mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Spørgsmål:
Hvornår går det med løb i fivefingers Hånter?
Spørgsmål 2:
Skal jeg oprette en Trustpilot side for Magten og give ham 0 stjerner for leveringstid? :-(
Hvornår går det med løb i fivefingers Hånter?
Spørgsmål 2:
Skal jeg oprette en Trustpilot side for Magten og give ham 0 stjerner for leveringstid? :-(
Mark Jensen som Polak
Nu så jeg lige i Update, at den svenske ambassade i København brugte polakker som var underlønnet og havde det skidt etc. etc.
Men nu tænker jeg, i trådens ånd, hvilke arbejdsregler og overenskomster gælder egentlig på ambassadens jord? Officielt er det vel det pågældendes lands regler der gælder, da det jo er deres jord, men er det også sådan i den virkelige verden?
I princippet, kunne den amerikanske ambassade jo så aflønne håndværkere til den amerikanske mindsteløn, som vidst er i omegnen af $5 eller noget pr. time.
Nu så jeg lige i Update, at den svenske ambassade i København brugte polakker som var underlønnet og havde det skidt etc. etc.
Men nu tænker jeg, i trådens ånd, hvilke arbejdsregler og overenskomster gælder egentlig på ambassadens jord? Officielt er det vel det pågældendes lands regler der gælder, da det jo er deres jord, men er det også sådan i den virkelige verden?
I princippet, kunne den amerikanske ambassade jo så aflønne håndværkere til den amerikanske mindsteløn, som vidst er i omegnen af $5 eller noget pr. time.
MiniatureZeus (16862) skrev:Men nu tænker jeg, i trådens ånd, hvilke arbejdsregler og overenskomster gælder egentlig på ambassadens jord? Officielt er det vel det pågældendes lands regler der gælder, da det jo er deres jord, men er det også sådan i den virkelige verden?
Juridisk set mener jeg, at ambassadens område tæller som det fremmede lands område.
Så på den svenske ambassade gælder svensk lov, osv.
Det er derfor, at hvis du er forfulgt i et andet land, så kan du komme i "helle" på dit lands ambassade.
Spiderboy (16863) skrev:Juridisk set mener jeg, at ambassadens område tæller som det fremmede lands område.
Så på den svenske ambassade gælder svensk lov, osv.
Det er derfor, at hvis du er forfulgt i et andet land, så kan du komme i "helle" på dit lands ambassade.
Men gælder det så også for danske* arbejdere, under dansk overenskomst?
*Danske i den forbindelse at de er ansat i et dansk firma. Kan altså godt være polakker.
MiniatureZeus (16864) skrev:Men gælder det så også for danske* arbejdere, under dansk overenskomst?
Umiddelbart er et andet lands ambassade under et andet lands jurisdiktion (suprise!), men siden firmaet, der udfører opgaven for ambassaden, ligger i Danmark og ikke på ambassadens grund, så vil jeg forvente, at de skal opfylde dansk lov til punkt og prikke.
markjensen er grafisk
Hvorfor står der flere steder at z-buffering bruger meget hukommelse? Så meget kan det da heller ikke fylde at have x*y*sizeof(double) data liggende. Eller er det bare i de gode gamle dage hvor man ikke havde mange bytes at gøre med?
Hvorfor står der flere steder at z-buffering bruger meget hukommelse? Så meget kan det da heller ikke fylde at have x*y*sizeof(double) data liggende. Eller er det bare i de gode gamle dage hvor man ikke havde mange bytes at gøre med?
Alrekr (16872) skrev:Fuck me, den regner på det som integers :( Løsningen må være at pakke 5-tallet ind i (double), så burde 9-tallet følge efter.
Eller bare sætte et punktum på 5-tallet, så det bliver floaten 5 i stedet for heltallet 5. resten skulle så gerne typecastes implicit.
markjensen (16873) skrev:Hvorfor står der flere steder at z-buffering bruger meget hukommelse? Så meget kan det da heller ikke fylde at have x*y*sizeof(double) data liggende. Eller er det bare i de gode gamle dage hvor man ikke havde mange bytes at gøre med?
Jeg tror, at det er fordi når du tegner på skærmen uden at bruge z-buffer, så tegnes billedet direkte i skærmbufferen og evt. tegne oveni tidligere tegnede billeder.
Hvis du har z-buffer skal den rumme alle de tegnede billeder i hukommelsen på én gang, for til sidst at generere skærmbilledet ud fra dem.
Alrekr (16872) skrev:Fuck me, den regner på det som integers :( Løsningen må være at pakke 5-tallet ind i (double), så burde 9-tallet følge efter.
Solved. Fanks Marky J.
Hvad med at bruge en sigbned integer, så du kan bruge minus tal, 2-23 giver et minustal ganget med 5/...9
Spiderboy (16874) skrev:Eller bare sætte et punktum på 5-tallet, så det bliver floaten 5 i stedet for heltallet 5. resten skulle så gerne typecastes implicit.
Godt tip, tak.
qw_freak (16875) skrev:Alrekr (16872) skrev:Fuck me, den regner på det som integers :( Løsningen må være at pakke 5-tallet ind i (double), så burde 9-tallet følge efter.
Solved. Fanks Marky J.
Hvad med at bruge en sigbned integer, så du kan bruge minus tal, 2-23 giver et minustal ganget med 5/...9
Det var brøken der var problemet. Jeg skrev den lille kodelinje for at teste hvad der gik galt. I programmet lægges input-temperaturen som double float.
Spiderboy (16874) skrev:Jeg tror, at det er fordi når du tegner på skærmen uden at bruge z-buffer, så tegnes billedet direkte i skærmbufferen og evt. tegne oveni tidligere tegnede billeder.
