mboost-dp1

Regeringen vil give fartbøder til ejer frem for fører

Gå til bund
Gravatar #1 - Magten
1. okt. 2013 16:38
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6036591/reger...

Er der nogen der kan forklare mig hvordan det gør trafikken mere sikker, at dem der overtræder loven ikke bliver straffet for det? Det lyder mest af alt som en dårlig undskyldning for at spare ressourcer på at finde frem til den skyldige. Ikke at der er noget galt i man gerne vil det, men så sig det da - jeg synes dog stadig at ideen er tåbelig.
Gravatar #2 - Nåkja
1. okt. 2013 16:40
Det er jo idiotisk. Hånden på hjertet, så stemte jeg på denne regering.
Undskyld alle sammen :-(
Gravatar #3 - arne_v
1. okt. 2013 16:54

Artiklen siger jo:

Her foreslås det, at ansvaret flyttes fra fører til ejer, da arbejdet med at identificere føreren er "en tung administrativ byrde for politiet".

Sven Krarup Nielsen er medlem af Færdselssikkerhedskommissionen, og han vurderer, at indførslen af ejeransvar indirekte vil kunne gavne trafiksikkerheden.

- Muligheden for at gennemføre kontroller bliver lettere, og hvis der kommer mere kontrol, så er det godt for trafiksikkerheden, siger Sven Krarup Nielsen, som også er formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

Så logikken er:

mindre administrativt arbejde => flere fart kontroller => bedre trafiksikkerhed
Gravatar #4 - arne_v
1. okt. 2013 17:02

Og det skal nok passe.

Men jeg mener alligevel at forslaget er dybt problematisk.

Bøder skal gives til dem som overtræder loven. Ikke til nogen som har overholdt loven.

Det må være et grundliggende retsprincip.

Og så vidt jeg ved står ejeren allerede idag til en bøde på 2500 kr., hvis vedkommende nægter at oplyse hvem føreren er.

Gravatar #5 - Magten
1. okt. 2013 17:07
Det har du ret i, det er den der med at læse om det et sted, og linke til et andet :)

Jeg vil så mene man burde gøre det væsentlig nemmere at betale en bøde man har fået i en anden persons bil. Jeg fik selv en bøde i en vens bil i starten af året, og det tog små 4 mdr og flere bekendelser og henvendelser til politiet før den blev adresseret til mig.

Fuldstændig enig, jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan mene det er rimeligt.
Gravatar #6 - Hubert
1. okt. 2013 17:30

Så har du gjort forkert. Det tog mig 5 minutter at gøre det, ved at gøre som der stod på papiret der kom fra politiet.
Gravatar #7 - Magten
1. okt. 2013 17:42
Jeg brugte deres online formular hvor jeg indtastede de numre jeg blev bedt om. Efter det modtog jeg et brev om at jeg skulle erkende det var mig - ikke noget girokort eller noget. Først da jeg ringede derind 2. gang og forklarede dem at det var mig fandt de ud af at sende det.

