mboost-dp1
Censor: Når jeg retter skoleelevernes stile, bliver jeg bekymret og mistrøstig
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
artikel skrev:»ræk mig lige den ting-ting der«.
Det har jeg godt nok aldrig hørt før. Hvad betyder det i forhold til bare "ting"?
Det er ikke særligt bekymrende, synes jeg. Denne censor har haft et par hundrede opgaver, og med de par hundrede opgaver som baggrund udtrykker hun bekymring for en hel ungdomsårgang. Synes det er lidt tyndt og det er da noget af en generalisering. Jeg mener, hun har jo intet statistisk materiale til at understrege sine påstande.
Derudover så glemmer dansklæreren vidst tit at man skal analysere en sådan prøve i skriftlig fremstilling udfra den nuværende ungdomskultur. Der er jo ikke nogen der længere skriver (og skal skrive) som Blicher eller lignende. Det er nye tider, og jeg tror sgu, at nogle dansklærere har svært ved at følge med og hænger fast i deres dødtunge kanonforfattere, som jeg iøvrigt ikke mener har nogen form for relevans, hvis man vil lære at beherske det danske sprog, som det er i dag..
Men spændende og interessant artikel.
Det er ikke særligt bekymrende, synes jeg. Denne censor har haft et par hundrede opgaver, og med de par hundrede opgaver som baggrund udtrykker hun bekymring for en hel ungdomsårgang. Synes det er lidt tyndt og det er da noget af en generalisering. Jeg mener, hun har jo intet statistisk materiale til at understrege sine påstande.
Derudover så glemmer dansklæreren vidst tit at man skal analysere en sådan prøve i skriftlig fremstilling udfra den nuværende ungdomskultur. Der er jo ikke nogen der længere skriver (og skal skrive) som Blicher eller lignende. Det er nye tider, og jeg tror sgu, at nogle dansklærere har svært ved at følge med og hænger fast i deres dødtunge kanonforfattere, som jeg iøvrigt ikke mener har nogen form for relevans, hvis man vil lære at beherske det danske sprog, som det er i dag..
Men spændende og interessant artikel.
Jeg korser mig dagligt, når jeg ser hvordan folk på min alder og yngre, skriver på Facebook og andre fora.
Sidder ofte og tænker om folk synes jeg er en idiot, siden de ikke giver at bruge to sekunder på at læse deres besked igennem, før de sender den.
Det er desuden tydeligt at se om det er en der er ordblind, eller bare en der ikke gider, der skriver.
De første har jeg ikke noget imod, da de oftest prøver hårdt og er undskyldt, det er de sidste ikke.
Jeg korser mig dagligt, når jeg ser hvordan folk på min alder og yngre, skriver på Facebook og andre fora.
Sidder ofte og tænker om folk synes jeg er en idiot, siden de ikke giver at bruge to sekunder på at læse deres besked igennem, før de sender den.
Det er desuden tydeligt at se om det er en der er ordblind, eller bare en der ikke gider, der skriver.
De første har jeg ikke noget imod, da de oftest prøver hårdt og er undskyldt, det er de sidste ikke.
Jakob Jakobsen (6) skrev:siden de ikke giver at bruge to sekunder på at læse deres besked igennem
Jeg kunne ikke lade være med lige at grine lidt, selvom du overhovedet ikke normalt laver mange tastefejl.
Jeg er ikke så bekymret igen. Det er naturligt at sproget udvikler sig. Jeg bruger ikke x i stedet for "ks" eller store bogstaver i hvert navneord ligesom min stedfar, og slet ikke samme retorik. Jeg tror at vi vil opleve at sprogets udvikling tager endnu mere til i forbindelse med nye kommunikationsmedier og globalisering.
478907111414718754684 (7) skrev:Jeg kunne ikke lade være med lige at grine lidt, selvom du overhovedet ikke normalt laver mange tastefejl.
Tro mig, jeg laver mange tastefejl, dog primært på grund af at jeg har fået nerveskader af kemoen, så jeg kan ikke mærke om jeg rammer en tast rigtigt, eller om jeg rammer flere, hvilket ikke er godt når man bruger ti-finger systemet.
Normalt gennemlæser og retter jeg dog mine beskeder, men der slipper dog fejl igennem en gang i mellem.
Af en eller anden grund, bytter jeg også om på visse bogstaver, så som "a" og "e", på trods af at jeg udmærket ved når det er forkert.
