mboost-dp1
Apple laver kæmpe investering i Viborg
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
XorpiZ (3) skrev:vi har også god infrastruktur (både IT- og transport-mæssigt), masser af dygtige folk og grøn energi.
Hvilket netop er nogle af grundene til at Forbes og Verdensbanken sætter Danmark højest på listen over de bedste lande at drive virksomhed i. En investering på 6,4 mia. kr. understreger bare den pointe.
Jo men ...
For det første skal man lige skelne lidt mellem Fortune/USA niveauet og Viborg niveauet. Hvad der er få job i USA kan godt være mange jobs i Viborg.
For det andet skal man huske på at der er 3 slags jobs i spil:
1) Permanente Apple jobs i Danmark - dem er der sikkert ikke så mange af - moderne datacentre kræver ikke meget arbejdskraft og meget af arbejdet kan laves remote.
2) Bygge jobs. Disse er naturligvis midlertidige, men byggeriet forventes at tage 10 år, så der vil være bygge jobs i 10 år. Også værd at tage med.
3) Afledte jobs. Der vil blive skabt afledte jobs i Viborg/Danmark lige så længe datacenteret er i brug. Mange små ting: græsset omkring bygningerne skal slåes, kantinen skal have leveret mad, håndværker vedligeholdelsesarbejde etc..
Og oven i det kommer multiplikations effekten: punkt 1-3 ovenfor skaber ekstra indkomst som ved forbrug igen skaber ny produktion.
Så det vil næppe ændre på arbejdsløshedsprocenten i Danmark, men det kan godt ændre på arbejdsløshedsprocenten i Viborg kommune.
Jo men ...
For det første skal man lige skelne lidt mellem Fortune/USA niveauet og Viborg niveauet. Hvad der er få job i USA kan godt være mange jobs i Viborg.
For det andet skal man huske på at der er 3 slags jobs i spil:
1) Permanente Apple jobs i Danmark - dem er der sikkert ikke så mange af - moderne datacentre kræver ikke meget arbejdskraft og meget af arbejdet kan laves remote.
2) Bygge jobs. Disse er naturligvis midlertidige, men byggeriet forventes at tage 10 år, så der vil være bygge jobs i 10 år. Også værd at tage med.
3) Afledte jobs. Der vil blive skabt afledte jobs i Viborg/Danmark lige så længe datacenteret er i brug. Mange små ting: græsset omkring bygningerne skal slåes, kantinen skal have leveret mad, håndværker vedligeholdelsesarbejde etc..
Og oven i det kommer multiplikations effekten: punkt 1-3 ovenfor skaber ekstra indkomst som ved forbrug igen skaber ny produktion.
Så det vil næppe ændre på arbejdsløshedsprocenten i Danmark, men det kan godt ændre på arbejdsløshedsprocenten i Viborg kommune.
#6 dertil skal man også huske at strømforsyningen til datacentret vil kræve en del arbejde.
Der skal sikres alternative strømkilder når vinden ikke blæser - der er der mulighed for strøm fra vandkrat (Norge), og der er biogasanlæg i nærheden. Dertil er det heller ikke utænkeligt at energiforskning og midler dertil også vil aflede flere forskerjobs, og kan være med til at styrke vores energi eksport.
Det her er en meget stor investering i DK, og selv om der måske kun bliver tale om 300 direkte jobs i relation til Apples drift - det kræver alligevel nogle folk at drive et anlæg på op til 190.000m2 så 300 on premise
Jeg tror ikke det er urealistisk at direkte i lokal området vil det aflede rigtig mange jobs (området taget i betragtning), men det bringer i den grad også dansk energi forskning på verdenskortet
Der skal sikres alternative strømkilder når vinden ikke blæser - der er der mulighed for strøm fra vandkrat (Norge), og der er biogasanlæg i nærheden. Dertil er det heller ikke utænkeligt at energiforskning og midler dertil også vil aflede flere forskerjobs, og kan være med til at styrke vores energi eksport.
