mboost-dp1
har et problem.... dockter newz
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Hej, jeg har i et stykke tide drukke mange energi drikke om dagen og tror jeg er blevet afhængi af dem. jeg opdagede det i denne weekendt ved at jeg fik hovedpine og ikke kunne finde nogen forklaring på det, da jeg så tilfældigt var ude og handle så købte nogle burns og da jeg så kom hjem drak jeg den ene af dem også var hopvedpinen væk.
nu er jeg så kommet dertil hvor jeg tænker over hvordan jeg mund kommer ud af det igen? nogen som har en god ide? helt at stoppe med at drikke dem giver mig så stor en hovedpine at piller ikke hjælper imod det :-(
edit1: det eneste gode ved denne ting er at jeg nu kun behøver 2-3 timers søvn for at klare mig igennem en hel dag. men det kan sku ikke være serlig godt ved kroppen.
nu er jeg så kommet dertil hvor jeg tænker over hvordan jeg mund kommer ud af det igen? nogen som har en god ide? helt at stoppe med at drikke dem giver mig så stor en hovedpine at piller ikke hjælper imod det :-(
edit1: det eneste gode ved denne ting er at jeg nu kun behøver 2-3 timers søvn for at klare mig igennem en hel dag. men det kan sku ikke være serlig godt ved kroppen.
kasperd (4) skrev:Har du undersøgt, hvad der sker med hovedpinen, hvis du drikker vand i stedet for? Dehydrering kan nemt resultere i hovedpine.
Jeg er enig med Arne i, at du bør kontakte din læge.
har prøvet med en masse vand, hvilket ikke hjalp det store.havde bare håpet på at der var nogen her inde som havde en løsning på det og jeg dermed kunne ungå at gå til lægen.
Der anbefales en gradvis sænkelse af koffein indtaget, fremfor at stoppe helt, når man skal være koffein abstinent. Men hovedpinen er værst de første 2 dage ved en kold tyrker, hvorefter de vil være mildere. Du får lige lidt info her:
Så gradvis sænkelse, fx reducer din daglige energidrink indtag med 1 hver anden dag eller hver uge, eller hvad du nu kan holde til.
Og som andre siger, så er det altid en god ide at kontakte egen læge, fremfor at spørge råd på internettet ;)
uptodate.com skrev:Headache is the most common symptom (50 percent incidence). Caffeine withdrawal can occur with abstinence from daily doses as low as 100 mg/day, but the incidence and severity of symptoms increases with higher daily dose [117]. Withdrawal symptoms typically occur within 12 to 24 hours after discontinuing caffeine, peak at one to two days, and may persist for up to nine days. The minimum duration of caffeine maintenance leading to withdrawal symptoms is three days. Readministration of caffeine has been shown to rapidly reverse withdrawal symptoms within 30 to 60 minutes.
When caffeine abstinence in a chronic caffeine user is necessary (eg, prior to an elective medical procedure), we suggest a gradual reduction in caffeine intake over the week preceding the planned abstinence. However, in experimental studies, only 50 percent of individuals withdrawn acutely from caffeine experience caffeine withdrawal symptoms [117]. Therefore, if an unplanned abstinence occurs (eg, in an emergent procedure), caffeine replacement is not indicated
Så gradvis sænkelse, fx reducer din daglige energidrink indtag med 1 hver anden dag eller hver uge, eller hvad du nu kan holde til.
Og som andre siger, så er det altid en god ide at kontakte egen læge, fremfor at spørge råd på internettet ;)
csstener (1) skrev:nu er jeg så kommet dertil hvor jeg tænker over hvordan jeg mund kommer ud af det igen? nogen som har en god ide?
Jeg har i en periode været stærkt afhængig af kaffe, fordi jeg drak kandevis på jobbet.
Fik jeg ikke kaffe om lørdagen, havde jeg en knaldende hovedpine uanset hvad jeg gjorde.
Jeg trappede bare ned, så istedet for at drikke 10-12 kopper på en arbejdsdag, så drikker jeg nu 2-3 kopper, og har ikke længere hovedpine, når jeg ikke får koffein.
