mboost-dp1

Spærret Dankort

Gå til bund
Gravatar #1 - Vandmand
5. aug. 2014 08:23
Hey,

Jeg oplevede i dag at få spærret mit Dankort, da jeg indtastede forkert pinkode 3 gange.

Jeg ringede så til min bank fra en lånt telefon for at finde ud af hvad jeg skal gøre, jeg oplyser mit CPR nummer, min adresse og mit arbejdssted. Derefter åbner de mit spærrede kort, og UDOVER det, oplyser hun mig at hun tilsender koden til adressen, og fortæller mig om hvor mange dage den ankommer.

Jeg var fuldstændig chokeret, der var ikke EN af de oplysninger der ikke var at finde i min pung, hvor jeg sjovt nok også opbevarer kortet.

En fremmed kunne have stjålet min pung, tastet forkert pinkode 3 gange, og så derefter ringe til min bank, få det åbnet, få koden tilsendt til min addresse, og vide hvornår den ankommer.

Er dette almindelig praksis? Eller er det kun Nykredit?
Gravatar #2 - Slettet Bruger [4184374472]
5. aug. 2014 08:39
Hvis det tager dig så mange dage at opdage at dine ting er stjålet, som det tager en bank at sende et nyt kort/Kode - så er du vidst også selv ude om det.
Gravatar #3 - Magten
5. aug. 2014 08:40
De gange jeg har haft spærret mit kort (dog ikke ved at taste forkert kode) har jeg skulle ned i banken og vise ID for at få det åbnet igen.
Gravatar #4 - zymes
5. aug. 2014 10:09
Jeg har kun prøvet at få ét kort spærret (ved en fejl, sagde de ihvertfald), der ringede jeg også bare til banken og fik det åbnet. Mener det var mens jeg stadig havde Nordea.
Gravatar #5 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. aug. 2014 11:44
Sidst jeg fik spærret mit dankort, ringede jeg til banken for at få det låst op igen ... De sagde jeg skulle tage og betale min gæld ...
Gravatar #6 - Slettet Bruger [3679176583]
5. aug. 2014 11:45
Shoppingtur på newz.dk?
Gravatar #7 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. aug. 2014 12:01

18-19 år, relativ høj indkomst (alderen taget i betragtning) og endnu højere forbrug.
Gravatar #8 - Vandmand
5. aug. 2014 13:24
PHP-Ekspert Thoroughbreed (7) skrev:

18-19 år, relativ høj indkomst (alderen taget i betragtning) og endnu højere forbrug.

Hvad dælen tjente du penge på der? Var det ikke lige da du blev smidt ud af HTX? ;)
Gravatar #9 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
5. aug. 2014 15:42

En verdensmand afslører aldrig sine hemmeligheder! ;)
Gravatar #10 - arne_v
5. aug. 2014 15:49

Jeg tror lidt af det er endnu et tilfælde af at CPR nummer anses som værende tilstrækkelig til sikker identifikation.
Gravatar #11 - vortex
5. aug. 2014 18:58
Smid det op på deres Facebook side. Vil gerne se hvad de svarer.

Du kan også smide det op på deres blog. Der har jeg nogen gange set underdirektører og alle mulige andre "fine" medarbejdere svarer på folks indlæg.

http://weblog.nykredit.dk/
Gravatar #12 - Claus Jørgensen
5. aug. 2014 19:18
Vandmand (1) skrev:
Derefter åbner de mit spærrede kort, og UDOVER det, oplyser hun mig at hun tilsender koden til adressen, og fortæller mig om hvor mange dage den ankommer.
Du modtager jo også din kort i din postkasse, så det er vel helt OK at betragte din postkasse som at være sikker nok?

Det ville jo være noget andet om hun havde låst dit kort op ud fra de informationer du gav.
Gravatar #13 - gramps
5. aug. 2014 22:08
Claus Jørgensen (12) skrev:
Det ville jo være noget andet om hun havde låst dit kort op ud fra de informationer du gav.

Hvilket jo var netop det hun gjorde.
Gravatar #14 - Magten
6. aug. 2014 07:02
gramps (13) skrev:
Hvilket jo var netop det hun gjorde.
Men samtidig med at koden blev nulstillet.

At kortet så kan bruges til en del ting uden kode er ikke så heldigt.
Gravatar #15 - zymes
6. aug. 2014 09:01
Står der nogen steder det er en ny kode?
Gravatar #16 - Magten
6. aug. 2014 09:08
Hvorfor skulle de ellers sende den?
Gravatar #17 - zymes
6. aug. 2014 09:10
Fordi han har trykket forkert tre gange, og derfor må have glemt den :p
Gravatar #18 - Vandmand
6. aug. 2014 09:17

Hun laaste det op.

Den er ikke nulstillet, det er min nuvaerende pin kode der bliver tilsendt.
Gravatar #19 - Wolfgang
6. aug. 2014 09:32
Så hun læste det op i telefonen og sender dig et brev med præcis samme kode som hun læste op? Lyder helt tåbeligt.

Min kæreste oplevede det samme med at taste forkert pinkode tre gange. Hun prøvede at ringe til sin bankrådgiver men der var intet at gøre. Hun skulle fysisk gå ned i banken og vise alt den legimitation hun havde på sig. Herefter blev kortet åbnet op med samme kode. Hun kunne dog faktisk ikke huske den, så selvom det var samme kode, måtte hun vente til brevet kom, da banken på ingen måde ville/kunne sige det til hende mundtligt.
Gravatar #20 - OrangeNewton
6. aug. 2014 10:04
Jeg tror ikke hun ligefrem læste pin koden op.

Man kan så sige at hvis du var en tyv vil det kun give dig 3 gæt mere. Hvis tyven har stjålet kortet men ikke afluret koden ordentligt skal der nok mere end 3 nye gæt til at ramme korrekt.

En eventuel tyv kunne jo også bare bruge dit navn, kortnummer, udløbsdato og sikkerheds koden på bagsiden til at købe løs på nettet.
Gravatar #21 - milandt
6. aug. 2014 10:07
Claus Jørgensen (12) skrev:
Du modtager jo også din kort i din postkasse, så det er vel helt OK at betragte din postkasse som at være sikker nok?

Pointen er vel at postkassen er sikker nok til at modtage et dankort i, fordi der normalt ikke står folk ved klar til at fiske alt post du modtager ud af din postkasse.

Men hvis nogen er i besiddelse af dit dankort, og ved at om 3 dage modtager du din kode med posten, så kan det godt være de lige præcis står klar ved postkassen på netop dén dag.
Gravatar #22 - Vandmand
6. aug. 2014 12:30
#19 og #20

Koden blev ikke læst op. Og det ville da også være højst skræmmende hvis hun havde adgang til at se min PIN kode, det tvivler jeg da på at hun havde.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login