Det her er en meget stor investering i DK, og selv om der måske kun bliver tale om 300 direkte jobs i relation til Apples drift - det kræver alligevel nogle folk at drive et anlæg på op til 190.000m2 så 300 on premise
Jeg tror ikke det er urealistisk at direkte i lokal området vil det aflede rigtig mange jobs (området taget i betragtning), men det bringer i den grad også dansk energi forskning på verdenskortet
Et datacenter kræver ikke mange fuldtids folk når det først er bygget. Det er heller ikke ligefrem super interessante opgaver der ligger lokalt, da skidtet drives remote - med mindre man da er vild med at skifte defekt hardware :)
Jeg synes det lyder voldsomt at det skulle blive 166.000m2. Så vidt jeg kan finde frem til så er verdens største datacenter 204.000m2 og stod det her klart i dag ville det bliver det næststørste?!
Til sammenligning har Microsoft godt og vel 55.000m2 i Dublin.
Hvor har du 190.000m2 fra?
Jeg synes det lyder voldsomt at det skulle blive 166.000m2. Så vidt jeg kan finde frem til så er verdens største datacenter 204.000m2 og stod det her klart i dag ville det bliver det næststørste?!
Til sammenligning har Microsoft godt og vel 55.000m2 i Dublin.
Hvor har du 190.000m2 fra?
#8 i flere artikler i dag har der været gisninger om størrelsen fra de 166.000m2 op til 190.000m2
I Facebooks center i Sverige regner man med ca 110 ansatte når etableringen er helt overstået - og taget i betragtning af at dette ved Viborg er omtrent dobbelt så stort og man vil satse på energiforskning samtidig, så tror jeg bestemt ikke at de 300 er usandsynligt med tilhørende forskerstillinger på landbrugets forskningscenter som også skal levere energi via deres Biogasanlæg.
Men rene datacenter teknikere, nej der er der nok ikke brug for voldsomt mange, men alligevel kræver det alligevel nogle ansatte at holde op mod 190.000m2 servere ved lige - det er jo ikke alt der kan holdes ved lige via SSH
Det her kan få meget stor betydning for eksporten af dansk energiforskning.
I Facebooks center i Sverige regner man med ca 110 ansatte når etableringen er helt overstået - og taget i betragtning af at dette ved Viborg er omtrent dobbelt så stort og man vil satse på energiforskning samtidig, så tror jeg bestemt ikke at de 300 er usandsynligt med tilhørende forskerstillinger på landbrugets forskningscenter som også skal levere energi via deres Biogasanlæg.
Men rene datacenter teknikere, nej der er der nok ikke brug for voldsomt mange, men alligevel kræver det alligevel nogle ansatte at holde op mod 190.000m2 servere ved lige - det er jo ikke alt der kan holdes ved lige via SSH
Det her kan få meget stor betydning for eksporten af dansk energiforskning.
For at citere Morten 'Hånter'
For at citere Morten 'Hånter'
Hvis du har bare - ca. 10000 harddiske, er der vel en statistisk sandsylighed for at der ryger en harddisk i ny og næ.
Der omtales heller ikke 'større' jobs end teknikere. De skal selvfølgelig vide hvordan man kobler en server korrekt ud, og hvordan man kobler den korrekt ind, men det kræver vel bare et enkelt smadret rack før man har lært det.
Dertil skal de varemodtage færdige enheder (jeg tvivler på at de får enkelte harddiske).
Det er nærmest decideret uspændende IT-jobs det her kaster af sig. Håbet om at Viborg bliver til "Danmarks Silicon Valley" tror jeg simpelthen ikke på.
I øvrigt mener en CBS-professor at Google eller Amazon har planer om at slå sig ned i Odense: http://www.fyens.dk/erhverv/Professor-om-it-gigant...
Der omtales heller ikke 'større' jobs end teknikere. De skal selvfølgelig vide hvordan man kobler en server korrekt ud, og hvordan man kobler den korrekt ind, men det kræver vel bare et enkelt smadret rack før man har lært det.
