mboost-dp1

Skoler vil have bærbare computere i stedet for iPads

Gå til bund
Gravatar #1 - thimon
12. jun. 2015 10:44
Kilde: http://www.version2.dk/artikel/skoler-dropper-ipad...
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/MidtVest/2015/0...

I debatten omkring skoler og iPads har Struers kommune nu valgt at satse på bærbare computere i stedet for iPads.

En skoleleder i Struer udtaler at et tastatur og en "rigtig" computer simpelthen er mere velegnet til at producere ting og sager.

Dog vil der skulle gå nogle år før Struer kan færdiggøre ombytningen fra iPads til bærbare computere.

Se DR-kilden for flere detaljer end Version2

Det var starten af dette skoleår at Struer valgte iPads og bærbare computere.
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/struer-skoleeleve...

Struer Skole IT
http://skoleit.struer.dk/webtop/site.aspx?p=25621
Gravatar #2 - CBM
12. jun. 2015 10:52
enig med omtalte skoleder.

En iPad kan være ok, men der kan altså bare produceres mere på en bærbar.
Gravatar #3 - Hængerøven
12. jun. 2015 12:17
CBM (2) skrev:
enig med omtalte skoleder.

En iPad kan være ok, men der kan altså bare produceres mere på en bærbar.

Enig, men det er vel ikke den eneste faktor.

Tablets er generelt lettere at vedligeholde og rengøre, samt de kræver mindre plads, både at benytte og opbevare.

Men jeg tror simpelthen ikke 6-7-8-9-10 klassetrin får meget ud af en tablet, men de mindre klasser får nok ligeså lidt ud af en bærbar.
Gravatar #4 - Magten
12. jun. 2015 13:59
Hvis bare der fandtes en computer der kunne bruges som både tablet og laptop :)
Gravatar #5 - gramps
13. jun. 2015 16:47
Hængerøven (3) skrev:
Tablets er generelt lettere at vedligeholde og rengøre, samt de kræver mindre plads, både at benytte og opbevare.

Chromebooks er nu ikke meget langt væk i alle termer - jeg vil næsten påstå at de er lettere at vedligeholde. Eleverne behøver ikke engang have deres egen.

Jeg går da også ud fra at det er Chromebooks, som skolen vil indkøbe/har indkøbt.
Gravatar #6 - Magten
13. jun. 2015 17:09
Nu har jeg ikke lige fulgt med på Chromebook fronten, men kræver det ikke mere eller mindre Google konti, Google Docs osv osv? Hvis det ikke er det de bruger i dag, så kan det jo godt gå hen og blive et større projekt.
Gravatar #7 - Ronson ⅍
13. jun. 2015 17:21
alle burde få et cpr-nummer og en googlekonto ved fødsel
Gravatar #8 - gramps
13. jun. 2015 17:37
Magten (6) skrev:
men kræver det ikke mere eller mindre Google konti, Google Docs osv osv?

Jo. Men til gengæld gemmes alt i den magiske sky, hvorefter eleverne kan kaste computerne rundt i idræt, og så bare logge ind på en ny.
Gravatar #9 - Slettet Bruger [1210929164]
13. jun. 2015 17:48
Magten (6) skrev:
Nu har jeg ikke lige fulgt med på Chromebook fronten, men kræver det ikke mere eller mindre Google konti, Google Docs osv osv? Hvis det ikke er det de bruger i dag, så kan det jo godt gå hen og blive et større projekt.

Du kan da også bruge Office Online. ;-)
Gravatar #10 - Magten
13. jun. 2015 17:53
gramps (8) skrev:
Jo. Men til gengæld gemmes alt i den magiske sky, hvorefter eleverne kan kaste computerne rundt i idræt, og så bare logge ind på en ny.
Det er jo ikke ligefrem unikt for Chromebook :)

IT-ekspert Yvossen (9) skrev:
Du kan da også bruge Office Online. ;-)
Det er selvfølgelig rigtigt.. Og med noget ACS på sit Azure AD kan man måske endda bruge single sign-on med sin Google konto :)
Gravatar #11 - gramps
13. jun. 2015 18:00
Magten (10) skrev:
Det er jo ikke ligefrem unikt for Chromebook :)