Lylover (5) skrev:Det er ikke særligt bekymrende, synes jeg. Denne censor har haft et par hundrede opgaver, og med de par hundrede opgaver som baggrund udtrykker hun bekymring for en hel ungdomsårgang. Synes det er lidt tyndt og det er da noget af en generalisering. Jeg mener, hun har jo intet statistisk materiale til at understrege sine påstande.
Og det mener du fordi?
Hvis du mener at stikprøver på 200 ud af en ungdomsårgang aldrig kan vise noget, så tager du fejl.
Lylover (5) skrev:Derudover så glemmer dansklæreren vidst tit at man skal analysere en sådan prøve i skriftlig fremstilling udfra den nuværende ungdomskultur. Der er jo ikke nogen der længere skriver (og skal skrive) som Blicher eller lignende. Det er nye tider, og jeg tror sgu, at nogle dansklærere har svært ved at følge med og hænger fast i deres dødtunge kanonforfattere, som jeg iøvrigt ikke mener har nogen form for relevans, hvis man vil lære at beherske det danske sprog, som det er i dag..
478907111414718754684 (7) skrev:Jeg er ikke så bekymret igen. Det er naturligt at sproget udvikler sig. Jeg bruger ikke x i stedet for "ks" eller store bogstaver i hvert navneord ligesom min stedfar, og slet ikke samme retorik. Jeg tror at vi vil opleve at sprogets udvikling tager endnu mere til i forbindelse med nye kommunikationsmedier og globalisering.
Sproget og kulturen udvikler sig over tid. De brugte ord ændrer sig over tid.
Men det er jo ikke det som hun er utilfreds med.
Hun er utilfreds med at de unge:
- ikke tænker inden de skriver
- har et begrænset ordforråd
- bruger faste vendinger forkert
arne_v (13) skrev:478907111414718754684 (7) skrev:Jeg er ikke så bekymret igen. Det er naturligt at sproget udvikler sig. Jeg bruger ikke x i stedet for "ks" eller store bogstaver i hvert navneord ligesom min stedfar, og slet ikke samme retorik. Jeg tror at vi vil opleve at sprogets udvikling tager endnu mere til i forbindelse med nye kommunikationsmedier og globalisering.
Sproget og kulturen udvikler sig over tid. De brugte ord ændrer sig over tid.
Men det er jo ikke det som hun er utilfreds med.
Hun er utilfreds med at de unge:
- ikke tænker inden de skriver
- har et begrænset ordforråd
- bruger faste vendinger forkert
Du mener som når unge tor at en "bjørnetjenste" er at gøre folk en stor tjeneste?
arne_v (12) skrev:Og det mener du fordi?
Hvis du mener at stikprøver på 200 ud af en ungdomsårgang aldrig kan vise noget, så tager du fejl.
Og det mener du fordi?
Ja, jeg mener at 200 ud af en ungdomsårgang slet, slet ikke er repræsentativt. Især når censor ikke fremlægger noget statistisk materiale overhovedet!
Jeg er ikke bekymret.
Lylover (16) skrev:Og det mener du fordi?
Det er ikke noget jeg mener - det er fakta.
Hvis vi kalder:
k = antal gode i stik prøve
n = antal i stikprøve
K = ukendt antal gode i population
N = antal i population
så vil der eksistere et K0 og signifikansniveau hvor en hypotese K=K0 kan afvises givet k og n.
Lylover (16) skrev:Ja, jeg mener at 200 ud af en ungdomsårgang slet, slet ikke er repræsentativt.
200 kan sagtens være repræsentativt.
Og i nogle tilfælde vil det altså også være nok til at være signifikant.
Lylover (16) skrev:Især når censor ikke fremlægger noget statistisk materiale overhovedet!
Man kan næppe udlede ret meget af at en dansk lærer ikke leverer statistisk materiale.
Lylover (16) skrev:arne_v (12) skrev:Og det mener du fordi?
Og det mener du fordi?
Ja, jeg mener at 200 ud af en ungdomsårgang slet, slet ikke er repræsentativt. Især når censor ikke fremlægger noget statistisk materiale overhovedet!
Jeg er ikke bekymret.
Det bekymrer mig at du udtaler dig så skråsikkert om noget du tydeligvis ikke har styr på.
Det slåer mig ikke som noget nyt.
Brudstykker fra en landsbydegns gulvgrube har en hel del af den slags.
Jeg kan i øvrigt kun anbefale bogen :D
Brudstykker fra en landsbydegns gulvgrube har en hel del af den slags.
