd! :D
Nyt spørgsmål:
Jeg skal beregne et arbejde i fysik, men accelerationen er faktisk eksponentiel. Da den er tilnærmelsesvis lineær, har jeg bare taget midtpunktet. Er der en mere korrekt måde at gøre det på?
DATA:
A=F*s=m*a*s
m = 50 tons
s = 1*10^3 m
a(t)=-0,005m/s^4*t^2+0,2m/s^3*t
Jeg skal kun bruge inden for de 40 sekunder.
Fedt. Tak. Det er sgu bare ikke besværet værd! :D
Nyt spørgsmål:
Jeg skal beregne et arbejde i fysik, men accelerationen er faktisk eksponentiel. Da den er tilnærmelsesvis lineær, har jeg bare taget midtpunktet. Er der en mere korrekt måde at gøre det på?
DATA:
A=F*s=m*a*s
m = 50 tons
s = 1*10^3 m
a(t)=-0,005m/s^4*t^2+0,2m/s^3*t
Jeg skal kun bruge inden for de 40 sekunder.
Har jeg ret i at en bil på 1 ton der kører 1,26 mio km/t vil indeholde ligeså meget kinetisk energi som Hiroshima bomben indeholdte af sprængkraft
formlen er denne:
=(1/2)*1000*(350000^2)
hvor 350000 er m/s
Formlen gir mig lidt over 60 Terra joule, som er tilsvarene energien i bomben
formlen er denne:
=(1/2)*1000*(350000^2)
hvor 350000 er m/s
Formlen gir mig lidt over 60 Terra joule, som er tilsvarene energien i bomben
#3078 I den forbindelse kan vi hermed konkludere, at atombomberne over Hiroshima og Nagasaki er "urban legends", myter, opspind og en masse andet negativt snak. Altså, fuldstændigt forkerte historier.
Det er jo tydeligvis et utroligt sammentræf af begivenheder, hvor to mænd i deres respektive køretøjer på de givne, men totalt plausible datoer adskilt af sølle tredøgn, kører galt med ca. 1 million km/t.
Det er jo tydeligvis et utroligt sammentræf af begivenheder, hvor to mænd i deres respektive køretøjer på de givne, men totalt plausible datoer adskilt af sølle tredøgn, kører galt med ca. 1 million km/t.
Spørgsmål:
Har Nokia E52 GPS? Jeg synes kun jeg kan finde alt muligt om Assisted GPS, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det er/om det er en nødvendighed (jeg har også kigget på wikipedia). Kan man bruge Nokia E52 som GPS-modtager uden at skulle betale til ens mobiloperatør?
Har Nokia E52 GPS? Jeg synes kun jeg kan finde alt muligt om Assisted GPS, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det er/om det er en nødvendighed (jeg har også kigget på wikipedia). Kan man bruge Nokia E52 som GPS-modtager uden at skulle betale til ens mobiloperatør?
#3097 Tak :)
3098: Dvs GPS-data -> Navigation? Der er et andet program der hedder Kort (ikke under GPS-data) som også kan lave ruter.
Edit: der er en datatæller som endnu ikke har talt op ved brug
3098: Dvs GPS-data -> Navigation? Der er et andet program der hedder Kort (ikke under GPS-data) som også kan lave ruter.
Edit: der er en datatæller som endnu ikke har talt op ved brug
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.