mboost-dp1

The "Microsoft tax" on new PCs has come to an end in Italy

Gå til bund
Gravatar #2 - Hubert
27. okt. 2014 20:07
Man må håbe det bliver indført på en begavet måde der tager hensyn til alle forbrugere. Heriblandt også dem der ønsker windows på pc'en.
Gravatar #3 - Slettet Bruger [3919234643]
27. okt. 2014 20:46
Det skal jeg da huske næste gang jeg vil købe en laptop.

Så kan jeg vel få refunderet de USB porte og udvidelses-slots jeg aldrig kommer til at bruge.

Det er alligevel det dummeste.
Som om der ikke findes alternativer uden Windows.
Gravatar #4 - Magten
27. okt. 2014 21:13
Jeg er mere spændt på hvor meget de rent faktisk får refunderet. Det er jo ikke en fuld retail pris men en OEM licens, så det er garanteret et minimalt beløb.

Og så kan man jo undre sig over hvor langt det her går... Telefoner? Tablets? Macs? Hvad skal vi kunne købe uden OS? Og hvordan fastsætter man prisen på et OS der ikke sælges?
Gravatar #5 - Vandmand
28. okt. 2014 06:39

Vi kunne jo f.eks. starte med at noejes med de operativsystemer der rent faktisk saelges. Det handler jo i bund og grund om at man ikke skal betale for et produkt man ikke bruger. Hvis et operativsystem ikke 'saelges', saa betaler forbrugeren vel heller ikke for det?
Gravatar #6 - Magten
28. okt. 2014 07:33
Problemet er bare at computere rent faktisk optimeres til fx Windows. Der udvikles og testes drivere, hardware osv, for at det hele spiller. Oveni det er der supporten som er gearet mod at de computere har Windows på.
Kan producenterne så fuldstændig droppe support/garanti hvis folk ikke vil have Windows på? Det er jo det produkt de sælger og har uddannet deres folk i at supportere; en Windows computer

Vandmand (5) skrev:
Hvis et operativsystem ikke 'saelges', saa betaler forbrugeren vel heller ikke for det?
Det er selvfølgelig en nem måde at undgå at tage stilling til det reelle problem. Men holdbar? Nah, det vil nok bare ende med Google/Android modellen eller lignende og så er vi lige vidt.

IMO burde man gå hele vejen.. Men jeg mener så også regler som dette bør ramme alle og ikke kun Microsoft. Dét, ville give konkurrence.
Gravatar #7 - zymes
28. okt. 2014 07:44
Kan man ikke bare skrive at det sælges samlet? Eller? Ligesom en samlet pakke med en.. Bil + 3 års forsikring? Eller sådan et sæt med et kamera og en taske der følger med, der kan man jo heller ikk bare aflevere alt andet end selve huset, også regne med man kan nøjes med at betale for dén del.
Gravatar #8 - Hubert
28. okt. 2014 08:10
Magten (6) skrev:
IMO burde man gå hele vejen.. Men jeg mener så også regler som dette bør ramme alle og ikke kun Microsoft. Dét, ville give konkurrence.

Jeg synes det fremgår ret tydeligt i artiklen at det ikke kun er Microsoft der bliver ramt af den her dom.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk mener det er et problem at folk ikke skal påtvinges noget de reelt ikke ønsker at købe..?
Gravatar #9 - Ronson ⅍
28. okt. 2014 08:13
Magten (6) skrev:
Problemet er bare at computere rent faktisk optimeres til fx Windows. Der udvikles og testes drivere, hardware osv, for at det hele spiller. Oveni det er der supporten som er gearet mod at de computere har Windows på.
Kan producenterne så fuldstændig droppe support/garanti hvis folk ikke vil have Windows på? Det er jo det produkt de sælger og har uddannet deres folk i at supportere; en Windows computer

Det er selvfølgelig en nem måde for producenterne at undgå at tage stilling til det reelle problem. Men holdbar? Nah. Hvis jeg vil tilbagelevere Windows så skal hardwaren jo stadig fungere, så jeg har svært ved at se din pointe ud over i meget specielle situationer.

