mboost-dp1
Overvågning af infrastruktur - hvad bruger i?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Jeg sad lige på jobbet og kom til at tænke på hvad jeg havde brugt (og forsøgt mig med privat) af overvågningsværktøjer gennem de sidste par år.
Listen ser således ud (sorteret efter hvad jeg har brugt mest):
-Xymon
-SCOM
-Nagios
-Solarwinds
Nagios og Solarwinds har jeg kun set meget lidt af. Xymon brugte vi på mit gamle arbejde og SCOM bruger vi på mit nuværende.
Mit spørgsmål er så, hvad bruger i til at overvåge jeres/kunders servere, netværk, storage, hjemmesider osv? Og hvilke tanker har der evt ligget bag valget?
Listen ser således ud (sorteret efter hvad jeg har brugt mest):
-Xymon
-SCOM
-Nagios
-Solarwinds
Nagios og Solarwinds har jeg kun set meget lidt af. Xymon brugte vi på mit gamle arbejde og SCOM bruger vi på mit nuværende.
Mit spørgsmål er så, hvad bruger i til at overvåge jeres/kunders servere, netværk, storage, hjemmesider osv? Og hvilke tanker har der evt ligget bag valget?
Tivoli og OpenView har jeg hørt lidt om, de andre i nævner kender jeg ikke. Hvad synes i bedst om?
Personligt synes jeg Xymon er dejlig let og hurtig at navigere rundt i, tilgengæld skal man lave rigtig meget selv hvis man vil have lidt avanceret overvågning og det virker ikke helt godt nok til større setups.
SCOM har jeg kun brugt i nogle måneder nu, men jeg synes godt nok det kan være tungt at navigere rundt i til tider. Tilgengæld findes der et hav af management packs til både hardware og software overvågning.
Personligt synes jeg Xymon er dejlig let og hurtig at navigere rundt i, tilgengæld skal man lave rigtig meget selv hvis man vil have lidt avanceret overvågning og det virker ikke helt godt nok til større setups.
SCOM har jeg kun brugt i nogle måneder nu, men jeg synes godt nok det kan være tungt at navigere rundt i til tider. Tilgengæld findes der et hav af management packs til både hardware og software overvågning.
Scom kræver en del arbejde. Mgmt packs var ikke nok da jeg i sin tid var i et firma, der brugte scom. Der var en tekniker der ikke lavede andet end Scom monitorering. Og jeg er fuldt ud enig med dig i at det var tungt, at navigere i. Det er det absolut dårligste monitoreringsværktøj jeg har været udsat for, sammen med mom.
Jeg arbejder en del med nagios for tiden, og det kræver en del arbejde, hvis man vil lave lidt mere end basal icmp monitorering, men det kører så også fint når det er lavet. Jeg har også hørt en del godt om Icinga, men jeg har aldrig brugt det så jeg kan ikke udtale mig om det.
Jeg arbejder en del med nagios for tiden, og det kræver en del arbejde, hvis man vil lave lidt mere end basal icmp monitorering, men det kører så også fint når det er lavet. Jeg har også hørt en del godt om Icinga, men jeg har aldrig brugt det så jeg kan ikke udtale mig om det.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.