mboost-dp1

Butikker nægter at tage mod mønter og sedler

Gå til bund
Gravatar #1 - Magten
10. jul. 2013 04:42
http://politiken.dk/tjek/forbrug/ECE2019265/butikk...

Der var en diskussion i en tråd for nyligt, om hvorvidt det var dyrere eller billigere at håndtere kontanter end dankort:
De samfundsøkonomiske omkostninger ved kontanter løb op i 5,8 mia. kr. i 2009, viser tal fra Nationalbanken. Udgifterne per kontantbetaling er i snit 7,36 kr., mens en dankortbetaling koster 3,15 kr.
Gravatar #2 - Chewy
10. jul. 2013 16:18
Så hver tiende butiksindehaver er ikke interesseret i at have mig som kunde.
Jamen så skal de da slippe...
Gravatar #3 - OxxY
10. jul. 2013 17:00
Jeg kan ikke forstå brokken, det er da det samme som de butikker der ikke tager dankort. Jeg har så godt som aldrig kontanter på mig og vælger at handle steder der tager mit plastikkort. Det må da være helt op til sælgeren hvordan de vil handle, folk kan vel godt finde ud af at læse et skilt og ikke stå og se forvirrede ud ved kassen med tusindlapper i hånden.
Gravatar #4 - Chewy
10. jul. 2013 17:14
@ #3
det er da det samme som de butikker der ikke tager dankort. Jeg har så godt som aldrig kontanter på mig og vælger at handle steder der tager mit plastikkort.

Det var vel i bund og grund også det jeg skrev. Bare lidt mere kortfattet..
Gravatar #5 - Hængerøven
10. jul. 2013 18:11
Hvis ikke papir penge er accepteres i alle butikker mister valutaren sin troværdighed.

Det er ikke en god ting. Papir Penge er vores sidste håndgribelige valuta form, og den skal vi værne om
Gravatar #6 - freesoft
10. jul. 2013 20:24
Hængerøven (5) skrev:
Papir Penge er vores sidste håndgribelige valuta form, og den skal vi værne om

Hørte også argumentet sidst det var oppe, at det er en rigtig god måde at give børn en forståelse for hvad det der penge er.
Gravatar #7 - gramps
10. jul. 2013 23:07
En del butikker har efterhånden en kontantfri kasse. Jeg har set det et par steder, og benytter den gerne. Og på trods af skiltning i både loftet, på de sidste meter op til kassen på gulvet, på skillerterne, og på selve kassen, så er der stadig nogle som bliver overraskede over at de ikke kan bruge kontanter. Så nej, folk kan ikke finde ud af det.

Skiltningen siger noget i stil med "Ingen kontanter, kun kreditkort" eller "Kontantløs kasse".
Gravatar #8 - freesoft
11. jul. 2013 07:11
Har jeg også oplevet i en lokal butik. Men okay, hvem læser også alle de reklamer der tit er rundt ved kassen...
Gravatar #9 - Cloud02
11. jul. 2013 08:35
Hængerøven (5) skrev:
Hvis ikke papir penge er accepteres i alle butikker mister valutaren sin troværdighed.

Det er ikke en god ting. Papir Penge er vores sidste håndgribelige valuta form, og den skal vi værne om

Derudover sikrer den at ens transaktion ikke kan registeres til ens person og sikrer ens anonymitet.
Gravatar #10 - OxxY
11. jul. 2013 09:25
Cloud02 (9) skrev:
Hængerøven (5) skrev:

Derudover sikrer den at ens transaktion ikke kan registeres til ens person og sikrer ens anonymitet.

[flame on] De eneste der har behov for anonymitet ved kontante betalinger er folk der køber sorte ydelser eller bruger penge fra sorte ydeleser[flame off]

Det kan da helt sikkert give noget besvær for loppemarkeder, privat brugthandel, gårdsalg fra landmænd etc. at afskaffe kontanter.

Problemet for de danske butikker er vel at alle bankerne er begyndt at blive kontantfri, og folk derfor ikke går i banken med cash, men de alle sammen ender hos butikkerne, som så har stigende udgifter til at håndtere, set i forhold til kortbetalinger.
Gravatar #11 - Clauzii
11. jul. 2013 12:07
"Det koster penge at tjene penge."
Gravatar #12 - Hængerøven
11. jul. 2013 12:19
OxxY (10) skrev:
Problemet for de danske butikker er vel at alle bankerne er begyndt at blive kontantfri, og folk derfor ikke går i banken med cash, men de alle sammen ender hos butikkerne

Kontant frie filialer*,

Den gennemsnitlige forbruger har vist aldrig rigtigt rendt i banken med sine kontanter fordi langt de fleste løn udbetalinger sker elektronisk.

