mboost-dp1
Prøver igen: (remote) backup
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Nu hvor Newz' nærmeste fremtid er usikker, så skynder jeg mig lige, at spørge jer dejlige Newz'ere igen.
Jeg skal have lavet en backupløsning til svigerforældrene og os selv. Det oplagte er jo naturligvis at kombinere de to, så vi begge har off-site backup også.
Jeg vil gerne have noget letvægts, støvsvagt, strømbesparende sat op, som syncer mellem hinanden periodisk. Problemet er, at vi begge sidder bag CGN på Telias bredbånd (jeg overvejer dog at skifte til Stofa herhjemme), så vi har ingen offentlig IP.
Er der nogen, der har nogle erfaringer / forslag til en løsning? Jeg har kigget på ownCloud, er der nogen som har prøvet det? Eller BitTorrent Sync?
Til hardware tænkte jeg, om det ville kunne lade sig gøre med blot en rpi, der blot har tilsluttet nogle eksterne diske. Men kan den finde ud af at fx slukke for dem, når de ikke er i brug? Eller kan det betale sig at bygge noget passivt kølet, også kunne køre med flere usb controllers, bedre CPU osv?
Bordet er sådan set rent for forslag, men jeg ville gerne holde prisen under de 1,5k-2k per enhed inkl. diske (et par TB til at starte med).
Jeg skal have lavet en backupløsning til svigerforældrene og os selv. Det oplagte er jo naturligvis at kombinere de to, så vi begge har off-site backup også.
Jeg vil gerne have noget letvægts, støvsvagt, strømbesparende sat op, som syncer mellem hinanden periodisk. Problemet er, at vi begge sidder bag CGN på Telias bredbånd (jeg overvejer dog at skifte til Stofa herhjemme), så vi har ingen offentlig IP.
Er der nogen, der har nogle erfaringer / forslag til en løsning? Jeg har kigget på ownCloud, er der nogen som har prøvet det? Eller BitTorrent Sync?
Til hardware tænkte jeg, om det ville kunne lade sig gøre med blot en rpi, der blot har tilsluttet nogle eksterne diske. Men kan den finde ud af at fx slukke for dem, når de ikke er i brug? Eller kan det betale sig at bygge noget passivt kølet, også kunne køre med flere usb controllers, bedre CPU osv?
Bordet er sådan set rent for forslag, men jeg ville gerne holde prisen under de 1,5k-2k per enhed inkl. diske (et par TB til at starte med).
Edit: Jeg skal læse hele indlægget før jeg skriver et svar.
Mht. hvilket program, så synes jeg at BitTorrent Sync fungerer ganske godt.. Benytter det til at synce backup mellem min NAS og stationær.
Nu skifter ip adresserne nok ikke ofte, og næppe på samme tid. (Kan dog godt være det sker, kan vel ikke helt udelukkes). Men jeg tænker en måde man kunne løse det på, var at begge enheder kørte et cronjob der kører denne command
Ellers tænker jeg fint det vil kunne bygges med to rpi med ekstern harddiske i, jeg er ikke sikker på om den kan slukke for dem, men jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle. Hvis det blot et til backup tænker jeg det som en fin løsning. :)
curl -s checkip.dyndns.org | sed -e 's/.*Current IP Address: //' -e 's/<.*$//'(taget fra: http://askubuntu.com/questions/95910/command-for-d... og derefter sender denne ip, til den anden enhed, og derigennem opdaterer hvilken ip en skal henvende sig på hos den pågældende modpart. Der er selvfølgelig altid muligheden for at de uheldigvis skifter på samme tid, men jeg tænker dette er usandsynligt. Og hvis det skulle ske, kunne der være indbygget i scriptet at det sender en email til dig, hvis den ikke har kontakt med den anden længere. Dette vil også være brugbart i tilfælde af en af enhederne skulle være gået ned. :)
Ellers tænker jeg fint det vil kunne bygges med to rpi med ekstern harddiske i, jeg er ikke sikker på om den kan slukke for dem, men jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle. Hvis det blot et til backup tænker jeg det som en fin løsning. :)
Du giver ingen mening. Du har altid en offentlig ip-adresse, hvordan skulle noget trafik ellers kunne finde tilbage til dig når du requester noget. Det er et spørgsmål om man har fast ip adresse eller ej. Altså om den bliver skiftet engang i mellem, eller om du er garanteret den samme ip-adresse heletiden.
Du giver ingen mening. Du har altid en offentlig ip-adresse, hvordan skulle noget trafik ellers kunne finde tilbage til dig når du requester noget. Det er et spørgsmål om man har fast ip adresse eller ej. Altså om den bliver skiftet engang i mellem, eller om du er garanteret den samme ip-adresse heletiden.
#5 Jeg giver masser af mening. Selvfølgelig har han en offentlig ip-adresse, han deler den dog med andre via CGN. Altså, han er NAT'tet direkte hos hans udbyder (Telia). Det betyder bare, at han ikke kan få adgang udefra til hans servere, da hans offentlige ip-adresse på noget internettet er en anden end den hans router har.
