mboost-dp1
Engelske lærere: Tablet-børn har ingen motorik
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
TLDR: Jeg var barn, verden var uendelig meget bedre...
jeg gruer for fremtiden siden danske børn ikke kan læse, skrive og regne. Nu kan de heller ikke bevæge sig frivilligt eller ufrivilligt. Jeg er klar over at det tales om engelske børn, men hvorfor skulle danske børn være anderledes end engelske børn.
Næh - du, dengang jeg var barn, så var der hverken playstation, xbox eller iphone. Vi blev nødt til at bevæge os over til køleskabet for at hente colaen ergo bruge vores motorik, eller blev nødt til at hamre i vores tastatur eller flytte en ting, kaldet en mus. Alle disse handlinger kræver en vis form for motorik. Vi blev også nødt til fysisk at gå over til vores kammerater for at være sammen med dem, og ikke som i dag bare nøjes med et tweet, like eller LOL/ROFL eller whatever...
Næh du, vi blev sgu smidt ud af døren og vores ben blev sat i gang med det samme. det er derfor at jeg i dag kan gå på mine ben og regne tværsummen af det fjerde primtal ud.
Jeg vil også tilføje at da jeg var barn, skinnede solen altid om sommeren og der var altid sne hele vinteren, samt vi kunne læse, skrive og regne....
jeg gruer for fremtiden siden danske børn ikke kan læse, skrive og regne. Nu kan de heller ikke bevæge sig frivilligt eller ufrivilligt. Jeg er klar over at det tales om engelske børn, men hvorfor skulle danske børn være anderledes end engelske børn.
Næh - du, dengang jeg var barn, så var der hverken playstation, xbox eller iphone. Vi blev nødt til at bevæge os over til køleskabet for at hente colaen ergo bruge vores motorik, eller blev nødt til at hamre i vores tastatur eller flytte en ting, kaldet en mus. Alle disse handlinger kræver en vis form for motorik. Vi blev også nødt til fysisk at gå over til vores kammerater for at være sammen med dem, og ikke som i dag bare nøjes med et tweet, like eller LOL/ROFL eller whatever...
Næh du, vi blev sgu smidt ud af døren og vores ben blev sat i gang med det samme. det er derfor at jeg i dag kan gå på mine ben og regne tværsummen af det fjerde primtal ud.
Jeg vil også tilføje at da jeg var barn, skinnede solen altid om sommeren og der var altid sne hele vinteren, samt vi kunne læse, skrive og regne....
thimon (2) skrev:TLDR: Jeg var barn, verden var uendelig meget bedre...
Jeg havde nu noget ekstra motorik pjat, da jeg havde (og stadig har) elendig grovmotorik
Er det ikke også foretrukket at Hjernen motioneres frem for motorikken, skal vi ikke bruge robotter til det manuelle skidt alligevel?
SlettetBruger (7) skrev:Er det ikke også foretrukket at Hjernen motioneres frem for motorikken,
I børns udvikling er det to sider af samme mønt. Hvis du ikke har en ordentlig motorisk udvikling (#5, der findes selvfølgelig undtagelser), så er din mentale udvikling også under dine jævnaldrende - i hvert fald hvis man lytter til pædagogisk uddannede af alle slags.
For at kommentere sidste del af dit indlæg: Min svigerinde der er pædagog, fik forleden min moder til at tude ved at flippe en kriger over at min mor tørrede mad væk fra ansigtet på svigerindens snart 1-årige søn.
Det er selvalgt at barnet tværrer mad ud i ansigtet, derfor skal det have lov til at blive siddende, så han kan lære at det er usmart.
"Selvvalg" er det nye tema indenfor pædagogik.
Så nej, man lytter ikke til pædagoger :D
Det er selvalgt at barnet tværrer mad ud i ansigtet, derfor skal det have lov til at blive siddende, så han kan lære at det er usmart.
"Selvvalg" er det nye tema indenfor pædagogik.
Så nej, man lytter ikke til pædagoger :D
SlettetBruger (9) skrev:For at kommentere sidste del af dit indlæg: Min svigerinde der er pædagog, fik forleden min moder til at tude ved at flippe en kriger over at min mor tørrede mad væk fra ansigtet på svigerindens snart 1-årige søn.
Nu vil jeg ikke kommentere på situationen, jeg vil bare sige at det kan være pænt frustredende når bedsteforældrene til børnene totalt underminere børnenes opdragelse over for forældrene.
