mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #10201 - Zombie Steve Jobs
21. dec. 2010 06:58
#10198 Tror mig eller ej, min gode og berejste kampfælle, det har jeg skam hørt brugt i tide og utide. En met, flere meter.
Og jeg, jeg tror skam, det er det, det hele handler om. Men det kan være jeg tager fejl?

Så er der også den med hamsteren. Et hamster? Hvad er nu det for noget rod.

MarkJensen må næsten være årets meme på newz, i disse sidste spæde dage af det nye årtusinde.

Nogle, der kan komme på andre?
Gravatar #10202 - myplacedk
21. dec. 2010 07:31
Tang-Da-Wang-Doo-Woop-Hentehaar (10201) skrev:
Tror mig eller ej, min gode og berejste kampfælle, det har jeg skam hørt brugt i tide og utide. En met, flere meter.

Really? Jeg har hørt "en kilomet" SÅ mange gange. Ser vi bort fra min egen familie, så er det klart oftere end "en kilometer".

Men jeg tror ALDRIG jeg har hørt "met", uden at det er fordi man driller dem som siger "kilomet".

Noget tyder på at det ikke er et jysk problem, tvært imod.
Gravatar #10203 - Zombie Steve Jobs
21. dec. 2010 09:25
#10202 Hører kilomet og centimet oftere end "en met", men det hænder da.
Det er ikke kun et jysk problem, har dog ikke hørt "en hus" herover endnu.
Gravatar #10204 - Colapusheren
21. dec. 2010 09:41
Jysk er på mange måder et mere effektivt sprog end andre danske dialekter. Vi kan sige præcis det samme som alle andre, bare med færre ord. "En" og "et" er dybt unødvendigt, når man kan sige "æ" til det hele ..

Tag for eksempel denne sætning: "Å æ ø u i æ å" - 7 bogstaver.
Hvor mange bogstaver skal ikke-jyder bruge for at skrive det? "På øen ude i åen" - 12 bogstaver.

Gravatar #10205 - MiniatureZeus
21. dec. 2010 09:58
Colapusheren (10204) skrev:
Jysk er på mange måder et mere effektivt sprog end andre danske dialekter. Vi kan sige præcis det samme som alle andre, bare med færre ord. "En" og "et" er dybt unødvendigt, når man kan sige "æ" til det hele ..

Hvor mange bogstaver skal ikke-jyder bruge for at skrive det? "På øen ude i åen" - 12 bogstaver.

Der vil jeg så sige, at jeg har sparet 7 bogstaver, for ville aldrig sige sådan noget mærkeligt noget..
Gravatar #10206 - cazotaro
21. dec. 2010 10:00

Men selv som jyde, græmmes jeg lidt hvis sådan skrivning ikke bare er ment i spas.
Gravatar #10207 - Colapusheren
21. dec. 2010 10:04
cazotaro (10206) skrev:

Men selv som jyde, græmmes jeg lidt hvis sådan skrivning ikke bare er ment i spas.

Kunne jo være det var ;)
Gravatar #10208 - myplacedk
21. dec. 2010 10:13
Argumenterede du lige for at SMS-sprog er en god ting?

d r sgda f-ing klamt. kthxbai.
Gravatar #10209 - OxxY
21. dec. 2010 10:17
Dreadnought (10194) skrev:
Uark Iensen:
Findes der inde-udetermometre, der kan vise to udetemperaturer, ved hjælp af en ekstra udendørsføler?

De pleger at have op til flere i Imerco, de heder noget så fancy som Vejrstationer.

Vil tro den her til en hund kan klare det du ønsker http://www.imerco.dk/Default.aspx?id=6171&Prod...
Gravatar #10210 - Anders Fedеr
21. dec. 2010 10:35
OxxY (10209) skrev:
De pleger at have op til flere i Imerco, de heder noget så fancy som Vejrstationer.

Det der spørges om er om de findes med 2 udendørstermometre...
Gravatar #10211 - OxxY
21. dec. 2010 11:48
Anders Feder (10210) skrev:
Det der spørges om er om de findes med 2 udendørstermometre...

Skulle det nu også være nødvendigt at kunne læse? Ammen altså!

