mboost-dp1

The rise and fall of Skype

Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
4. jul. 2023 07:23
#1 "Skype wifi" var et gennembrud i sin tid og den første mobil-app der fik telefonoperatørerne til at ryste i bukserne, fordi man nu kunne ringe uden at det kostede minutter.

Skype i dag er klodset at bruge og overgået af mange andre programmer. Microsoft har virkelig ikke været et godt hjem for det program.
Gravatar #3 - Claus Jørgensen
4. jul. 2023 09:40
larsp (2) skrev:
Skype i dag er klodset at bruge
Det er vist meget længe siden du har brugt Skype

Det er det samme simple UI som det var dengang alle synes det var det bedste produkt i verden.

Gravatar #4 - Claus Jørgensen
4. jul. 2023 09:48

Og Skype WiFi var noget helt andet -- det var en måde at bruge dine Skype Credits til at betale for WiFi gennem diverse WiFi hotspot udbydere

Du tænker at ringe til/fra Skype til landlinjer. Det kan man stadigvæk.
Gravatar #5 - larsp
4. jul. 2023 11:21
Claus Jørgensen (3) skrev:
larsp (2) skrev:
Skype i dag er klodset at bruge
Det er vist meget længe siden du har brugt Skype

Det er det samme simple UI som det var dengang alle synes det var det bedste produkt i verden.

Jeg brugte Android Skype jævnligt og droppede det for et par år siden da konkurrenter som WhatsApp og messenger bare virkede bedre. Jeg var aldrig fan af Android Skypes UI. Chatfunktionen var crap, der begyndte at komme spam beskeder og jeg havde ofte bøvl med login, måske fordi jeg havde både en oprindelig Skype konto og en Microsoft konto.

Der er vist ikke ret meget tilbage af old gold Skype. Microsoft ændrede peer-to-peer arkitekturen til at bruge deres datacentre direkte, de ændrede UI og de lavede rod i folks logon og kontaktbøger. For mig at se forringede de servicen i stedet for at lave den bedre og resultatet kan læses i #1.

Og hvad er lige skype for business, og hvorfor er det et totalt andet program med næsten det samme navn?

Claus Jørgensen (4) skrev:

Og Skype WiFi var noget helt andet -- det var en måde at bruge dine Skype Credits til at betale for WiFi gennem diverse WiFi hotspot udbydere

Du tænker at ringe til/fra Skype til landlinjer. Det kan man stadigvæk.

Okay, det vidste jeg ikke. Ja, jeg tænkte at man med Skype kunne ringe til telefonnumre billigt, specielt til andre lande, og helt gratis til andre skype adresser. Og brugte man Wifi fik teleudbyderen ikke en rød reje. Ikke engang netværks tarif.
Gravatar #6 - Claus Jørgensen
4. jul. 2023 13:06
larsp (5) skrev:
Der er vist ikke ret meget tilbage af old gold Skype. Microsoft ændrede peer-to-peer arkitekturen til at bruge deres datacentre direkte
Hvilket var en net fordel.

peer-to-peer arkitektur fungere ikke på mobiltelefoner, da ingen vil have en tung process som Skype kørende i baggrunden 24/7 (og på iOS er det slet ikke en mulighed)

Derfor var det nødvendigt med en central arkitektur så vi kunne sende push notifikationer (og voip-push) så processen først blev spawnet når nogen ringende / skrev til dig.

Skype bruger stadigvæk p2p når dit opkald er etableret til den faktisk data transfer, og der er stadigvæk end-to-end encoding.

Og hvad er lige skype for business, og hvorfor er det et totalt andet program med næsten det samme navn?
Et fejlslagen forsøg på at kapitalisere på branding.

Skype for Business var altid Lync (helt til slut, det er erstattet 100% af Teams nu)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login