mboost-dp1
.dk domæne
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Halløj.
Jeg overvejer at leje et .dk domæne, samt leje en server fra kimsufi.com, og bruge denne til mail server og lidt andet. Jeg har dog aldrig registreret et domæne før, og har derfor ikke de store erfaringer. Nogen der har et godt/billigt sted at registrere et .dk domæne uden hosting, men med DNS server? Og er der nogle der har erfaringer med kimsufi?
Jeg overvejer at leje et .dk domæne, samt leje en server fra kimsufi.com, og bruge denne til mail server og lidt andet. Jeg har dog aldrig registreret et domæne før, og har derfor ikke de store erfaringer. Nogen der har et godt/billigt sted at registrere et .dk domæne uden hosting, men med DNS server? Og er der nogle der har erfaringer med kimsufi?
Nu er mit franske ikke lige det bedste, men hvorfor vil du have dedikeret hardware til at drive noget så simpelt som en mail server, hvis altså det er det primære formål?
IT-ekspert Yvossen (3) skrev:Nu er mit franske ikke lige det bedste, men hvorfor vil du have dedikeret hardware til at drive noget så simpelt som en mail server, hvis altså det er det primære formål?
Link til engelsk side: http://www.kimsufi.com/uk/
Og jeg overvejede dem, fordi jeg synes det er svært at finde en VPS eller anden løsning til mindre penge. Overvejer deres PS-2 løsning (nederst på siden) med Atom 230 og 2 GB ram til 8 €, men kender du et andet sted hvor man kan finde en billigere løsning?
kinaholm (2) skrev:GratisDNS.dk funker fint :)
Ja, dem har jeg godt set, men synes dog de virker dyere end f.eks. http://www.webhosting.dk/, eller er det mig der ser det forkert?
IT-ekspert Yvossen (5) skrev:#4
Hvad skal du med en VPS? Du skal køre en mail server. Hvad er det "lidt andet" du nævner? Ellers er en privat mail server nu noget næsten alt kan køre.
Overvejer også at køre GIT på den, noget backup og lidt andet løst. Har tit behov for lige at hoste et eller andet på nettet. Indtil videre har jeg sommetider smidt en Raspberry Pi op derhjemme, men vil gerne have noget lidt mere permanent. Men som sagt, hvis du har andre idéer er jeg da klart åben overfor forslag :)
DigitalOcean er meget i rampelyset for tiden og ret billige.
http://digitalocean.com
Så de kunne også være et kig værd.
Hvis du skal køre Linux: http://nosupportvpshosting.com/
OrangeNewton (7) skrev:DigitalOcean er meget i rampelyset for tiden og ret billige.
Ja, det var også en mulighed, men synes bare ikke man får så meget lagerplads og hukommelse for pengene som man gør ved kimsufi. F.eks. får man jo 2 GB ram og 500 GB disk for 8 € ved dem, mod 1 GB ram og 30 GB disk for 10 $ ved digitalocean. Er klar over at disken ved digitalocean er en SSD, men gør det virkelig nogen forskel når man tager netværkslatency og båndbredde med i overvejelsen?
IT-ekspert Yvossen (8) skrev:Hvis du skal køre Linux: http://nosupportvpshosting.com/
Ja, regner med at køre Linux på den, men så vidt jeg kan se vil det da være dyrere at leje en VPS ved dem, end en af de små dedikerede servere ved kimsufi? Jeg er klar over man får 8 CPU kerner i stedet for 1, og op til 4 GB ram i stedet for 2, men til gengæld får man jo så kun 100 GB lager mod 500 GB. Den øgede regnekraft er vel ikke nødvendig for simple opgaver som mail, GIT og lignende, eller har jeg overset noget? :)
Nej, du har ikke overset noget. :-) Det du henviser til er ikke noget man "bare lige" får hos en shared hosting udbyder, så hvis Kimsufi er det billigste du har fundet, så tag dem. Jeg har ingen erfaringer med dem. (Det har jeg heller ikke med nosupportvpshosting.com, jeg hoster alt selv på mine egne servere)
Nej, du har ikke overset noget. :-) Det du henviser til er ikke noget man "bare lige" får hos en shared hosting udbyder, så hvis Kimsufi er det billigste du har fundet, så tag dem. Jeg har ingen erfaringer med dem. (Det har jeg heller ikke med nosupportvpshosting.com, jeg hoster alt selv på mine egne servere)
IT-ekspert Yvossen (10) skrev:#9
Okay super, kan være det ender med det så, mange tak for de forskellige links du, og I andre i tråden, har sendt, det er altid rart med valgmuligheder.