Godt råd op til valget
Hvis man som politiker vil beholde magten, er man af og til nødt til at true nogle kameler.
Mums
For de fleste mennesker er den højeste form for lykke den der opstår, når de første gang sætter et barn til livs.
Så sluttede den udvikling
At gå i krig udviklede mange unge mænd dengang og ofte med en dødelig udgang.
Ligestilling, nej tak
Mænd er kun interesserede i Sex, men det skal vi nu nok få afskaffet, når vi får ligestilling.
...og så skal de også være taknemmelige
Mændene kan hjælpe kvinderne meget ved at være nærværende, og fx. kan de sørge for forskellige former for opbagning, når der skal laves mad.
Det er jo helt klart
Tekstens titel »På dybt vand« kan fortolkes sådan, at hvis man er i en situation, hvor ens ordkløveri har bragt en ud i en længere situation, hvor ordene hverken har sammenhæng eller sammen giver nogen mening længere - allesammen eller også sådan set hver for sig - så er det jo sådan set ikke så nemt.
Selvtillid er godt
Hvad er livets mening? Det spørgsmål vil jeg besvare på de næste tre sider.
Der bliver næppe inviteret til flere fester
Jeg må ærligt indrømme, at jeg da også tit selv overskider mine egne grænser. Det er især, når jeg er til fest.
Public service?
Det er for dårligt, at tv hver aften smider meningsløst mudder i hovedet på folk.
Første og eneste gang
Da Anne Grethe begår selvmord, er det for hende første gang, at hun gør det.
Tsunamier og skvalderkål
Uanset hvor meget man forsøger at tæmme naturen, vil der altid være naturkatastrofer og også en hel masse ukrudt.
Det er også mere lækkert
I dag taler folk i mobiltelefon i stedet for at besørge hinanden.
Oplagt spørgsmål
Når atomkrigen har udslettet os alle, så er det altså at jeg spørger mig selv om, hvor det egentlig er, at vi er henne?
Måske også lige tyngdeloven
De eneste love, som i dag gælder for det moderne menneske, er janteloven og lukkeloven.
Ja, lykken er lunefuld
Lykke er, hvis man får et barn, men hvis sygeplejersken herefter taber det på gulvet, så dette afgår ved en smertefuld død foran forældrene, kan man sige at det er ulykke. På den måde hænger lykke og ulykke altid sammen.
Det er vel også det, det drejer sig om
For mange kvinder kan et sidespring være rigtig godt, for så kan de få sig noget nyt indput.
De bliver slået med samme kam
Jeg synes, at forfatteren er alt for kritisk overfor ungdommen. Hun sætter alle ud på et brædt og skærer dem over med en kam.
Jeg kan i øvrigt kun anbefale bogen :D
arne_v (17) skrev:Det er ikke noget jeg mener - det er fakta.
Hvis vi kalder:
k = antal gode i stik prøve
n = antal i stikprøve
K = ukendt antal gode i population
N = antal i population
så vil der eksistere et K0 og signifikansniveau hvor en hypotese K=K0 kan afvises givet k og n.
200 kan sagtens være repræsentativt.
Og i nogle tilfælde vil det altså også være nok til at være signifikant.
Man kan næppe udlede ret meget af at en dansk lærer ikke leverer statistisk materiale.
"I alt har knap 62.400 elever aflagt mindst én prøve i 9. klasse. " <- UVM
Så nej. Jeg vil sgutte mene at 200 er repræsentativt.
Fjolle (18) skrev:
Det bekymrer mig at du udtaler dig så skråsikkert om noget du tydeligvis ikke har styr på.
Det bekymrer mig at du ikke uddyber noget af det du siger, men i stedet fare i flint og beskylder mig for noget, uden at uddybe hvad din anke reelt går på.
Sorry homie, men jeg har brug for mere, hvis du da søger debat og ikke bare oneliners, som kan virke smarte (men dumme)....
Lylover (20) skrev:Det bekymrer mig at du ikke uddyber noget af det du siger, men i stedet fare i flint og beskylder mig for noget, uden at uddybe hvad din anke reelt går på.
Sorry homie, men jeg har brug for mere, hvis du da søger debat og ikke bare oneliners, som kan virke smarte (men dumme)....
Jamen altså, det er dig der kommer til at virke dum når du siger sådan noget.. Dine indlæg viser jo tydeligt at du ikke ved noget om statistik og sandsynlighedsregning.
