mboost-dp1

Eksponentiel regresion

Gå til bund
Gravatar #1 - coday
12. nov. 2007 14:50
Hej, har et problem. Er i gang med matematik og kan ikke finde ud af hvordan jeg finder a og b. Det drejer sig om en eksponentiel regression, dvs, y=b+a^x.

Jeg har punkterne (3;7) og (7;12) Hvordan finder jeg hvor meget den stiger i procent, altså a?
Hvordan finder jeg hvor den skærer y aksen, altså b?

På for hånd tak...:)
Gravatar #2 - vandfarve
12. nov. 2007 14:57
Det er lidt for lang tid siden, at jeg har leget med den slags matematik, men noget kan jeg vist huske.

Jeg mener, at du skal benytte dig af logaritmer til at udregne den ligning på. Det er vist den eneste måde, hvorpå du kan isolere x:

y=b+a^x <=>
log(y)=log(b)+x*log(a)

Så har du to ligninger med to ubekendte, og så skulle resten vil være lige til.

(Giv mig lige en heads up, hvis det er fuldstændig forkert!)
Gravatar #3 - Spiderboy
12. nov. 2007 15:23
Du har en funktion på formen y=ba^x (ikke y=b+a^x) og du ved, at funktionen går gennem (3,7) og (7,12).

Det må betyde, at følgende 2 ligninger skal være opfyldt:

7=ba^3
12=ba^7

Altså 2 ligninger med 2 ubekendte. De løses lettest ved at isolere b i den ene ligning og sætte den ind i den anden. Så har du en ligning, hvor kun a indgår, og så isolerer du a.

For at finde b, sætter du din a-værdi ind i af de tidligere ligninger, så kun b er ukendt i ligningen. Så isolerer du b.

Voilá! :-)

Du er inde på lidt af det rigtige, men dels har du en fejl, og dels har coday ikke brug for at isolere x. :-)
Gravatar #4 - coday
12. nov. 2007 15:32
#3 tak det vil jeg prøve, men er der ikke en løsning der ligner den man bruger til lineær regression, bare hvor man skal løfte noget højere op??? eks: (y2-y1)/(x2-x1)

#2 Også tak til dig
Gravatar #5 - coday
12. nov. 2007 15:37
For at finde af ved hjælp af den formel som jeg bruger i #4. Kan det passe at man bare skal ændre den til det her: log(y2)-log(y1)/log(x2)-log(x1)
Gravatar #6 - dkbooster
12. nov. 2007 16:04
#allesammen

tsk tsk der er da en nemmere løsning:

a=(x2-x1)roden af y2/y1

Og når du har a kan du nemt finde b :)

se eventuelt Matlex
Gravatar #7 - Spiderboy
12. nov. 2007 16:04
Jeg kan desværre ikke rigtig huske noget fra lineær regression. :-(

Eftersprøger du en formel for a-værdien for en eksponentiel funktion, hvor 2 punkter er kendt?

Man kan udlede et generelt udtryk for a på fuldstændig samme måde, som jeg gjorde i #3, bare med bogstaver.

Funktionen går gennem (x1, y1) og (x2, y2), dvs:

y1=ba^x1
y2=ba^x2

b=y1/(a^x1)

y2=y1/(a^x1)*a^x2
y2=y1*a^x2/(a^x1)
y2=y1*a^(x2-x1)
y2/y1=a^(x2-x1)
a=(y2/y1)^(1/(x2-x1))

Dvs. a = den x2-x1'te rod af y2/y1.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

Der er en logaritmeregneregel, der siger, at log(a/b)=log(a)-log(b). Kan du bruge det til noget?
Gravatar #8 - coday
12. nov. 2007 18:31
#6 Tak. Det var lige den løsning jeg søgte:)
Gravatar #9 - Spiderboy
12. nov. 2007 20:25
Det var godt du fik løst det, selv om jeg vist ikke helt forstod hvad du gerne ville vide. :-)

At du ovenikøbet fik den udledt i #7 kan du bare betragte som en gevinst. ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login