Hvordan med domæneregistrering, hvad har folk af erfaringer dér? Har hørt om gratisDNS.dk et par steder, som kinaholm også nævner, men det ser bare ud til at de tager mere for registreringen end f.eks. webhosting.dk (99 kr mod 45 kr).
Ja, hvis du kan nøjes med at kun købe domænet ved webhosting (nogle gange kræver den billige pris jo man opretter webhotel osv også), så kan du bare gøre det, og så flytte det via DK-hostmaster bagefter.
https://ssl.gratisdns.dk/order.phtml?action=transf...
Ja, hvis du kan nøjes med at kun købe domænet ved webhosting (nogle gange kræver den billige pris jo man opretter webhotel osv også), så kan du bare gøre det, og så flytte det via DK-hostmaster bagefter.
https://ssl.gratisdns.dk/order.phtml?action=transf...
#domæne via web hotel
Der har været nogle sager, hvor web hoteller i forbindelse med en twist (typisk omkring opsigelse) har taget domæne som gidsel. Jeg vil anbefale at købe dit domæne separat og serve det via gratisdns.dk. Så har du frie hænder til at bede et web hotel rende og hoppe.
Der har været nogle sager, hvor web hoteller i forbindelse med en twist (typisk omkring opsigelse) har taget domæne som gidsel. Jeg vil anbefale at købe dit domæne separat og serve det via gratisdns.dk. Så har du frie hænder til at bede et web hotel rende og hoppe.
arne_v (17) skrev:#domæne via web hotel
Så du mener altså også det kunne være et problem at registrere domænet igennem gratisDNS, eller hvordan?
Nu har jeg registreret mit domæne igennem gratisDNS.dk og bestilt en server fra Kimsufi, så nu venter jeg blot på at de har en server klar til mig (skulle være inden for 72 timer). Mange tak for al hjælpen!
Er ikke så meget inde i netværksopbygning generelt, det er bl.a. også derfor jeg gerne ville prøve at gøre tingene selv, for at lære. Men så vidt jeg kan se:
1. Er ret sikker på jeg får én statisk IP til serveren, så går ikke ud fra det er fra et dynamisk range. Hvilken forskel gør det?
2. Mener at have set at rDNS skulle være muligt, men det er første gang jeg så det udtryk, så hvad går det ud på?
3. Hvad er en Smarthost?
4. Har ikke hørt om SPF før, er det vanskeligt at sætte op?
Jeg regner med at installere Postfix på maskinen og bruge dette til at stå for maildelen, hvis dette er relevant.
Nextnx (22) skrev:Hvis du vil køre en mail server, bør du undersøge følgende.
1. Om WAN IP er fra et dynamisk IP range.
2. Om rDNS er muligt.
3. Om der er en Smarthost du kan bruge.
4. Lær SPF, brug det hvis muligt.
Er ikke så meget inde i netværksopbygning generelt, det er bl.a. også derfor jeg gerne ville prøve at gøre tingene selv, for at lære. Men så vidt jeg kan se:
1. Er ret sikker på jeg får én statisk IP til serveren, så går ikke ud fra det er fra et dynamisk range. Hvilken forskel gør det?
2. Mener at have set at rDNS skulle være muligt, men det er første gang jeg så det udtryk, så hvad går det ud på?
3. Hvad er en Smarthost?
4. Har ikke hørt om SPF før, er det vanskeligt at sætte op?
Jeg regner med at installere Postfix på maskinen og bruge dette til at stå for maildelen, hvis dette er relevant.
De gange jeg har lejet server gennem Kimsufi (godt nok 4-5 år siden sidst) har det virket fint, både med Win og linux. God og hurtig service, mulighed for gratis hard reset indenfor nogle timer - selvom de skriver det koster X$, (hvis du fucker noget helt op), bare skriv pænt til dem og sig undskyld osv.
