mboost-dp1
Lektor: Humaniora taber til »konkurrencesamfundets forsimplede fornuft«
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hvis hum skal tages seriøst, så skal alle deres uddannelser op på på niveau med teknat
2 timers undervisning om ugen er IKKE en baggrund der kan tages seriøst sammenlignet med 37-40 timers undervisning om ugen på teknat
på teknat skal der VIRKELIG kæmpes for at følge med. ... det er ikke noget man kan SOVE sig igennem. Modsat hum som er en gang dovneri i sammenligning
2 timers undervisning om ugen er IKKE en baggrund der kan tages seriøst sammenlignet med 37-40 timers undervisning om ugen på teknat
på teknat skal der VIRKELIG kæmpes for at følge med. ... det er ikke noget man kan SOVE sig igennem. Modsat hum som er en gang dovneri i sammenligning
Præcist, der skal kræves mere af dem, så færre kan komme ind og dem der tager uddannelsen kommer ud bagefter er mere dedikerede og dygtige i deres fag.
Ellers ender vi med amerikanske tilstande hvor store mængder af "arts degree's" kommer ud hvert år uden jobs der svarer til ders udd.
Præcist, der skal kræves mere af dem, så færre kan komme ind og dem der tager uddannelsen kommer ud bagefter er mere dedikerede og dygtige i deres fag.
Ellers ender vi med amerikanske tilstande hvor store mængder af "arts degree's" kommer ud hvert år uden jobs der svarer til ders udd.
CBM (2) skrev:37-40 timers undervisning om ugen på teknat
Hmm.
Hvis vi antager at det at studere paa universitets niveau kræver minimum 2 timers forberedelse/opfølgning per undervisningstime, så må teknat studerende enten arbejde 120 timer om ugen eller være en uddannelse på gymnasie niveau.
????
arne_v (5) skrev:CBM (2) skrev:37-40 timers undervisning om ugen på teknat
Hmm.
Hvis vi antager at det at studere paa universitets niveau kræver minimum 2 timers forberedelse/opfølgning per undervisningstime, så må teknat studerende enten arbejde 120 timer om ugen eller være en uddannelse på gymnasie niveau.
????
Da jeg gik på DTU var faktoren 1-1.5 times hjemmearbejde per undervisningstime (oftest afhængig af mængden computer/laberatorierøvelser mm), men det kan selvfølgelig have ændret sig siden.
Vi havde typisk 20-25 undervisningstimer om ugen, men en del af hjemmearbejdet var så også forventet at skulle ligge i eksamensperioder, eller andre perioder hvor der ikke var undervisning.
#5 & #6
37-40 er nok en overdrivelse men
men den samlede tid brugt på studie om ugen på teknat er meget højere.... den er meget meget høj, så høj at du ikke kan nå alle lektier...
her er et eksempel som tager udgangspunkt i det #6 skriver om DTU...
lektie timer = 25 timers undervisning * 1,5 faktor = 37,5 timer
total tid ... 25 undervisnings timer + 37,5 lektie timer =
62,5 timers studie aktivitet om ugen
37-40 er nok en overdrivelse men
men den samlede tid brugt på studie om ugen på teknat er meget højere.... den er meget meget høj, så høj at du ikke kan nå alle lektier...
her er et eksempel som tager udgangspunkt i det #6 skriver om DTU...
lektie timer = 25 timers undervisning * 1,5 faktor = 37,5 timer
total tid ... 25 undervisnings timer + 37,5 lektie timer =
62,5 timers studie aktivitet om ugen
Jeg er ikke i tvivl om at den samlede studietid er over 40 timer om ugen. Jeg undrede mig bare meget over de 37-40 undervisningstimer. Jeg har aldrig hørt om en universitetsuddannelse med så mange undervisningstimer.
Da jeg læste (for mange mange år side) regnede studienævnet med en arbejdsbyrde på 44 timer om ugen. Og det var vel nærmest et mellemniveau med hensyn til arbejdsbyrde.
Iøvrigt var det mit klare indtryk at naturvidenskab ikke lå helt i toppen med hensyn til arbejdsbyrde - det var medicin og jura.
Jeg er ikke i tvivl om at den samlede studietid er over 40 timer om ugen. Jeg undrede mig bare meget over de 37-40 undervisningstimer. Jeg har aldrig hørt om en universitetsuddannelse med så mange undervisningstimer.
Da jeg læste (for mange mange år side) regnede studienævnet med en arbejdsbyrde på 44 timer om ugen. Og det var vel nærmest et mellemniveau med hensyn til arbejdsbyrde.
Iøvrigt var det mit klare indtryk at naturvidenskab ikke lå helt i toppen med hensyn til arbejdsbyrde - det var medicin og jura.
Eller kombinationen af medicin og naturvidenskab, som f.eks. molekylær biologi eller molekylær medicin ;-)arne_v (8) skrev:Iøvrigt var det mit klare indtryk at naturvidenskab ikke lå helt i toppen med hensyn til arbejdsbyrde - det var medicin og jura.
som nævnt i min post #7, så er de 37-40 timer helt sikkert en overdrivelse... (overdrivelse fremmer forståelsen)
det er også længe siden jeg har læst efterhånden... men jeg tænker at #6 rammer meget godt med tidsestimaterne...
jeg erindrer at der ikke var timer nok i døgnet til både at læse, lave de obligatoriske projekter og møde op til alle timerne...
dog som nævnt er den samlede arbejdsbyrde høj og
langt højere end på humanistiske uddannelser...
jeg har aldrig læst medicin eller jura så kan ikke svare for de discipliner... men min pointe er stadig den samme...
der sker for lidt på de humanistiske uddannelser generelt set :)
som nævnt i min post #7, så er de 37-40 timer helt sikkert en overdrivelse... (overdrivelse fremmer forståelsen)
det er også længe siden jeg har læst efterhånden... men jeg tænker at #6 rammer meget godt med tidsestimaterne...
jeg erindrer at der ikke var timer nok i døgnet til både at læse, lave de obligatoriske projekter og møde op til alle timerne...
dog som nævnt er den samlede arbejdsbyrde høj og
langt højere end på humanistiske uddannelser...
jeg har aldrig læst medicin eller jura så kan ikke svare for de discipliner... men min pointe er stadig den samme...
der sker for lidt på de humanistiske uddannelser generelt set :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.