Denne her fine ting kan modtage signaler fra op til 3 trådløse sendere http://www.obhnordica.dk/Default.aspx?ID=259&P...
Men så koster den også lidt mere.
Gravatar #10212 - vandfarve
21. dec. 2010 17:49
MarkJensen er sur på PostDanmark

Hvor er min pakke? Fra Amazon har jeg fået at vide, at min pakke har følgende track'n'trace-nummer 07707676055DK, mens jeg får følgende besked ved opslag på pakken:

Amamamamchjon skrev:
Date: 15 Dec 2010
Time: 08:29:00 PM
Event Details: Order has been handed over to the carrier and is in transit

Når jeg slår nummeret op hos PostDanmark, får jeg følgende besked:

PjåstDjanmark skrev:
Der er ikke fundet oplysninger om forsendelsen: 07707676055DK

Derfor har jeg faktisk to spørgsmål:

1) Er det det rigtige track'n'trace-nummer, når man laver et opslag på post.dk? Jeg mener, at det plejer at være to bogstaver foran et nummer.

2) Giver det overhovedet mening, at PostDanmark har modtaget pakken d. 15., og at jeg stadig ikke har modtaget den efter snart en uges ventetid?
Gravatar #10213 - XorpiZ
21. dec. 2010 17:53
Er du sikker på den er ankommet til PostDK? Måske de bruger en anden carrier?
Gravatar #10214 - vandfarve
21. dec. 2010 18:12
XorpiZ (10213) skrev:
Er du sikker på den er ankommet til PostDK? Måske de bruger en anden carrier?

De skriver, at de har udleveret pakken til PostDanmark.

Til oplysning kan jeg fortælle, at pakken først forventes ankommet d. 22. december, men det skrev de, da jeg afgav ordren d. 14. december. Siden den allerede var i Danmark d. 15. december, så tænkte jeg, at det burde være muligt at få den udleveret før d. 22. december.

Den kommer jo "bare" fra UK, så den bør hverken fortoldes, åbnes i lufthavnen eller alt muligt andet spas.

... og, ja, det er en julegave, som jeg gerne vil have givet i morgen.
Gravatar #10215 - markjensen
21. dec. 2010 18:25
markjensen skal til session :(

Er der et sted hvor man kan se hvilken læge man har? Jeg er ikke lige i nærheden af mit sygesikringsbevis. Jeg har prøvet at vælge på min kommunes hjemmeside (København) at jeg vil skifte, men der skriver den ikke min nuværende.
Gravatar #10216 - Slettet Bruger [3237728890]
21. dec. 2010 19:10
Læge?
Gravatar #10217 - Jakob Jakobsen
21. dec. 2010 19:24
SlettetBruger (10216) skrev:
Læge?

Det er en person der er uddannet til at diagnosticere og behandle diverse lidelser en menneske kan komme ud for.
Gravatar #10218 - Qw_freak
21. dec. 2010 19:31
SlettetBruger (10216) skrev:
Læge? Woopdidudelidoo, jeg kan løbe med bare tæer, DERP, og jeg onanerer i bilen, blerrp DERP, jeg er ooooooooooooogså sååååå sund med Buddah og jogay og alle muligt flippediflap... så derfor ska jeg da lige lade som om jeg ikke ved hvad en læge er, for sådan en får man da ALDRIG brug for når man lever som mig..... BLEEEERRHHP..

FIXED
Gravatar #10219 - Emil Melgaard
21. dec. 2010 19:40
markjensen (10215) skrev:
markjensen skal til session :(

Er der et sted hvor man kan se hvilken læge man har? Jeg er ikke lige i nærheden af mit sygesikringsbevis. Jeg har prøvet at vælge på min kommunes hjemmeside (København) at jeg vil skifte, men der skriver den ikke min nuværende.

Hvis du har dit NemID eller digital signatur, kan du finde det ved at logge ind på www.sundhed.dk
Gravatar #10220 - Slettet Bruger [3237728890]
21. dec. 2010 20:31
qw_freak (10218) skrev:
FIXED

Jeg ville aldrig sige woopdidudelidoo?
Gravatar #10221 - markjensen
21. dec. 2010 20:44
Jakob Jakobsen (10217) skrev:
en menneske

meh :(

SlettetBruger: Må jeg få dit navn? Så kan jeg skrive det på!

Emil: Tak, det prøver jeg :)
Gravatar #10222 - Zombie Steve Jobs
21. dec. 2010 20:58
#10221 hvis du ikke vil ind så skynd dig at æd som et svin, så gider de ikke have dig.
Ellers er det 4-5 mdr. medmindre du vælger Livgarden. Det kan de fleste klare :D
Gravatar #10223 - Slettet Bruger [3237728890]
21. dec. 2010 21:02
Tror jeg har en. Maybe., eller havde., fik en "din læge er stoppet" vælg en ny" som jeg så smed væk. Mon ikke man bliver assignet til et eller andet standard værk?