Du skal dog selv sørge for et installere et gui, hvis du ønsker det (på linux), men det er jo heller ikk noget problem.
Du skal dog selv sørge for et installere et gui, hvis du ønsker det (på linux), men det er jo heller ikk noget problem.
zymes (24) skrev:De gange jeg har lejet server gennem Kimsufi (godt nok 4-5 år siden sidst) har det virket fint, både med Win og linux. God og hurtig service, mulighed for gratis hard reset indenfor nogle timer - selvom de skriver det koster X$, (hvis du fucker noget helt op), bare skriv pænt til dem og sig undskyld osv.
Indtil videre må jeg give dig ret i at der er god og hurtig service. Bestilte min server ved dem klokken 11 i formiddags og fik for kort tid siden adgang til den, selvom der stod det kunne tage op til 72 timer. Efter jeg fik adgang til den tror jeg installation af OS tog ca. 10 minutter, og nu er den godt op og køre. Nu bare til al det sjove, opsætningen :)
Hvis man vil være lidt fremtidssikret, så skal man også kigge efter IPv6 support. Ifølge specs allokerer Kimsufi kun /128 til hver server. Det er bedre end ingenting, men stadigvæk for lidt. Jeg ville personligt kigge efter noget et sted mellem /48 og /60. Udbyderens kostpris til et /60 er altså langt under én øre, så de behøver ikke tage ekstra for det.
Nu har jeg så fået sat det meste op, og har også fået sat en fungerende mail-server op. Men, mails sendt fra mig bliver smidt i spamfilteret på især hotmail, og jeg kan simpelthen ikke se hvorfor, synes efterhånden jeg har sørget for at sætte SPF op, sørget for at rDNS er sat rigtigt op, tjekket om jeg er blacklistet i gennem mxtoolbox.com osv. Her er en af mine mails som er røget i spamfilteret på hotmail, med alle adresser/id'er erstattet med *. Kan nogen af jer se noget der mangler/ser forkert ud?
x-store-info:4r51+eLowCe79NzwdU2kRyU+pBy2R9QCQ99fuVSCLVNccCxM5f8HueAZTb5Tx8keFAy6GbFZjPwwirZz1sRvuV77ssNebbJt42m+Wzj1aQbYXYxx1nuF8qWMGWv54jDa3vja+RDMGqk=
Authentication-Results: hotmail.com; spf=pass (sender IP is **.***.***.***) smtp.mailfrom=***@***.dk; dkim=none header.d=**.dk; x-hmca=pass header.id=**@***.dk
X-SID-PRA: ***@***.dk
X-AUTH-Result: PASS
X-SID-Result: PASS
X-Message-Status: n:n
X-Message-Delivery: Vj0xLjE7dXM9MDtsPTA7YT0wO0Q9MjtHRD0yO1NDTD02
X-Message-Info: 11chDOWqoTmjqhOzvWWho7JRFyayOF2GOwYRpr8Z3iGGzkINWxzdCVw7GUFJHEmYZpo500KUXnrm3izVvSCCn2/JTUVJeDCLjhl4y3/yM9Z8Er1YGykCzUQi/eBn5pVz5QqWoqvRvbk6pD59VMth0S9oZpn5j7+RUw/1jdilHDfhU3Cpqj8gGD712SfTZhOdZUTxeT3YFLiyM1btU2B2Fxa8Q9YTjUY+
Received: from mail.***.dk ([**.***.***.***]) by SNT0-MC1-F31.Snt0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.4900);
Sun, 16 Mar 2014 14:40:33 -0700
Received: from [***.***.*.***] (***.dk [**.***.***.**])
by mail.***.dk (Postfix) with ESMTPSA id ****
for <****@hotmail.com>; Sun, 16 Mar 2014 22:40:32 +0100 (CET)
From: *** *** <***@***.dk>
Content-Type: text/plain; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit
Subject: Hej igen
Message-Id: <*****@****.dk>
Date: Sun, 16 Mar 2014 22:40:18 +0100
To: ****@hotmail.com
Mime-Version: 1.0 (Mac OS X Mail 7.2 \(1874\))
X-Mailer: Apple Mail (2.1874)
Return-Path: ***@****.dk
X-OriginalArrivalTime: 16 Mar 2014 21:40:33.0689 (UTC) FILETIME=[5C384090:01CF4160]
Virker det rigtigt nu?
