mboost-dp1

Hvordan er det med dansk moms med køb i england?

Gå til bund
Gravatar #1 - buch
22. okt. 2006 21:10
Har købt nogen ting i england her til aften. Da england ligger i EU mener jeg bestemt ikke at der skal betales told. Men der skal vel stadig betales 25% dansk moms? Kan man på nogen måder undgå at betale momsen?

Har en anden gang købt en vare i england, og der mindes jeg at jeg ikke betalte moms, kan det passe at jeg bare har været heldig at de ikke har gidet tjekke min pakke og så er jeg gået igennem på den måde?
Gravatar #2 - hundeboll
22. okt. 2006 22:32
Når man handler i et EU-land, betaler man moms i det land varen købes i og ikke Danmark. Så du kommer ikke til at betale dansk moms.

Det er faktisk en god idé, at købe bøger i England...
Gravatar #3 - Kadann
22. okt. 2006 23:18
#1 -

Du skal bare være opmærksom på, at hvis varene sendes fra nogle af kanaløerne, som f.eks. Jersey, så ryger der moms og told på, simpelthen fordi de godt nok er en del af UK, men ikke en del af EU, da de åbenbart har en form for selvstyre.

Så hvis du er i tvivl om hvor firmaet sender fra, så send dem en mail og spørg, just in case.
Gravatar #4 - buch
23. okt. 2006 07:00
Fandt ud af at de bliver sendt fra kina. Men han ville sende dem som en gave, kommer der så stadig moms på?

Hvor mange indentiske produkter tror i man kan få tilsendt som gave, uden at tolderne fatter mistanke?
Gravatar #5 - DUdsen
23. okt. 2006 07:08
#2 desværre tror jeg nok at UK faltisk har hævet deres moms'sats lidt, og amazon tager faktisk dansk moms hvis jeg ikke husker forkert.

Men ja du behøver ikke gøre noget selv du kan frit handle i UK uden at skulde fortolle noget som helst.
Gravatar #6 - dyg
23. okt. 2006 07:13
#4 - Selvom den sendes som gave, så kan du sagtens komme til at skulle betale både moms og told (alt efter hvor dyr en vare det er), tolderne lader den ikke slippe selvom det er en gave.

#5 - Du har ret, Amazon.co.uk er moms-registreret i Danmark, så når man når helt til checkout, så kommer der lige en lille pris-stigning.
Gravatar #7 - buch
23. okt. 2006 07:15
Varen koster omkring 300,- men jeg regner med at jeg skal have sendt 6*300.

Når tingene sendes som gave, sender man jo normalt ikke en ordre seddel med, hvordan beregner tolderne så moms og told?
Gravatar #8 - dyg
23. okt. 2006 07:16
#7 - Så bliver varen tilbageholdt i tolden, og du får lov til at sende en faktura til dem. Det har jeg selv prøvet et par gange.

[edit]Selvom den er markeret som gave, så skal varens værdi jo stadigvæk stå på told-erklæringen uden på pakken.
Gravatar #9 - buch
23. okt. 2006 07:19
Hvordan skal man kunne sende en faktura når det er en "gave"

Kan man evt. få afsender til at skrive de er nye, og sendes uden beregning da det er nogen der er kommet tilbage fra en repration?
Gravatar #10 - dyg
23. okt. 2006 07:21
Hmm, den med reperation ved jeg ikke lige, det har jeg aldrig prøvet. Men selvom det er en gave, så kan de jo godt kræve dokumentation på varens pris fra dig. Har endda hørt historier (har dog ikke selv prøvet dette) om, at de selv tjekker vejledende udsalgspriser på den vare det drejer sig om, og udregner told/moms deraf.
Gravatar #11 - buch
23. okt. 2006 07:26
Så det giver det samme om den bliver sendt som gave eller ej?
Virker det ikke lidt dumt at jeg får 6 tilsendt som gave, men at jeg bagefter viser dem en faktura?
Gravatar #12 - dyg
23. okt. 2006 07:37
Så ikke en faktura, men du skal kunne dokumentere prisen.
Gravatar #13 - buch
23. okt. 2006 07:39
Forstår ikke hvordan man kan dokumentere for prisen af en gave, gave er da noget man får?
Gravatar #14 - dyg
23. okt. 2006 07:42
Du skal heller ikke spørge mig, jeg er ikke tolder.

Jeg ved bare, at jeg flere gange har betalt told på "gaver", bl.a. fra Amazon.com, hvor de gensendte en vare, der i første omgang var beskadiget. Jeg har ligeledes betalt for en bog, som jeg fik som gave af et pokersite.
Gravatar #15 - buch
23. okt. 2006 07:43
Hvordan dokumenterede du så prisen på de gaver?
Gravatar #16 - dyg
23. okt. 2006 07:43
Men det kommer jo selvfølgeligt også an på: Hvis forretningen har skrevet en fornuftig værdi på tolderklæringen, så går tolderne jo nok efter den, men hvis de nedskriver værdien (har jeg prøvet) og udelader faktura, så kan du komme til at skulle dokumentere prisen.
Gravatar #17 - MiniatureZeus
23. okt. 2006 07:48
har fået tilsendt en del fra usa som gave (bl.a. iPod, tøj, printer og lign. større ting og har aldrig fået sat told på det...
Men nu er det også blevet sendt fra en privat person, så ved ikke om det har nogen betydning for tolderne... Så ville tro at det var lidt mere sikkert hvis han/hun putter dem i gavepapir og skriver tillykke over det hele :)
Gravatar #18 - dyg
23. okt. 2006 07:49
I sidstnævnte tilfælde sendte jeg dem den rigtige faktura fra den butik jeg havde købt varen ved. At tolderne så ikke hoppede på den nedskrevne værdi samt gave-markeringen er jo bare træls.

