mboost-dp1

Valg af NAS løsning

Gå til bund
Gravatar #1 - milandt
16. nov. 2010 14:57
Jeg overvejer at anskaffe mig en NAS, så jeg kan have backup af de ting jeg arbejder med.

Jeg er ikke 100% inde i hvordan en NAS fungerer, men jeg har behov for at synkronisere noget af min harddisk med et område på NAS-serveren (kunne f.eks. klares med SyncToy eller lignende) og så har jeg behov for at bruge NAS-serveren som storage, hvorfor der skal være to diske der er spejlede.

Budget er omkring 4000 kr, og jeg er interesseret i to diske på så meget plads som muligt :-)

Er der nogen der har nogen erfaringer med NAS-servere som kan anbefale en specifik model eller bare give nogle gode råd?
Gravatar #2 - Norrah
16. nov. 2010 15:08
TS-219P
Den her har jeg selv købt, den har jeg på ingen måde fortrudt.

Da det samtidig er en linux box, så kan man lave ret meget på den.

Jeg startede ud med synology, men jeg var meget uheldig med stabiliteten så jeg sprang på qnap. Min erfaring kan derfor vidergive at det er MEGET vigtig at du tager nogle harddiske som er på deres godkendte liste. Helst en type der ikke er nogen former for kommentarer til, for synology'en crashede 15 gange om dagen.

Samtidig vil jeg anbefale dig at sætte fast ip op i nas'en frem for i routeren, da det også kan give stabilitets problemer på både qnap og synology.

Derudover er det ret simpelt, det meste af arbejdet kan sættes op via noget web interface, og det er meget nemt.
Gravatar #3 - milandt
16. nov. 2010 15:50
Tak for info. Overvejer lige om det er den jeg skal købe.

Hvis jeg køber følgende..

1 x Seagate 2000 GB 64MB RAID 24x7
2 x QNAP TS-219P Turbo NAS

.. kommer jeg så til at mangle nogle kabler eller andet tilbehør? Ved diskene står der "Leveres bulk, dvs uden data- og strømkabler", men jeg ved ikke præcis hvad jeg får brug for?
Gravatar #4 - coday
16. nov. 2010 16:10
Godt nok lidt over budget, men se her:
Gravatar #5 - Norrah
16. nov. 2010 16:22
#3 Så mangler du stort set bare at navngive den. Resten er inkluderet!

Meen, du kan jo nøjes med et par diske til 1000,- de kører jo ikke 24/7. Selvom det da er klogest at gå den ekstra distance hvis du har råd :)

Selv bruger jeg WD's black series - 2TB diske
Gravatar #6 - røvskæg
16. nov. 2010 16:31
Hvordan med WD green power serien ?
Gravatar #7 - Norrah
16. nov. 2010 16:56
#6 Brugte 2X1TB green før, var også okay.. Lidt langsommere end Black, men ikke med meget!
Gravatar #8 - TWFH
16. nov. 2010 16:57
#6: Kan ikke anbefales. Jeg har set en del eksempler på NAS bokse af forskelligt fabrikat der fejler på grund af disse diske, på trods af at de ved 'normalt' brug intet fejler.
Gravatar #9 - Norrah
16. nov. 2010 17:37
#8 Det fixes ved at sætte dem til at køre 24/7 hvis det er tilfældet!
Gravatar #10 - røvskæg
16. nov. 2010 20:35
#9 hvordan gør du det ?
Gravatar #11 - Norrah
17. nov. 2010 10:46
#10 Sørger for at de ikke køre idle, eller går i sleep mode.

I nas'en er det bare et museklik på nospindown eller no idle eller hvad det nu kaldes, i en standard linux f.eks. der mener jeg at de harddiske der er mountede køre 24/7 som standard, så der skal man ikke engang gøre noget. Ved faktisk ikke engang hvordan man normalt sætter sleepmode på i linux, men kunne forstille mig at nogle bruger crontab..

Nu ved jeg jo ikke hvilken boks du bruger, om det er selvbygget eller om det er købt. Men det plejer at være ret simpelt i de købte udgaver!

I skal dog være opmærksome på at, det nødvendigvis ikke er en løsning hvis jeres specifikke harddisk model står som en harddisk der ikke virker til jeres model.

Men greenline virkede fint til min!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login