mboost-dp1
2022 Java Developer Productivity Report
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
https://www.jrebel.com/resources/java-developer-pr...
https://developer-tech.com/news/2022/feb/23/2022-j...
Ikke noget overraskende.
Java version:
37% Java 8
29% Java 11
62% planlægger at skifte til Java 17
36% Oracle Java
16% AdoptOpenJDK
27% other OpenJDK
Micrososervices:
44% er skiftet
44% er ved at skifte
10% snakker om at skifte
2% vil ikke skifte
74% Spring Boot
5% Quarkus
IDE:
48% IntelliJ
24% Eclipse
18% VS Code
Build:
68% Maven
23% Gradle
6% Ant
CI/CD:
46% Jenkins
16% Github Actions
7% Bamboo
https://developer-tech.com/news/2022/feb/23/2022-j...
Ikke noget overraskende.
Java version:
37% Java 8
29% Java 11
62% planlægger at skifte til Java 17
36% Oracle Java
16% AdoptOpenJDK
27% other OpenJDK
Micrososervices:
44% er skiftet
44% er ved at skifte
10% snakker om at skifte
2% vil ikke skifte
74% Spring Boot
5% Quarkus
IDE:
48% IntelliJ
24% Eclipse
18% VS Code
Build:
68% Maven
23% Gradle
6% Ant
CI/CD:
46% Jenkins
16% Github Actions
7% Bamboo
Så talk der bekræfter at Java miljøet er konservativt, flytter sig langsomt, og generelt ikke er meget for nye trends.
Intet under at vi ser på Java udviklerne på samme måde som Java udviklerne så på COBOL udviklerne for 20 år siden.
Og Kotlin har fjernet et enormt arbejdsområde der ellers ville have været i Java (Android), hvilket nok ikke har gjort meget godt.
Så talk der bekræfter at Java miljøet er konservativt, flytter sig langsomt, og generelt ikke er meget for nye trends.
Intet under at vi ser på Java udviklerne på samme måde som Java udviklerne så på COBOL udviklerne for 20 år siden.
Og Kotlin har fjernet et enormt arbejdsområde der ellers ville have været i Java (Android), hvilket nok ikke har gjort meget godt.
Claus Jørgensen (2) skrev:
Tildels.
Tallene viser at Java applikationer moderniseres ret hurtigt, men at man ikke ser nogen grund til at opdatere Java version førend EOL toner frem i horisonten - de nye features i 11 og 17 ses ikke som værende vigtige.
Rigtigt meget nyt er introduceret med Java verdenen som motor (ORM, DI, logging frameworks, unit test frameworks), men man prioriterer bagudkompabilitet højt - gammel kode skal helst fortsætte med at virke efter opdateringer.
Sikkert. Men det betyder ikke så meget hvad der er "hipt" blandt udviklere.
Mere vigtigt er nok at Java idag er hvor Cobol var for 25 år siden blandt dem der faktisk træffer beslutninger omkring teknologi.
Man har en fornemmelse af at Java er blevet lidt gammel og man vil gerne skifte til noget nyt, men man ved endnu ikke hvad det skal være.
Android er skiftet / skifter til Kotlin - det er nu ikke så stor en andel af Java.
Men ja det betyder lidt for vurderingen af fremtiden.
Java fik et frisk pust (nye applikation typer, nye udviklere) i 10'erne med Android og Big Data.
Men begge er løbet ud nu. Android er gået Kotlin. Big Data bruger stadig meget Java men et skift fra on-premise custom solutions til managed services har dramatisk reduceret betydningen.
arne_v (3) skrev:
de nye features i 11 og 17 ses ikke som værende vigtige.
Og jeg kan egentligt godt forstå det.
Java 9 modules : er kun relevant ved meget store kode baser
Java 10 type inferens : cute men betyder jo ikke noget
Java 12, 13 og 17 ny switch : ja og ...
Java 14, 16, 17 og 18 : records, foreign memory, foreign function og GPU support er stadig incubating ikke final
arne_v (3) skrev:
Man har en fornemmelse af at Java er blevet lidt gammel og man vil gerne skifte til noget nyt, men man ved endnu ikke hvad det skal være.
Jeg tror på Kotlin server side.
Men det varer 5-10 år inden vi kan se om jeg har ret.
Præcis.arne_v (3) skrev:Mere vigtigt er nok at Java idag er hvor Cobol var for 25 år siden blandt dem der faktisk træffer beslutninger omkring teknologi.
Jeg er ikke så sikker. Men som du siger, det kommer til at tage en 5+ år mere før vi kan se hvem der har ret.arne_v (4) skrev:Jeg tror på Kotlin server side.
arne_v (4) skrev:
Jeg tror på Kotlin server side.
Men det varer 5-10 år inden vi kan se om jeg har ret.
Claus Jørgensen (5) skrev:
Jeg er ikke så sikker. Men som du siger, det kommer til at tage en 5+ år mere før vi kan se hvem der har ret.
Min logik er lidt udelukkelses metoden.
C++ : ikke interoperabelt med Java, ældre end Java, risikable features
Rust, Go : ikke interoperabelt med Java, for low level
C# : ikke interoperabelt med Java, for meget Microsoft
Swift : ikke interoperabelt med Java, for meget Apple
PHP, Python : ikke interoperabelt med Java (standard implementationen), ikke statiske typer => for risikabelt
Scala : vanskeligt, ustabil standard
Groovy : for fleksibelt => for risikabelt
Ja - det vil være fordel for afløseren at være et JVM sprog, fordi man så kan migrere dele af applikationer i.s.f. alt eller intet.
Så min konklusion er enten Kotlin eller et sprog vi ikke har set endnu.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.