Men hastigheden hvormed det sker, er. Jeg har erfaret at Windows User halløj kan tage op til fem minutter at indlæse for en ikke-ændret standard-bruger på en ny PC. Med Chrome OS tager det ikke mange sekunder.
Gravatar #12 - Magten
13. jun. 2015 18:07
gramps (11) skrev:
Men hastigheden hvormed det sker, er. Jeg har erfaret at Windows User halløj kan tage op til fem minutter at indlæse for en ikke-ændret standard-bruger på en ny PC. Med Chrome OS tager det ikke mange sekunder.
Nu er det et stykke tid siden jeg har sat en computer op fra ny, men er det du hentyder til ikke bare første login hvor den gøres klar til brug (konfigurerer apps mv)?

I så fald så er det ekstremt simpelt at disable.
Gravatar #13 - Slettet Bruger [1210929164]
13. jun. 2015 18:19
Noget der er øv ved Chromebooks er at man skal bruge Google-konto koden ved hvert log ind. På Windows kan man sætte en 4 cifret PIN til log ind. Min Chromebook er årsagen til at min Google kode faldt fra 64 tegn til 16 tegn.
Gravatar #14 - Magten
13. jun. 2015 18:24
Magten (12) skrev:
Nu er det et stykke tid siden jeg har sat en computer op fra ny, men er det du hentyder til ikke bare første login hvor den gøres klar til brug (konfigurerer apps mv)?

Og skulle det endelig være, så er det jo kun første login der skal igennem den proces, så værre er det vel heller ikke.

IT-ekspert Yvossen (13) skrev:
Noget der er øv ved Chromebooks er at man skal bruge Google-konto koden ved hvert log ind. På Windows kan man sætte en 4 cifret PIN til log ind. Min Chromebook er årsagen til at min Google kode faldt fra 64 tegn til 16 tegn.
Jeg bruger kun pin koden på enheder der ikke har et keyboard til (f.eks. min HP Stream 7).. Bryder mig ikke rigtig om at det er så let at komme ind.
Gravatar #15 - gramps
13. jun. 2015 18:24
16 tegn + 2fa burde (burde) også være rigeligt.
Gravatar #16 - gramps
13. jun. 2015 18:25
Magten (12) skrev:
gramps (11) skrev:

Windows 7 Enterprise. Man logger ind med de informationer man har fået af administrator, og så går den store ventetur ellers.
Gravatar #17 - Magten
13. jun. 2015 18:27
gramps (16) skrev:

Windows 7 Enterprise. Man logger ind med de informationer man har fået af administrator, og så går den store ventetur ellers.
Så går du hen og dickslapper din administrator og beder hans chef om at hyre en mand der ved hvad han laver.

Det er et typisk - og desværre ret udbredt - eksempel på hvor galt det kan gå når man ikke kender konsekvenserne af sin konfiguration.
Gravatar #18 - Slettet Bruger [1210929164]
13. jun. 2015 18:44
gramps (15) skrev:
16 tegn + 2fa burde (burde) også være rigeligt.

Jeg bruger normalt KeePass til at lave de lange koder, så denne er også en jeg skal kunne huske og dermed lidt dårligere opbygget. Jo, jo, 16 tegn + 2fa er nok, men jeg vil hellere bruge en 4 cifret PIN end at daske 16 tegn ned.
Gravatar #19 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
13. jun. 2015 20:23
Lidt irrelevant - men min Lenovo fatter hat af fingeraftryk. Jeg kommer helt ind i Windows, og så kommer den med sit sikkerhedshalløj "Hov! Du skal forøvrigt indtaste Windows kode, eller komme med en finger!"

-.-' Vinduet kan minimeres
Gravatar #20 - Slettet Bruger [1210929164]
15. jun. 2015 14:52
Magten (14) skrev:
Jeg bruger kun pin koden på enheder der ikke har et keyboard til (f.eks. min HP Stream 7).. Bryder mig ikke rigtig om at det er så let at komme ind.

Du har 5 forsøg til at ramme en af de 10000 muligheder korrekt, ellers så skal du taste en kode. Det er nu OK for mig. Så synes jeg det er værre at man kan omgå bruger login med et Windows boot image.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login