Dertil skal de varemodtage færdige enheder (jeg tvivler på at de får enkelte harddiske).
Det er nærmest decideret uspændende IT-jobs det her kaster af sig. Håbet om at Viborg bliver til "Danmarks Silicon Valley" tror jeg simpelthen ikke på.
I øvrigt mener en CBS-professor at Google eller Amazon har planer om at slå sig ned i Odense: http://www.fyens.dk/erhverv/Professor-om-it-gigant...
Der er vel også et par Danske advokater der får fuldtidsjob med at flytte penge i skattely i Irland.
gramps (16) skrev:#14
Næ sgu. De hiver penge ud af det irske skattely, låner dem til Apple Danmark, som låner til det nyoprettede Apple Datacenter Viborg Aps, og så slipper Apple for at betale dansk skat de næste 20-30 år.
Apple betalte vist omkring 10 millioner i skat 2013..
Magten (12) skrev:da alt er automatiseret,
Det siger folk altid og igen, dog har Googles datacentre omkring 80-100 ansatte.
Desuden vil det give flere stillinger end "der er folk på arbejde" Én mand på døgnvagt giver omkring 5 fuldtidsstillinger.
#12 & 13
Viborg vil absolut ikke udkonkurrere hverken Silicon Valley eller nord-Sjælland med hensyn til IT jobs.
Men der altså også andre jobs end IT jobs.
Og Viborg er også lidt mindre end København og San Francisco.
Jeg kan godt forstå at kommunen er glad.
Og jeg forstår ikke helt hvorfor så mange har travlt med at ned-tone betydningen.
Det er ikke svært at finde eksempler på firmaer som lukker i Danmark og flytter produktion til udlandet.
Når der er noget som skaber nye jobs, så skal man være glad.
Viborg vil absolut ikke udkonkurrere hverken Silicon Valley eller nord-Sjælland med hensyn til IT jobs.
Og jeg forstår ikke helt hvorfor så mange har travlt med at ned-tone betydningen.
Det er ikke svært at finde eksempler på firmaer som lukker i Danmark og flytter produktion til udlandet.
Så længe folk er klar over hvilken type jobs det er, så er det jo fint. Det lyder bare ikke sådan...gramps (13) skrev:
Jeg har svært ved at se en grund til Google skulle etablere sig i DK - med 4 datacentre er de godt dækket ind i Europe.gramps (13http://www.fyens.dk/erhverv/Professor-om-it-gigant...[/url]
I øvrigt mener en CBS-professor at Google eller Amazon har planer om at slå sig ned i Odense: [url=http://www.fyens.dk/erhverv/Professor-om-it-gigant-Google-i-spil-til-Odense/artikel/2665439 skrev:
Jeg prøver bare at være realistisk omkring antallet af arbejdspladser.. Der er fløjet tal som "tusindvis" rundt siden nyheden kom, og det er jo ren utopi at tro det skulle kaste så meget af sig. Der er ingen tal der understøtter det - tværtimod.arne_v (19) skrev:#12 & 13
Da Microsoft sidste år udvidede med ~15.000m2 i Dublin gav det ca 20 ekstra stillinger (og kom op på i alt 100 mand til ~55.000m2 - og de har endda folk ansat til at vise rundt :D)- men det betyder ikke de alle er ansatte i selve datacenteret, det kan lige så godt være i NOC'en 1000 km derfra, lige så vel som det kan inkludere de folk der rejser rundt i mellem datacentrene, og alle de andre ting der ikke kræver en mand fast på lokationen.Hængerøven (17) skrev:
Det siger folk altid og igen, dog har Googles datacentre omkring 80-100 ansatte.
http://mobil.dr.dk/smartphone#artikel/nyheder/peng...
Det kan han vel have ret i?
P. H. Kamp skrev:
Apple er ikke flyttet til Viborg. De placerer en masse computere i en bygning for enden af et stort kabel, så de kan få billig strøm fra Norge. De ville sandsynligvis hellere have placeret datacenteret i Norge, men så skulle de trække fiberkabler derop
Det er der vist ikke nogen som har påstået.
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
Det er hvad et stort datacenter er.
http://en.wikipedia.org/wiki/Captain_Obvious
http://www.apple.com/pr/library/2015/02/23Apple-to...
Så:
* 1 straw man
* 1 captain obvious
* 1 udokumenteret påstand som ikke matcher hvad Apple selv udtaler
[man kan ikke altid stole på at pressemeddelelser udsendt af firmaer giver et retvisende billede, men indtil andet er bevist må man vel tro på det]
Apple er ikke flyttet til Viborg.
Det er der vist ikke nogen som har påstået.
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
De placerer en masse computere i en bygning for enden af et stort kabel
Det er hvad et stort datacenter er.
http://en.wikipedia.org/wiki/Captain_Obvious
De ville sandsynligvis hellere have placeret datacenteret i Norge, men så skulle de trække fiberkabler derop
http://www.apple.com/pr/library/2015/02/23Apple-to...
Like all Apple data centres, the new facilities will run entirely on clean, renewable energy sources from day one. Apple will also work with local partners to develop additional renewable energy projects from wind or other sources to provide power in the future. These facilities will have the lowest environmental impact yet for an Apple data centre.
“We believe that innovation is about leaving the world better than we found it, and that the time for tackling climate change is now,” said Lisa Jackson, Apple’s vice president of Environmental Initiatives. “We’re excited to spur green industry growth in Ireland and Denmark and develop energy systems that take advantage of their strong wind resources. Our commitment to environmental responsibility is good for the planet, good for our business and good for the European economy.”
In Viborg, Denmark, Apple will eliminate the need for additional generators by locating the data centre adjacent to one of Denmark’s largest electrical substations. The facility is also designed to capture excess heat from equipment inside the facility and conduct it into the district heating system to help warm homes in the neighboring community.
PHP-Ekspert Thoroughbreed (23) skrev:Det kan han vel have ret i?
Så:
* 1 straw man
* 1 captain obvious
* 1 udokumenteret påstand som ikke matcher hvad Apple selv udtaler
[man kan ikke altid stole på at pressemeddelelser udsendt af firmaer giver et retvisende billede, men indtil andet er bevist må man vel tro på det]
PHP-Ekspert Thoroughbreed (23) skrev:http://mobil.dr.dk/smartphone#artikel/nyheder/penge/2015/02/24/162116.htmP. H. Kamp skrev:
Apple er ikke flyttet til Viborg. De placerer en masse computere i en bygning for enden af et stort kabel, så de kan få billig strøm fra Norge. De ville sandsynligvis hellere have placeret datacenteret i Norge, men så skulle de trække fiberkabler derop
PH er ved at redde ansigt efter hans kommentar i denne tråd:
http://www.version2.dk/blog/tid-til-danske-datacen...
Jeg ved ikke hvem Brian Mikkelsen har talt med, eller hvad han har læst som har kunnet give ham den ide at Danmark egner sig til eller har fordel af store datacentre, men jeg takker ham for at gøre det indlysende klart hvilket IT-forståelsesniveau Konservative repræsenterer.
XorpiZ (26) skrev:Jeg ved ikke hvem Brian Mikkelsen har talt med, eller hvad han har læst som har kunnet give ham den ide at Danmark egner sig til eller har fordel af store datacentre, men jeg takker ham for at gøre det indlysende klart hvilket IT-forståelsesniveau Konservative repræsenterer.
Det tror jeg Odense er kede af at høre. De har lavet en ny lokalplan for Tietgenbyen for at gøre plads til 500.000 kvadratmeter datacenter i op til 23 meters højde!
Hængerøven (17) skrev:Apple betalte vist omkring 10 millioner i skat 2013..gramps (16) skrev:#14
Næ sgu. De hiver penge ud af det irske skattely, låner dem til Apple Danmark, som låner til det nyoprettede Apple Datacenter Viborg Aps, og så slipper Apple for at betale dansk skat de næste 20-30 år.
Så de næste 630 år. Puha.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.