mboost-dp1

Billeder af jorden

Gå til bund
Gravatar #1 - MiniatureZeus
31. okt. 2007 20:38
Hej,
Sidder lige og tænker på noget som jeg ikke helt forstår:
Man ser tit alle de der vildt flotte billeder af Mælkevejen (f.eks.: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e... )
Hvordan djævlen har de taget de billeder? Er det computer simuleret eller hvad? Desuden, hvordan ved man, hvor jorden ligger i mælkevejen? Er det bare gætterier eller kan man regne sig frem til det ?
Gravatar #2 - vandfarve
31. okt. 2007 20:54
Igen, Wikipedia er din ven!

Det lader til, at de har bestemt solsystemets placering ud fra vores større nabosystemer, og hvordan solen bevæger sig mod dem mht. hastighed, vinkel og påvirkning fra centrum. Uden at lyde alt for klogt, så findes der overskuelige metoder til at måle afstanden mellem visse typer stjerner (Se "En kort historie om næsten alt", hvor Bill Bryson uddyber dette), og på den måde har man kunnet kortlægge, hvilke stjerner der tilhører og ikke tilhører galaksen. Dernæst finder man centrum og selve strukturen og udseendet af galaksen, så de større stjerner i armene og vel så fremdeles.

Piece of cake! Utroligt, at de ikke fandt ud af det før i 1800-tallet... Tsk tsk, at de slet ikke overvejede at bruge Wikipedia. Det står jo lige det!

/Ironi off
Gravatar #3 - Spiderboy
31. okt. 2007 22:14
Det er til syvende og sidst "bare" et spørgsmål om trigonometri - akkurat ligesom når du kan beregne afstanden mellem 2 landmærker langt væk uden at tage derhen og måle afstanden direkte, men i stedet ved at måle vinkler fra 2 punkter med f.eks. 10 m imellem dem.

Det samme gør astronomer ved at måle på stjerners position på nattehimlen med 6 måneders mellemrum, hvor Jorden jo så har flyttet sig et stykke i sin bane.

Information om himmellegemers fart kan man få f.eks. ved at måle på rødforskydningen (som er en slags Doppler-effekt for lys) af lyset fra himmellegemet.

Jeg tror den største grund til at det først var så sent vi kom rigtigt i gang var fordi den katolske kirke undertrykkede videnskaben meget i den mørke tidsalder - i særdeleshed astronomien. Astronomividenskabsmænd fra den tid, som f.eks. Kopernikus, havde det bestemt ikke let.

Så vidt jeg ved havde de ret godt check på astronomi i antikkens Grækenland. Men sådan var der mange ting dengang. F.eks. opstillede Demokrit dengang verdens ældste kendte atomteori, som hurtigt blev fortrængt af Aristoteles' 4 elementer, da den blev støttet af kirken. Vi skal op i starten af 1800-tallet før John Dalton "genopdagede" atomteorien. Religionens dominans de første par årtusinder efter Kristi fødsel lagde en alvorlig dæmper på fremskridtet.
Gravatar #4 - Jonasee
31. okt. 2007 23:11
#1 det billede har en vis lighede med frugtgrød og mælk
Gravatar #5 - Jace
1. nov. 2007 00:55
#1 - For ikke helt at glemme dit spørgsmål, så var det præcis samme spørgsmål med i "Spørg Os" i Illustreret Videnskab for 1-2 måneder siden... I hvert fald inden for de sidste 3 numre... Så du kan måske finde det på biblioteket eller nettet :)

Jeg mener at svaret var at sådanne billeder af mælkevejen som du linker til er simuleret, da vi ikke har satelitter helt derude til at kunne tage de billeder. Så det er altså bare en tegning, sådan som man tror det ser ud. More or less :)
Gravatar #6 - MiniatureZeus
1. nov. 2007 07:25
#5 Det var lige det svar jeg ledte efter! :D

#2 Ja det er lige med at søge inden man spørg, men tak :)
Gravatar #7 - Bjørn
1. nov. 2007 14:42
Er det ikke også noget med at de billeder Hubble tager er i sort/hvid, men at man `regner´ sig frem til farverne?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login