mboost-dp1
Thorning: Adgangskrav til erhvervsskoler
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
#3
Men hvis kravene bliver som antydet i artiklen (at man vil sikre sig at de optagne kan læse, skrive og regne), så synes jeg umiddelbart at det lyder fornuftigt.
Det kan ikke være godt for hverken de studerende som ikke kan læse/skrive/regne, deres klassekammerater som kan læse/skrive/regne eller lærerne som skal undervise at have dem der.
Man løser ikke problemer ved at lade som om de ikke eksisterer. Kommer nogen ud af folkeskolen uden at kunne læse/skrive/regne, så må man give dem noget undervisning (efterskole??) så de får de fornødne færdigheder inden de sendes videre på erhversskole eller gymnasium.
Men hvis kravene bliver som antydet i artiklen (at man vil sikre sig at de optagne kan læse, skrive og regne), så synes jeg umiddelbart at det lyder fornuftigt.
Det kan ikke være godt for hverken de studerende som ikke kan læse/skrive/regne, deres klassekammerater som kan læse/skrive/regne eller lærerne som skal undervise at have dem der.
Man løser ikke problemer ved at lade som om de ikke eksisterer. Kommer nogen ud af folkeskolen uden at kunne læse/skrive/regne, så må man give dem noget undervisning (efterskole??) så de får de fornødne færdigheder inden de sendes videre på erhversskole eller gymnasium.
Jeg kunne godt tænke mig at se noget mere til den statistik. Er det grundforløbet folk falder fra på/efter eller senere i forløbet?
Jeg gik i klasse med flere på grundforløet som udelukkende gik der for at få støtte af den ene eller anden art. De tæller jo også med i sådanne statistikker.
Udover dem findes der nogle som skifter retning undervejs. Jeg kender flere som har gjort det og jeg var også selv på at hoppe fra og skifte til elektriker sporet istedet.
Jeg tror det her kommer til at ramme de forkerte, men det er er bedømt ud fra mine personlige oplevelser.
Der må være andre måder at hæve niveauet, men det vil kræve at der bliver stillet flere krav til eleverne og ikke mindst skolerne og lærerne.
Jeg gik i klasse med flere på grundforløet som udelukkende gik der for at få støtte af den ene eller anden art. De tæller jo også med i sådanne statistikker.
Udover dem findes der nogle som skifter retning undervejs. Jeg kender flere som har gjort det og jeg var også selv på at hoppe fra og skifte til elektriker sporet istedet.
Jeg tror det her kommer til at ramme de forkerte, men det er er bedømt ud fra mine personlige oplevelser.
Der må være andre måder at hæve niveauet, men det vil kræve at der bliver stillet flere krav til eleverne og ikke mindst skolerne og lærerne.
#5
Det giver ikke meget mening at give dispensation fra krav som er en forudsætning for at kunne gennemføre uddannelsen.
Men kravene skal naturligvis være relevante krav ikke nogle tilfældige krav.
Jeg må indrømme at jeg ved meget lidt om ordblindhed, men det er mit indtryk at langt de fleste ordblinde lærer at læse og skrive ved brug af de rette pædagogiske metoder.
Så det behøver ikke være et problem.
Det giver ikke meget mening at give dispensation fra krav som er en forudsætning for at kunne gennemføre uddannelsen.
Men kravene skal naturligvis være relevante krav ikke nogle tilfældige krav.
Jeg må indrømme at jeg ved meget lidt om ordblindhed, men det er mit indtryk at langt de fleste ordblinde lærer at læse og skrive ved brug af de rette pædagogiske metoder.
Så det behøver ikke være et problem.
For rigtigt mange personer der er ordblinde er det et livslangt handikap.
Det er de færreste der desideret lærer at læse og skrive. De fleste lærer dog at leve med det på den ene eller anden måde.
Eller også læser de på et plan hvor de skal stave sig igennem hvert eneste ord..
De udelukker dog ikke at de med det rette hjælp, sagtens vil kunne gennemføre en uddannelse..
Vend den om, og se det fra deres synspunkt. For mange ordblinde er erhvervsuddannelse det eneste "valg" de har...
Det er de færreste der desideret lærer at læse og skrive. De fleste lærer dog at leve med det på den ene eller anden måde.
Eller også læser de på et plan hvor de skal stave sig igennem hvert eneste ord..
De udelukker dog ikke at de med det rette hjælp, sagtens vil kunne gennemføre en uddannelse..
Vend den om, og se det fra deres synspunkt. For mange ordblinde er erhvervsuddannelse det eneste "valg" de har...
#8
Det er klart at en test som reelt måler læsehastighed er uretfærdig overfor ordblinde og for mange uddannelser uegnet til at evaluere mulighederne for at gennemføre og få et job bagefter. En test skal måle evnen til at læse og forstå teksten.
Lad os sige at man skal betjene en indviklet maskine. Det er nødvendigt at kunne læse og forstå en instruktionsvejledning. Hvis ikke man kan det, så kan det gå grueligt galt. Men det er ikke vigtigt om man kan læse den på 15 minutter eller 3 timer.
Det er klart at en test som reelt måler læsehastighed er uretfærdig overfor ordblinde og for mange uddannelser uegnet til at evaluere mulighederne for at gennemføre og få et job bagefter. En test skal måle evnen til at læse og forstå teksten.
Lad os sige at man skal betjene en indviklet maskine. Det er nødvendigt at kunne læse og forstå en instruktionsvejledning. Hvis ikke man kan det, så kan det gå grueligt galt. Men det er ikke vigtigt om man kan læse den på 15 minutter eller 3 timer.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.