mboost-dp1
Kina og censur
#1 - Kineserne har set den, de fleste af dem med en smule penge har købt den til 5-20 yuan og har set den derhjemme.
De er cirka udkommet end 4-5 dage fra de første scene releases, og kineserne har allerede fået dem tekstet, smidt nye covers på, gjort coversne lækre(ja, de er tit pænere end vores dvd kasser/covers) og fået dem masseproduceret.
Som en sidenote vil jeg lige sige at der næsten ingen biografer findes i Kina, jeg boede i den rigeste provins i hvad der i kinesiske øjne bare er en lille by (1 millioner indbyggere).
Det lykkedes mig aldrig at finde en biograf, ikke engang ved hjælp af en lokal der har boet i byen lige siden man lavede den :P
De er cirka udkommet end 4-5 dage fra de første scene releases, og kineserne har allerede fået dem tekstet, smidt nye covers på, gjort coversne lækre(ja, de er tit pænere end vores dvd kasser/covers) og fået dem masseproduceret.
Som en sidenote vil jeg lige sige at der næsten ingen biografer findes i Kina, jeg boede i den rigeste provins i hvad der i kinesiske øjne bare er en lille by (1 millioner indbyggere).
Det lykkedes mig aldrig at finde en biograf, ikke engang ved hjælp af en lokal der har boet i byen lige siden man lavede den :P
#5 Det er muligt at det at filmen bliver vist i biografen ikke betyder særligt meget for den enkelte kineser, idet de ikke ved hvor den nærmeste biograf findes.. men den politiske signalværdi synes jeg er stor - at man vælger at vise den (så mange eller få stedet det så drejer sig om), og så oven i købet ucensureret, i modsætning til vesten..
Synes ikke at det at den har kunnet købes som piratkopi i Kina i lang tid, ophæver værdien af ovenstående.
Synes ikke at det at den har kunnet købes som piratkopi i Kina i lang tid, ophæver værdien af ovenstående.
Ikke nødvendigvis. Det blev grundlagt en del nye byer, da folk flyttede fra landområderne til byerne.
Ikke nødvendigvis. Det blev grundlagt en del nye byer, da folk flyttede fra landområderne til byerne.
#4 Det er dog tankevækkende, at vi alle sammen herinde kan pege på de ting, som Kina cencurerer - og at vi nok har svært ved at pege på ret meget, som cencureres herhjemme...
jeg vil da hellere leve i et cencureret samfund, der er åbent om, at det er det, de gør, end i en verden, der oser af skjult og manipulerende cencur.
Anyway - jeg vil ikke bo i Kina.. Jeg taler ikke kinesisk.
jeg vil da hellere leve i et cencureret samfund, der er åbent om, at det er det, de gør, end i en verden, der oser af skjult og manipulerende cencur.
Anyway - jeg vil ikke bo i Kina.. Jeg taler ikke kinesisk.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund