mboost-dp1
Are the Days of the Microsoft IT Pro Numbered?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Det er måske en lidt voldsom overskift.
Hvis det kommer til at ske bliver det hårdt for de stakler der kun kan en ting. For alle os andre går verden jo bare videre som om ingen ting var hændt. Jeg tror dog at der bliver færre og færre der kun kan og vil arbejde en en platform.
Det ville så også blive nødvendigt at flytte fokus på en del uddannelser hvor man nærmest uddanner folk til at blive ms teknikere men det er nok heller ikke så slemt endda alligevel.
Hvis det kommer til at ske bliver det hårdt for de stakler der kun kan en ting. For alle os andre går verden jo bare videre som om ingen ting var hændt. Jeg tror dog at der bliver færre og færre der kun kan og vil arbejde en en platform.
Det ville så også blive nødvendigt at flytte fokus på en del uddannelser hvor man nærmest uddanner folk til at blive ms teknikere men det er nok heller ikke så slemt endda alligevel.
Det er jo ikke så meget om at der ikke længere vil være nogen Microsoft opgaver mere, det tvivler jeg nu også på. Det handler mere om at on-premises vil konkurrere mere med "skyen" fremover, og dem der udelukkende fokuserer på on-premises produkter måske vil være nød til at udvide deres horisont. Jeg har hørt argumentet før, men mest fra folk som i forvejen har det svært med at der sker nye ting...
Microsoft IT Pro'erne som vi kender dem i dag, vil nok ikke være lige så udbredt om nogle år.
Microsoft IT Pro'erne som vi kender dem i dag, vil nok ikke være lige så udbredt om nogle år.
Jeg undre mig lidt her. Jeg synes ofte i får IT teknikere til at lyde som folk der aldrig tager kurser, og aldrig arbejder med noget nyt?Magten (3) skrev:og dem der udelukkende fokuserer på on-premises produkter måske vil være nød til at udvide deres horisont
Som softwareudvikler skal jeg udvide min horisont hele tiden. Generelt lærer jeg en ny teknologi et par gange om året, og udvider min horisont for eksisterende teknologier dagligt.
Burde det ikke være en selvfølge at IT teknikere også udvider deres horizont, og forsøger at udvide værdien af deres arbejdsgivers IT systemer?
Det burde det, men det er desværre ikke altid sådan. Personligt gør jeg alt hvad jeg kan for hele tiden at lære noget nyt, men jeg har set rigtig mange der er gået helt i stå.Claus Jørgensen (Windcape) (4) skrev:Burde det ikke være en selvfølge at IT teknikere også udvider deres horizont, og forsøger at udvide værdien af deres arbejdsgivers IT systemer?
Jeg kender ikke nogle it teknikere som ikke på en eller anden måde udvider deres horisont gennem uddannelse af forskellig slags. De mest ensidet folk jeg har mødt må være oracle dba'erne. De mest aktive har nunok været ms folk. Men det bunder nok i at man typisk bliver nødt til at dække noget middleware.
Personligt tilstræber jeg at have mindst et webinar hver uge. Og som så mange andre har jeg en alen lang liste over uddannelse jeg gerne vil have og software jeg gerne vil arbejde med. Det handler dog typisk om tid og penge. Kurser er dyre og det tager tid at sætte sig ind i nyt software.
Personligt tilstræber jeg at have mindst et webinar hver uge. Og som så mange andre har jeg en alen lang liste over uddannelse jeg gerne vil have og software jeg gerne vil arbejde med. Det handler dog typisk om tid og penge. Kurser er dyre og det tager tid at sætte sig ind i nyt software.
Jeg har meget svært ved at se en markant reduktion i antallet af IT drifts folk med ekspertise i MS teknologi i fremtiden.
Antallet af PC'ere i virksomheder er ikke faldende (antallet af PC'ere i hjemmene falder lidt fordi nogen finder ud af de kan nøjes med tablet, men der er ikke job i hjemme PC'ere).
Der er ikke nogen som helst tegn i sol og måne på, at Windows og MS Office skulle miste betydelige markedsandele for virksomheds PC'ere.
Så hele client siden: samme behov.
Der er heller ikke tegn på at Windows Server, SharePoint, Exchange, SQLServer, ASP.NET mister store markedsandele.
Der vil naturligvis blive flyttet noget over på cloud løsninger, men ting skal jo stadig drives/supporteres selvom det er hostet i cloud. Men der vil jo være lidt stordriftsfordele.
Så:
traditionel self host: ingen ændring
IaaS cloud: ingen ændring (måske lidt mindre efterspørgsel efter Hyper-V p.g.a. stordriftsfordele, men det er jo ingenting)
PaaS & SaaS cloud: lidt mindre afterspørgsel p.g.a. stordriftsfordele
Så hele server side: ganske lille fald i efterspørgsel p.g.a. stordriftsfordele ved cloud.
Bottom line: ingen grund til panik.
At:
- alle drifts folk skal lære nye teknologier for at følge med
- nogle drifts folk vil skifte arbejdsplads fra en ikke-IT virksomhed til en cloud virksomhed som hoster for andre virksomheder
er jo ikke nyt.
At en del drifts folk føler sig lidt generet at MS zig-zag planer er ligegyldigt i det store billede.
Jeg har meget svært ved at se en markant reduktion i antallet af IT drifts folk med ekspertise i MS teknologi i fremtiden.
Antallet af PC'ere i virksomheder er ikke faldende (antallet af PC'ere i hjemmene falder lidt fordi nogen finder ud af de kan nøjes med tablet, men der er ikke job i hjemme PC'ere).
Der er ikke nogen som helst tegn i sol og måne på, at Windows og MS Office skulle miste betydelige markedsandele for virksomheds PC'ere.
Så hele client siden: samme behov.
Der er heller ikke tegn på at Windows Server, SharePoint, Exchange, SQLServer, ASP.NET mister store markedsandele.
Der vil naturligvis blive flyttet noget over på cloud løsninger, men ting skal jo stadig drives/supporteres selvom det er hostet i cloud. Men der vil jo være lidt stordriftsfordele.
Så:
traditionel self host: ingen ændring
IaaS cloud: ingen ændring (måske lidt mindre efterspørgsel efter Hyper-V p.g.a. stordriftsfordele, men det er jo ingenting)
PaaS & SaaS cloud: lidt mindre afterspørgsel p.g.a. stordriftsfordele
Så hele server side: ganske lille fald i efterspørgsel p.g.a. stordriftsfordele ved cloud.
Bottom line: ingen grund til panik.
At:
- alle drifts folk skal lære nye teknologier for at følge med
- nogle drifts folk vil skifte arbejdsplads fra en ikke-IT virksomhed til en cloud virksomhed som hoster for andre virksomheder
er jo ikke nyt.
At en del drifts folk føler sig lidt generet at MS zig-zag planer er ligegyldigt i det store billede.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.