Jeg tror enlig problemet ligger lidt i at, udgiften til håndtering af kontanter(som helhed) ikke er eksponentiel, Så nu mindre af omsætningen der foregår kontant, nu dyre bliver vær krone at håndtere.

Med den stigende plastik kort omsætning virker det naturligt at især detail butikker kan have svært ved at retfærdiggøre muligheden for at modtage kontanter.
Gravatar #13 - freesoft
11. jul. 2013 12:19
OxxY (10) skrev:
og folk derfor ikke går i banken med cash, men de alle sammen ender hos butikkerne,

Nemlig, men flere og flere butikker er da også begyndt at gøre det lidt begrænset. I Netto efter kl 18, mener jeg, kan man kun bruge kort lige på. Og andre kun i hele 100,- over max 500,- fx.

Coop åbner jo bank i nogle af deres butikker her til efteråret så de vil jo også gerne håndtere kontanter :)
Gravatar #14 - Hængerøven
11. jul. 2013 12:23
freesoft (13) skrev:
flere og flere butikker er da også begyndt at gøre det lidt begrænset. I Netto efter kl 18, mener jeg, kan man kun bruge kort lige på

Så vidt jeg ved gøres dette for at mindske behovet for en stor kassebeholdning i de timer hvori der sker flest røveri forsøg.
Gravatar #15 - gramps
11. jul. 2013 12:27
Der er jo ikke tale om at afskaffe kontanterne, men at gøre det frivilligt for butikkerne at modtage kontanter. I dag er det et lovkrav at de skal modtage kontanter, herunder sedler som er udstedt efter 1945.
Gravatar #16 - Saxov
11. jul. 2013 12:29
gramps (15) skrev:
Der er jo ikke tale om at afskaffe kontanterne, men at gøre det frivilligt for butikkerne at modtage kontanter. I dag er det et lovkrav at de skal modtage kontanter, herunder sedler som er udstedt efter 1945.

En sådan lovændring vil også gøre det lovligt at butikker (og fx busser) kan nægte at tage imod fx 1000 kr sedler.
Det må de ikke i dag - selv om de (siger at de) nægter at modtage dem.
Gravatar #17 - Hængerøven
11. jul. 2013 12:41
gramps (15) skrev:
Der er jo ikke tale om at afskaffe kontanterne, men at gøre det frivilligt for butikkerne at modtage kontanter

Det ene kan meget hurtigt lede til det andet.

Saxov (16) skrev:
En sådan lovændring vil også gøre det lovligt at butikker (og fx busser) kan nægte at tage imod fx 1000 kr sedler.

Den med busser er lidt en gråzone. Hvis der skiltes tydeligt, at 1000kr sedler ikke modtages af sikkerhedsmæssige hensyn, er de enligt i deres gode ret.

Nogen argumentere så godt nok, at købs forpligtelsen / aftalen om salg, allerede er indgået når man stiger ombord på bussen, og derfor ikke har haft tid til at se skiltet endnu. Men den synes jeg personligt er lidt letkøbt..

Men der kan læes om det her http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side...

En lille teaser
Princippet om aftalefrihed medfører dog, at en sælger som udgangspunkt har ret til at opstille som betingelse for at indgå en aftale om salg, at betaling ikke sker med eksempelvis 500- kronesedler.
Gravatar #18 - Saxov
12. jul. 2013 05:43
Hængerøven (17) skrev:
Men der kan læes om det her http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side...

En lille teaser
Princippet om aftalefrihed medfører dog, at en sælger som udgangspunkt har ret til at opstille som betingelse for at indgå en aftale om salg, at betaling ikke sker med eksempelvis 500- kronesedler.
Jeps, hvis det er en enkelt seddelstørrelse, og aftales inden, men læs længere nede om hvis det er flere sedler, mange busser siger nej til 500 og 1000 kr sedler.

Spørgsmålet er, om afvisning af flere seddelstørrelser eller møntenheder er i konflikt med § 10 i lov om visse betalingsmidler, der vedrører forbud mod diskrimination af kontant betaling i forhold til betalingskort, jf. nedenfor om denne bestemmelse.

