mboost-dp1

Gmail users should not expect privacy, says Google in court filing

Gå til bund
Gravatar #2 - Ronson ⅍
15. aug. 2013 08:00
Fed EB-overskrift du har fået dig der. Må jeg købe den?
Gravatar #3 - Nåkja
15. aug. 2013 08:01
Og i hvilken context blev det så sagt?

Nyheden lugter lidt af at være en gås (aka. en opblæst and)
Gravatar #4 - Hubert
15. aug. 2013 08:11
Spændende artikel. Den bringer ikke noget ny information ud over den retssag. Den havde jeg ikke hørt om.
Gravatar #5 - Magten
15. aug. 2013 08:53
Ronson (2) skrev:
Fed EB-overskrift du har fået dig der. Må jeg købe den?
Nu er det jo så ikke min overskrift, så det må du spørge irishtimes.com om.
Gravatar #6 - Ronson ⅍
15. aug. 2013 10:02
Men du valgte at bruge den.. Så du hænger på den.
Gravatar #7 - Nåkja
15. aug. 2013 12:04
Gravatar #8 - Ronson ⅍
15. aug. 2013 12:45
Det lyder lidt som "du giver os adgang til dine data = eneste lovlige måde at udføre det du ønsker på" fadæsen.
Gravatar #9 - Nåkja
15. aug. 2013 12:50
Det komme lidt an på hvad de mener med automated processing. Er det at konvertere mailen til serverens format, visning, videresending osv., eller er det at scanne den automatisk for at finde nøgleord i mailen, og forsøge at danne sig et billede af dine vaner.
Gravatar #10 - Ronson ⅍
15. aug. 2013 13:26
Formentlig alt det du nævner

Noget som jeg forventer de gør, såfremt de ønsker at vise mig relevante reklamer.
Gravatar #11 - Nåkja
15. aug. 2013 13:33
Ronson (10) skrev:
Formentlig alt det du nævner

Noget som jeg forventer de gør, såfremt de ønsker at vise mig relevante reklamer.

Jeg tvivler på at alle forventer det, og specielt ikke dem, der sender til en Gmail bruger.
Gravatar #12 - Hubert
15. aug. 2013 13:36
HVis man går ud fra at alt det man sender til andre bliver scannet så går man ikke helt galt i byen.
Gravatar #13 - Nåkja
15. aug. 2013 13:39
Hubert (12) skrev:
HVis man går ud fra at alt det man sender til andre bliver scannet så går man ikke helt galt i byen.

Nej, men ved dine forældre det? At hvis de sender en personlig mail til dig på din gmail-konto, så bliver den scannet af google? Jeg tvivler.
Gravatar #14 - Hubert
15. aug. 2013 13:51
478907111414718754684 (13) skrev:
Nej, men ved dine forældre det? At hvis de sender en personlig mail til dig på din gmail-konto, så bliver den scannet af google? Jeg tvivler.

Jeg bruger min gmail konto til det jeg brugte min hotmail til i gamle dage. Alle personlige mails kommer ind på en anden mail.
Gravatar #15 - Nåkja
15. aug. 2013 13:53
Hubert (14) skrev:
478907111414718754684 (13) skrev:

Jeg bruger min gmail konto til det jeg brugte min hotmail til i gamle dage. Alle personlige mails kommer ind på en anden mail.

Det var også et eksempel. Men folk er blevet opdraget til at tro at breve er personlige. Jeg kan ikke se at en person uden teknisk indsigt skal have grundt til at tro andet.
Gravatar #16 - ko
15. aug. 2013 13:58
De fleste ved vel efterhånden, at google snager i alt. Derfor skal man heller ikke bruge deres dns.
Gravatar #17 - Hubert
15. aug. 2013 13:59
478907111414718754684 (15) skrev:

Det var også et eksempel. Men folk er blevet opdraget til at tro at breve er personlige. Jeg kan ikke se at en person uden teknisk indsigt skal have grundt til at tro andet.

Det er også ligegyldigt. Meget af den mailtrafik du sender bliver scannet flere gange alligevel. Jeg mener TDC havde noget filter på deres mail gateways på et tidspunkt. Og mange virksomheder vælger at bruge en mailscanner der kan være cloud baseret eller være et helt andet firma. Nogle offentlige virksomheders mail ryger lige forbi 3. part før de kommer ind.
Gravatar #18 - Nåkja
15. aug. 2013 14:01
ko (16) skrev:
De fleste ved vel efterhånden, at google snager i alt. Derfor skal man heller ikke bruge deres dns.

