mboost-dp1
Viaturlisering af gammel Harddisk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej Newz bruger
Jeg sidder og vil skille mig af med min allerførste computer, som jeg købte for mange år siden. Men jeg vil gerne beholde harddisken samt alle indholdet. Den køre Windows 98se.
Jeg efterlyser et program som kan virtueliser den harddisk. Så jeg vil kunne få adgang til det gamle system. Da jeg finder det sjovt ar starte op en gang imellem med nogle års mellem rum.
Er det muligt at lave et "spejl" af harddisken som kan gemmes?
Så jeg kan starte den op i "Microsoft Virtual PC" eller ligende program?
Jeg sidder og vil skille mig af med min allerførste computer, som jeg købte for mange år siden. Men jeg vil gerne beholde harddisken samt alle indholdet. Den køre Windows 98se.
Jeg efterlyser et program som kan virtueliser den harddisk. Så jeg vil kunne få adgang til det gamle system. Da jeg finder det sjovt ar starte op en gang imellem med nogle års mellem rum.
Er det muligt at lave et "spejl" af harddisken som kan gemmes?
Så jeg kan starte den op i "Microsoft Virtual PC" eller ligende program?
Det du ønsker, er P2V (Physical To Virtual). Desværre er sådan et automatisk og direkte værktøj som VMware Converter ikke kompatibel med Windows 9x, men dog har jeg løsningen til dit problem ved brug af Unix Data Definition (DD) og SSH (Secure Shell), selvom det potentielt kan være besværligt, men det må man leve under, for ikke alting er lige nemt. Klik her for at sige tak, da jeg brugt tiden på at hjælpe dig og mange andre der eventuelt bruger en søgemaskine.
Optisk disk: - hvis din maskine har CD- eller DVD-support
1. Hent SystemRescueCD.
2. Brænd den, eventuelt med ImgBurn
3. Følg filserver- og hovedvejledningen.
Floppy disk: - hvis din maskine virkelig er så gammel
1. Fyr op for en maskine der har et floppy drev
2. Hent Pocket Linux og smid den i roden af systemdrevet.
3. Hent RaWrite, RaWrite32 eller FDImage.
4. Åbn en DOS eller CMD prompt (Erstat Y til floppy og X til systemet):
5. Følg filserver- og hovedvejledningen
Image disk: - hvis maskinen er virkelig elendig
1. Start den gamle maskine.
2. Lav en mappe der hedder "MULIN" i roden af systemdrevet.
3. Hent muLinux med dens addon og tools og smid dem deri.
4. Udpak Dostools.zip, med 7-Zip, WinZIP eller PKUnzip.
5. Åbn for en MS-DOS prompt til mappen og skriv så "unpack"
6. Genstart maskinen, og bliv ved med at trykke F8.
7. Klik på muligheden "Genstart computeren i MS-DOS-tilstand".
8. Gør følgende som der står her, og erstat X med systemdrevet:
9. Følg filserver- og hovedvejledningen.
Filserver - begge maskiner skal være tilsluttet samme netværk
1. Hent MobaSSH på den primære maskine og åbn den.
2. Gå ind i "Users" sørg for at "Administrator" er med.
4. Nu skal du blot klikke på "Install it now".
3. Åbn CMD, skriv "ipconfig", og find ud af IP-adressen (192.168.x.x).
Hovedvejledning:
