mboost-dp1

IBM strammer skruen

Gå til bund
Gravatar #2 - larsp
24. jun. 2023 05:08
Red hat Linux er vel stadig GPL ramt, for store dele af koden? Hvordan kan de slippe af sted med ikke at frigive sourcen til alle der er interesserede?
Gravatar #3 - Claus Jørgensen
24. jun. 2023 13:58

Koden kan jo findes andre steder, hvis jeg forstår det rigtigt. De har bare valgt at de ikke vil frigive den andre steder officielt (i.e. du kan altid forke og re-publish på GitHub)

GPL specifiere ikke hvordan koden skal frigives. Hvis jeg valgte at den eneste måde jeg vil frigive GPL patches er på floppy disks hvor du skal betale for fragten, så er det stadigvæk inden for licensreglerne. Og at du skal sende et fysisk brev for at requeste mine ændringer.
Gravatar #4 - arne_v
24. jun. 2023 14:11

Det er der også nogen som anfægter.

https://hackaday.com/2023/06/23/et-tu-red-hat
Gravatar #5 - arne_v
24. jun. 2023 14:21
Claus Jørgensen (3) skrev:

Koden kan jo findes andre steder, hvis jeg forstår det rigtigt. De har bare valgt at de ikke vil frigive den andre steder officielt (i.e. du kan altid forke og re-publish på GitHub)

Al koden er formentligt tilgængelig andre steder.

Men værdien af det repo er ikke at koden er tilgængelig, men at kombinationen af kode er tilgængelig. Hvilket er kritisk for kompabilitet.

Bemærk at man ikke kan undgå GPL forpligtigelserne med begrundelsen at koden er til rådighed et antal steder på internettet.

Claus Jørgensen (3) skrev:

GPL specifiere ikke hvordan koden skal frigives. Hvis jeg valgte at den eneste måde jeg vil frigive GPL patches er på floppy disks hvor du skal betale for fragten, så er det stadigvæk inden for licensreglerne. Og at du skal sende et fysisk brev for at requeste mine ændringer.

GPL V2 siger "on a medium customarily used for software interchange" eller "... offering access to copy from a designated place, then offering equivalent access to copy the source code from the same place counts as distribution of the source code".

GPL V3 siger: "on a durable physical medium customarily used for software interchange" eller "... offering access from a designated place ... and offer equivalent access to the Corresponding Source in the same way through the same place at no further charge.".

Et tilbud om at sende kildekoden på disketter mod betaling for disketterne og forsendelse må have været helt i overensstemmelse med reglerne for 25 år siden.

Jeg vil mene at disketter ikke opfylder "customarily used for software interchange" idag.

Gravatar #6 - Claus Jørgensen
24. jun. 2023 14:25

Okay, men en DVD er stadigvæk ok. Internet hosting koster penge, så er kan aldrig være et krav.

Gravatar #7 - arne_v
24. jun. 2023 14:51

DVD er nok OK nogle år endnu. En udvikler vil have adgang til et system med et drev.

Men der sælges mange PC'ere idag uden optisk drev. Og jeg vil mene at det mest almindelige for fysiske medie idag er USB stick.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login