Magten (4) skrev:
Og så kan man jo undre sig over hvor langt det her går... Telefoner? Tablets? Macs? Hvad skal vi kunne købe uden OS? Og hvordan fastsætter man prisen på et OS der ikke sælges?
Det er kun et problem fordi det næsten er umuligt, for forbugere, at købe en pc (som i ikke-mac) uden Windows. Det er ikke et generelt problem at en cykel leveres med dæk, derfor skal det naturligvis kun gælde ved de facto monopoler.
Gravatar #10 - Slettet Bruger [3417931036]
28. okt. 2014 08:24
@ Defakto monopol.

Android er vel næsten ved at opnå samme monopol på mobilmarkedet som Microsoft har på desktop markedet.
Gravatar #11 - Magten
28. okt. 2014 08:24
Hubert (8) skrev:
Jeg synes det fremgår ret tydeligt i artiklen at det ikke kun er Microsoft der bliver ramt af den her dom.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk mener det er et problem at folk ikke skal påtvinges noget de reelt ikke ønsker at købe..?
Jo, men i og med Windows computere nærmest er de eneste der sælges på den måde, rammer det jo kun Microsoft.

Jeg synes ikke det er et problem. Jeg synes bare løsningen er forkert.

Ronson ⅍ (9) skrev:
Det er selvfølgelig en nem måde for producenterne at undgå at tage stilling til det reelle problem. Men holdbar? Nah. Hvis jeg vil tilbagelevere Windows så skal hardwaren jo stadig fungere, så jeg har svært ved at se din pointe ud over i meget specielle situationer.
Selvfølgelig skal hardwaren fungere, men så må de også kunne kræve at computeren kører Windows, da de ikke kan supportere alt muligt andet end det den er designet til at køre. Hvis det er en driverfejl i en eller anden obskur Linux distro som gør at dit webcam ikke virker, så kan de jo åbenlyst ikke være ansvarlige for det.

Ronson ⅍ (9) skrev:
Det er kun et problem fordi det næsten er umuligt, for forbugere, at købe en pc (som i ikke-mac) uden Windows. Det er ikke et generelt problem at en cykel leveres med dæk, derfor skal det naturligvis kun gælde ved de facto monopoler.
Har du rent faktisk prøvet at købe en computer uden Windows, andre steder end Elgiganten og lignende? Har du ringet til Dell, HP osv og spurgt efter det? Det kan altså lade sig gøre.
Gravatar #12 - Hubert
28. okt. 2014 08:40
Magten (11) skrev:
Jo, men i og med Windows computere nærmest er de eneste der sælges på den måde, rammer det jo kun Microsoft.

Og hvem er skyld i det..? :)

Jeg synes ikke det er et problem. Jeg synes bare løsningen er forkert.

Jeg vil da gerne høre om du har en bedre ide så?

Gravatar #13 - Slettet Bruger [3919234643]
28. okt. 2014 08:49
"Og hvem er skyld i det..? :)"

Forbrugerne der insistere på at købe enheder med Windows, selvom der findes alternativer.

Jeg forstår ikke hvordan den enkelte forbruger skal kunne bestemme hvad et firma vælger at sælge :S
Gravatar #14 - Hubert
28. okt. 2014 08:55
SlettetBruger (13) skrev:
"Og hvem er skyld i det..? :)"

Forbrugerne der insistere på at købe enheder med Windows, selvom der findes alternativer.

Jeg forstår ikke hvordan den enkelte forbruger skal kunne bestemme hvad et firma vælger at sælge :S

Ja for der er et hav af alternativer de steder hr og fru frikadelle kommer... Eller hvordan er det nu lige det er.

Jeg synes det er sært at folk kan have det så svært ved at folk skal have muligheden for at vælge noget fra. Det kunne jo også være folk der har købt en retail windows licens der ønsker at bruge den på en ny pc.
Gravatar #15 - Magten
28. okt. 2014 09:17
Hubert (12) skrev:
Og hvem er skyld i det..? :)
Microsoft, det er dem der har valgt den model. Men den kom trods alt længe før det her blev et problem.

Hubert (12) skrev:
Jeg vil da gerne høre om du har en bedre ide så?
Ens regler for alle producenter af computere. Hvis jeg skal kunne købe en Dell computer uden OS så vil jeg også kunne købe en Apple computer uden OS, en Android tablet uden Android osv osv.
Jeg synes det er sært at folk har et problem med det, men ikke når det gælder Windows.
Gravatar #16 - Slettet Bruger [3919234643]
28. okt. 2014 09:18
Tja, en "Intet OS" ville sikkert være fint.

Men det er sku et fåtal der ligger inde med en Windows licens de kan genbruge.