Dette må antages at gælde, hvis fx en erhvervsdrivende generelt nægter at modtage sedler af en vis størrelse, idet dette indirekte kan tvinge køber til at anvende betalingskort. Derimod vil et afslag på at modtage særlige seddel- eller møntstørrelser efter omstændighederne være acceptabelt, hvis afslaget er konkret begrundet, fx i aktuelle oplysninger om, at falske mønter eller sedler i visse denominationer er i omløb.

Altså det er ok, hvis der er en reel begrundelse - og det kan være svært at argumentere for at en buschauffør er mere overfalds-truet, hvis han har 2 stk 1000 kr sedler, end 20 stk 100 kr sedler.
Gravatar #19 - Magten
12. jul. 2013 05:58
Saxov (18) skrev:
Altså det er ok, hvis der er en reel begrundelse - og det kan være svært at argumentere for at en buschauffør er mere overfalds-truet, hvis han har 2 stk 1000 kr sedler, end 20 stk 100 kr sedler.
Der må vel alt andet lige være lige mange der betaler med sedler, så det er jo ikke kun 2x1000 kr. Der er også de sidste 18 personer der har betalt med sedler.
Og selv hvis der ikke skulle komme nogen og betale med 1000 kr sedler, så vil han stadig skulle have byttepenge med til "hvis nu".

Jo flere penge der er i kassen jo større chance er der for folk vil forsøge at stjæle dem. Det bliver jo ikke sværere bare fordi der er ekstra sedler i.
Gravatar #20 - Saxov
12. jul. 2013 07:36
Magten (19) skrev:
Der må vel alt andet lige være lige mange der betaler med sedler, så det er jo ikke kun 2x1000 kr. Der er også de sidste 18 personer der har betalt med sedler.
Og selv hvis der ikke skulle komme nogen og betale med 1000 kr sedler, så vil han stadig skulle have byttepenge med til "hvis nu".

Forskellen ligger i at hvis man skilter med "Du må ikke betale med 500 og 1000 kr sedler" så skal man have en grund der er bundet op i en aktuel (midlertidig) grund, fx sikkerhed, falskmøntneri, eller lign.
Hvorimod hvis chaufføren ikke har byttepenge til sedlen på det givne tidspunkt på ruten, fx fordi han har givet alle hans byttepenge væk, er det lovligt at nægte modtagelsen, da det så bliver en midlertidig grund at han ikke har byttepenge nok - Dette forudsætter dog at han ved vagtens start har byttepenge nok.

EDIT:
Og dermed sagt, at man ikke behøves at øge chaufførens byttepenge beholdning ret meget, for at fjerne skiltningen og gøre det lovligt :)
Gravatar #21 - Cloud02
12. jul. 2013 10:25
OxxY (10) skrev:
Cloud02 (9) skrev:
Hængerøven (5) skrev:

[flame on] De eneste der har behov for anonymitet ved kontante betalinger er folk der køber sorte ydelser eller bruger penge fra sorte ydeleser[flame off]

Det kan da helt sikkert give noget besvær for loppemarkeder, privat brugthandel, gårdsalg fra landmænd etc. at afskaffe kontanter.

Problemet for de danske butikker er vel at alle bankerne er begyndt at blive kontantfri, og folk derfor ikke går i banken med cash, men de alle sammen ender hos butikkerne, som så har stigende udgifter til at håndtere, set i forhold til kortbetalinger.

Privatliv og anonymitet burde være en grundlæggende som man ikke skal argumentere for hvorfor man skal have. Det bør i stedet argumenteres, hvorfor jeg skal give afkald på den.
Gravatar #22 - Hængerøven
12. jul. 2013 12:02
Saxov (18) skrev:
Jeps, hvis det er en enkelt seddelstørrelse, og aftales inden, men læs længere nede om hvis det er flere sedler, mange busser siger nej til 500 og 1000 kr sedler.

Jeg har nu aldrig haft problemer med at bruge en 500lap i en bus.

MEN....

Spørgsmålet er, om afvisning af flere seddelstørrelser eller møntenheder er i konflikt med § 10 i lov om visse betalingsmidler, der vedrører forbud mod diskrimination af kontant betaling i forhold til betalingskort

Jeg troede det var indelysende at det kun gjorde sig gældende hvis der er mulighed for betaling med betalingskort, hvilket der ikke er i busser, ihvertfald ikke dem jeg benytter i midtjylland :)

Saxov (18) skrev:
det kan være svært at argumentere for at en buschauffør er mere overfalds-truet, hvis han har 2 stk 1000 kr sedler, end 20 stk 100 kr sedler

Den forstår jeg altså ikke.- Siger du at hvis bussemanden ikke må tage imod en 1000lap, vil han automatisk have behov for at have 10x 100lapper?