I statistik kan man sige, at man er 90% sikker på at et resultat er indenfor en grænse på maks +-6% når man har 200 stikprøver ud af en uendelig stor befolkning. Det er sikkert mindre når man kun har en befolkning på 62400. Derfor kan man netop konstatere noget ud fra en hel årgang.
(Nu håber jeg ikke at jeg har skrevet noget forkert. Det er år siden jeg havde statistik)
Kan godt forstå bekymringen for børnene, men det er hele skolesystemet den er gal med. Kan godt huske hvordan folkeskolen var; få / tæt på ingen lærere formåede at gøre undervisningen spændende og motivere mig til at gide lære. Tit virkede skolen som en "kamp" om at levere det man kunne nøjes med og komme ud af vagten hurtigst muligt.
Men det er jo ikke underligt når skolen er et levn fra den mørke middelalder hvor munke og præster var de eneste der kunne læse og skrive og kirken havde magten.
Vi skal se at komme videre og helt væk fra den undervisnings- og læringsmentalitet man kendte tidligere.
Men det er jo ikke underligt når skolen er et levn fra den mørke middelalder hvor munke og præster var de eneste der kunne læse og skrive og kirken havde magten.
Vi skal se at komme videre og helt væk fra den undervisnings- og læringsmentalitet man kendte tidligere.
holmen (22) skrev:Kan godt forstå bekymringen for børnene, men det er hele skolesystemet den er gal med. Kan godt huske hvordan folkeskolen var; få / tæt på ingen lærere formåede at gøre undervisningen spændende og motivere mig til at gide lære. Tit virkede skolen som en "kamp" om at levere det man kunne nøjes med og komme ud af vagten hurtigst muligt.
Ja hvis man ikke gider folkeskolen så er det jo lærernes skyld.
For at putte det i kasser du kan forstå:
Når der laves meningsmålinger spørger man ca. 1000 mennesker. På baggrund af det kan man udtale sig om hele Danmarks befolkning (eller, i hvert fald 18 år og opefter). Jeg har gjort visse antagelser (bl.a. at 15-24-årige er normaltfordelt) baseret på tallene fra CIA World Factbook om Danmark, og går ud fra at der er ca. 4 mio. mennesker i Danmark over 18 år. Her vælger man altså én respondent for hver ca. 3850 dansker.
At have en stikprøve på 200 ud af 62400 giver at man har en respondent for hver 312 elev. Forudsat stikprøven er stokastisk god (altså, helt tilfældig) er det en fantastisk datamængde at arbejde med for en statistiker.
For at putte det i kasser du kan forstå:
Når der laves meningsmålinger spørger man ca. 1000 mennesker. På baggrund af det kan man udtale sig om hele Danmarks befolkning (eller, i hvert fald 18 år og opefter). Jeg har gjort visse antagelser (bl.a. at 15-24-årige er normaltfordelt) baseret på tallene fra CIA World Factbook om Danmark, og går ud fra at der er ca. 4 mio. mennesker i Danmark over 18 år. Her vælger man altså én respondent for hver ca. 3850 dansker.
At have en stikprøve på 200 ud af 62400 giver at man har en respondent for hver 312 elev. Forudsat stikprøven er stokastisk god (altså, helt tilfældig) er det en fantastisk datamængde at arbejde med for en statistiker.
Et lille spørgsmål, retter censor stilene i klassesæt? Eller får censor stilene spredt fra alle skoler?
Hvis han retter stile i klassesæt, så er det vel 7-8 klasser han retter for.
Ville det ikke være som at lave meningsmålinger i Danmark og så vælge svar fra kun f.eks. København, Odense, Malling og Gram? Altså, fra nogle få lokationer der kan have en tendens til at have ens påvirkning og dermed delvis ens meninger? Hvis de 200 stile kommer fra 7-8 klasser, så er det kun 7-8 lærers undervisning der er baggrund for resultatet.
Et lille spørgsmål, retter censor stilene i klassesæt? Eller får censor stilene spredt fra alle skoler?
Hvis han retter stile i klassesæt, så er det vel 7-8 klasser han retter for.
Ville det ikke være som at lave meningsmålinger i Danmark og så vælge svar fra kun f.eks. København, Odense, Malling og Gram? Altså, fra nogle få lokationer der kan have en tendens til at have ens påvirkning og dermed delvis ens meninger? Hvis de 200 stile kommer fra 7-8 klasser, så er det kun 7-8 lærers undervisning der er baggrund for resultatet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.