mboost-dp1

Tillade piratkopiering

Gå til bund
Gravatar #1 - dktekno
23. jan. 2007 14:15
Hvad siger i til dette forslag?

---------------

Danmark skal tillade opstilning af servere til det formål, at dele ellers copyright-beskyttet materiale ud, mod at man betaler staten en afgift svarende til 1.50 kr. pr. GB copyright beskyttet materiale/måned. Pengene skal øremærkes til bedre velfærd for de danske statsborgere, som f.eks. øget medicinstilskud, tandlægebehandling, bedre sygehuse osv.

Dvs. at copyrigthloven ændres således, at copyrightbeskyttelse ikke gælder for software der er delt af en en person, gruppe eller anden virksomhed der har en statsautoriseret licens til at dele copyrightbeskyttet software. En sådan licens koster 1.50 kr./GB delt copyrightbeskyttet materiale/måneden.

Pengene skal IKKE gå til COPYDAN eller andre interesseorganisationer, men skal øremærkes til social velfærd for den almindelige borger.

Den, der downloader, får så samtidig en elektronisk licens som bevis for, at han eller hun lovligt har fået softwaren, og derfor ikke behøver at betale rettighedshaverne penge.

Denne licens for at opbevare og bruge copyrightbeskyttet materiale gælder dog ikke for software til kommerciel brug.
Gravatar #2 - dktekno
23. jan. 2007 14:26
Ups, jeg skrev pr. måned, jeg ændrer det lige til pr. uge. Altså 1.50 kr./ugen for copyrightbeskyttet materiale.

Ellers tjener staten ikke nok penge.

Man kunne evt. også lave det sådan, for at beskytte de små virksomheder, der laver software, at vi indfører en ny styrrelse, kaldet Copyrightstyrrelsen.

Denne skal så give licens til at uddele copyrightbeskyttet materiale baseret på, hvad de skønner giver mindst gene for nogle. F.eks. kan de tillade at man deler Microsoft-software, men ikke Hr. Jensens hjemmelavede programmer.
Gravatar #3 - holmen
23. jan. 2007 14:59
Altså vi skal give staten penge for noget som staten ikke ejer. Og staten skulle tillade tyveri fra div. kunstnere?

...indfører en ny styrrelse, kaldet Copyrightstyrrelsen
Hvor skal pengene til aflønning af denne styrelse komme fra?
Gravatar #4 - Pally
23. jan. 2007 15:05
#3 holmen
[Hvor skal pengene til aflønning af denne styrelse komme fra?]
For at følge tankegangen i forslaget kunne pengene komme fra statsautoriserede røvertogter mod McDonalds, Shell og Nike...

Et eventuelt overskud kunne bruges til statsautoriseret uddeling af euforiserende stoffer. Hvilket vil bidrage med flere 'gennemtænkte' forslag a la det første :)
Gravatar #5 - dktekno
23. jan. 2007 15:25
#3-4...

Underligt, jeg troede at flertallet på Newz var tilhængere af piratkopiering.
Gravatar #6 - buch
23. jan. 2007 15:35
En ting er at tro, en anden ting er at vide :)
Gravatar #7 - Cloud02
23. jan. 2007 15:46
Så er det nu man skal henvise dig til pollen i vestre side?
Gravatar #8 - The-Lone-Gunman
23. jan. 2007 15:47

Det er et pænt fjollet forslag. Hvorfor skulle staten have pengene?

Hvis du vil lave et forslag, for at legalisere noget som en stor del af befolkningen gør, vil jeg mene en af disse er et bedre alternativ:

1) Du betaler en fast afgift, i stil med licens, som går til KODA o.l., og dermed må du frit overføre data. Lidt som når skoler betaler sig til at må kopiere fra bøger osv.

2) Man legaliserer privatfildeling. Altså folk har fuld ret til at dele alt der er beskyttet af ophavsret, men de må ikke profitere på det, på nogen måde.

Idé nr. 1 er nok den der er mest fair for alle parter.
Gravatar #9 - arne_v
23. jan. 2007 15:47

Hvis du mener at Danmark skal være en forbryder stat og at danskere
ikke skal være velkomne nogen steder i verden, så lyder det som
den helt rigtige vej at gå.
Gravatar #10 - buch
23. jan. 2007 15:48
Ja pollen det er træls, især hvis man er allergiker.
Gravatar #11 - amokk
23. jan. 2007 16:40
Hvad siger i til dette forslag?

Moron
Gravatar #12 - dktekno
23. jan. 2007 17:18
#9 - Det er jo ikke en forbrydelse, hvis det er tilladt.
Gravatar #13 - Pally
23. jan. 2007 17:43
#12 dktekno
Ved du hvad WTO er?
Hvad tror du WTO siger til dit forslag?
Hvad vil konsekvensen være hvis Danmark udelukkes af WTO?

Gentag ovenstående 3 spørgsmål med EU i stedet for WTO.
Gravatar #14 - holmen
23. jan. 2007 17:58
Det er jo ikke en forbrydelse, hvis det er tilladt.
Så kunne man hæve fartgrænsen til 80 inde i byen, for så ville det ikke være et problem når folk kører f.eks. 70 km/t. GENIALT!!! Hvis vi legaliserer alt, så er der ingen der kan begå ulovligheder. Det forbryderfrie samfund er nært...

Underligt, jeg troede at flertallet på Newz var tilhængere af piratkopiering.
Det er da populisme af værste skuffe.
Gravatar #15 - ZOPTIKEREN
23. jan. 2007 18:23
#1 Og hvordan vil du begrunde dit forslag ud fra tekniske argumenter?

#5 En del af newz brugere har sikkert overtrådt ophavsretsloven, men det får nok ikke flertallet til at gå ind for dit imho fjollede forslag. Havde jeg ikke læst nogle af de indlæg du har begået i andre fora før, ville jeg tro det her var en joke.

---
Jeg nåede desværre ikke at svare på den sidste debat, og den nåede at dø inden jeg fik tid til at skrive. Så det var bare ærgeligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login