1. Boot den gamle maskine fra optisk, floppy eller image disk.
2. Når du er nået over til en Unix-shell, skriv følgende:
3. Når den er færdig, henter du Live View på din primære maskine.
4. Med den, så skal du konvertére C:\Cygwin\disk.img til en vmdk.
5. Hent VMware Server og installér den.
6. Gå ind og vælg "Use an existing virtual disc"
7. Du er nu færdig, og kan bruge din virtualiserede Windows 98.
Optisk disk: - hvis din maskine har CD- eller DVD-support
1. Hent SystemRescueCD.
2. Brænd den, eventuelt med ImgBurn
3. Følg filserver- og hovedvejledningen.
Floppy disk: - hvis din maskine virkelig er så gammel
1. Fyr op for en maskine der har et floppy drev
2. Hent Pocket Linux og smid den i roden af systemdrevet.
3. Hent RaWrite, RaWrite32 eller FDImage.
4. Åbn en DOS eller CMD prompt (Erstat Y til floppy og X til systemet):
rawrite -f X:\image-2.51.bin -d Y:\
fdimage -f 1.44M X:\image-2.51.bin Y:\
5. Følg filserver- og hovedvejledningen
Image disk: - hvis maskinen er virkelig elendig
1. Start den gamle maskine.
2. Lav en mappe der hedder "MULIN" i roden af systemdrevet.
3. Hent muLinux med dens addon og tools og smid dem deri.
4. Udpak Dostools.zip, med 7-Zip, WinZIP eller PKUnzip.
5. Åbn for en MS-DOS prompt til mappen og skriv så "unpack"
6. Genstart maskinen, og bliv ved med at trykke F8.
7. Klik på muligheden "Genstart computeren i MS-DOS-tilstand".
8. Gør følgende som der står her, og erstat X med systemdrevet:
X:
CD MULIN
BOOT.BAT
9. Følg filserver- og hovedvejledningen.
Filserver - begge maskiner skal være tilsluttet samme netværk
1. Hent MobaSSH på den primære maskine og åbn den.
2. Gå ind i "Users" sørg for at "Administrator" er med.
4. Nu skal du blot klikke på "Install it now".
3. Åbn CMD, skriv "ipconfig", og find ud af IP-adressen (192.168.x.x).
Hovedvejledning:
1. Boot den gamle maskine fra optisk, floppy eller image disk.
2. Når du er nået over til en Unix-shell, skriv følgende:
dd if=/dev/hda | ssh [email protected] "dd of=/disk.img"
3. Når den er færdig, henter du Live View på din primære maskine.
4. Med den, så skal du konvertére C:\Cygwin\disk.img til en vmdk.
5. Hent VMware Server og installér den.
6. Gå ind og vælg "Use an existing virtual disc"
7. Du er nu færdig, og kan bruge din virtualiserede Windows 98.
Du kunne også bruge helix. Den kan klare dd delen for dig uden noget særligt arbejde. Og hvis jeg ikke tager helt fejl endda smide det op i et windows share.
http://www.filecluster.com/System-Utilities/Other-...
http://www.filecluster.com/System-Utilities/Other-...
Problemet er så bare, at den kræver 128 MB RAM som minimum hvis det er GUI, hvilket eliminerer muligheden for at bruge GUI frontend til DD, og så vidt jeg har læst, så har den en memory footprint på omkring 48 MB med CLI alene. Siden det er Windows 98 hans "gamle" maskine kører på, så er det meget svært at vide, hvor meget i hukommelse den egentlig har, da han ikke har givet os nogen detaljer. Windows 98 kræver som minimum 16 MB RAM. Samba kan sagtens forbinde til SMB (Windows Share), og den er bundled med i SystemRescueCD, CloneZilla og PING, sammen med Partimage, som er en mere brugervenlig alterantiv til DD, men det var den måde jeg strukturerede mine vejledninger på i første omgang der lige var grunden til at den ikke blev nævnt. Men der er ellers flere alternative forensic imaging tools og frontends til DD: http://www.caine-live.net/page10/page10.htmlHubert (5) skrev:http://www.filecluster.com/System-Utilities/Other-Utilities/Download-Helix.html
# PowerPatrick
Jeg takker dig mange gange for den ekstrem gode hjælp!
Jeg vil prøve det snarest muligt!
Jeg har faktisk også nogle informationer om maskinen, havde ikke regnet med de var nødvendig, - jeg tog fejl...