Okay, så kunne BitTorrent Sync bruges til at synce de to servere. Men jeg skal stadig have software til backup fra computer til server. Og ikke mindst hardware er jeg interesseret i at høre forslag til.
Ja, dynamisk dns var ellers en oplagt løsning. Det er endda understøttet i begge vores routere. Men det nytter desværre ikke noget, som #6 også forklarer.
Vil det ikke tære på diskene, hvis de kører konstant, og forringe deres levetid?
Okay, så kunne BitTorrent Sync bruges til at synce de to servere. Men jeg skal stadig have software til backup fra computer til server. Og ikke mindst hardware er jeg interesseret i at høre forslag til.
Ja, dynamisk dns var ellers en oplagt løsning. Det er endda understøttet i begge vores routere. Men det nytter desværre ikke noget, som #6 også forklarer.
Vandborg (3) skrev:[...] jeg er ikke sikker på om den kan slukke for dem, men jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle.
Vil det ikke tære på diskene, hvis de kører konstant, og forringe deres levetid?
Hvad med:
http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Backup/...
det kan den, men kun hvis disken er understøttet. Min disk er (var) ikke.
http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Backup/...
BetaLyte (1) skrev:Til hardware tænkte jeg, om det ville kunne lade sig gøre med blot en rpi, der blot har tilsluttet nogle eksterne diske. Men kan den finde ud af at fx slukke for dem, når de ikke er i brug?
det kan den, men kun hvis disken er understøttet. Min disk er (var) ikke.
Altså, jeg bruger ikke Crashplan til at backe up til min NAS, kun fra den ud i skyen. Man kan dog bare købe en family account, så man kan have flere devices, få dem til at backe op til hinanden og herefter til skyen.
Jeg kører det på en HP N54L med Synology DSM 5, med 8GB ram.
Jeg kører det på en HP N54L med Synology DSM 5, med 8GB ram.
BetaLyte - Er kobber du har hos Telia? For jeg har min egen skiftende offentlig ip. Vil undre mig at opsætningen er forskellige?
Det jeg mente med om jeg ikke vidste de ville stoppe med at spinne, var om jeg ikke vidste om de stoppede med det. Og det er helt klart et most de gør det, både pga. støj og at de ikke bliver for hurtig slidt. Så var mere at jeg ikke vidste om de ville gøre det, men at jeg ikke kunne se hvorfor de ikke skulle stoppe med det. :)
Det jeg mente med om jeg ikke vidste de ville stoppe med at spinne, var om jeg ikke vidste om de stoppede med det. Og det er helt klart et most de gør det, både pga. støj og at de ikke bliver for hurtig slidt. Så var mere at jeg ikke vidste om de ville gøre det, men at jeg ikke kunne se hvorfor de ikke skulle stoppe med det. :)
Jeg havde længe min egen IP hos SE (fiber), mens flere bekendte havde en delt IP - da SE så genstartede servere (eller hvad ved jeg) ved overgangen til Stofa, så mistede jeg den offentlige IP ... Så måtte jeg sgu til at betale.
Så det er lidt forskel på hvor "heldig" du har været.
Jeg havde længe min egen IP hos SE (fiber), mens flere bekendte havde en delt IP - da SE så genstartede servere (eller hvad ved jeg) ved overgangen til Stofa, så mistede jeg den offentlige IP ... Så måtte jeg sgu til at betale.
Så det er lidt forskel på hvor "heldig" du har været.
Vandborg (13) skrev:BetaLyte - Er kobber du har hos Telia? For jeg har min egen skiftende offentlig ip. Vil undre mig at opsætningen er forskellige?
Jep, kobber hos Telia. Altså, jeg kan i hvert fald ikke tilgå en server via den IP jeg får hos myip.dk, så et eller andet er jeg i hvert fald bag.
Jeg tror dog, at jeg skifter til Stofa coax her inden længe, men der er situationen nok den samme. Jeg kan jo prøve og se, om de ikke vil give mig et tilbud på noget fast, eller i det mindste offentlig, ip med i købet.
Vandborg (13) skrev:Det jeg mente med om jeg ikke vidste de ville stoppe med at spinne, var om jeg ikke vidste om de stoppede med det. [...]
Ah, ja okay - ja helt enig, de skal stoppe. Det er også det, jeg ikke ved om fx en rpi gør. I følge #9 så gør understøttede diske, men jeg har svært ved at finde noget helt konkret om det.
http://peecee.dk/uploads/062015/usb.png
Ifølge HGST: "POH includes Sleep and Standby modes."
Men jeg ved naturligvis ikke om det gælder Seagate.
Priside
Ifølge HGST: "POH includes Sleep and Standby modes."
Men jeg ved naturligvis ikke om det gælder Seagate.
Priside
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.