mboost-dp1

Hvilke hovedtelefoner, max 1000 kr.

Gå til bund
Gravatar #1 - Systran
19. aug. 2013 17:34
Skal have nye hørebøffer. Jeg vil gerne have jeres anbefaling, hvis jeg skal ud og smide ca. 1000 kr. God bas er et plus, æstetik betyder ikke det store, men de må gerne være holdbare, når de skal bruges hver dag. Og så vil det være a-okay med en remote på ledningen.

Jeg har ikke den store erfaring, men har læst nogle tests om at Urbanears er et godt bud, men er der smæk nok på dem? Mange sværger til Marshall, men jeg har hørt, de er i elendig kvalitet og går i stykker efter en halv times tid. Har tidligere haft et par Sennheiser, som jeg var meget forelskede i.

Når jeg fundet mine hovedtelefoner, kan vi bruge tråden til at poste nogle toge. NU er den her jo alligevel, og jeg går ind for genbrug.

På forhånd tak.
Gravatar #2 - kasperd
19. aug. 2013 18:39
Du bør overveje om du vil have kablet eller trådløse. Og du bør overveje hvilken type stik du vil have på. Typisk bruger man enten USB eller mini-jack.

Hvis du vælger trådløse skal du være opmærksom på om kommunikationen er digital eller analog. Den bedste lydkvalitet på et trådløst headset opnås ved at bruge USB stik og digital kommunikation. Faktisk burde lydkvaliteten i det tilfælde blive nøjagtigt lige så god som på et tilsvarende kablet headset.

Mini-jack stik og digital kommunikation til et trådløst headset betyder at lyden konverteres flere gange mellem analog og digital end nødvendig, hvilket reducerer kvaliteten. Og jeg har ikke helt så gode erfaringer med analog kommunikation på trådløse headset. Så hvis du vil have det trådløst, så vil jeg bestemt anbefale at du undgår mini-jack.

Hvis du vælger at det skal være kablet, så er der andre overvejelser at gøre omkring hvorvidt du vælger USB eller mini-jack.

Lydkvaliteten afhænger i høj grad af D/A-converteren. Med mini-jack bruges D/A-converteren på dit lydkort, og lydkvaliteten afhænger af både lydkort og headset. Bruger man derimod USB har headsettet indbygget sit eget lydkort med egen D/A-converter. Så hvis computerens lydkort er lidt for ringe er USB at foretrække.

Fjernbetjeningen på ledningen fungerer meget forskelligt afhængig af om det er mini-jack eller USB. Er det mini-jack er den fjernbetjening i virkeligheden ikke nogen fjernbetjening, men blot en regulering på det analoge signal mens det går gennem ledningen. Næppe ret meget mere end blot en drejemodstand. Er der tale om USB er der tale om en egentlig fjernbetjening, som sender tastetryk til computeren. Det forudsætter at computeren har software som kan forstå et tastatur som sender volumen op/ned tastetryk.

Et par ulemper man kan rende ind i, hvis man bruger den slags er at ikke alt software kan finde ud af hvilket lydkort der skal skrues op eller ned på, når der modtages tastetryk. Med lydkort på USB er det meget naturligt at computeren har flere lydkort at vælge mellem. Jeg har også set software som ikke vil tillade at der skrues op eller ned for lyden mens skærmen er låst.

Noget andet man skal være opmærksom på er strømforsyning til headsetet. Er det trådløst vil det naturligvis være batteridrevet. Nogle fås med udskifteligt batteri andre har indbygget batteri. Jeg har set voldsom forskel i hvor længe et headset kan køre på en opladning.

Et kablet headset med USB stik trækker også strøm til D/A-converteren gennem USB stikket. Man kan godt risikere at et headset skal bruge så meget strøm at det ikke kan fungere gennem en USB hub og dermed lægger beslag på en USB port direkte på computeren. Desuden kan en dårlig strømforsyning resultere i dårlig lyd, hvilket jeg har oplevet med et almindeligt lydkort. Vælger du trådløs har computerens strømforsyning ingen indflydelse på lydkvaliteten.

