mboost-dp1
Tyngdepunkt
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hjælp! :(
Jeg skal finde tyngdepunktet på en beholder der skal indeholde noget vand 400ml vand, er 107 mm høj, er 71 mm i diameter og i alt med vand vejer omkring 550g.
Nogen idé til hvordan det kan klares? Jeg har fundet nogle formler på wiki, men det er virkelig volapyk for mig.
Jeg skal finde tyngdepunktet på en beholder der skal indeholde noget vand 400ml vand, er 107 mm høj, er 71 mm i diameter og i alt med vand vejer omkring 550g.
Nogen idé til hvordan det kan klares? Jeg har fundet nogle formler på wiki, men det er virkelig volapyk for mig.
Vandets tyngepunkt er midt i vandet. Beholderens tyngdepunkt er jo nok midt i beholderen, det ville jeg i hvert fald formode hvis det var en matematikopgave formuleret på den måde. (I praksis ville jeg nok ikke.)
Så din udfordring er at kombinere de to til ét tyngdepunkt?
Eller mangler du også at beregne vandsøjlens højde?
Så din udfordring er at kombinere de to til ét tyngdepunkt?
Eller mangler du også at beregne vandsøjlens højde?
Du kan reducere problemet betragteligt ved at udnytte rotationssymmetrien af legemet (dvs. du kan allerede afgøre, at tyngdepunktet ligger over centrum af beholderens bund - spørgsmålet er dermed blot hvor højt over bunden).
Punktet skal ligge så højt, at der er lige meget masse over og under punktet. Her får du brug for bl.a. vandets og beholderens massefylde.
Punktet skal ligge så højt, at der er lige meget masse over og under punktet. Her får du brug for bl.a. vandets og beholderens massefylde.
Idéen er at den er hængt op i en stang, og skal tippe når der kommer for meget vægt over punktet i forhold til under punktet - Det er jo sådan fysikken fungerer. Men er det muligt at den kun gør det når den er fyldt med vand, selvom det punkt den er ophængt i ligger under tyngdepunktet? Det mener jeg nemlig ikke det der
Hvis du har beholderen, og den er ophængt et sted der er under tyngdepunktet, så vil den rigtigt nok tippe hvis der ikke er vand i den.
Men hvis du hælder vand i den så vil du kunne flytte tyngdepunktet til sted under ophængen. Hvis du så fortsætter med at hælde vand i så vil tyngdepunktet på et tidspunkt igen komme over det sted hvor beholderen er ophængt og den vil tippe igen.
Hvis du har beholderen, og den er ophængt et sted der er under tyngdepunktet, så vil den rigtigt nok tippe hvis der ikke er vand i den.
Men hvis du hælder vand i den så vil du kunne flytte tyngdepunktet til sted under ophængen. Hvis du så fortsætter med at hælde vand i så vil tyngdepunktet på et tidspunkt igen komme over det sted hvor beholderen er ophængt og den vil tippe igen.
Hvis den ikke behøver at blive tømt lynhurtigt er det måske nemmere at lave en hævert.
En slange føres op i beholderen gennem bunden (eller langt nede på siden). Inde i beholden bøjes slagen, så enden kommer tilbage til bunden.
Når vandstanden når op til buen begynder vandet at løbe, indtil vandstanden når ned til enden af slangen.
Simpelt og forudsigeligt.
En slange føres op i beholderen gennem bunden (eller langt nede på siden). Inde i beholden bøjes slagen, så enden kommer tilbage til bunden.
Når vandstanden når op til buen begynder vandet at løbe, indtil vandstanden når ned til enden af slangen.
Simpelt og forudsigeligt.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.