De fleste, der interesserer sig for det, ja. Min kæreste gør stensikkert ikke.

Hubert (17) skrev:
Det er også ligegyldigt. Meget af den mailtrafik du sender bliver scannet flere gange alligevel. Jeg mener TDC havde noget filter på deres mail gateways på et tidspunkt. Og mange virksomheder vælger at bruge en mailscanner der kan være cloud baseret eller være et helt andet firma. Nogle offentlige virksomheders mail ryger lige forbi 3. part før de kommer ind.

Der er forskel på at scanne for vira, og data-mine, som google gør.
Og med hensyn til 3. parts scanning; Hvis 3. part data-miner, tvivler jeg på det er med TDC's accept og helt sikkert ikke med kundens.
Gravatar #19 - binderup
15. aug. 2013 14:12
Jeg forstår simplethen ikke at medierne bruger tid på denne non-historie.

Det har jo været sådan ved Gmail de sidste 9 år - i de 9 år er der stort set kun sket én ting hvad angår privacy, og det er at det er blevet mere tydeligt hvad google gør med dine data og hvorfor. Der er bare rigtig mange der ikke tager sig tid til at læse hvad der rent faktisk står, og hvorfor det står som det gør.

Gmail (ikke apps) er en reklamefinansieret tjeneste, der benytter Googles eget reklamenetværk - 3. part (eller 4. part alt efter hvordan man tolker Googles rolle) ser ikke dine mails eller hvad der står i dem - de ser først noget når du har klikket på en reklame, og ud fra det ser de ikke noget indhold fra din mail.

Så tillidsforholdet er intakt overfor slutbruger og Google, på samme måde som din bankrådgiver kan se på dine data - der farer pressen jo ikke ud og siger at privatlivets fred er i fare - på trods af at bankrådgiveren også i visse tilfælde er din forsikringsmand, som måske afviser et ønske om forsikringer baseret på livsstil ud fra forbrugsmøsnter (kontooversigt), og i et samfund der i stigende grad kommer til at få mere og mere privatiseret sundhed, så er det et langt større problem, men igen det er ikke så sexet som at gå efter Google

Men til Googles forsvar så lægger de ikke skjul på at de via automatiserede processer behandler dine data (som stadig er dine data, på trods af hvad andre medier har forsøgt at skræmme folk med), bankerne skilter (efter min mening) ikke så tydeligt med deres dobbelt/tripple roller overfor dig som kunde.
Gravatar #20 - Nåkja
15. aug. 2013 14:15
binderup (19) skrev:
Det har jo været sådan ved Gmail de sidste 9 år

Det gør det vil ikke til en ringere idé at sætte spørgsmålstegn ved den praksis? Specielt når de også scanner mails for folk, der ikke har accepteret deres vilkår.
Gravatar #21 - Magten
15. aug. 2013 14:22
binderup (19) skrev:
Jeg forstår simplethen ikke at medierne bruger tid på denne non-historie.
Det er vel fordi der kører en sag om det lige nu.
Gravatar #22 - binderup
15. aug. 2013 14:30
#21 og jeg forstår ganske udemærket at Google anmoder om at sagen bliver forkastet, fordi at der (ja efter min mening) ikke er noget der har ændret sig eller er blevet forværret, eller at der har været eksempler på misbrug
Gravatar #23 - Magten
15. aug. 2013 14:33
Jeg skal ikke kunne sige om der har været misbrug eller overtrædelse af love, det vil jeg lade domstolene om at afgøre. Også selvom det har foregået i mange år, det gør det ikke bedre.

Men hvis loven siger at en udbyder ikke må scanne mails for fx at målrette reklamer, så er der vel masser af eksempler på misbrug.
Gravatar #24 - Nåkja
15. aug. 2013 14:36
Der er foregået rigtigt mange ting i rigtigt mange år, som burde være stoppet for længe siden.
Gravatar #25 - binderup
15. aug. 2013 14:43
Magten (23) skrev:
Men hvis loven siger at en udbyder ikke må scanne mails for fx at målrette reklamer, så er der vel masser af eksempler på misbrug.

Så er spam/virus kontrol vel også ulovlig? Der sker der jo også en scanning af indholdet i mails, og endnu værre en sletning/blokering af mails.
Gravatar #26 - Nåkja
15. aug. 2013 14:46
binderup (25) skrev:
Der sker der jo også en scanning af indholdet i mails, og endnu værre en sletning/blokering af mails.

