mboost-dp1
PowerShell
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg synes aldrig rigtigt at PowerShell har slået igennem eller også er det bare ikke slået igennem i de kredse jeg bevæger mig i.
Selv synes jeg at PowerShell er et tilbageskridt i retning af et gammelt Unix, hvor ting skulle styres fra kommandolinie i stedet for et grafisk brugerinterface.
Selv synes jeg at PowerShell er et tilbageskridt i retning af et gammelt Unix, hvor ting skulle styres fra kommandolinie i stedet for et grafisk brugerinterface.
Mort (2) skrev:Jeg synes aldrig rigtigt at PowerShell har slået igennem eller også er det bare ikke slået igennem i de kredse jeg bevæger mig i.
Jeg tror det er den omgangskreds du bevæger dig i. Langt største delen af de windows folk jeg kender bruger i større eller mindre omfang, typisk større, powershell
Script du lige en triviel opgave i en gui... ;)
Nogle ting er bare smartere i en cli.
Hvis de nu valgte at lave en mere udvidet udgave, som ikke anvender cmd.exe bagved. Så ville jeg måske også have lysten til også at anvende det.
Jeg kan godt lide syntaxen og features i form af autocomplete, pipelining osv. Men UX'et er desværre noget gammelt lort :(
Der bliver snakket lidt om det i en af videoerne, at Jeffrey selv er modstander af legacy tingene. Hvorfor så ikke vælge at lave en legacy version, og en ordenlig/moderne version ved siden af?
Ting der irriterer mig:
- Mangel på syntax farver, man mangler overblik generelt. Det ville være brugbart i f.eks. help tekster, fejlmeddelelser mm.
- Man kan ikke resize sit vindue efter eget ønske
- Langsom rendering. Jeg skal sidde og vente på, at teksten kommer frem, efter at have lavet en "dir" kommando, eller noget andet der generere relativt meget tekst.
- Langsom opstart. Det tager ligefrem tid at åbne Powershell og lave en "dir" på en highend desktop/server?
- Mangel på "moderne" tekst redigering (Markering af tekst, genveje til copy/paste mm.)
- Man kan ikke scrolle i konsol vinduet med tastaturet. Jeg skal bruge musen!?
- Man kan ikke udvide max antallet af linjer i vinduet
Hvis i kender en løsning på nogen af problemerne, må i lige sige til.
Jeg bruger clink til cmd.exe. Men den løser kun nogen få ting, og understøtter ikke Powershell.
Jeg kan godt lide syntaxen og features i form af autocomplete, pipelining osv. Men UX'et er desværre noget gammelt lort :(
Der bliver snakket lidt om det i en af videoerne, at Jeffrey selv er modstander af legacy tingene. Hvorfor så ikke vælge at lave en legacy version, og en ordenlig/moderne version ved siden af?
Ting der irriterer mig:
- Mangel på syntax farver, man mangler overblik generelt. Det ville være brugbart i f.eks. help tekster, fejlmeddelelser mm.
- Man kan ikke resize sit vindue efter eget ønske
- Langsom rendering. Jeg skal sidde og vente på, at teksten kommer frem, efter at have lavet en "dir" kommando, eller noget andet der generere relativt meget tekst.
- Langsom opstart. Det tager ligefrem tid at åbne Powershell og lave en "dir" på en highend desktop/server?
- Mangel på "moderne" tekst redigering (Markering af tekst, genveje til copy/paste mm.)
- Man kan ikke scrolle i konsol vinduet med tastaturet. Jeg skal bruge musen!?
- Man kan ikke udvide max antallet af linjer i vinduet
Hvis i kender en løsning på nogen af problemerne, må i lige sige til.
Jeg bruger clink til cmd.exe. Men den løser kun nogen få ting, og understøtter ikke Powershell.
Hubert (4) skrev:...Script du lige en triviel opgave i en gui... ;)
Nogle ting er bare smartere i en cli.
Jeg vil give dig helt ret i at powershell giver god mening til scripting formål.
Dog ser jeg ikke nogen hinding i at lave et GUI til "scripting" formål, der er blot ikke nogen som har gjort det endnu.
Mort (6) skrev:Dog ser jeg ikke nogen hinding i at lave et GUI til "scripting" formål, der er blot ikke nogen som har gjort det endnu.
Der er sgu nok en grund til at man ikke har lavet en gui til scripting formål. En gui er jo ikke helt så fleksibel som en commandline er.
Hubert (7) skrev:Der er sgu nok en grund til at man ikke har lavet en gui til scripting formål. En gui er jo ikke helt så fleksibel som en commandline er.
Generelt så er problemet at funktionalitet som er tilgængeligt via GUI ikke nødvendigvis er tilgængeligt udenfor selvsamme GUI.
Dvs at hvis du laver en dialog hvori jeg kan angive nogen indstillinger, så er det ikke muligt for mig at lave en anden dialog til at angive disse indstillinger, hvis du ikke har gjort dit API tilgængelig for andre.
Hvis du derimod har lavet en PowerShell (Eller anden command line) adgang så vil det i sagens natur være muligt for mig at kalde det i et script eller at lave et GUI til det.
Hubert (9) skrev:Alle settings du kan ændre via en gui kan du ændre via powershell, hvis jeg ikke husker helt forkert. Vi er uden for mit arbejdsområde her. :)
Der er ikke noget som forhindrer mig i at lave et program som kun kan tilgåes via det GUI jeg selv har lavet til det.
Jeg ved at mange indstillinger til Microsofts programmer kan ændres både via deres GUI og via det API de tilbyder til det (Hvilket betyder at du i mange tilfælde også vil kunne tilgå det via PowerShell).
Ja, men ingen af disse løser nogen af min problemer. Det er utrolig sparsomt, hvad man kan ændre.gramps (12) skrev:#5
Du kan da ændre en del i opsætningen af PS. Højreklik på den øverste del af rammen, vælg Properties.
gramps (12) skrev:Kopier tekst: Marker med musen og tryk på Enter.
Indsæt tekst: Venstreklik med musen.
m910q (5) skrev:Jeg skal bruge musen!?
Det er en konsol applikation vi snakker om. Jeg forventer at kunne bruge tastaturet til de mest gængse ting (som man kan i "alle" andre applikationer).
Ja, men igen er det pga. legacy som vi måske burde ryde op i. Bare fordi Ctrl+C normalt breaker, vil det da være muligt at lave en ny genvej til dette. Jeg bruger skam selv Ctrl+C meget.
Ctrl+Break bliver brugt i nogen andre programmer til samme formål.
Ja, den bruger jeg også i nogen programmer, men den virker desværre heller ikke i cmd.exe/Powershell.
Genvejen til paste med tastatur er "Ctrl+Space E P", dog kun på en engelsk version af Windows. Med en dansk er den "Ctrl+Space R Æ".
Ja, men igen er det pga. legacy som vi måske burde ryde op i. Bare fordi Ctrl+C normalt breaker, vil det da være muligt at lave en ny genvej til dette. Jeg bruger skam selv Ctrl+C meget.
Ctrl+Break bliver brugt i nogen andre programmer til samme formål.
Ja, den bruger jeg også i nogen programmer, men den virker desværre heller ikke i cmd.exe/Powershell.
Genvejen til paste med tastatur er "Ctrl+Space E P", dog kun på en engelsk version af Windows. Med en dansk er den "Ctrl+Space R Æ".
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.