mboost-dp1

Ubuntu server og internet deling

Gå til bund
Gravatar #1 - slemmebirk
7. sep. 2010 02:04
Jeg har installeret Ubuntu server på en ældre laptop jeg havde liggende, ideen er at den skal dele en trådløs forbindelse. Det er så lykkedes mig at få den til at dele forbindelsen med hjælp fra diverse guides på nettet. Mit problem er så at jeg kører dhclient på interface eth1 som er det trådløse netværk og med statisk ip på eth0 som er det trådede netværk der kører videre til et accesspoint. Men cirka hvert 10. minut eller deromkring vælger eth0 at smide ip adressen og så skal jeg op og skrive "ifconfig eth0 192.168.0.1" før det hele virker igen.

Jeg har prøvet at søge lidt på nettet, men det er ikke lykkedes mig at finde noget, måske fordi jeg ikke helt ved hvad jeg skal søge efter. Det skal lige siges at det er første gang jeg leger med linux og at jeg er på rimelig dybt vand lige nu :)

Mit grafikkort er ikke understøttet så jeg kan ikke installere en normal ubuntu eller ubuntu-desktop på ubuntu serveren.
Gravatar #2 - themuss
7. sep. 2010 03:25
Jeg har ikke lige den rigtige løsning.. .men du kan prøve et cron-job.

kig på filen /etc/crontab

og prøv kommandoen: man crontab

Så kan du bare lægge din kommando derind.. Altså din ifconfig kommando.

Når det er fikset bør du lede efter en ordentlig løsning.
Gravatar #3 - Bundy
9. sep. 2010 07:26
Prøv at se om dit netværk er sat ordenligt op, og ikke stadig står til DHCP på eth0 eller noget.

Det gør du ved at skrive:

sudo nano /etc/network/interfaces

(Erstat evt. nano af den editer du bruger, eller installer den via 'sudo apt-get install nano')

i interfaces filen skal det se nogenlunde sådan her ud:

Interfaces skrev:

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.1
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255

Du kan nu genstarte networking ved at skrive
'sudo /etc/init.d/networking restart'

Gravatar #4 - slemmebirk
9. sep. 2010 07:47

Det ser ud til at virke, tak for hjælpen :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login