mboost-dp1
desktop markedet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Linux desktop løser sgu opgaven hvis man ikke har brug for at køre det nyeste software og spil. Til gengæld får man fred og ro til at udvikle og skabe content, samt stabilitet. Min Linux workstation er ekstrem stabil og bliver aldrig slukket, bortset fra en reboot i ny og næ. Den er altid klar til arbejde uden noget pjat.
Windows derimod, er mere opmærksomhedskrævende. Det er som om hvert eneste program har sit eget custom udviklede opdateringssystem, der på hver sin irriterende måde kræver tid og opmærksomhed for at installere de mest ligegyldige revision increments. Dertil kommer Windows' eget plageri om alt muligt, og ikke at forglemme den vigtige virusskanner der bare SKAL have skannet alle mine build artifacts IGEN, for der kunne jo gemme sig farlige virusser.
Man kan sikkert justere alt dette til at slappe lidt mere af, men jeg gider sgu ikke rode med det, for at sige det på godt dansk. Windows er fyldt med fis og ballade. Linux er til seriøst arbejde.
Windows derimod, er mere opmærksomhedskrævende. Det er som om hvert eneste program har sit eget custom udviklede opdateringssystem, der på hver sin irriterende måde kræver tid og opmærksomhed for at installere de mest ligegyldige revision increments. Dertil kommer Windows' eget plageri om alt muligt, og ikke at forglemme den vigtige virusskanner der bare SKAL have skannet alle mine build artifacts IGEN, for der kunne jo gemme sig farlige virusser.
Man kan sikkert justere alt dette til at slappe lidt mere af, men jeg gider sgu ikke rode med det, for at sige det på godt dansk. Windows er fyldt med fis og ballade. Linux er til seriøst arbejde.
Stort set alle de programmer på Windows der har deres eget opdateringssystem har også deres eget opdateringssystem på Mac og Linux. De fleste virksomheder foretrækker at have 100% kontrol over rollout, og den mulighed har man simpelthen ikke med AppStore's.
Eller APT for den sags skyld (de fleste distributions, specielt dem til slutbrugere, har jo et centralt managed repository)
Og Linux som workstation er ikke en success imo. 99% af udviklere der skriver kode som bliver deployed til Linux servere bruger Mac eller Windows til udvikling fordi de simpelhen giver et bedre overall platform.
Stort set alle de programmer på Windows der har deres eget opdateringssystem har også deres eget opdateringssystem på Mac og Linux. De fleste virksomheder foretrækker at have 100% kontrol over rollout, og den mulighed har man simpelthen ikke med AppStore's.
Eller APT for den sags skyld (de fleste distributions, specielt dem til slutbrugere, har jo et centralt managed repository)
Og Linux som workstation er ikke en success imo. 99% af udviklere der skriver kode som bliver deployed til Linux servere bruger Mac eller Windows til udvikling fordi de simpelhen giver et bedre overall platform.
#opdatering
Mekanismerne i Windows og Linux vel ens men resultaterne er meget forskellige.
På Windows opdaterer man MS software med Windows update. Og noget andet for andre leverandører.
På Linux opdaterer man distro softwaren via den package manager som ens distro kommer med. Og noget andet for andre leverandører.
Mekanismen er helt den samme. Men resultatet er meget forskelligt.
På Windows er måske 20% af ens software fra MS og derfor er det kun 20% som bliver opdateret med Windows Updates. 80% skal opdateres separat.
På Linux er måske 95% af ens software fra distro repo og derfor bliver 95% opdateret med package manager. Kun 5% skal opdateres separat.
Hvis MS ville gå til "mod angreb" så skulle de begynde at lade Windows Update opdatere alt det gratis software som folk har på deres Windows.
Mekanismerne i Windows og Linux vel ens men resultaterne er meget forskellige.
På Windows opdaterer man MS software med Windows update. Og noget andet for andre leverandører.
På Linux opdaterer man distro softwaren via den package manager som ens distro kommer med. Og noget andet for andre leverandører.
Mekanismen er helt den samme. Men resultatet er meget forskelligt.
På Windows er måske 20% af ens software fra MS og derfor er det kun 20% som bliver opdateret med Windows Updates. 80% skal opdateres separat.
På Linux er måske 95% af ens software fra distro repo og derfor bliver 95% opdateret med package manager. Kun 5% skal opdateres separat.
Hvis MS ville gå til "mod angreb" så skulle de begynde at lade Windows Update opdatere alt det gratis software som folk har på deres Windows.
Det er ideen med Windows Store / Apple App Store på Windows og Mac. Men som jeg sagde, så foretrækker de fleste udviklere at bruge deres eget system.
Google (Chrome) og Spotify kunne jo sagtens bruge den indbyggede funktionalitet til at sende opdateringer, men så ville være afhængige af at Microsoft godkender opdateringerne (ligesom man der med Debian APT)
Derudover så kræver Microsoft og Apple at ens kode er signeret for at kunne distributeres af dem, og der er der mange som ikke vil (typisk pga. legacy kode der ikke kan køre i sandbox mode)
Det er ideen med Windows Store / Apple App Store på Windows og Mac. Men som jeg sagde, så foretrækker de fleste udviklere at bruge deres eget system.
