mboost-dp1
EL vil fritage fattige for medielicensen
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2007/01/15/092358...
Enhedlisten siger, at SU-modtagere, kontanthjælpsmodtagere, pensionister og dagpengemodtagere skal slippe for medielicensen.
Begrundelsen er, at studerende har brug for en tidssvarende internetforbindelse, hvilke mange forhindres i at få, pga. medielicensen der siger, at man skal betale medielicense, hvis man har en internetforbindelse på over 256 kbit/s, hvilket er MEGET langsomt.
Hvilke modargumenter er der imod dette forslag? Jeg kan ærlig talt ikke se, hvad modstanden skulle være imod dette her.
Enhedlisten siger, at SU-modtagere, kontanthjælpsmodtagere, pensionister og dagpengemodtagere skal slippe for medielicensen.
Begrundelsen er, at studerende har brug for en tidssvarende internetforbindelse, hvilke mange forhindres i at få, pga. medielicensen der siger, at man skal betale medielicense, hvis man har en internetforbindelse på over 256 kbit/s, hvilket er MEGET langsomt.
Hvilke modargumenter er der imod dette forslag? Jeg kan ærlig talt ikke se, hvad modstanden skulle være imod dette her.
#2 der findes da allerede rige muligheder for at få rabat på transport for både SU-modtagere og pensionister - så det skal ikke være det næste - sådan er det allerede.Jeg spurgte om det skulle være gratis. Det var medielicensen man muligvis kunne overveje at gøre "nedsættelig" for f.eks. studerende og pensionister. Så de bliver som transporten.
Iflg. kulturministeren da der blev indsamlet underskrifter for lavere licens til studerende, er det jo usolidarisk at de fattigste i vores samfund vil slippe for at betale for de rige kan se TV. Det er da det bedste argument mod den slags... *suk*
Iflg. kulturministeren da der blev indsamlet underskrifter for lavere licens til studerende, er det jo usolidarisk at de fattigste i vores samfund vil slippe for at betale for de rige kan se TV. Det er da det bedste argument mod den slags... *suk*
Altså, forstår jeg det her rigtigt?
* Folk der bruger DR skal slippe for at betale licens.
* Folk der ikke bruger DR skal betale licens.
* Folk der bruger DR skal slippe for at betale licens.
* Folk der ikke bruger DR skal betale licens.
#7 Han skrev ikke ALLE de folk der bruger DR skal slippe for at betale. Han skrev "Folk der benytter DR..." DVS. nogle af de folk, ikke dem alle. Men hvis der er nogle der skal fritages, så skal det da klart være dem der ikke benytter DR's forskellige services på nogen måde. Det er nok svært, men det er dog muligt.
Nej der brude indføres digital signatur på de sider der vil blive opkrævet medie licens for.
Når man så logger ind skulle man automatisk betale for resten af dagen uanset om man benytter servicen resten af dagen eller ej.
Dette skulle så gælde for ALLE børnefamilier, folk med høj indkomst, studerende osv.
Så er der ikke nogen der kan hvine over at de betaler for nogen andre, da man selv bestemmer hvor meget man vil bruge servicen hver dag/måned/år/aldrig!
mit tilfælde ville være aldrig
Når man så logger ind skulle man automatisk betale for resten af dagen uanset om man benytter servicen resten af dagen eller ej.
Dette skulle så gælde for ALLE børnefamilier, folk med høj indkomst, studerende osv.
Så er der ikke nogen der kan hvine over at de betaler for nogen andre, da man selv bestemmer hvor meget man vil bruge servicen hver dag/måned/år/aldrig!
mit tilfælde ville være aldrig
Hvis de bare hævede den skide licens over skatten, ville denne her debat dø ud lige med det samme. DR ville have ca. 200 millioner kr. mere, som de ikke skulle bruge på administration af licensen. Men kulturministeriets nedsatte udvalgs argument for ikke at gøre det, er at DR vil miste sin politiske uafhængighed. Dette argument er efter min mening noget pis, eftersom DR politiske uafhængighed forsvandt den dag de politiske partier kom ind i DR bestyrelse.
Her er konklusionen fra rapporten:
http://www.kum.dk/sw10084.asp
Her er konklusionen fra rapporten:
Den tredje model er overgang til ren finanslovsfinansiering af DR og TV 2-regionerne. Det vil –
såfremt finansieringen sker ved øgede indkomstskatter - have følger i forhold til omfordelingen af
befolkningens rådighedsbeløb. Modellen er problematisk fordi public service institutionernes
politiske uafhæ ngighed vil kunne anfæ gtes og befolkningens overvejende positive vurdering af
institutionernes uafhæ ngighed vil kunne påvirkes. Til gengæ ld vil både sortsenings- og
konvergensproblematikken forsvinde, og modellen er uden administrationsomkostninger.
Der er i arbejdsgruppen udtrykt bekymring for, at en direkte finansiel kontrol med DR og TV 2-
regionernes budgetter via finansloven vil muliggøre en mere politisk interventionistisk linie overfor
de pågæ ldende institutioners programvirksomhed. Uanset at der ved finansiering over finansloven
er mulighed for at sikre public service virksomhederne en høj grad af uafhæ ngighed, f.eks. som
Domstolsstyrelsen, er der en fare for public service institutionernes uafhæ ngighed, idet det ikke kan
udelukkes, at finanslovsfinansiering vil kunne resultere i selvcensur i den redaktionelle proces. Der
er ligeledes udtrykt bekymring for, at finanslovsfinansiering af DR og TV 2-regionerne vil mindske
den høje trovæ rdighed, institutionerne har i befolkningen i dag.
http://www.kum.dk/sw10084.asp
Tja, to ting der er til grin:
Med digital tv (som er ved at blive lanceret) kan man kryptere signalet => DR krypterer og sender dekoder kort ud (de fleste modtagere har alligevel dekoder-slot som i de gamle analoge sat-modtagere).
Det analoge udfases efter en årrække (hvilket der allerede er planlagt).
DR.dk kræver digital signatur eller login vha. licensoplysninger.
Alle er glade, undtagen DR (hvilket passer mig fint).
Tror jeg stemmer på enhedslisten næste gang (sorry SF, I var eller mit yndlings "Jeg-hader-resten-af-den-politiske-verden-så-jeg-stemmer-på-jer"-parti)
Med digital tv (som er ved at blive lanceret) kan man kryptere signalet => DR krypterer og sender dekoder kort ud (de fleste modtagere har alligevel dekoder-slot som i de gamle analoge sat-modtagere).
Tror jeg stemmer på enhedslisten næste gang (sorry SF, I var eller mit yndlings "Jeg-hader-resten-af-den-politiske-verden-så-jeg-stemmer-på-jer"-parti)
Den del lyder meget fornuftig. Jeg må sige at der er jeg enig. Så er der ingen der behøver at bede om nedsættelse. har folk ikke råd, så kan de blive fri, og de som ikke ønsker "servicen" kan blive fri.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Gå til bund