x-store-info:4r51+eLowCe79NzwdU2kRyU+pBy2R9QCQ99fuVSCLVNccCxM5f8HueAZTb5Tx8keFAy6GbFZjPwwirZz1sRvuV77ssNebbJt42m+Wzj1aQbYXYxx1nuF8qWMGWv54jDa3vja+RDMGqk=
Authentication-Results: hotmail.com; spf=pass (sender IP is **.***.***.***) smtp.mailfrom=***@***.dk; dkim=none header.d=**.dk; x-hmca=pass header.id=**@***.dk
X-SID-PRA: ***@***.dk
X-AUTH-Result: PASS
X-SID-Result: PASS
X-Message-Status: n:n
X-Message-Delivery: Vj0xLjE7dXM9MDtsPTA7YT0wO0Q9MjtHRD0yO1NDTD02
X-Message-Info: 11chDOWqoTmjqhOzvWWho7JRFyayOF2GOwYRpr8Z3iGGzkINWxzdCVw7GUFJHEmYZpo500KUXnrm3izVvSCCn2/JTUVJeDCLjhl4y3/yM9Z8Er1YGykCzUQi/eBn5pVz5QqWoqvRvbk6pD59VMth0S9oZpn5j7+RUw/1jdilHDfhU3Cpqj8gGD712SfTZhOdZUTxeT3YFLiyM1btU2B2Fxa8Q9YTjUY+
Received: from mail.***.dk ([**.***.***.***]) by SNT0-MC1-F31.Snt0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.4900);
Sun, 16 Mar 2014 14:40:33 -0700
Received: from [***.***.*.***] (***.dk [**.***.***.**])
by mail.***.dk (Postfix) with ESMTPSA id ****
for <****@hotmail.com>; Sun, 16 Mar 2014 22:40:32 +0100 (CET)
From: *** *** <***@***.dk>
Content-Type: text/plain; charset=us-ascii
Content-Transfer-Encoding: 7bit
Subject: Hej igen
Message-Id: <*****@****.dk>
Date: Sun, 16 Mar 2014 22:40:18 +0100
To: ****@hotmail.com
Mime-Version: 1.0 (Mac OS X Mail 7.2 \(1874\))
X-Mailer: Apple Mail (2.1874)
Return-Path: ***@****.dk
X-OriginalArrivalTime: 16 Mar 2014 21:40:33.0689 (UTC) FILETIME=[5C384090:01CF4160]
Virker det rigtigt nu?
Prøv eventuelt at checke imod http://www.spamhaus.org/ lister, da det kan være noget så simpelt som at din server ip ligger i en dynamisk range der er rettet mod private, hvilket jeg selv har rent ind i tidligere.
ilith (28) skrev:Prøv eventuelt at checke imod http://www.spamhaus.org/ lister, da det kan være noget så simpelt som at din server ip ligger i en dynamisk range der er rettet mod private, hvilket jeg selv har rent ind i tidligere.
Det eneste jeg lige kan finde af checks på den side er "Blocklist Removal Center" [http://www.spamhaus.org/lookup/] var det det du mente? For det har jeg lige prøvet at køre, både med min ip og domæne, og jeg er ikke på nogle af de lister, så det skulle jo være godt nok. Hvordan tjekker jeg om min IP ligger i den range du snakkede om?
Det var deres removal center jeg tænkte på, jeg ved at min dedi hos online.net ligger i deres PBL liste, hvilket er nok til at nogle af de mere aggressive spamfiltre blokker der fra.
Så hvis den ikke viser dig listet overhovedet undrer det mig lidt at du ryger i spamfiltret.
Så hvis den ikke viser dig listet overhovedet undrer det mig lidt at du ryger i spamfiltret.
ilith (30) skrev:Det var deres removal center jeg tænkte på, jeg ved at min dedi hos online.net ligger i deres PBL liste, hvilket er nok til at nogle af de mere aggressive spamfiltre blokker der fra.