Men skal jeg anbefale noget hvis man søger ny læge. Så gå efter hvordan man booker vedkommende.
Mange læger er idag samlet i én bygning. Fx der er et her i esbjerg. Men problemet er at det er svært at få fat i den læge man vil. Man vil jo gerne ha en læge der kender een ikke sandt. Der stinker Esbjerg lægehus >_< Tarms lægehus derimod. Har smart online booking og "nu sidder jeg i venteværelset" registrering.

Jeg ville være ked af at skulle op til en ny læge 3. gang ( hvis man nu er den type der kommer der ofte )
Gravatar #10224 - markjensen
21. dec. 2010 21:11
Tang-Da-Waaaaaaaaaaaarrrgh: Så skal jeg jo bruge tid på at tabe mig igen bagefter :(. Men jeg æder nok som et svin alligevel.
Min mor siger at de næsten ikke tager nogen ind ved tvang længere, så det må være det jeg satser på. Ellers kunne det da være meget hyggeligt at komme ind og kigge på militærdrenge :)

SlettetBrugerKage: Men.. men.. jeg skal jo ikke skifte læge.. Forsvaret skal bare vide hvilken jeg har. Jeg har ikke været der, så jeg kunne ikke huske navnet.
Gravatar #10225 - Slettet Bruger [3237728890]
21. dec. 2010 21:16
Nårh xD Men så ved du det når den du har nu skvatter om ^^
Gravatar #10226 - cazotaro
21. dec. 2010 21:34
Rolig nu, sandsynligheden for at du skal aftjæne din værnepligt er mindre end meget lille. Der er for tiden nærmest venteliste på det, fordi folk i mangel af arbejde har valgt værnepligten. Hvilket er grunden til at jeg, som egentligt gerne ville, nok ikke kommer til det :(
Jeg skulle have meldt mig da jeg var til session, i stedet for at overveje hvor jeg helst ville, nu er det vist for sent :S
Gravatar #10227 - markjensen
21. dec. 2010 21:42
cazotaro: Jeg er nu også ret rolig hvad angår sandsynligheden for at komme ind. Det jeg frygter mest er om de skal røre ved min diller. Jeg mener min mor sagde at de skulle.
Gravatar #10228 - XorpiZ
21. dec. 2010 21:44
markjensen (10227) skrev:
cazotaro: Jeg er nu også ret rolig hvad angår sandsynligheden for at komme ind. Det jeg frygter mest er om de skal røre ved min diller. Jeg mener min mor sagde at de skulle.

Hvorfor frygter du det?

Jeg troede du spillede på det hold, if you know what I'm saying, nudge nudge.
Gravatar #10229 - markjensen
21. dec. 2010 21:49
Ja, netop. Tænk hvis man får rejsning! D:
Gravatar #10230 - OxxY
21. dec. 2010 22:01
markjensen (10227) skrev:

Skulle de ikke den gang jeg var inde, men er også *tæller* 8-9 år siden =P

Der var det IQ test, høreprøve og en læge der prikkede lidt til en. derefter skulle man ind og trække et nummer. Så langt kom jeg dog ikke, blev kaseret inden :P
Gravatar #10231 - Ronson ⅍
21. dec. 2010 22:22
Samme succeshistorie her

IK test, høreprøve og så ind foran en læge af en slags og blive kigget (ikke rørt) lidt på, halvnøgen, og så ud igen. Og så blive kasseret :D
Gravatar #10232 - MiniatureZeus
21. dec. 2010 22:27
vandfarve (10214) skrev:

Til oplysning kan jeg fortælle, at pakken først forventes ankommet d. 22. december, men det skrev de, da jeg afgav ordren d. 14. december. Siden den allerede var i Danmark d. 15. december, så tænkte jeg, at det burde være muligt at få den udleveret før d. 22. december.

Den kommer jo "bare" fra UK, så den bør hverken fortoldes, åbnes i lufthavnen eller alt muligt andet spas.

Hvis det er Royal Mail det er blevet sendt med, så kan du ikke regne med deres track&trace uden for UK.. Ved ikke hvorfor, men det er min erfaring når jeg har købt noget ved eBay.co.uk..
Gravatar #10233 - markjensen
21. dec. 2010 22:29
Ikke andet! Jamen, jeg står da gerne i underbukser og flexer mine muskler foran en lækker læge. Men han skal ikke røre min diller!!
Gravatar #10234 - vandfarve
21. dec. 2010 22:32
Din mor...?
Gravatar #10235 - markjensen
21. dec. 2010 22:38
Min mor står og flexer foran lækre læger? :O

Min mor er i militæret, hun er ikke læge
Gravatar #10236 - OxxY
21. dec. 2010 23:09
MiniatureZeus (10232) skrev:
vandfarve (10214) skrev:

Hvis det er Royal Mail det er blevet sendt med, så kan du ikke regne med deres track&trace uden for UK.. Ved ikke hvorfor, men det er min erfaring når jeg har købt noget ved eBay.co.uk..