Linux? det bruger folk ikke, hvilket betød at Dell stoppede med at sælge maskiner med det tilbage i 2010.

Mindes også at man har kunne vælge "Intet styresystem engang"
Måske var der for få der valgte det.
Gravatar #17 - Hubert
28. okt. 2014 09:26
Magten (15) skrev:
Microsoft, det er dem der har valgt den model. Men den kom trods alt længe før det her blev et problem.

Det bliver vel kun et problem hvis man ikke kan konkurrere på
ligefod med andre korrekt?

Ens regler for alle producenter af computere. Hvis jeg skal kunne købe en Dell computer uden OS så vil jeg også kunne købe en Apple computer uden OS, en Android tablet uden Android osv osv.
Jeg synes det er sært at folk har et problem med det, men ikke når det gælder Windows.

Har du overhovedet læst artklen du linker til? Der står ret tydeligt at det gælder alt hvor man skal acceptere en sekundær aftale for at benytte det produkt man har købt.
Gravatar #18 - Hubert
28. okt. 2014 09:30
SlettetBruger (16) skrev:
Tja, en "Intet OS" ville sikkert være fint.

Men det er sku et fåtal der ligger inde med en Windows licens de kan genbruge.

Linux? det bruger folk ikke, hvilket betød at Dell stoppede med at sælge maskiner med det tilbage i 2010.

Mindes også at man har kunne vælge "Intet styresystem engang"
Måske var der for få der valgte det.

Det er ganske simpelt ikke korrekt at Delle er stoppet med at sælge laptops med præinstalleret linux.

http://configure.us.dell.com/dellstore/config.aspx...

For min skyld må der gerne være en installation af windows på maskinen. Jeg vil så dog også gerne, at man så skulle købe aktiveringskoden i løsvægt som man typisk skal gøre det med office hvis man ønsker at benytte sig af Ms office.
Gravatar #19 - Magten
28. okt. 2014 09:35
Hubert (17) skrev:
Har du overhovedet læst artklen du linker til? Der står ret tydeligt at det gælder alt hvor man skal acceptere en sekundær aftale for at benytte det produkt man har købt.
Ja. Og det er netop den løsning jeg synes er elendig, som jeg også har skrevet.

Jeg mener man bør gå hele vejen og kræve at telefoner, tablets og computere kan købes uden OS. Det andet her trækker bare tingene i langdrag i stedet for at få en løsning der tilfredsstiller alle og skaber endnu mere konkurrence.

Hvor tit ser man ikke folk whine over deres Android devices har alt muligt Samsung/HTC/osv skrammel software på? Kunne det ikke være fantastisk hvis de kunne få telefonen uden det på?

De eneste den her løsning reelt tilfredsstiller er folk der ikke vil have Windows - også selvom de prøver at få det til at lyde anderledes. Hvorfor ikke gå hele vejen og gøre alle tilfredse?
Gravatar #20 - Slettet Bruger [3919234643]
28. okt. 2014 09:35
Ja de har én maskine med Linux, jeg tænkte at det ikke var godt nok som argument for "Jamen de har et valg" :-)
Gravatar #21 - Ronson ⅍
28. okt. 2014 09:49
Magten (11) skrev:
Selvfølgelig skal hardwaren fungere, men så må de også kunne kræve at computeren kører Windows, da de ikke kan supportere alt muligt andet end det den er designet til at køre. Hvis det er en driverfejl i en eller anden obskur Linux distro som gør at dit webcam ikke virker, så kan de jo åbenlyst ikke være ansvarlige for det.
Nej, men sådan er det jo allerede i dag, så jeg kan ikke se hvordan et tilbagekøb af windows vil ændre på det. Det er jo ikke anderledes end at man i dag formatterer og installerer noget andet end Windows.

Magten (11) skrev:
Har du rent faktisk prøvet at købe en computer uden Windows, andre steder end Elgiganten og lignende? Har du ringet til Dell, HP osv og spurgt efter det? Det kan altså lade sig gøre.
Jeg vil gerne have Windows på min pc, så nej. Det har jeg med vilje ikke. Men hvad forskel gør det at jeg ikke har gjort det og at meget få mennesker ved man kan?

Spørger "Dell, HP osv" aktivt kunderne om de ønsker med eller uden Windows?

Så længe producenter og sælgere ikke markedsfører det så er folk (lykkeligt) uvidende tvunget til at betale omtalte "MS tax".
Gravatar #22 - Magten
28. okt. 2014 09:53
Ronson ⅍ (21) skrev:
Jeg vil gerne have Windows på min pc, så nej. Det har jeg med vilje ikke. Men hvad forskel gør det at jeg ikke har gjort det og at meget få mennesker ved man kan?
Det gør den forskel at påstanden om at man ikke kan købe en computer uden Windows er forkert.

Ronson ⅍ (21) skrev:

Så længe producenter og sælgere ikke markedsfører det så er folk (lykkeligt) uvidende tvunget til at betale omtalte "MS tax".
Ah, så nu er det producenternes pligt at oplyse kunder om at de kan vælge en anden løsning, samt at markedsføre det?
Gravatar #23 - Hubert
28. okt. 2014 10:11
Magten (19) skrev:
Ja. Og det er netop den løsning jeg synes er elendig, som jeg også har skrevet.

Jeg mener man bør gå hele vejen og kræve at telefoner, tablets og computere kan købes uden OS. Det andet her trækker bare tingene i langdrag i stedet for at få en løsning der tilfredsstiller alle og skaber endnu mere konkurrence.

Jeg kan ikke helt følge din logik her. Hvordan vil det på et meget konkurrence præget markede betyde mere konkurrence at man kan skfite os på sin mobil?

Jeg er principielt enig med dig i at det skal være ens for alle producenter på de enkelte markeder men jeg mener nu ikke man kan sammenligne hverken mobil eller tablet markedet med pc markedet.

Tablet og mobilmarkederne har deres helt egne problemer

Hvor tit ser man ikke folk whine over deres Android devices har alt muligt Samsung/HTC/osv skrammel software på? Kunne det ikke være fantastisk hvis de kunne få telefonen uden det på?

Så er der jo så bare den helt fantatiske mulighed at man kan købe en HTC eller en lumia eller hvad fanden de nu alle sammen hedder. Vis mig lige samme mulighed på pc markedet?

De eneste den her løsning reelt tilfredsstiller er folk der ikke vil have Windows - også selvom de prøver at få det til at lyde anderledes. Hvorfor ikke gå hele vejen og gøre alle tilfredse?

Det problem du mener at have fundet kan løses ved at lade folk selv vælge hvilke sms, call osv apps de ønsker at bruge.
Gravatar #24 - Ronson ⅍
28. okt. 2014 10:13
Magten (22) skrev:
Det gør den forskel at påstanden om at man ikke kan købe en computer uden Windows er forkert.

Jeg tror du er kommet til at henvise til mit indlæg ved en fejl, det har jeg aldrig skrevet.

Magten (22) skrev:
Ah, så nu er det producenternes pligt at oplyse kunder om at de kan vælge en anden løsning, samt at markedsføre det?
Hm, puds dine briller. Du kom til at henvise til endnu et af mine indlæg :(

Når du har læst mine indlæg så sig til, så kan vi prøve igen.
Gravatar #25 - Hubert
28. okt. 2014 10:13
SlettetBruger (20) skrev:
Ja de har én maskine med Linux, jeg tænkte at det ikke var godt nok som argument for "Jamen de har et valg" :-)

Hvis ret skal være ret så har de ihvertald forskellige 2 modeller. Og formentlig langt flere hvis man er villig til at købe en 20-25 styk i en handel.
Gravatar #26 - Magten
28. okt. 2014 10:23
Hubert (23) skrev:
Jeg kan ikke helt følge din logik her. Hvordan vil det på et meget konkurrence præget markede betyde mere konkurrence at man kan skfite os på sin mobil?

Jeg er principielt enig med dig i at det skal være ens for alle producenter på de enkelte markeder men jeg mener nu ikke man kan sammenligne hverken mobil eller tablet markedet med pc markedet.

Tablet og mobilmarkederne har deres helt egne problemer
Ved at andre firmaer kan tilbyde OS til disse enheder. Præcis ligesom på pc markedet.

Jeg ville fx elske at kunne smide WP på nogle af de Android enheder der findes. Jeg har hørt flere der gerne ville have nogle Lumia modeller hvis de bare kunne smide Android, Sailfish, Jolla og hvad de ellers hedder på.