Den med hjerne og motorik er dog god nok, og ikke opfundet i pædagogland. Se fx http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doiLanding&am...
gramps (8) skrev:SlettetBruger (7) skrev:Er det ikke også foretrukket at Hjernen motioneres frem for motorikken,
I børns udvikling er det to sider af samme mønt. Hvis du ikke har en ordentlig motorisk udvikling (#5, der findes selvfølgelig undtagelser), så er din mentale udvikling også under dine jævnaldrende - i hvert fald hvis man lytter til pædagogisk uddannede af alle slags.
Hehe, min fin motorik er meget bedre, så ingen problem der.
Jeg synes ellers jeg er rimelig normal, min far er pædagog :-P
SlettetBruger (9) skrev:"Selvvalg" er det nye tema indenfor pædagogik.
I det mindste bliver min søn tørret om munden når han har spist, også i vuggestuen. Selvvalg er noget der opdrager egoister og børn, som ikke kan håndtere et nederlag eller modgang - dét, som vi andre mener, opbygger karakter.
Det minder mig om en idiot-mor i Go Morgen Danmark, der havde besluttet ikke at sige nej til sønnen, overhovedet. Så når sønnen en vintermorgen ikke ville have jakke på fik han lov, og hun bar så jakken indtil han forhåbentligt anerkendte at han havde brug for jakken. Nogen siger det er det nye sort indenfor opdragelse.
Andre siger at det er ansvarsforflygtigelse...
snesman (16) skrev:Det minder mig om en idiot-mor i Go Morgen Danmark, der havde besluttet ikke at sige nej til sønnen, overhovedet. Så når sønnen en vintermorgen ikke ville have jakke på fik han lov, og hun bar så jakken indtil han forhåbentligt anerkendte at han havde brug for jakken. Nogen siger det er det nye sort indenfor opdragelse.
Der er da en hvis logik i det, men gad vide om hun sagde nej når han bad om at få lov at drikke blegemiddel.
Qw_freak (18) skrev:Der er da en hvis logik i det, men gad vide om hun sagde nej når han bad om at få lov at drikke blegemiddel.
Det gjorde hun ikke. Det var en fast regel. I det tilfælde ville hun indgå i en dialog og af den vej overbevise ham om at det ikke var en god ide.
snesman (19) skrev:Det gjorde hun ikke. Det var en fast regel. I det tilfælde ville hun indgå i en dialog og af den vej overbevise ham om at det ikke var en god ide.
Jeg er sikker på, at jeg engang har mødt nogen, der aldrig havde fået et nej derhjemme. Det er ikke nogen fornøjelse.
Min mor er dagplejer, jeg har set rigeligt med børn der aldrig har fået et nej. Det er skrækkeligt. De første mange år, der forstår et barn ikke en længere begrundelse for at noget er forkert. Det er langt bedre med et nej og en passende konsekvens enten første gang hvis hændelsen er grum ellers hvis hændelsen gentager sig.
Hvis det eneste barnet får er en længere forklaring på hvorfor noget er forkert, så mister de med tiden respekten og skider højt og helligt på hvad autoriteten sidder og fortæller.
Min mor er dagplejer, jeg har set rigeligt med børn der aldrig har fået et nej. Det er skrækkeligt. De første mange år, der forstår et barn ikke en længere begrundelse for at noget er forkert. Det er langt bedre med et nej og en passende konsekvens enten første gang hvis hændelsen er grum ellers hvis hændelsen gentager sig.
Hvis det eneste barnet får er en længere forklaring på hvorfor noget er forkert, så mister de med tiden respekten og skider højt og helligt på hvad autoriteten sidder og fortæller.
IT-ekspert Yvossen (21) skrev:Hvis det eneste barnet får er en længere forklaring på hvorfor noget er forkert, så mister de med tiden respekten og skider højt og helligt på hvad autoriteten sidder og fortæller.
.. hvilket fører til autonome, hippier og generelt de unge nu til dags.
IT-ekspert Yvossen (21) skrev:og skider højt og helligt på hvad autoriteten sidder og fortæller.
Det gør de alligevel. Det hedder trodsalderen.