Jeg måtte for nyligt skifte headset fordi en af lederne i ledningen knækkede. Det var naturligt for mig at det nye skulle være trådløst. Jeg valgte et logitech headset som udover knapper til at styre volumen samt tænde og slukke for mikrofonen også har tre knapper som man kan programmere til at gøre hvad man nu synes de skal gøre på computeren. Den slags ekstra features kan kun lade sig gøre på USB.

Ulempen ved USB er at det kun virker med en computer, hvorimod mini-jack også virker på andre enheder. USB er ikke den eneste måde at få lyd ud af computeren digitalt. Der findes mig bekendt lydkort med digitaludgang og man kan også få computere med bluetooth. Men udvalget af headsets til den type kommunikation er et andet.
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
19. aug. 2013 18:46
Sennheiser 280 PRO :)

Fås til ca 700 kr
Gravatar #4 - BetaLyte
20. aug. 2013 07:01
Trådløse: Logitech G930 - der er en anden tråd et sted på newz hvor jeg beskriver dem lidt i dybden, men den gider jeg ikke at søger efter fra mobilen.
Gravatar #5 - NightZtorm
20. aug. 2013 07:24
BetaLyte (4) skrev:
Trådløse: Logitech G930 - der er en anden tråd et sted på newz hvor jeg beskriver dem lidt i dybden, men den gider jeg ikke at søger efter fra mobilen.

Lækkert headset, men tror desværre han skal bruge det til mobilen, da han godt kunne tænkte sig remote på ledningen, og så er USB desværre udelukket...

Ville selv have anbefalet Bose QC15, men kan desværre se at det i Danmark koster godt 2k, og er nok desværre ikke et man finder på tilbud særlig ofte.
Gravatar #6 - Qw_freak
20. aug. 2013 12:53
Skal de bruges i længere tid vælg for spaghettimonstrets skyld:
http://en.wikipedia.org/wiki/Headphones#Circumaura...

Skal du kunne kommunikere med andre mens du har dem på, vælg open back.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Headphones#Open_or_cl...

Jeg har disse, og de er super lækre i lyden, samtidig med at man kan have dem på i lang tid uden at få ondt i øreflippen...
http://www.debusy.dk/227000/103550-103550.html
Gravatar #7 - Emil Melgaard
20. aug. 2013 13:16
kasperd (2) skrev:
Er det mini-jack er den fjernbetjening i virkeligheden ikke nogen fjernbetjening, men blot en regulering på det analoge signal mens det går gennem ledningen.

Det er ikke helt sandt:

http://i1.squidoocdn.com/resize/squidoo_images/800...
Gravatar #8 - BetaLyte
20. aug. 2013 14:34
Ja, men der findes (så vidt jeg ved) ingen standard for den type interface, selv om stikket stadig er mini-jack. Og det er stadig regulering af det analoge signal.

Det er den 3. ring du kan se på stikket, der muliggøre kontrol af den enhed, som headsettet er tilsluttet til, men producenterne læser signalerne forskelligt, så fx et Sony headset virker kun med en Sony telefon.

Lyden kommer stadig fint igennem på et andet mærke, men muligheden for at benytte fjernbetjeningen forsvinder.

Fx har Beats en fjernbetjening på nogle af deres headsets, men de virker kun med enheder fra Apple.

#OP
Hvis du skal bruge det med en specifik enhed og du gerne vil have fjernbetjening, så bliver du nok nødt til at kigge hvad der er specifikt til din enhed.
Gravatar #9 - csstener(^,^)
20. aug. 2013 14:59
hvis du kan leve med at det er USB headset så kan jeg anbefale Razer Megalodon 7,1

hvis du ikke kan leve med at der er USB så kan jeg anbefale lilebroeren til den som er Razer Carcharias har dog ikke prøvet denne men den er bygget på de samme højtalere som megalodon er.
Gravatar #10 - kasperd
20. aug. 2013 15:05
BetaLyte (4) skrev:
Logitech G930
Det er sådan et headset jeg bruger. Det fungerer glimrende.