Hubert (23) skrev:
Så er der jo så bare den helt fantatiske mulighed at man kan købe en HTC eller en lumia eller hvad fanden de nu alle sammen hedder. Vis mig lige samme mulighed på pc markedet?
Du har da præcis samme mulighed for at vælge et andet mærke på pc markedet?!

Hubert (23) skrev:
Det problem du mener at have fundet kan løses ved at lade folk selv vælge hvilke sms, call osv apps de ønsker at bruge.
Det er ikke apps der er problemet. Det er OS'et.
Gravatar #27 - Magten
28. okt. 2014 10:27
Ronson ⅍ (24) skrev:
Jeg tror du er kommet til at henvise til mit indlæg ved en fejl, det har jeg aldrig skrevet.
Beklager - du skrev næsten umuligt. Det ændrer dog ikke på noget. Det er ikke i nærheden af at være umuligt.

Ronson ⅍ (24) skrev:
Hm, puds dine briller. Du kom til at henvise til endnu et af mine indlæg :(

Når du har læst mine indlæg så sig til, så kan vi prøve igen.
Du må meget gerne uddybe hvad du så mener med dette:

Ronson ⅍ (21) skrev:

Gravatar #28 - Hubert
28. okt. 2014 10:40
Magten (26) skrev:
Ved at andre firmaer kan tilbyde OS til disse enheder. Præcis ligesom på pc markedet.

Men som tidligere nævnt så er der milevidt forskel på de 2 markeder.

Jeg ville fx elske at kunne smide WP på nogle af de Android enheder der findes. Jeg har hørt flere der gerne ville have nogle Lumia modeller hvis de bare kunne smide Android, Sailfish, Jolla og hvad de ellers hedder på.

Det står så vidt jeg ved Ms frit for porte deres os til en anden mobil.

Du har da præcis samme mulighed for at vælge et andet mærke på pc markedet?!

Aha. Så hvis jeg ikke ønsker at købe den dell jeg linkede til tidligre men heller vil have en hp hvor går jeg så hen?

Det er ikke apps der er problemet. Det er OS'et.

Samsung/HTC/osv skrammel software på? Kunne det ikke være fantastisk hvis de kunne få telefonen uden det på?

Betyder altså ikke at det er applikationsvalget fra producentens side er problemet?

Gravatar #29 - Magten
28. okt. 2014 11:11
Hubert (28) skrev:
Men som tidligere nævnt så er der milevidt forskel på de 2 markeder.
Lige nu ja. Hvorfor ikke være på forkant med udviklingen for en gang skyld?

Hubert (28) skrev:
Det står så vidt jeg ved Ms frit for porte deres os til en anden mobil.
Det var ikke pointen. Pointen var at forbrugeren frit kunne vælge OS, ikke at producenterne frit kunne vælge telefon. Som det er i dag er de fleste telefoner, så vidt jeg ved, låst til det OS de kommer med. Så kan man på nogle (de fleste Android?) roote dem og dermed få adgang til andet. Men det er en process der ikke burde være nødvendig.

Hubert (28) skrev:
Aha. Så hvis jeg ikke ønsker at købe den dell jeg linkede til tidligre men heller vil have en hp hvor går jeg så hen?
Så går (læs: ringer) du til HP.

Hubert (28) skrev:
Betyder altså ikke at det er applikationsvalget fra producentens side er problemet?
Nu er OS'et vel også software. Hvad jeg kan forstå så er det softwaren generelt (nogle) folk er utilfredse med.
Gravatar #30 - Slettet Bruger [3919234643]
28. okt. 2014 11:21
Hvad med support af enheder hvor forbrugeren selv har installeret OS?
Gravatar #31 - Hubert
28. okt. 2014 11:49
Magten (29) skrev:
Lige nu ja. Hvorfor ikke være på forkant med udviklingen for en gang skyld?

Så fordi vi skal gøre noget ved et markede der i den grad lider under manglende muligheder skal vi også gøre noget ved et markede med masser af muligheder.

Det var ikke pointen. Pointen var at forbrugeren frit kunne vælge OS, ikke at producenterne frit kunne vælge telefon. Som det er i dag er de fleste telefoner, så vidt jeg ved, låst til det OS de kommer med. Så kan man på nogle (de fleste Android?) roote dem og dermed få adgang til andet. Men det er en process der ikke burde være nødvendig.

Uanset hvordan du vender og drejer den så kræves det stadig at OS produenten porter sit os til andre mobiler end dem de selv laver. Jeg kender kun til Jolla der har portet sailfish til en nexsus model.