Google (Chrome) og Spotify kunne jo sagtens bruge den indbyggede funktionalitet til at sende opdateringer, men så ville være afhængige af at Microsoft godkender opdateringerne (ligesom man der med Debian APT)
Derudover så kræver Microsoft og Apple at ens kode er signeret for at kunne distributeres af dem, og der er der mange som ikke vil (typisk pga. legacy kode der ikke kan køre i sandbox mode)
Og så skal det vel også nævnes at rigtig rigtige mange virksomheder styrer 100% af alle software opdateringer (både system og slutbruger software) gennem group policies
Alt software på Windows der kan installeres med en MSI (Windows Installer) kan installeres distributed og kontrolleret på en virksomhedsopsat Windows maskine.
(Mac har noget lign. men ikke nær så vidtgående)
Alt software på Windows der kan installeres med en MSI (Windows Installer) kan installeres distributed og kontrolleret på en virksomhedsopsat Windows maskine.
(Mac har noget lign. men ikke nær så vidtgående)
Claus Jørgensen (3) skrev:Og Linux som workstation er ikke en success imo. 99% af udviklere der skriver kode som bliver deployed til Linux servere bruger Mac eller Windows til udvikling fordi de simpelhen giver et bedre overall platform.
Jeg tror det langt hen af vejen skyldes "firma-it-pakken" som næsten altid er Windows eller Mac i større firmaer. IT afdelingen har nok ikke den store interesse i at fedte med at få Linux til at køre fornuftigt på diverse laptops og workstations.
Windows Subsystem for Linux er kommet langt og jeg har i et svagt øjeblik overvejet at skifte over til kun Windows på min bærbare og køre med det. Men ærlig talt, maskinen kører sgu bedre med Linux, og er nemmere at betjene, så jeg bliver der.
Men meget af det er da muscle memory. Hvis jeg skal prøve noget i Python i Linux, tager de ca. 15 sekunder, så har jeg lavet et virtuel environment og pip installeret whatever der skal til, og vscode åben og klar til at eksperimentere. At gøre tilsvarende i Windows? Øhh... var der ikke en python64.bat fil i en eller anden winpython installationsfolder, og skal jeg så cd'e hen til min user folder? Hvordan laver jeg en venv? Hvordan får jeg en IDE åbnet i den folder. Jeg er totalt lost i Windows.
larsp (7) skrev:
Men meget af det er da muscle memory. Hvis jeg skal prøve noget i Python i Linux, tager de ca. 15 sekunder, så har jeg lavet et virtuel environment og pip installeret whatever der skal til, og vscode åben og klar til at eksperimentere. At gøre tilsvarende i Windows? Øhh... var der ikke en python64.bat fil i en eller anden winpython installationsfolder, og skal jeg så cd'e hen til min user folder? Hvordan laver jeg en venv? Hvordan får jeg en IDE åbnet i den folder. Jeg er totalt lost i Windows.
Et Python venv laves på nix med:
python -m venv /xxx/yyy/zzz
og på win med:
python -m venv \xxx\yyy\zzz
:-)
Og jeg vil antage at VSC default dir sættes på præcis samme måde på i nix og win.
(jeg "antager" da jeg ikke selv bruger VSC)
#5 #6 Linuxverdenen har en udmærket løsning på software releases hvor leverandøren selv kan pushe opdateringer efter behov og signere (hvis de vil) - at hoste sit eget apt repository.
Hvis man i et firma ville gå hele vejen med Linux kunne man lave et lokalt repository med alt det godkendte software og konfigurere distro til kun at hente fra dette repo. Så kunne IT afdelingen styre releases ligeså fint. Men det vil kræve seriøse mængder neckbeard skills at sætte den slags op :P
Hvis man i et firma ville gå hele vejen med Linux kunne man lave et lokalt repository med alt det godkendte software og konfigurere distro til kun at hente fra dette repo. Så kunne IT afdelingen styre releases ligeså fint. Men det vil kræve seriøse mængder neckbeard skills at sætte den slags op :P
Ikke mere, du kan publish alle slags pakker nu: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/apps/pub...arne_v (9) skrev:#5
Nu ved jeg ikke meget om Windows store men er det ikke kun til UWP apps?
Men det er ret nyt, det har kun været muligt siden December sidste år
larsp (11) skrev:
#8 Okay, nemt nok. Er det powershell? Sidst jeg rodede med Python i Windows mange mange år tilbage, skulle man starte en bat fil for at få en "shell" der kunne køre python.
Almindelig CMD.
Og CMD er ikke så meget anderledes end en nix shell.
For at du kan køre et program uden at angive fuld sti skal den folder hvor programmet findes være i PATH.
Så vidt jeg husker kan man for Windows Python vælge mellem en ZIP og en MSI - hvor MSI tilføjer folder til PATH mens man med ZIP selv skal tilføje til PATH.
På Linux vil en package manager vel også opdatere PATH i login script mens man ved manuel installering af an tarball selv skal editere login script.
Claus Jørgensen (12) skrev:arne_v (9) skrev:
Nu ved jeg ikke meget om Windows store men er det ikke kun til UWP apps?
Ikke mere, du kan publish alle slags pakker nu: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/apps/pub...
Men det er ret nyt, det har kun været muligt siden December sidste år
Det gør det lidt mere interessant.
Der er skrevet rigtigt meget om UWP men der er vel stort set ingen som bruger dem.
Hvis MS havde indført dette for 15 år siden så kunne det være blevet Windows måden. Jeg tror at det er for sent nu.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.