NightZtorm (5) skrev:
tror desværre han skal bruge det til mobilen, da han godt kunne tænkte sig remote på ledningen, og så er USB desværre udelukket
USB er ikke helt udelukket. Men standard USB headsets som G930 er ikke en mulighed. Der skal bruges et headset med et stik som passer i telefonens USB stik.

Jeg ved ikke om den slags headset er kompatible på tværs af telefoner. Jeg ved heller ikke om de fås til alle modeller.

Til telefonen er der nok bedre chance for at finde noget bluetooth baseret. Jeg ved til gengæld ikke om der findes bluetooth headsets med god lydkvalitet. Hvis man kan finde et headset med bluetooth kan det være at de også kan bruges på en computer med bluetooth (og man kan vist få bluetooth til USB). Dog skal man være opmærksom på at bluetooth vist har noget mindre rækkevide end den trådløse kommunikation der bruges på G930.

I øvrigt er fjernbetjening på ledningen ikke forbeholdt telefoner. Headsets med minijack har jeg set udstyret med volumenknap plus kontakt til at tænde og slukke for mikrofonen. Det er til gengæld alt hvad der kan lade sig gøre med et standard minijack stik. Med USB stik er den primære begrænsning hvor klodset ledningen må være. Der er ingen der gider rende rundt med et 102 tasters tastatur hængende om halsen. Men en håndfuld af de mest praktiske knapper kan sagtens sættes på ledningen på et USB headset.
Gravatar #11 - engfeh
20. aug. 2013 20:19
Hvis du går efter god lyd synes jeg du enten skal:

1. Købe en af de dyrere modeller fra et af de anerkendte mærker; f.eks. Sennheiser, AKG, Beyerdynamic, Grado etc. Bemærk at jeg ikke inkluderer Bose - de har et lidt blakket ry i HiFi-verdenen, og mit indtryk er at man ikke får hvad man betaler for.

Eller:
2. Spare pengene og købe et par billige Superlux fra Thomann.de.
De koster omkring 200 kr, og de lyder rigtig godt. Jeg vil gå så langt som til at sige at man ikke får noget bedre under 600-800 kr.
Hvis du vil have meget bas vil nogle HD-668B nok passe dig godt.

I begge tilfælde: Læs nogle reviews og tråde på seriøse HiFi-hjemmesider (dvs. ikke computersider eller almindelige aviser - de mener som regel at alt lyder godt. Head-fi.org er nok et godt sted at begynde.)
Afvej dine behov, og tilpas til din musiksmag. Den kender du bedst selv.

Hvis du i stedet går efter flot design og fancy funktioner køber du bare et par Logitech/Razer/Bose/Urbanears/Whatever. Undgå Superlux som pesten.
Jeg synes selv det er spild af penge at give 1000 kr for et par hovedtelefoner i den klasse, men det er dit valg.

Gravatar #12 - OxxY
20. aug. 2013 20:28
+ til superlux hvis du er ligeglad med udseende, de er billige og rigtig gode for pengene. og det er ikke bare billig kinagøjl, det er en gammel producent af mikrofoner, og de producerer vidst en del af Beyer Dynamics hovedtelefoner.

edit: jeg er personligt fan af 660 http://www.thomann.de/dk/superlux_hd660.htm Dyb bas, meget bredt soundstage, men puderne er ikke det bedste i verden, og jeg har dem her på mine, hvilket gør dem 100% bedre http://www.thomann.de/dk/beyerdynamic_dt770_ohrpol...
Gravatar #13 - Chewy
20. aug. 2013 20:32
@ #11
1. Købe en af de dyrere modeller fra et af de anerkendte mærker; f.eks. Sennheiser, AKG, Beyerdynamic, Grado etc.

Bliver nødt til at tilføje Goldring...
Jeg er vildt glade for mine Goldring DR150...
Gravatar #14 - Clauzii
20. aug. 2013 21:45
Inkarneret AKG-fan. K-240, 270, 701.

K-240 til ~1000, hvis man kan leve med ledning og no remote.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login