Der er jo så også den detalje at du vil køre det endnu længere ud end det dommen siger. Dommen siger intet om at man som forbruger i italien skal kunne købe en pc med andet end windows, men skal blot have muligheden for at få refunderet licensen hvis man ikke kan acceptere de brugsbetingelser der kommer med denne.

Så går (læs: ringer) du til HP.

Og køber 25 styk. Hvorimod jeg kan gå ned i fona og købe en enkelt og få en liens med i nakken.

Nu er OS'et vel også software. Hvad jeg kan forstå så er det softwaren generelt (nogle) folk er utilfredse med.

Jeg tror bare du skal stoppe med at grave nu. :)
Gravatar #32 - Magten
28. okt. 2014 11:58
Hubert (31) skrev:
Så fordi vi skal gøre noget ved et markede der i den grad lider under manglende muligheder skal vi også gøre noget ved et markede med masser af muligheder.
Med masser af muligheder går jeg ud fra du mener at man kan vælge et andet mærke hvis man ikke vil have et bestemt OS?

Det synes jeg ærlig talt ikke er nok.

Hubert (31) skrev:
Uanset hvordan du vender og drejer den så kræves det stadig at OS produenten porter sit os til andre mobiler end dem de selv laver. Jeg kender kun til Jolla der har portet sailfish til en nexsus model.
Selvfølgelig. Det er jo ikke anderledes end til PC.
HTC One M8 er et godt eksempel på at det kan lade sig gøre, den fås både med Android og WP - man kan bare ikke selv skifte i mellem dem, eller vælge andre OS'er, selvom der sagtens kunne være andre interessante løsninger.

Hubert (31) skrev:
Der er jo så også den detalje at du vil køre det endnu længere ud end det dommen siger. Dommen siger intet om at man som forbruger i italien skal kunne købe en pc med andet end windows, men skal blot have muligheden for at få refunderet licensen hvis man ikke kan acceptere de brugsbetingelser der kommer med denne.
Det er også det jeg hele tiden har sagt? Jeg synes dommen er tynd og kun løser et her og nu problem, fremfor at tænke fremtid.

Hubert (31) skrev:
Og køber 25 styk. Hvorimod jeg kan gå ned i fona og købe en enkelt og få en liens med i nakken.
Nu kender jeg ikke nogen danskere der har kontaktet HP om det, men jeg har kendskab til flere i udlandet hvor det har kunne lade sig gøre med en enkelt maskine.

Hubert (31) skrev:
Jeg tror bare du skal stoppe med at grave nu. :)
Godt argument.
Gravatar #33 - Hubert
28. okt. 2014 12:50
Magten (32) skrev:
Med masser af muligheder går jeg ud fra du mener at man kan vælge et andet mærke hvis man ikke vil have et bestemt OS?

Det synes jeg ærlig talt ikke er nok.

Du har da ellers argumenteret for at der ikke er nogen grund til at lave om på pc markedet?

Selvfølgelig. Det er jo ikke anderledes end til PC.
HTC One M8 er et godt eksempel på at det kan lade sig gøre, den fås både med Android og WP - man kan bare ikke selv skifte i mellem dem, eller vælge andre OS'er, selvom der sagtens kunne være andre interessante løsninger.

Her går du et meget stort skridt videre end hvad dommen siger. Jeg er med så langt som til at producenterne ikke må låse deres platform til en bestemt løsning. Men jeg er ikke med på at f.eks Ms skulle tvinges til at porte deres os til andre platforme end dem de selv ønsker at understøtte.

Det er også det jeg hele tiden har sagt? Jeg synes dommen er tynd og kun løser et her og nu problem, fremfor at tænke fremtid.

Jeg ved ikke om der er basis for en sådan dom i de nuværnde regler. Jeg kan dog heller ikke se hvorfor man skulle gribe ind på et velfungerende markede.

Nu kender jeg ikke nogen danskere der har kontaktet HP om det, men jeg har kendskab til flere i udlandet hvor det har kunne lade sig gøre med en enkelt maskine.

Det har ellers altid heddet sig at det skulle være et "erhvervskøb" og mindst 25 styk. Jeg har ikke undersøgt det nærmere må jeg indrømme.

Godt argument.