Ja, det undrer også mig. Har testet den på allaboutspam.com's mail tester [http://www.allaboutspam.com/email-server-test/], og sat alt det op den foreslår undtagen BATV (dog kan jeg ikke få DKIM til at virke ordentligt, det tætteste jeg er kommet er at den skriver
som jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre ved, og jeg ryger stadig konsekvent i spamfilteret på bestemt hotmail....allaboutspam.com skrev:Email contains valid DKIM/Domain Keys Signature, but published Domain Keys policy does not specify whether to accept or reject such Emails. Please modify your Domain Keys policy to accept properly signed emails.
hmm.. så din DKIM bliver godkendt, men den kan ikke se hvordan den skal håndtere den.
Har du sat din Domain Key Policy til at alt mail er signed med DKIM?
Kunne forestille mig at nogle filtre kunne filtrere på servere hvor kun nogle mails er signede.
Dette er blot en teori som jeg ikke har noget konkret belæg for, men kunne jo være en mulighed.
https://www.xpertdns.com/billing/knowledgebase/1/DomainKeys-or-DKIM.html skrev:o - Outbound Signing policy ('-' means that this domain signs all email, '~' is the default and means that this domain may sign some email with DomainKeys).
Kunne forestille mig at nogle filtre kunne filtrere på servere hvor kun nogle mails er signede.
Dette er blot en teori som jeg ikke har noget konkret belæg for, men kunne jo være en mulighed.
ilith (32) skrev:hmm.. så din DKIM bliver godkendt, men den kan ikke se hvordan den skal håndtere den.
Har prøvet at ændre o fra ~ til -, men får stadig samme resultat fra allaboutspam's test. Kan bare ikke se hvad jeg mangler...
Så fik jeg allaboutspams's tjek til at melde
så alt fint der. Jeg havde sat t=y i min DNS, som en eller anden guide sagde jeg skulle, men efter dette er fjernet virker det. Jeg ryger bare stadig i hotmails spamfilter. Er der nogle der har flere idéer? Eller måske en måde at få en rapport fra hotmails spamfilter, så jeg kan se hvorfor mine mails bliver sorteret fra?allabouspam.com skrev:Email contains valid DKIM/Domain Keys Signature and they tally against the published Domain Keys policy.
hmm tror muligvis du render ind i følgende problem:
Følger du kilden til citatet vil du kunne læse nærmere om outlook/hotmails filtrering.
http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx skrev:Sender du mail fra nye IP'er?
IP'er, som ikke tidligere har sendt mail, har typisk ikke opbygget et omdømme i vores systemer. Som følge deraf vil mails fra nye IP'er sandsynligvis få leveringsproblemer. Når IP'en har opbygget et omdømme, der viser, at vedkommende ikke sender uønsket mail, vil Outlook typisk give denne IP mulighed for en generelt bedre levering af mail.
Følger du kilden til citatet vil du kunne læse nærmere om outlook/hotmails filtrering.
ilith (35) skrev:hmm tror muligvis du render ind i følgende problem:http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx skrev:Sender du mail fra nye IP'er?
IP'er, som ikke tidligere har sendt mail, har typisk ikke opbygget et omdømme i vores systemer. Som følge deraf vil mails fra nye IP'er sandsynligvis få leveringsproblemer. Når IP'en har opbygget et omdømme, der viser, at vedkommende ikke sender uønsket mail, vil Outlook typisk give denne IP mulighed for en generelt bedre levering af mail.
Tak for linket, kan være det er det. Fandt derigennem et link til support for levering, så har prøvet at udfylde den, så skulle jeg få en mail hvor eventuelle problemer skulle være beskrevet, så må jeg se om det hjælper.
Du kan ikke overstyre spam håndtering ved en modtager.
Hvis du der i mod modtager en NDR så bør du gøre noget.
Jeg vil formode at hotmail her deres egen intern logik på spam sortering, ligeså som på gmail. Lander det i en spam mappe og er ikke direkte blokket med en NDR samt har ikke modtaget nogen SCL score, så kan du nok ikke gøre mere. Ud over det ligger ved modtageren at hvidliste mails.
