mboost-dp1

Casio vs. Texas vs. HP (Grafregnere)

Gå til bund
Gravatar #1 - XERXES
31. okt. 2006 22:17
Jeg står og skal bruge en grafregner til universitetet (Danmarks Farmaceutiske Universitet), da min Casio FX-350TL'er ikke kan klare disse opgaver. Så jeg har kigget på Casios Algebra FX2.0Plus, Texas' TI 89 Titanium og HPs HP-49G+, men ved ikke hvilken en jeg skal vælge. Lige nu har vi meget med matricer, komplekse tal og anden og tredje gradsligninger. Så er der nogle der har nogen erfaringer med nogle af disse grafregnere? Jeg er mest hooked på Casioen eller HPen, hvor begge er billigere end TI 89'eren.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
1. nov. 2006 07:06
Der ville jeg så tage TI 89 da den er noget nemmere at finde ud af imo.. havde selv sådan en, inden jeg fik en bærbar og derved kunne bruge Derive6...

En af mine klassekammerater har en HP (ved ikke lige om det er den) grafregner, og der er der tastelyd på! Vi har prøvet alt og det kan simpelthen ikke slås fra!

Mht prisen så tjek op med din skole om du ikke kan få noget rabat.. på vores skole kan vi ihvertfald få den 300kr billigere til 1100kr..
Men ellers kan du også gå efter en TI-83 som er lidt billigere (ca. 700 på vores skole) og svjv kan nogenlunde det samme...
Kan se at TI-83 ikke er egnet til højere end gymnasiet..
(tjek evt her http://www.studyshop.dk/)
Gravatar #3 - ZOPTIKEREN
1. nov. 2006 08:40
Jeg købte for kort tid siden sådan en ti89. Jeg synes ikke den er helt superduper at bruge, ift. en computer, men når man lige får læst i manualen så går det alligevel. Jeg overvejede ikke selv HP'eren fordi den benytter omvendt polsk notation og det synes jeg egentligt ikke om. Casio modellen kender jeg ikke, men jeg har prøvet en lidt ældre udgave som jeg fandt et helvede at benytte ift. TI'erne.
Jeg har ikke selv begivet mig ud i matriceregning på den endnu, men min kammerat har på sin TI89titanium og han siger det er nogenlunde ligetil.

Jeg vil modsat #2 ikke anbefale dig at overveje en ti83 overhovedet. Det er en handikappet ti89, som ikke kan regne med matricer, ikke har en ligningsløser, mangler prettyprint, har en ringere skærm, den kan ikke integrere og differentiere osv. i en uendelighed. Alt det brugbare på lommeregneren er fjernet og basalt set er det den kan ift. mindre ti-modeller at tegne grafer.

Så vidt jeg kunne se på min kammerats Ti89 titanium og min alm. ti89 så er den eneste forskel på de to, at hans kan tilsluttes en computer via et usbkabel mens min kan tilsluttes via serielport. Det skal jeg alligevel ikke selv bruge til noget, så hvis du giver et forsøg med at finde en brugt ti89 kommer den vel også ned omkring en spiselig pris.
Gravatar #4 - MiniatureZeus
1. nov. 2006 08:46
#3 ZOPTIKEREN
Tror ikke at #1 har en computer til rådighed under undervisningen, for så kan det vist klart betales sig at købe f.eks. Derive6, mathcad eller lign istedet...

Men ja fandt ud af at TI-83 ikke er meget værd og slet ikke er "godkendt" til uni! så sry for min uvidenhed omkring det...
Gravatar #5 - ZOPTIKEREN
1. nov. 2006 09:01
#4 Man kan nu godt klare sig med en ti83, det gør flertallet fra mit hold i hvert fald, men jeg synes den er et dårligt køb. Jeg var selv nødt til at investere i en lommeregner før 5. kvarter fordi der kom en skriftlig eksamen hvor der så åbenbart ikke var tilladt at bruge sin laptop.
Gravatar #6 - XERXES
1. nov. 2006 18:27
Nej vi har ikke computer til rådighed i timerne, med mindre man selv tager en bærbar med. Men det gør ikke noget, eftersom det er ret upraktisk at have en bærbar med i laboratoriet mens man arbejder med kemikalier. Jeg har desuden MathCad 13 installeret på den stationære der hjemme. Men jeg bruger det ikke så meget mere, som da jeg gik på HTX, da det virker lidt overkill de opgaver vi laver.

Vi må så hverken bruge computere eller lommeregnere, til matematik eksamen.

Jeg har ikke hørt om nogen rabat ordninger på grafregnere på skolen. Men vi er tilknyttet Odontologisk Boghandel over på Panum Instituttet, som skaffer bøger, kitler osv. til lave priser. Så der må jeg lige ovre engang, og høre af hvad de skal have for sådan en. Men ellers er studyshop det sted der er billigst, af dem jeg har fundet online intil videre.

Men jeg vil da lige kigge nærmere på Texas TI-89eren. Takker for rådene.
Gravatar #7 - kimx
1. nov. 2006 21:23
Jeg kan også anbefale Ti89, den er måske på nogen områder lidt upraktisk men du vil efter et stykke tid forgude solve funktionen.

Der er selvføljelig ting som en PC er bedre til(mere regnekraft, større overblik osv.) Men jeg har stort set ikke fundet noget som den ikke kunne udregne(sammenlignet med maple 10). Jeg har selv Ti89 titanium men der er stort set ikke forskel på den og Ti89.

Det skal dog siges at jeg ikke har prøvet hverken HP'en eller Casio'en.

Studere selv kemi på DTU, og selvom min T60 er med og står tændt så er det oftest min Ti89 der bliver brugt til at løse ligninger osv.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login