Der er intet at argumentere imod... Du har malet dig selv oppe i et hjørne og forsøger at finde en vej ud.
Gravatar #34 - Magten
28. okt. 2014 12:57
Hubert (33) skrev:
Du har da ellers argumenteret for at der ikke er nogen grund til at lave om på pc markedet?
Jeg mener man enten bør lade markedet klare sig selv, eller gå hele vejen. Ikke de her små mellemting som de færreste har gavn af.

Hubert (33) skrev:
Her går du et meget stort skridt videre end hvad dommen siger. Jeg er med så langt som til at producenterne ikke må låse deres platform til en bestemt løsning. Men jeg er ikke med på at f.eks Ms skulle tvinges til at porte deres os til andre platforme end dem de selv ønsker at understøtte.
Jeg mener heller ikke MS m.fl. skal tvinges til at porte deres OS, bare at producenterne skal lade deres enheder være åbne. Så det lader til vi er enige her.

Hubert (33) skrev:
Jeg ved ikke om der er basis for en sådan dom i de nuværnde regler. Jeg kan dog heller ikke se hvorfor man skulle gribe ind på et velfungerende markede.
For at gøre det endnu bedre :)

Hubert (33) skrev:
Der er intet at argumentere imod... Du har malet dig selv oppe i et hjørne og forsøger at finde en vej ud.
Det er da bare at kigge i trådene her på newz. Folk brokker sig konstant og hele tiden over Samsungs software (ROM om man vil).
Gravatar #35 - Hubert
28. okt. 2014 14:02
Magten (34) skrev:
Jeg mener man enten bør lade markedet klare sig selv, eller gå hele vejen. Ikke de her små mellemting som de færreste har gavn af.

Markedet har vist at det ikke går. Derfor er denne dom faldet. Du vil så trækket et helt andet marked ind i billedet hvilket ikke rigtig giver mening og da slet ikke i alt den stund at du vil trække et markede ind i billledet hvor det faktisk pt går relativt fornuftigt.

Jeg mener heller ikke MS m.fl. skal tvinges til at porte deres OS, bare at producenterne skal lade deres enheder være åbne. Så det lader til vi er enige her.

Her er så tilgengæld noget vi kan trække ind på andre markeder. Så godt som alle tablets er så vidt jeg ved låst. Og der er en vis begrundet frygt for at det samme vil ske for pc'ere inden for få år.

For at gøre det endnu bedre :)

I alt den stund at man blot fjerrner muligheden for at låse en given enhed til enkelt os producent vil jeg være tilbøjelig til at være enig med dig.

Det er da bare at kigge i trådene her på newz. Folk brokker sig konstant og hele tiden over Samsungs software (ROM om man vil).

Du har stillet 2 forskellige præmisser op. Først var det de medfølgende apps der var problemet, hvilket også typisk er det folk brokker sig over. Nu er det så blevet hele rommen. Det ville så blive løst hvis man lukkede af for at man kunne låse en enhed til en enkelt producent af OS.
Gravatar #36 - Magten
28. okt. 2014 14:22
Hubert (35) skrev:
Markedet har vist at det ikke går. Derfor er denne dom faldet. Du vil så trækket et helt andet marked ind i billedet hvilket ikke rigtig giver mening og da slet ikke i alt den stund at du vil trække et markede ind i billledet hvor det faktisk pt går relativt fornuftigt.
Jeg trækker et andet andet marked ind i det fordi det minder meget om pc markedet, omend det måske fungerer lige nu.

Og så fordi jeg umiddelbart kun kan se fordele i at forbyde telefoner og tablets at være låst til 1 OS.

Hubert (35) skrev:
Her er så tilgengæld noget vi kan trække ind på andre markeder. Så godt som alle tablets er så vidt jeg ved låst. Og der er en vis begrundet frygt for at det samme vil ske for pc'ere inden for få år.
Det er godt nok et sidespor, men hvorfor frygter du det vil ske på pc'er?

Hubert (35) skrev:
Du har stillet 2 forskellige præmisser op. Først var det de medfølgende apps der var problemet, hvilket også typisk er det folk brokker sig over. Nu er det så blevet hele rommen. Det ville så blive løst hvis man lukkede af for at man kunne låse en enhed til en enkelt producent af OS.
Jeg har ikke nævnt apps :)

Magten (19) skrev:

Anyways, det er ikke apps jeg mener de skulle levere enhederne uden, det er OS (ROM), hvilket ville blive løst ved at de ikke var låst, som du også skriver.
Gravatar #37 - Hubert
28. okt. 2014 15:10
Magten (36) skrev:
Jeg trækker et andet andet marked ind i det fordi det minder meget om pc markedet, omend det måske fungerer lige nu.

