mboost-dp1

11 GB for et spil.... 11 GB FOR ET SPIL!!!

Gå til bund
Gravatar #1 - dktekno
17. mar. 2007 21:44
Ja, du læste rigtigt. Jeg har læst, at Medieval II fylder 11 GB. Det kan fandeme da ikke være rigtigt, at computerspil skal fylde mere og mere nu om dage.

Alt tyder på, at nutidens programmører ikke har lært ordentlig dannelse. Hvordan fanden får man et spil til at fylde 11 GB? Der er kun ét svar: Manglende optimering. Nutidens programmører tror, at tid og diskplads bare hænger på træerne. Ikke nok med, at man skal finde 11 GB ledig plads, nej, man skal også vente på, at disse 11 GB bliver fyldt op, fordi de skide programmører ikke kunne finde ud af at optimere ordentligt.

Medieval II er langt fra det eneste eksempel på for dårlig dannelse hos nutidens programmører. Bare det faktum, at der eksisterer noget som hedder "Installshield" eller lignende programmer betyder, at djævlen findes i disse fucked up programmører!

En ordentlig PC-bruger har delt sin harddisk(e) op i flere partitioner. Og hvor Windows-partionen altså er den mindste af dem, da den bare skal være midlertidig.

Men når man skal installere et stykke software man har downloaded, så skal det først udpakkes. Og hvor udpakkes det som default? PÅ ENS WINDOWS-PARTITION!

Og hvorfor skulle det overhovedet udpakkes? Medmindre det er compressed, så skal der overhovedet ikke findes nogen somhelst udpakning sted. Man skal ikke pakke noget ind, hvis pakken kommer til at fylde lige så meget som det, man pakkede ind. Så giver det ingen mening at pakke noget ind.

Placér dog disse .CAB filer eller andre installationsfiler i en mappe for sig, kaldet "installationsfiler", og i hovedmappen placerer i en setup.exe. Setup.exe laver registreringsoplysningerne i registreringsdatabasen, samt kopierer installationsfilerne til den sti, som brugeren har defineret i installationsprogrammet.

Lad dog for fanden være med, at bruge installshield. Og please... lige for en god ordens skyld, skip for helvede jeres licenslort og jeres readme! JEG GIDER IKKE LÆSE READMEs! Det er spild af tid. Og ja, jeg kender godt licensreglerne. "Lad være med at distribuere dette til andre uden tilladelse og blablabla". VI VED DET GODT! I kan nøjes med at skrive "copyrighted. Må ikke kopieres uden tilladelse af ophavsretsmanden." i installationsprogrammet nede i hjørnet.

Nutidens programmører bør fandeme lære noget ordentlig dannelse!
Gravatar #2 - mat
17. mar. 2007 21:50
Jeg ville gætte på at det er grafikken der fylder det meste?
Gravatar #3 - dktekno
17. mar. 2007 21:54
#2 - Jeg har set spil der er flottere.
Alligevel fylder de ikke så meget!
Gravatar #4 - trylleklovn
17. mar. 2007 21:55
Teksturer er vel det eneste der kan fylde ret meget i moderne spil.

Men ja jeg bliver også ret bitter når et program/spil mener at det ikke kan installeres hvis der ikke lige er plads til det, eller bare plads til installationen, på C drevet..
Gravatar #5 - Saxov
17. mar. 2007 21:57
Ja 11 GB er meget, men jeg vil hellere have et 11 GB spil, hvor spillet så ikke har absurt spec requirement fordi at der er en eller anden der i optimiseringens tegn, har pakket alle filerne ned i nogle locked archives, som så skal parses hver gang en ny texture skal bruges.

Men efter din defination er jeg heller ikke en ordenlig PC bruger, da jeg fint nøjes med en partition, da jeg ikke kan se nogle fordel i at bruge mere end en partition.

Og med hensyn til installers, så syntes jeg det mest belastende er de installere som smider et icon på desktop'en - især dem der ikke spøger.. Eller de installers hvor man ikke kan smide sine genveje hvor man vil i start menuen, se det er noget der kan pisse mig af... At jeg skal trykke Alt+a når licens crappet kommer, syntes jeg ikke er en big deal.
Gravatar #6 - mat
17. mar. 2007 22:06

Under alle omstændigheder er det vel ikke programmørernes skyld at grafikken fylder?

Er der prærenderede filmsekvenser i?
Gravatar #7 - ECFE11
17. mar. 2007 22:56
Ved godt det ikke kan sammenlignes.. men nogen .kkrieger er det da ikke .kkrieger.. Men helt ærligt 11 gb... med mindre den kunne levere kaffe er det stadigt for meget
Gravatar #8 - fidomuh
18. mar. 2007 00:00

Vanguard fylder 21 GB ... :)

Og ja, der er masser af ting i medieval II som kan fylde meget.. Fx skulle der vaere en del video sekvenser i, og da din maskine ikke kan rendere dem "on-the-fly", saa var alternativet at lave grimme sekvenser.. Og det kan vi jo ikke have :D

IMO er det kun naturligt at ting fylder mere..
Du kan jo saette dig ned og vurdere et spil som kan ligge paa en floppy, op imod et spil som kan ligge paa en DVD ... Forskellen er stor, og det er ikke kun fordi programmoeren ynder at bloate dit system :)
Gravatar #9 - Videbæk
18. mar. 2007 10:30
Det er da ikke så undeligt, at den fylder så meget. det er jo udviklingen.