Spørgsmålet er jo ikke om hvad bussemandens kassebeholdning består af, men hvor stor den behøver at være, og det er nu engang et faktum at det kræver en betydeligt større kassebeholdning at skulle kunne håndtere 1000lapper. Spørg envær kiosk/tank ejer.

Saxov (20) skrev:
Forskellen ligger i at hvis man skilter med "Du må ikke betale med 500 og 1000 kr sedler" så skal man have en grund der er bundet op i en aktuel (midlertidig) grund,

Igen er den del af lovgivningen vist bundet op på muligheden for at modtage kort betaling, hvilket bussen ikke har, og derfor er det ikke aktuelt.

Tag f.eks. landmanden der sælger kartofler i vej kanten, han har enligt "carte blanche" til at afvise alle sedler, da det ikke kan medføre en kontant diskrimiton med hensigt på at flytte betalingen over på betalingskort..

Saxov (20) skrev:
Og dermed sagt, at man ikke behøves at øge chaufførens byttepenge beholdning ret meget, for at fjerne skiltningen og gøre det lovligt :)

Ja undskyld den lidt uhøffelige formulering her, men du har vist aldrig arbejdet med en kassebeholdning?

Modtagelsen af 1000lapper kan sagtens medføre at hans kassebeholdning bliver så lav, eller udtømt for specifikke mønt/seddel enheder, at han ikke kan give tilbage på små beløb som 100 og 200lapper, hvilket kan anses som værende et ret stort problem.

For det kan medføre at manden må afvise at tage imod 8 kunder med 100lapper, fordi kunden inden brugte en 1000lap, med mindre han har en kassebeholdning der er næsten dobbelt så stor, pr 1000 lap han skal kunne modtage
Gravatar #23 - Saxov
13. jul. 2013 10:53
Ang. Det med betalingskort i bussen, så er det sådan i fx Nordjylland og hovedstadsområdet at man kan betale busbilletter med mobilen - og citatet fra nationalbankens hjemmeside ikke er lovtekst, men blot en information. Derfor er det ikke urimeligt at antage at hvis de skriver betalingskort, kan man erstatte det med en anden form for betaling som er begrænset, fx check, mobil sms betaling, nfc betaling, etc.

Med hensyn til min erfaring med kassebeholdning så strækker den sig kun til de ca. 3 år hvor jeg arbejdede i en net café og på tankstation. Denne erfaring ligger godt nok tilbage i slut 90'erne.
Og jo det var da pisse træls når dagens første kunder kom med 500 eller 1000 kr sedler - men kunne altid klare et par betalinger før jeg måtte afvise yderligere, indtil der var kommet flere kunder med lavere sedler.
Gravatar #24 - Hængerøven
13. jul. 2013 11:46
Saxov (23) skrev:
citatet fra nationalbankens hjemmeside ikke er lovtekst

Du har ret..

Men før vi dykker ned lovteksterne skal vi lige have på det rene, at en buschouffør ikke kan modtage SMS-betaling, check, nfc betaling, etc.

At du kan købe billetter den af vej, er ikke det samme som at bussemanden kan modtage den form for betaling (dette sker igennem en service eller automat andet steds)

betalings midler omfattet af loven (ja det er mere en betalingskort du har ret)

1) Hævekort og betalingskort, som er knyttet til bestemte brugere.

2) Andre fysiske legitimationsmidler, som er knyttet til bestemte brugere, og som er beregnet til elektronisk aflæsning.

3) Koder og biometriske værdier, som er beregnet til at legitimere brugeren.

4) Elektronisk registrerede fordringer, som udsteder er forpligtet til at indfri på brugers anmodning.

Betalingsmodtagers pligt til at modtage kontant betaling

§ 10. Betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant betaling, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsmidler, der er omfattet af denne lov. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder ikke ved fjernsalg eller ved betalingstransaktioner i ubemandede selvbetjeningsmiljøer.

Bussemanden kan ikke modtage betaling i form af de 4 skitserede punkter, og er derfor ikke forpligtet til at modtage kontanter.

Det er faktisk fuldt lovligt for busserne, at totalt nægte modtagelse af kontant betaling i bussen, da de kun kan modtage kontanter, er de ikke bundet op af love om kontant betalings diskriminition. Igen troede jeg det var åbenlyst :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login