Der har du tabt mig. Jeg kan ikke umidlbart ser hvordan det ligner pc markedet. PC markedet var i starten hw og sw hver for sig. Men så kom Ms med OEM aftaler og så blev det til hw og sw.

På mobilmarkedet har det været relativt låst fra starten af dog er det blevet mindre låst over tid.

Og så fordi jeg umiddelbart kun kan se fordele i at forbyde telefoner og tablets at være låst til 1 OS.

Jeg er enig med dig i at man skal være opmærksom på markedet. Men jeg tror ikke det er bøvlet værd som det er i øjeblikket.

Det er godt nok et sidespor, men hvorfor frygter du det vil ske på pc'er?

Fordi jeg kan huske hvordan Ms tidligere har opført sig.

Jeg har ikke nævnt apps :)

Magten (19) skrev:

Anyways, det er ikke apps jeg mener de skulle levere enhederne uden, det er OS (ROM), hvilket ville blive løst ved at de ikke var låst, som du også skriver.

Det kunne vi for min skyld godt indføre. Jeg tvivler på at det ville flytte noget overhovedet. De folk der gerne vil pille rode og rage i den slags får formentlig deres lyster styret fint som udvalget ser ud i dag.
Gravatar #38 - Claus Jørgensen
28. okt. 2014 20:46
Der er ingen af jer der har lagt mærke til at Windows 10 bliver gratis? (og at Windows 8 er tæt-på-gratis i dag).

Jeg forstår slet ikke hvad i diskuterer...
Gravatar #39 - XorpiZ
28. okt. 2014 20:50
Bliver Windows 10 gratis?
Gravatar #40 - Slettet Bruger [3919234643]
28. okt. 2014 20:54
For OEMS, og kun for enheder mindre end 9 tommer ikke?
Gravatar #41 - Magten
28. okt. 2014 21:03
Claus Jørgensen (38) skrev:
Der er ingen af jer der har lagt mærke til at Windows 10 bliver gratis? (og at Windows 8 er tæt-på-gratis i dag).

Eh?

SlettetBruger (40) skrev:
For OEMS, og kun for enheder mindre end 9 tommer ikke?
Det gælder også for 8.1
Gravatar #42 - Rubenz
29. okt. 2014 05:49

Med næsten gratis mener du 500kr for studerene eller deres 2.000kr standard pris?

M$ special tilbud
Gravatar #43 - Slettet Bruger [3919234643]
29. okt. 2014 06:41
LOL, du Skriver MS, med $ istedet for S. Det er det sjoveste jeg længe har set.

Er det for at symbolisere at de tjener kassen fordi de er geniale?
Gravatar #44 - Hubert
29. okt. 2014 07:27

Er det ikke på mindre enheder og så de her bing versioner?
Det ændrer iøvrigt intet at Ms har fundet ud fa at folk ikke vil betale for windows længere. Det har for mig at se intet med prisen at gøre men et spørgsmål om at man ikke på nogen måde ønsker at støtte op en skævvridning af brugsstatestikker.
Gravatar #45 - Slettet Bruger [3919234643]
29. okt. 2014 07:59
Vil folk ikke betale for Windows længere?
Gravatar #46 - Mnc
29. okt. 2014 11:55
SlettetBruger (45) skrev:
længere

wat?
Gravatar #47 - Slettet Bruger [3919234643]
29. okt. 2014 12:00
Mere
Gravatar #48 - Mnc
29. okt. 2014 12:56
Men har det da været 'a thing'?

Jeg betalte for Windows én gang. Jeg var ikke tilfreds.
Gravatar #49 - Slettet Bruger [3919234643]
29. okt. 2014 13:31
Købte Windows 8 for 200kr dengang man kunne det. Det var OK.
Gravatar #50 - Vandmand
29. okt. 2014 13:57
#45, #48, #49

Jeg har aldrig haft lyst til at betale for Windows, og har ikke gjort det siden jeg købte en laptop med en XP OEM licens i 2005. Jeg takker af hele mit hjerte Microsoft for at lade mig benytte deres produkter gratis i begrænsede perioder. Uden at prøve Microsofts produkter havde jeg aldrig lært at sætte pris på mit frie software.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login