Da duke3d på omkring 33 mb udkom var standdard harddisken på ca. 1 gb.
I dag er den på 320 gb.

Begge spil fylder stort set en lige stor andel.
Gravatar #10 - Scotty
18. mar. 2007 12:09
#9 - troede den var 500GB? Hvor får du lige de 320GB fra?
Gravatar #11 - BurningShadow
18. mar. 2007 12:16

500GB er da absolut ikke standard når du køber en ny færdigsamlet PC, eller er der noget jeg har overset?

Jeg er ikke engang sikker på at 320GB er det, mon ikke det vil være mere korrekt at sige at ca. det halve er "standard" idag?
Gravatar #12 - Mort
18. mar. 2007 13:07
dktekno jeg tror du har misforstået et eller andet. Det er ikke programmørerne som får et spil til at fylde meget, deres kode plejer ikke at fylde det helt store. Skal nogen have skylden skal det da være designerne som beder grafikerne om at lave en masse flot grafik (Som fylder en del).

Hvis spil ikke brugte installshield så var vi tilbage til de dage hvor alle fandt på deres egne metoder til at lave installationer. Det vil i det fleste tilfælde sige at installationen måske virker, men afinstallationen ikke gør. Derudover er der en rigtig god chance for at diverse system filer bliver overskrevet hver gang man installerer et nyt spil eller program, hvilket vil sige at de gamle programmer ikke længere virker. Installshield er en rigtig god måde at få standardiseret installationer på.

Jeg tror du kan give de amerikanske advokater skylden for at du skal læse license agreements når du skal installere spillet. Uden dem ville de sagsøge for alt hvad der overhovedet kunne lade sig gøre ;)
Gravatar #13 - dktekno
18. mar. 2007 13:48
#12 -

Jeg tror du kan give de amerikanske advokater skylden for at du skal læse license agreements når du skal installere spillet. Uden dem ville de sagsøge for alt hvad der overhovedet kunne lade sig gøre ;)

Hvorfor kan de ikke nøjes med at skrive "du må ikke kopiere dette produkt uden tilladelse fra WhateverFirmaDerProduceredeDetteSpil", istedet for at lave en doktorafhandling eller telefonbogstyk licens, der fortæller nøjagtigt det samme i sidste ende?
Gravatar #14 - arne_v
18. mar. 2007 14:29

IT folk har deres fag sprog.

Jurister har deres fag sprog.
Gravatar #15 - Mort
18. mar. 2007 15:30
#13 -

Faktisk burde det ikke være nødvendigt at skrive noget som helst. Copyright lovgivningen forbyder allerede at kopiere copyrightede værker uden tilladelse fra rettighedshaverne.
Gravatar #16 - Dreadnought
19. mar. 2007 09:43
#15 Copyright-lovgivningen varierer fra land til land. Så EULAen er til for at alle bliver sat lige dårligt. Og så lige for at fjerne de sidste rettigheder.
Gravatar #17 - Spiderboy
19. mar. 2007 17:16
Ophavsretsloven siger, at ophavsmanden til et værk må bestemme vilkårene for brug af værket, f.eks. om det må kopieres eller ej.

EULA'en indeholder så selve vilkårene, som ophavsmanden har sat.
Gravatar #18 - Cloud02
20. mar. 2007 09:27
dktekno jeg tror du har misforstået et eller andet. Det er ikke programmørerne som får et spil til at fylde meget, deres kode plejer ikke at fylde det helt store. Skal nogen have skylden skal det da være designerne som beder grafikerne om at lave en masse flot grafik (Som fylder en del).

altså jeg ved ikke med dig, men når programmeringsteamet fra .theprodukkt kunne få .kkrieger som er smækfyldt med directx 9 grafik til at fylde 96kb, så ville jeg mene at det er prorammører som skal lære at skrive mere optimeret kode og tænke mere på size/performance i stedet for at tro de har uanede mængder af diskplads.
Gravatar #19 - Saxov
20. mar. 2007 09:42
#18, nu ved jeg ikke hvormeget du har downloaded spil før i tiden, men især gældende for lidt ældre spil, fra tiden hvor alle ikke havde super-mega bredbånd, kunne man som oftest hente "ripped" spil, dvs spil uden film sekvenser og musik.. Og disse ripped udgaver fyldte ofte kun 25-30% af spillet med film og musik.
Gravatar #20 - Spiderboy
21. mar. 2007 10:47
Det de har gjort, er at i stedet for at lave grafikken på forhånd, så laver de algoritmer, som genererer grafikken on-demand, hvilket er mere plads-effektivt. Lidt på samme måde som live renderede kontra prærenderede cut scenes, mm.

Grunden til at næsten ingen gør det på den måde, er at omkostningerne ved at gøre det (tid, lønninger, osv) er større end gevinsterne (mere harddiskplads). Det er jo ikke harddiskpladsen, der afgører om en forbruger køber et bestemt spil eller ej. Kort og godt, økonomisk kan det ikke betale sig at gøre det på den måde.

.theprodukkt er ikke kommercielt, så der er de mere frie til at lave "idealistisk" software. :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login