Hvis du har z-buffer skal den rumme alle de tegnede billeder i hukommelsen på én gang, for til sidst at generere skærmbilledet ud fra dem.
Men hvis man nu har skærmbufferen, den fylder 3*x*y*double, hvordan kan det så være så stort et problem at have 4*x*y*double? Så meget mere er det jo heller ikke.
markjensen (16877) skrev:Men hvis man nu har skærmbufferen, den fylder 3*x*y*double, hvordan kan det så være så stort et problem at have 4*x*y*double? Så meget mere er det jo heller ikke.
Uden z-buffer kan du sammenligne med et tegneprogram uden layers, f.eks. Paint.
Med z-buffer kan du sammenligne med et tegneprogram med layers, f.eks. Photoshop.
Med z-buffer skal du udover skærmbufferen rumme hvert eneste billede du har tegnet på billedet - samtidigt.
Hvis du har z-buffer, skal du udover skærmbufferen bruge hukommelse til højde*bredde på hvert eneste tegnet billede.
Er du sikker på at det er rigtigt? Sådan tror jeg ikke vi brugte z-buffer i grafik på diku. Der havde vi ét array og brugte følgende funktion:
Edit: hvad mener du i øvrigt med "billede"? Frame (i en animation)? Trekant? Overflade?
z-test = if (z_buffer(x,y) < new_z):
z_buffer(x,y) := new_z
color(x,y) := new_color
Edit: hvad mener du i øvrigt med "billede"? Frame (i en animation)? Trekant? Overflade?
markjensen (16879) skrev:Er du sikker på at det er rigtigt?
Nej ikke 100%, for jeg har ikke voldsomt meget erfaring med spilprogrammering.
Efter at have googlet lidt på det, tyder det på, at du har ret.
http://en.wikipedia.org/wiki/Z-buffering skrev:When an object is rendered by a 3D graphics card, the depth of a generated pixel (z coordinate) is stored in a buffer (the z-buffer or depth buffer). This buffer is usually arranged as a two-dimensional array (x-y) with one element for each screen pixel. If another object of the scene must be rendered in the same pixel, the graphics card compares the two depths and chooses the one closer to the observer. The chosen depth is then saved to the z-buffer, replacing the old one. In the end, the z-buffer will allow the graphics card to correctly reproduce the usual depth perception: a close object hides a farther one. This is called z-culling.
Gøres det på denne måde bliver den øgede hukommelsesforbrug blot skærmbredde * skærmhøjde * z-bufferens granularitet.
Men dette dur kun med ikke-translucente billeder. Skal translucente billeder understøttes, tror jeg man er nødt til at bevare alle billeder i hukommelsen indtil rendering.
Jeg har fundet en (grim) artikel om z-buffer og alpha-værdier. Der står at man kan gøre det ved at først tegne dem der ikke er gennemsigtige, og derefter dem der er gennemsigtige. Men derudover er der nogle andre tricks/hacks man er nødt til at lave. Jeg ved dog ikke hvor gammel informationen er.
Konklusionen må næsten være at i gamle dage var z-buffer dyrt i hukommelse, men at det nu er det ligemeget.
Konklusionen må næsten være at i gamle dage var z-buffer dyrt i hukommelse, men at det nu er det ligemeget.
MiniatureZeus (16862) skrev:I princippet, kunne den amerikanske ambassade jo så aflønne håndværkere til den amerikanske mindsteløn, som vidst er i omegnen af $5 eller noget pr. time.
Et løst bud ville være at hvis du søgte job på abassaden, ville det være på amerikanske vilkår, men hvis du arbede på ambassaden for et dansk firma, ville det være lige som hvis du var udsendt til et andet land på forretningsrejse.
[Spørgsmål]
Hvor mange penge kommer danmark til at spare i længden på at Janick, Nicklas og Kenni ikke kunne finde ud af at bruge sele når de nu kører rundt i en stjålen bil?
[/Spørgsmål]
Hvor mange penge kommer danmark til at spare i længden på at Janick, Nicklas og Kenni ikke kunne finde ud af at bruge sele når de nu kører rundt i en stjålen bil?
[/Spørgsmål]
Stakkels træ.. Det bark er deres immunforsvar.
God underholdning ellers.. Man håber det skræmmer andre fra det..
God underholdning ellers.. Man håber det skræmmer andre fra det..
SlettetBruger (16887) skrev:Man håber det skræmmer andre fra det..
Ja, for satan. Sådan en Hyundai Getz er godt nok en ringe bil. ;)
Mark "Tåbelig idé" Jensen:
Må man udskifte en benzinmotor ud med en elmotor i en bil? så længe man overholder de max 120% ydeevne?
Må man udskifte en benzinmotor ud med en elmotor i en bil? så længe man overholder de max 120% ydeevne?
XorpiZ (16891) skrev:Kan man nogen steder se hvor mange domæner en given registrant har ved at søge på hans registrant-nr. hos dk-hostmaster?
Mnc (16892) skrev:Ved søgning på mig selv, kan jeg kun finde kontaktoplysninger. Ikke hvilke domæner.
Avanceret Whois søgning. Eksempel på newz.dks registrant NMA300-DK.
Tak gumleren.
Så kan jeg se, jeg skal have fat i vedkommende, der ejer det domæne, jeg gerne vil have.
Kan afsløre det ligger på denne liste:
https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&q...
Han er jo tydeligvis en domænehaj.
Så kan jeg se, jeg skal have fat i vedkommende, der ejer det domæne, jeg gerne vil have.
Kan afsløre det ligger på denne liste:
https://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=42&q...
Han er jo tydeligvis en domænehaj.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.