Nej, der gemmes ikke data om mailens indhold.
Gravatar #27 - binderup
15. aug. 2013 15:12
478907111414718754684 (26) skrev:

ok hvordan bliver filtrene så bedre? starter de på niveau 0 hver gang?
Gravatar #28 - Nåkja
16. aug. 2013 06:41
binderup (27) skrev:
478907111414718754684 (26) skrev:

ok hvordan bliver filtrene så bedre? starter de på niveau 0 hver gang?

Der gemmes data om vira. Ikke om den specifikke mails indhold. Men googles data-mining er ikke anonym.

Google miner informationer om hvad mailens indhold går ud på, for at finde dine interesser, vaner osv. Det gør antivirus software ikke. Eller det bør det i hvert fald ikke.
Gravatar #29 - Magten
16. aug. 2013 07:01
binderup (25) skrev:
Så er spam/virus kontrol vel også ulovlig? Der sker der jo også en scanning af indholdet i mails, og endnu værre en sletning/blokering af mails.
Uden at vide det, så kommer det vel også an på formålet. At scanne for vira og at scanne for personlige informationer for at lave en profil på en bruger er to vidt forskellige ting.
Gravatar #30 - binderup
16. aug. 2013 08:56
Magten (29) skrev:
Uden at vide det, så kommer det vel også an på formålet. At scanne for vira og at scanne for personlige informationer for at lave en profil på en bruger er to vidt forskellige ting.

Hvem siger at der bliver lavet en profil ved en scanning der viser en reklame der relaterer sig til det aktuelle indhold man ser i det aktuelle øjeblik?

At scanne en mail for virus/spam og opdatere et filter baseret på den information er ikke anderledes end at scanne og vise en reklame. og ingen af os ved hvad der i virkeligheden bliver gemt i nogen af de situationer. Mail udbyder X kunne rent faktisk godt gemme alt hvad der står i mailen, og du har ikke en jordisk chance for at vide om de gør det.

Så igen vi er tilbage til gisninger baseret på rygter.
Gravatar #31 - Nåkja
16. aug. 2013 09:07
http://www.google.com/intl/en/policies/privacy/ skrev:
Information we collect

We collect information to provide better services to all of our users – from figuring out basic stuff like which language you speak, to more complex things like which ads you’ll find most useful or the people who matter most to you online.

How we use information we collect

We use the information we collect from all of our services to provide, maintain, protect and improve them, to develop new ones, and to protect Google and our users. We also use this information to offer you tailored content – like giving you more relevant search results and ads.

We may use the name you provide for your Google Profile across all of the services we offer that require a Google Account. In addition, we may replace past names associated with your Google Account so that you are represented consistently across all our services. If other users already have your email, or other information that identifies you, we may show them your publicly visible Google Profile information, such as your name and photo.

When you contact Google, we may keep a record of your communication to help solve any issues you might be facing. We may use your email address to inform you about our services, such as letting you know about upcoming changes or improvements.

We use information collected from cookies and other technologies, like pixel tags, to improve your user experience and the overall quality of our services. For example, by saving your language preferences, we’ll be able to have our services appear in the language you prefer. When showing you tailored ads, we will not associate a cookie or anonymous identifier with sensitive categories, such as those based on race, religion, sexual orientation or health.

We may combine personal information from one service with information, including personal information, from other Google services – for example to make it easier to share things with people you know. We will not combine DoubleClick cookie information with personally identifiable information unless we have your opt-in consent.

We will ask for your consent before using information for a purpose other than those that are set out in this Privacy Policy.

Google processes personal information on our servers in many countries around the world. We may process your personal information on a server located outside the country where you live.
Gravatar #32 - Magten
16. aug. 2013 09:09
binderup (30) skrev:
Hvem siger at der bliver lavet en profil ved en scanning der viser en reklame der relaterer sig til det aktuelle indhold man ser i det aktuelle øjeblik?
Det er vel netop det anklagen går på? At Google indsamler informationer om folk ud fra indholdet i deres mails for at målrette reklamer til, derunder at der bliver lavet en profil af folk.

binderup (30) skrev:
At scanne en mail for virus/spam og opdatere et filter baseret på den information er ikke anderledes end at scanne og vise en reklame.
Det kommer jo an på hvordan det foregår. Hvis en mail bliver scannet og der vises en reklame udelukkende ud fra dens indhold så nej. Men bliver der systematisk indsamlet informationer om en person på baggrund af alle personens mails for at målrette reklamer så er det ikke det samme.

Nu kan jeg så kun snakke for mig selv, men de reklamer jeg ser i Gmail har typisk med meget andet end de specifikke mails at gøre - dog stadig målrettet mig ret tydeligt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login