Det er meget få billige pakkeservices der er internationale på track and trace. Ved det nationale postvæsener er det normalt kun "buisness parcels" eller ekvivalente, resten har kun nationale tracking.

Er det samme hvis du sender normale pakker til udlandet med postdk
Gravatar #10237 - Norrah
21. dec. 2010 23:15
Ronson (10231) skrev:
Samme succeshistorie her

IK test, høreprøve og så ind foran en læge af en slags og blive kigget (ikke rørt) lidt på, halvnøgen, og så ud igen. Og så blive kasseret :D

Jeg forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre?

Jeg havde ikke sovet i 36 timer da jeg var til session.
Har aldrig tænkt så langsomt som jeg gjorde ved min IQ test*, og alligevel fik jeg den anden højeste score.. Vi antager selvf at det er fordi jeg er awesome, og ikke at alle andre sucks.
* tror jeg brugte 1½ minut på at gætte tallet i den her som er den sidste i matematik testen.
132 44 88 99 ?

Så kom jeg ind til lægen, hvor jeg kunne konstatere at alt kaffen havde gjort mig midlertidig blind på mit ene øje.. Jeg havde kvalme og var hyper. Mine arme rystede.. Jeg var bare sundheden selv.

Så kom jeg ind til en mand der sagde.. du skal da være officer!..
Gravatar #10238 - MiniatureZeus
21. dec. 2010 23:17
OxxY
Post DKs t&t er da ret god når du sender til udlandet?
Har da sendt pakker til med post DK til både australien, tyskland og england, og alle gangene har jeg da fået de oplysninger jeg skulle bruge, såsom at pakken er ankommet til landet, er kommet igennem tolden og afleveret..
Gravatar #10239 - terracide
21. dec. 2010 23:36
Colapusheren (10204) skrev:

Det var vist den korte udgave den der:
A æ u å æ ø i æ ø...

Jeg er ude på øen i åen...
Gravatar #10240 - MiniatureZeus
22. dec. 2010 08:12
Norrah (10237) skrev:
Ronson (10231) skrev:
Samme succeshistorie her

Jeg forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre?

Jeg havde ikke sovet i 36 timer da jeg var til session.
Har aldrig tænkt så langsomt som jeg gjorde ved min IQ test*, og alligevel fik jeg den anden højeste score.. Vi antager selvf at det er fordi jeg er awesome, og ikke at alle andre sucks.
* tror jeg brugte 1½ minut på at gætte tallet i den her som er den sidste i matematik testen.
132 44 88 99 ?

Så kom jeg ind til lægen, hvor jeg kunne konstatere at alt kaffen havde gjort mig midlertidig blind på mit ene øje.. Jeg havde kvalme og var hyper. Mine arme rystede.. Jeg var bare sundheden selv.

Så kom jeg ind til en mand der sagde.. du skal da være officer!..

IMO er session fuldkommen spild af tid og ikke mindst penge. Efter den afsindig kedelig og lange videogennemgang og de ligeså kedelige IQ-tests, kom jeg ind til lægen, og han spørger så om jeg gider at være værnepligtigt, hvilket jeg ikke gør, og så finder han ud af, at fordi jeg har haft 3 brud på kraniet, så er jeg ukampdygtig.
Da jeg kommer ind til militærfidusen, ser han på blanketten, siger OK og tak for idag..
wtf..?
Gravatar #10241 - Emil
22. dec. 2010 08:49
terracide (10239) skrev:
Det var vist den korte udgave den der:
A æ u å æ ø i æ ø...

Eller den endnu længere.

A æ æ u i æ å, a æ u å æ ø i æ å

Jeg er ikke ude i åen, jeg er ude på øen i åen.
Gravatar #10242 - Slettet Bruger [3237728890]
22. dec. 2010 09:08
Emil (10241) skrev:
A æ æ u i æ å, a æ u å æ ø i æ å

Jeg er er ude i åen, jeg er ude på øen iåen

Makes no sense

"ikke" udtales "et"

Der er forskel på UDE også

_Jeg er_ Ude på = Æ æ Uj å
på øen Ude på = å Ø U i

Derfor må det være

Æ æ et u i æ å, æ æ uj å æ ø u i æ å.