Men er helt enig. Mine børn er 1,5 og 2,5 år og indtil videre er opdragelsesmetoderne meget lig dem man bruger til hunde. Uden sammenligning i øvrigt. Altså regel og konsekvens.
snesman (23) skrev:Det gør de alligevel. Det hedder trodsalderen.
Men er helt enig. Mine børn er 1,5 og 2,5 år og indtil videre er opdragelsesmetoderne meget lig dem man bruger til hunde. Uden sammenligning i øvrigt. Altså regel og konsekvens.
Der er dog tydelig forskel på graden fra den ene metode til den anden.
IT-ekspert Yvossen (24) skrev:
Der er dog tydelig forskel på graden fra den ene metode til den anden.
En af de unger der bliver passet af min kone, som også er dagplejer, får en godbid når hendes forældre mener hun er på tværs. Dvs fra hun kommer hjem til hun kommer i seng
Typisk hundeopgradele er jo ikke tilladt her i landet mere. De ville også være på grænsen at tvære ungernes snuder ned i pisset på gulvet hvis de havde haft et uheld eller at slå dem over snuden med en sammen rullet avis når de ikke opfører sig ordentligt.
Af hvad jeg lige husker fra de lange foredrag på skolen om børn og psykologi, er det vist omkring 3-4 års alderen at børn begynder at kunne fastholde opmærksomhed igennem længere samtaler.
Problemet med dette er bare, hvis barnet ikke opdrages til at en voksen skal der lyttes til, er deres opmærksomheds evne ikke i fuldt brug alligevel.
Nogen kalder det respekt, altså det børnene mangler, men jeg synes selv bedst om dannelse.. Dannelsen mangler.
Problemet med dette er bare, hvis barnet ikke opdrages til at en voksen skal der lyttes til, er deres opmærksomheds evne ikke i fuldt brug alligevel.
Nogen kalder det respekt, altså det børnene mangler, men jeg synes selv bedst om dannelse.. Dannelsen mangler.
Jeg er også en stor tilhænger af konsekvenspædagogik. Hvis knægten (15 mdr) gør noget, som han tidligere har fået nej til (gå i skabene, opvaskemaskinen, DVD-reolen), så tager vi ham væk og sætter ham resolut ned et stykke derfra. Jeg siger ikke at vi gør ham fortræd, men han lærer, forhåbentlig, at et nej betyder nej. Efterhånden har han lært hvad han må og ikke må - og et buldrende "NEJ!" fra far eller mor er nok til at stoppe ham.
Jeg er også en stor tilhænger af konsekvenspædagogik. Hvis knægten (15 mdr) gør noget, som han tidligere har fået nej til (gå i skabene, opvaskemaskinen, DVD-reolen), så tager vi ham væk og sætter ham resolut ned et stykke derfra. Jeg siger ikke at vi gør ham fortræd, men han lærer, forhåbentlig, at et nej betyder nej. Efterhånden har han lært hvad han må og ikke må - og et buldrende "NEJ!" fra far eller mor er nok til at stoppe ham.
Åh ja, den har jeg også hørt. Har en veninde der er pædagog (og før at gøre det endnu bedre er hendes mor også) og hun siger heller ikke nej til sine unger. Det er meget bedre at lokke dem med noget legetøj istedet for at stå og smadre B&O tv'et med fjernbetjeningen. Alle ved jo en bamse er meget sjovere end det!snesman (16) skrev:Det minder mig om en idiot-mor i Go Morgen Danmark, der havde besluttet ikke at sige nej til sønnen, overhovedet. Så når sønnen en vintermorgen ikke ville have jakke på fik han lov, og hun bar så jakken indtil han forhåbentligt anerkendte at han havde brug for jakken. Nogen siger det er det nye sort indenfor opdragelse.
Qw_freak (39) skrev:Eller når barnet ikke vil i seng, eller når barnet vil slå forældrene...
Easy
http://www.arco.co.uk/103/content/product/0225300a...
Qw_freak (39) skrev:XorpiZ (38) skrev:De forklarer dem selvfølgelig, hvorfor det er en dum ide.
Det forstår børn i alle aldre jo!
Men hvad gør de så når barnet bliver ved med at insistere på at skulle have slik?
Eller når barnet ikke vil i seng, eller når barnet vil slå forældrene...
Dialog, dialog, dialog.
Åbenbart. Jeg er mere fan af at man siger nej af og til, men det er åbenbart ikke sådan man gør mere :(
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.