Om der så er gået noget galt skal jeg ikke kunne sige, men besværligt og langsommeligt var det. Jeg blev ellers så glad da jeg så de havde et website hvor man kunne ordne det.
Gravatar #8 - Hubert
1. okt. 2013 19:27
Sært. Det virkede fint for mig. Desværre fristes man til at sige..
Gravatar #9 - shackletondk
2. okt. 2013 09:21
YESSSS!!!! så skal jeg ud og have mig en leasing-bil
Gravatar #10 - gramps
2. okt. 2013 10:30
Hvis flere fartkontroller = fotovognen holder oftere de samme steder, så kommer det ikke til at betyde noget som helst.
Gravatar #11 - makloka
2. okt. 2013 11:30
Syntes det giver god mening, din bil er dit ansvar, så det er dit ansvar hvem du låner den til...
Gravatar #12 - freesoft
2. okt. 2013 17:42
Nemlig, sæt nogle stærekasser op, hvis det er så vigtigt vi køre 80 de 500m på den 30km lange lige vej, hvor man ellers må køre 90 på resten... :)
Gravatar #13 - gramps
2. okt. 2013 19:32
Hvis det var trafiksikkerheden der var vigtig, så skulle alle nye biler have installeret en sort boks - ikke en som automatisk sendte en bøde når hastigheden overskrides med 7 %, men en som ved hvor hurtigt du kørte og hvor mange G-kræfter din bil trak i minutterne op til en evt. ulykke. Baseret på de data skulle politiet så være i stand til at udskrive en bøde for hasarderet kørsel (hvis nødvendigt) og forsikringsselskaberne kunne skrue på selvrisikoen. Samme boks kunne så bruges til roadpricing.
Gravatar #14 - Nåkja
3. okt. 2013 02:38
Det, her, handler om mere end administration. Der ville være et kæmpe retssikkerhedsmæssigt problem i et system, hvor man kan gøre en myndig person ansvarlig for en anden myndig persons handlinger, som den første person hverken har kendskab til eller indflydelse på. Jeg har ikke fantasi til at tro, at vores retssystem ville tillade en sådan lov.
Gravatar #15 - freesoft
3. okt. 2013 08:01
Nåkja (14) skrev:
Jeg har ikke fantasi til at tro, at vores retssystem ville tillade en sådan lov.

Så har du ikke god nok fantasi.. :)
Gravatar #16 - Nåkja
3. okt. 2013 08:04
freesoft (15) skrev:
Så har du ikke god nok fantasi.. :)

Jeg har en ganske udemærket fantasi, tak ;-)
Gravatar #17 - kinaholm
3. okt. 2013 08:05
Fuck nu de stærekasser, de hjælper intet. De er kun en måde at tjene flere penge på. De kommer ikke til at gøre en dyt ved folk der taler i telefon, er uopmærksomme eller bare vælger at køre råddent andre steder. Så hellere en sort boks, så når man rent faktisk har gjort noget forkert er der ingen kære mor.
Gravatar #18 - Hubert
3. okt. 2013 08:11
Ja lad os endeligt få noget mere fast overvågning af folk...

For mig at se så er de her stære kasser et væsetligt bedre bud på noget der kan hjælpe. De skal sidde fast på særligt udsatte steder såsom skoler og deslige.
Gravatar #19 - kinaholm
3. okt. 2013 08:13
Men de hjælper KUN på fart. Jeg tror ikke, det er fart der slår nogen ihjel, men nærmere at folk skal sms'e, snakke i telefon, spise, drikke kaffe og barbere sig imens de skulle forestille at køre bil.
Gravatar #20 - Nåkja
3. okt. 2013 08:15
Og sover
Gravatar #21 - Hubert
3. okt. 2013 08:15
kinaholm (19) skrev:
Men de hjælper KUN på fart. Jeg tror ikke, det er fart der slår nogen ihjel, men nærmere at folk skal sms'e, snakke i telefon, spise, drikke kaffe og barbere sig imens de skulle forestille at køre bil.

Hvordan kan en sortboks hjælpe på at folk taler i telefon eller hvad fanden de nu laver når de burde køre bil?
Gravatar #22 - kinaholm
3. okt. 2013 08:25
Det kan den ikke.
Og jeg har ikke noget godt svar på hvordan man får folk til at køre med hovedet under armen. Men så længe de står i farezoner såsom nær skoler og andet, som rent faktisk kan gøre en forskel, er det fint nok med mig. De skal bare ikke op på motorvejsstrækninger eller lignenede..
Gravatar #23 - gramps
3. okt. 2013 09:31
kinaholm (22) skrev:
Og jeg har ikke noget godt svar på hvordan man får folk til at køre med hovedet under armen.

Jeg vil da også hellere have et svar på hvordan man får folk til at køre med hovedet over armen.

<rimshot>
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login