mboost-dp1
The open-office trap
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Selv på et kontor med 2-4 andre personer kan jeg blive nød til at have noget på ørene for at lukke støjen ude.
Vi har open-space hos Skype (ikke kuber), og det fungere faktisk ret godt, fordi at der er et vildt fokus på lydisolering i alle detaljer af bygningen.
Hvis du ikke lytter efter, kan du ikke høre hvad folk siger 5-6 meter væk.
Derudover synes jeg personligt at muligheden for at snakke med andre giver meget værdi for arbejdet, specielt når man arbejder i scrum, eller pair-programming.
Det ville også være utrolig træls at skulle hente en person fra et andet kontor for at lave et kode-review, frem for bare lige at sige personens navn.
Det er sjældent mere end 1-2 gange om måneden jeg har brug for at tage et headset på for at skjule støjen. At jeg så tit lytter til musik, er noget helt andet.
Men i kan da lige få en stående invitation til at besøge vores kontor i Stockholm (mellem 8 og 18), hvis i kigger forbi.
Hvis du ikke lytter efter, kan du ikke høre hvad folk siger 5-6 meter væk.
Derudover synes jeg personligt at muligheden for at snakke med andre giver meget værdi for arbejdet, specielt når man arbejder i scrum, eller pair-programming.
Det ville også være utrolig træls at skulle hente en person fra et andet kontor for at lave et kode-review, frem for bare lige at sige personens navn.
Det er sjældent mere end 1-2 gange om måneden jeg har brug for at tage et headset på for at skjule støjen. At jeg så tit lytter til musik, er noget helt andet.
Men i kan da lige få en stående invitation til at besøge vores kontor i Stockholm (mellem 8 og 18), hvis i kigger forbi.
Jeg har samme oplevelser som Claus.
Hvis lokalerne er lavet men hensyn til lydisolering, så er der ingen problemer.
Lige nu sidder jeg i et lukket miljø, men der er ikke mere stille af den grund.
Egentlig er der mere støj, når dem jeg sidder samme med snakker med andre eller i telefonen, da lyden er lukket inde.
Hvis lokalerne er lavet men hensyn til lydisolering, så er der ingen problemer.
Lige nu sidder jeg i et lukket miljø, men der er ikke mere stille af den grund.
Egentlig er der mere støj, når dem jeg sidder samme med snakker med andre eller i telefonen, da lyden er lukket inde.
Jeps. Samt vægtæpper og støjdæmpende gulvtæpper. Hell, vi har endda lyddæmpende aircondition.Hubert (7) skrev:Bruger i støjvægge og beklædte vægge
Arkitektfirmaet kommer og måler lydniveauet hvert år.
Vi har massere af "phone booths" og møde lokaler som folk kan gå ind i, så støj fra telefon/Skype samtaler er ikke et generelt problem.
Vores møde lokaler er også lydisoleret, pga. vi næsten altid har møder over Skype, og derfor gerne vil have et minmalt (ikke eksisterende) rumklang.
Endnu et plus: Bedre udnyttelse af vinduerne, dvs. mere sollys.
Jeg har siddet på "indre" kontor i USA, altså uden vinduer, det er ikke noget jeg ville have lyst til i længden, i forhold til min nuværende sidde plads:
I kan jo selv sammenligne :)
http://sdrv.ms/1dLA30S
vs.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1...
Jeg har siddet på "indre" kontor i USA, altså uden vinduer, det er ikke noget jeg ville have lyst til i længden, i forhold til min nuværende sidde plads:
I kan jo selv sammenligne :)
http://sdrv.ms/1dLA30S
vs.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/1...
Hvis det er gjort rigtigt og folk kan lade være med at råbe så kan åbne kontorer være fint synes jeg.
Hos CSC nåede jeg at sidde på 3 forskellige kontorer, det første sad vi 8-10 mand i og det fungere fint.
Efterfølgende sad vi større lokaler, det ene af dem med >40 mennesker. Det fungerede af helvede til. Folk råbte efter hinanden, vi sad så tæt at man konstant blev forstyrret af samtaler ved bordene ved siden af og mit bord var så ud til gangen hvor folk vadede forbi konstant.
På mit nuværende arbejde sidder vi i 4 mands lokaler og det fungerer ret godt. Der går snakken typisk på noget som man selv arbejder med, så det gør ikke så meget at folk snakker. Hvis folk vil snakke om andet så har vi et område til det eller lokaler hvor man kan sidde i fred.
Hos CSC nåede jeg at sidde på 3 forskellige kontorer, det første sad vi 8-10 mand i og det fungere fint.
Efterfølgende sad vi større lokaler, det ene af dem med >40 mennesker. Det fungerede af helvede til. Folk råbte efter hinanden, vi sad så tæt at man konstant blev forstyrret af samtaler ved bordene ved siden af og mit bord var så ud til gangen hvor folk vadede forbi konstant.
På mit nuværende arbejde sidder vi i 4 mands lokaler og det fungerer ret godt. Der går snakken typisk på noget som man selv arbejder med, så det gør ikke så meget at folk snakker. Hvis folk vil snakke om andet så har vi et område til det eller lokaler hvor man kan sidde i fred.
Jeg tror også det afhænger af hvor stort området er. Vi sidder ved siden af vores eget "team", i 3x2 sæts, og så er der lidt rum over til det næste team.
Jeres 4 mands lokaler ser rigtig fine ud. Personligt vil jeg se det som et mere effektivt måde at udnytte kvadratmeter på, samtidig med at folk kan sidde i teams og snakker om arbejde effektivt.
Det afhænger jo selvfølgelig af jobbet, men som softwareudvikler går rigtig meget af min tid på at diskuttere problemstillinger med andre udviklere. Det er ret sjældent at jeg sidder og bare koder i en time i træk.
Jeg tror også det afhænger af hvor stort området er. Vi sidder ved siden af vores eget "team", i 3x2 sæts, og så er der lidt rum over til det næste team.
Jeres 4 mands lokaler ser rigtig fine ud. Personligt vil jeg se det som et mere effektivt måde at udnytte kvadratmeter på, samtidig med at folk kan sidde i teams og snakker om arbejde effektivt.
Det afhænger jo selvfølgelig af jobbet, men som softwareudvikler går rigtig meget af min tid på at diskuttere problemstillinger med andre udviklere. Det er ret sjældent at jeg sidder og bare koder i en time i træk.
Et hjemmekontor har andre distraktioner. Jeg er helt klart af den holdning at et "rigtigt" kontor, hvor man har absolut ro til at arbejde er det optimale.Hubert (2) skrev:Nu er jeg så heldig at min primær arbejdsplads er på mit hjemmekontor
Behov kan dog skifte afhængigt af arbejdsopgaverne. Så det kunne give mening at man udover de sædvanlige kontorpladser også er nogle gruppegrum, hvor man kan sætte sig de dage, hvor det giver mere mening.
Men i sidste ende er det et spørgsmål om, hvor meget man vil investere i gode kontorforhold. Jeg tror de åbne kontorer blev indført for at spare penge på kontorene. Med de åbne kontorer kan man have flere medarbejdere på de samme kvadratmeter.
Vores åbne kontorarealer kostere mere end individuelle kontorer ville koste.kasperd (12) skrev:Jeg tror de åbne kontorer blev indført for at spare penge på kontorene. Med de åbne kontorer kan man have flere medarbejdere på de samme kvadratmeter.
Ud fra en agil tankegang i software udvikling er åbne kontorer et absolut must.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.