Jeg vil formode at hotmail her deres egen intern logik på spam sortering, ligeså som på gmail. Lander det i en spam mappe og er ikke direkte blokket med en NDR samt har ikke modtaget nogen SCL score, så kan du nok ikke gøre mere. Ud over det ligger ved modtageren at hvidliste mails.
Nextnx (37) skrev:#27
Har ikke modtaget noget fra dem, sǻ tror det er okay. Sådan af nysgerrighed, hvad er en NDR og SCL? Som sagt, et af hovedformålene med at jeg har lejet serveren og opsat en mailserver er at lære, så lidt detaljer ville være super :) Jeg kontaktede som sagt en mailadresse ved hotmail man kunne skrive til hvis ens mails ryger i deres spamfilter, men fik bare svar om at jeg ikke "er beretiget til afhjælpning". Så nu tror jeg bare jeg ser tiden an, jævnfør #35, og håber mit "omdømme" ved hotmail/outlook bliver bedre, da de er de eneste der endnu giver problemer, GMail og andre tager fint i mod mine mails. Men hvis nogle har flere gode råd eller tips vil jeg meget gerne høre :)
Nextnx (39) skrev:Lige de første kilder fra google.
NDR
NDR Koder
NDR billede eksempel
Bemærk NDR koden
SCL
Jeg kender ikke lige noget sted der forklarer det på dansk.
Tak for linkene, alle mine beskeder er blevet modtaget korrekt, de er bare røget i spamfilteret, og jeg har ikke modtaget nogen SCL score. Synes bare det er lidt mærkeligt at det ser ud som om det hele fungerer som det skal, og alle andre en hotmail gerne vil modtage mine mails, men at de konsekvent smider dem i spamfilteret..
Nextnx (41) skrev:Din email er leveret og er ikke blevet afvist af hotmail, job done. At hotmail har en intern sortering der ligger den i modtagerens spam mappe er noget du ikke kan gøre noget ved direkte. Men mindre det før nævnte.
Det har du nok ret i, bare træls man ikke kan være sikker på at ens mails bliver set af folk :)
Det er lige så meget modtagerens ansvar at sikre sig, at mails ikke fejlagtigt bliver lagt i en spam folder. Om nødvendigt må modtageren vælge en anden mailudbyder.WuPtI (42) skrev:Det har du nok ret i, bare træls man ikke kan være sikker på at ens mails bliver set af folk
Hvor sikker skal man være på at en mail er spam, før man lægger den i spam folderen? Hvis man har en algoritme, som siger at en given mail med 99% sandsynlighed er spam, er det så nok til at lægge den i spam folderen? Jeg vil sige nej, for vi er vel ikke langt fra at 99% af alt mail er spam. Man kunne bare have en algoritme, der siger at det er 99% sikkert at en mail er spam helt uden at kigge på indholdet af den. Og så lægger man alle indkommende mails i spam folderen, og 99% af tiden gør algoritmen det rigtige.
Det er ikke kun hotmail, der på seneste har haft en stigende tendens til at afvise legitime mails. Måske det er på tide nogen begynder at lave af indgående mails i tre niveauer:
- Sandsynligvis ikke spam
- Måske spam
- Sandsynligvis spam
Notifikationer og lignende skal så kun være aktive for den første kategori, men mails i den anden kategori skal stadig dukke op, når man aktivt kigger efter mails, og brugeren skal "tvinges" til at tage stilling til hvilke der er spam, og hvilke der ikke er. Den fremgangsmåde ville der være tre fordele ved:
- Man bliver ikke så ofte forstyrret af spam
- Legitime mails ender ikke så ofte i en spam mappe, hvor man aldrig ser dem
- Mailsystemet for værdifuldt input om hvilke mails der er spam, og hvilke der ikke er. (Det er trods alt mails i den midterste kategori, der har mest brug for brugerinput for at forbedre filtreringen.)
Men man kan jo ikke gøre noget, så længe modtageren har valgt at bruge et mailsystem, som frasorterer legitime mails - bortset fra at fortælle dem, at de har altså modtaget den mail, og at man ikke kan gøre for, at de ikke så den.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.