De to fra Amazon og pokersitet var der skrevet en rigtig værdi på pakken, så den købte tolderne.

Men nu er det jo heller ikke gaver du får tilsendt, hvor langt vil du gå for at snyde toldvæsnet?
Gravatar #19 - dyg
23. okt. 2006 07:50
#17 - Fra en privat person har det, så vidt jeg har forstået, meget større sandsynlighed for at slippe igennem. Det har jeg dog aldrig prøvet før.

Men igen: Jeg er ikke tolder! Jeg kan kun udtale mig på baggrund af egne erfaringer (og erfaringer opsnappet på www.filmz.dk / #filmz.dk / www.dahf.dk ).
Gravatar #20 - MiniatureZeus
23. okt. 2006 08:08
Men hvis nu buch kunne få personen til at sende som privat ville det måske være nemmere at omgå det..? Men ved heller ikke..
Gravatar #21 - DUdsen
23. okt. 2006 08:40
#11 Normalt vil toldvæsenet slet ikke registrere eller kigge på gaver de bliver simpelt hen ført uden om af logistik firmaet, det samme gælder alle pakker fra EØS landene mens import til EU tjækkes, hvis afsender er selvskabs registret i UK og bare har outsourcet produktionen til kina kan det godt værre at told og skat ser den som kommende fra UK selvom det rent fysisk ikke er tilfældet, det er jeg dog ikke helt sikker på.

De kan dog lave stikprøve kontrol i alle indgående pakker, for at se om det nu er helt i orden, så om din gave bliver tjækket er tilfældigt.
Gravatar #22 - buch
23. okt. 2006 09:46
" hvor langt vil du gå for at snyde toldvæsnet? "

Med den høje moms, er jeg villig til at gå langt ;)

Det er ikke tolden der er problemet, den er jo kun på et par procenter, det er lige til at overleve. Det er værre med de 25% moms, den vil jeg godt gå langt for at snyde mig fra.
Gravatar #23 - amokk
23. okt. 2006 10:39
#22 "Det er værre med de 25% moms, den vil jeg godt gå langt for at snyde mig fra."

Så må du håbe folkene hos Told og Skat ikke læser newz.dk, ellers har du måske et forklaringsproblem næste gang nogen sender dig en "gave"...
Gravatar #24 - fidomuh
23. okt. 2006 11:42

NEmlig ja :)

Det er ikke afsender stedet som er afgoerende for hvorvidt din pakke tjekkes, det er firmaet som sender det..

Dvs at hvis Amazon er registreret i DK, saa skal du betale dansk moms og det bliver ikke opkraevet i tolden.. Selvom pakken sendes fra uganda :)

Hvis firmaet du koeber hos er registreret i UK, saa skal du ikke betale dansk moms, da pakken er sendt af et firma indenfor EU..

Har faaet tilsendt flere ting fra Apple, Amazon.co.uk ( skulle ikke betale told + moms ) og fra Amazon.com ( skulle betale dk moms :) )

Saa der skulle ikke vaere noget at vaere nervoes for..
Kort sagt kan det vel siges at du forventer pakken bliver sendt fra butikken, og ikke fra hans outsourcede produktion i kina. ( hvor skulle du dog vide det fra .. )
Gravatar #25 - drbravo
23. okt. 2006 16:38
Hvis et firma eksporterer for over (vistnok?) 100.00 kr / år til danmark skal de lade sig momsregistrere i danmark. Det er derfor Amazon er registreret.

Buch:
Hvis det er et større firma der er afsenderen bliver du sikkert busted.
Gravatar #26 - buch
23. okt. 2006 22:16
Tror ikke det er en større virksomhed, det lader bare til det er en enkelt lille kiniser der sælger tingester.

Fik forresten købt 4 stk i alt og har betalt for varen nu, så glæder mig til at se hvordan det går med tolden og mindst ikke med moms.
Gravatar #27 - drbravo
23. okt. 2006 22:25
hvad er det lige du vil købe så billigt i kina?
Gravatar #28 - jeldtoft
24. okt. 2006 09:27
Tak dr bravo. lige hvad jeg manglede
Gravatar #29 - fidomuh
24. okt. 2006 09:33

Amazon.co.uk er moms registreret i UK, derfor skulle jeg ikke betale moms..

Afsender stedet er jo 100% ligegyldigt naar afsender firmaet ligger i et EU land..

Det er jeg _MEGET_ sikker paa..

Som sagt, det kan ikke forventes at jeg som koeber ved hvor han sender fra.. :)

Og mener det er >110.000 ca, samme beloeb som giver tilladelse til at "momsregistrere" i danmark :)

Min mors firma skulle vistnok have en omsaetning paa over 110.000 kroner foer hun kunne afskrive moms..

Det er nok det samme beloeb :P
Gravatar #30 - buch
24. okt. 2006 09:54
Du kan blive momsregistreret uanset hvor lille en omsætning du har. Dog skal du lade dig registrere ved en omsætning på over 50.000,-
Gravatar #31 - fidomuh
24. okt. 2006 10:45

Okay, well my memory i shite this early in the morning :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login