- 466 MHz Intel Processer
- 128 MB sdram
- 20.5 GB HDD
- TNT2 Grafikkort
Vil det være muligt at spille de spil jeg har liggende på maskinen?
Eller vil det ikke være muligt når det køre virtuelt ?
Jeg takker dig mange gange for den ekstrem gode hjælp!
Jeg vil prøve det snarest muligt!
Jeg har faktisk også nogle informationer om maskinen, havde ikke regnet med de var nødvendig, - jeg tog fejl...
- 466 MHz Intel Processer
- 128 MB sdram
- 20.5 GB HDD
- TNT2 Grafikkort
Vil det være muligt at spille de spil jeg har liggende på maskinen?
Skak2000 (7) skrev:Vil det være muligt at spille de spil jeg har liggende på maskinen?
Det kommer jo an på hvilke spil det er. Men desværre, så er der kun understøttelse for Direct3D i Windows NT og ikke 9x under VMware. Så derfor har du kun 2D acceleration og software rendering, hvis det er. Du skal bare huske at installere VMware Tools. Men gider du eventuelt at lave en liste over de spil, du kan huske du har? Hvis det blot er nogle DOS-spil, så kan du bare benytte dig af DOSBox.
PowerPatrick (6) skrev:Problemet er så bare, at den kræver 128 MB RAM som minimum hvis det er GUI, hvilket eliminerer muligheden for at bruge GUI frontend til DD, og så vidt jeg har læst, så har den en memory footprint på omkring 48 MB med CLI alene. Siden det er Windows 98 hans "gamle" maskine kører på, så er det meget svært at vide, hvor meget i hukommelse den egentlig har, da han ikke har givet os nogen detaljer. Windows 98 kræver som minimum 16 MB RAM. Samba kan sagtens forbinde til SMB (Windows Share), og den er bundled med i SystemRescueCD, CloneZilla og PING, sammen med Partimage, som er en mere brugervenlig alterantiv til DD, men det var den måde jeg strukturerede mine vejledninger på i første omgang der lige var grunden til at den ikke blev nævnt. Men der er ellers flere alternative forensic imaging tools og frontends til DD: http://www.caine-live.net/page10/page10.html
Jeg skal ærgeligt indrømme at jeg ikke selv er nået til Helix endnu. DD er ikke super svær at bruge når man har prøvet det et par gange men hvis det er den ene gang han skal bruge den ser jeg ingen grund til at bruge en masse energi på at sætte sig ind i DD.
Det eneste jeg som sådan ville gøre anderledes end det du har skrevet tidligere er at jeg ville bruge netcat. Men det er så nok bare fordi jeg har lært at gøre det sådan hvor du bruger en anden måde.
PowerPatrick (6) skrev:Problemet er så bare, at den kræver 128 MB RAM som minimum hvis det er GUI, hvilket eliminerer muligheden for at bruge GUI frontend til DD, og så vidt jeg har læst, så har den en memory footprint på omkring 48 MB med CLI alene. Siden det er Windows 98 hans "gamle" maskine kører på, så er det meget svært at vide, hvor meget i hukommelse den egentlig har, da han ikke har givet os nogen detaljer. Windows 98 kræver som minimum 16 MB RAM. Samba kan sagtens forbinde til SMB (Windows Share), og den er bundled med i SystemRescueCD, CloneZilla og PING, sammen med Partimage, som er en mere brugervenlig alterantiv til DD, men det var den måde jeg strukturerede mine vejledninger på i første omgang der lige var grunden til at den ikke blev nævnt. Men der er ellers flere alternative forensic imaging tools og frontends til DD: http://www.caine-live.net/page10/page10.html
jeg glemte helt SystemRescueCD. Det er et must i en hver 'it værktøjskasse'. Jeg har brugt det til at klare passwords, finde slettede filer og hvad har vi. Supert styke værktøj og en rigtig fin anbefaling. Jeg var dog ikke klar over at den kunne lave images også.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.