Jeg er = Æ æ

Det sammen trækkes til et langt Æ

æ' et u i æ å, æ' uj å æ ø u i æ å
Gravatar #10243 - fjols
22. dec. 2010 09:15
I burde få et sprogkursus af deleet
Gravatar #10244 - Emil
22. dec. 2010 09:34
SlettetBruger (10242) skrev:
"ikke" udtales "et"

SlettetBruger (10242) skrev:
Jeg er = Æ æ

Du skal se, det kommer nok helt an på, hvor I Jylland, man er fra :)

Min sætning ville fungere ganske fin i Vestjylland, hvor jeg er fra.
Gravatar #10245 - OxxY
22. dec. 2010 09:59
MiniatureZeus (10238) skrev:
OxxY
Post DKs t&t er da ret god når du sender til udlandet?
Har da sendt pakker til med post DK til både australien, tyskland og england, og alle gangene har jeg da fået de oplysninger jeg skulle bruge, såsom at pakken er ankommet til landet, er kommet igennem tolden og afleveret..

Ah de har også skrottet deres economy og buisness model tilsyneladende. Det var også idiotisk. Meeen mon ikke de så bare har valgt prisen på den dyre og skrottet den billige model ;)
Gravatar #10246 - Slettet Bruger [3237728890]
22. dec. 2010 10:11
Troede vi snakkede sønderjysk

A æ æ u

Betyder "Jeg er uden" i tønder

Som om uden var en ting

et ekstra Æ bliver til det samme som "The" på engelsk ^^
Gravatar #10247 - MiniatureZeus
22. dec. 2010 12:13
Bøh?!
Jeg har et spørgsmål jeg længe har tænkt på:

Vi har telias IP-tv (Zaptor boks) og en 10 mbit linje.
Når vi ser almindeligt tv(altså ikke HD) så bruger boksen ca. 3.5 mbit.
Så er det bare jeg undre mig, for når vi ser DR HD (som ifølge zaptor selv er 720i) så bruger boksen også kun 3.5 mbit.
Og når vi ser en købt full HD film (igen, ifølge zaptor 1080i), så bruger boksen omkring 4-4.5 mbit. (har kun testet med to film - Kick Ass og en naturfilm fra Disney).
Det forstår jeg ikke helt, for jeg har da lært at jo større opløsning, jo mere båndbredde..?!
Det der også undre mig, ifht. ovenstående, er at kvaliteten på DR HD ifht. DR er markant bedre og kvaliteten på Kick Ass (som var full HD) var på højde med en Blu Ray..

Enlighten me please!
Gravatar #10248 - Fjolle
22. dec. 2010 12:27
Jeg er ikke lige insider i det, men kunne det ikke være at stofa var så retarderede at bruge noget ala mpeg2 til sdtv og mpeg4 til hd?
Gravatar #10249 - OxxY
22. dec. 2010 12:57
MiniatureZeus (10247) skrev:
Bøh?!
Jeg har et spørgsmål jeg længe har tænkt på:

Vi har telias IP-tv (Zaptor boks) og en 10 mbit linje.
Når vi ser almindeligt tv(altså ikke HD) så bruger boksen ca. 3.5 mbit.
Så er det bare jeg undre mig, for når vi ser DR HD (som ifølge zaptor selv er 720i) så bruger boksen også kun 3.5 mbit.
Og når vi ser en købt full HD film (igen, ifølge zaptor 1080i), så bruger boksen omkring 4-4.5 mbit. (har kun testet med to film - Kick Ass og en naturfilm fra Disney).
Det forstår jeg ikke helt, for jeg har da lært at jo større opløsning, jo mere båndbredde..?!
Det der også undre mig, ifht. ovenstående, er at kvaliteten på DR HD ifht. DR er markant bedre og kvaliteten på Kick Ass (som var full HD) var på højde med en Blu Ray..

Enlighten me please!

Under 5mbit for en HD film? Det lyder som en usandsynelig grov komprimering. Selv hvis det "bare" er 1080i. En mpeg4 encoding af et full-hd signal burde sku aldrig ryge under 10mbit, alt andet er da totalt bedrageri >:(

Fjolle kan dog have ret i at de er nogle idioter der bruger mpeg2 til sdtv (gør de sikkert, da jeg mener det er de de kører de digitale kanaler på deres kabel-tv på) og båndbreden derfor er kunstig høj. Ikke at det er en undskyldning for den horrible ringe båndbredde på HD content. Bvadr!
Gravatar #10250 - Daniel-Dane
22. dec. 2010 13:41
720i fylder vel det samme som 480p og 1080i det samme som 720p, så jeg kan ikke se problemet i regnskabet. Det kan også bare være, at de sender sd i en hd-stream.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login