Mr_Mo (6) skrev:Der anbefales en gradvis sænkelse af koffein indtaget, fremfor at stoppe helt, når man skal være koffein abstinent. Men hovedpinen er værst de første 2 dage ved en kold tyrker, hvorefter de vil være mildere. Du får lige lidt info her:uptodate.com skrev:Headache is the most common symptom (50 percent incidence). Caffeine withdrawal can occur with abstinence from daily doses as low as 100 mg/day, but the incidence and severity of symptoms increases with higher daily dose [117]. Withdrawal symptoms typically occur within 12 to 24 hours after discontinuing caffeine, peak at one to two days, and may persist for up to nine days. The minimum duration of caffeine maintenance leading to withdrawal symptoms is three days. Readministration of caffeine has been shown to rapidly reverse withdrawal symptoms within 30 to 60 minutes.
When caffeine abstinence in a chronic caffeine user is necessary (eg, prior to an elective medical procedure), we suggest a gradual reduction in caffeine intake over the week preceding the planned abstinence. However, in experimental studies, only 50 percent of individuals withdrawn acutely from caffeine experience caffeine withdrawal symptoms [117]. Therefore, if an unplanned abstinence occurs (eg, in an emergent procedure), caffeine replacement is not indicated
takker det var en noget mere forklarende information :)
det skal da ivertifald prøves
Jeg har selv samme problem med cola, så jeg er stoppet med at drikke det til andet end festlige begivenheder, da vedvarende indtagelse giver en dundrende hovedpine når jeg stopper :)
Man kunne selvfølgelig også bare lade være med at stoppe, men det virker ikke umiddelbart som nogen særlig smart løsning :P
Mht. hovedpinen når man stopper efter længere tids forbrug, så er der ikke meget andet at gøre end at holde det ud... Mht. piller synes jeg dog at ipren (ibuprofen) virker bedre end panodil (paracetamol), nu ved jeg ikke hvad du har prøvet, men du kan jo prøve det modsatte og se om det hjælper.
Man kunne selvfølgelig også bare lade være med at stoppe, men det virker ikke umiddelbart som nogen særlig smart løsning :P
Mht. hovedpinen når man stopper efter længere tids forbrug, så er der ikke meget andet at gøre end at holde det ud... Mht. piller synes jeg dog at ipren (ibuprofen) virker bedre end panodil (paracetamol), nu ved jeg ikke hvad du har prøvet, men du kan jo prøve det modsatte og se om det hjælper.
Jeg synes nu problemet lyder mere som for højt sukkerindtag, end koffein.
Men en kold tyrker kan anbefales under alle omstændigheder. Simpelthen undlad at drikke andet end vand i en uge. Hvis du for hovedpine, løb en tur, og drik så mere vand bagefter.
Men en kold tyrker kan anbefales under alle omstændigheder. Simpelthen undlad at drikke andet end vand i en uge. Hvis du for hovedpine, løb en tur, og drik så mere vand bagefter.
Rainmeter (11) skrev:#10
Hvis det sukker? bør man da også undgå slik eller andet med højt sukker indhold(rent)?
Og hvis hovedpine opstår så kan man med fordel æde frugt, hvis ikke jeg husker helt galt?
Jeg vil tro at sukker er sukker uanset formen men det kan vel ikke være helt skidt at prøve med frugt.
Arrrh nu må vi vist lige omkring monosakkarider disakkarider og polysakkarider. Der væsentlig stor forskel, i hvordan de bliver optaget i kroppen, hvis jeg ikke husker helt galt? men med rent sukker mente jeg selvfølgelig den mest simplestruktur. men nu er jeg ikke uddannet biolog, men har det taget noget videre gående kemi tamtam.
Arrrh nu må vi vist lige omkring monosakkarider disakkarider og polysakkarider. Der væsentlig stor forskel, i hvordan de bliver optaget i kroppen, hvis jeg ikke husker helt galt? men med rent sukker mente jeg selvfølgelig den mest simplestruktur. men nu er jeg ikke uddannet biolog, men har det taget noget videre gående kemi tamtam.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.