mboost-dp1
TDC IP-telefoni
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg har fået sådan en "homebox" fra TDC, med ADSL-modem, wifi-router og IP-telefoni.
Den fungerer sådan set fint nok, på den måde at jeg kan sætte en analog telefon til, og bruge den som gammeldags analog telefon. Men når nu det ER ip-telefoni, og jeg HAR en ip-telefon (min smartphone virker fint på fx. musimi), så vil jeg da gerne se om jeg kan få det til at virke sammen.
Så: Er der håb for at jeg kan få en IP-telefon sat til min IP-telefon-forbindelse fra TDC?
Jeg har prøvet at Google det, men jeg synes bare jeg har fået en masse modstridende informationer.
Den fungerer sådan set fint nok, på den måde at jeg kan sætte en analog telefon til, og bruge den som gammeldags analog telefon. Men når nu det ER ip-telefoni, og jeg HAR en ip-telefon (min smartphone virker fint på fx. musimi), så vil jeg da gerne se om jeg kan få det til at virke sammen.
Så: Er der håb for at jeg kan få en IP-telefon sat til min IP-telefon-forbindelse fra TDC?
Jeg har prøvet at Google det, men jeg synes bare jeg har fået en masse modstridende informationer.
Forstår ikke helt hvad det er du mener...
Hvis det er din mobiltelefon, så skal du vel bare ringe over WiFi via f.eks. Skype?
Hvis det er fordi at du vil bruge din IP telefon via kabel, så er der vel en port på routeren til det...
Hvis det er din mobiltelefon, så skal du vel bare ringe over WiFi via f.eks. Skype?
Hvis det er fordi at du vil bruge din IP telefon via kabel, så er der vel en port på routeren til det...
#4 Giver dig ikke en rating "relevant" fordi du altid er så arrogant, så jeg nøjes med at give dig ret her i comment ;-)
MiniatureZeus (2) skrev:Hvis det er din mobiltelefon, så skal du vel bare ringe over WiFi via f.eks. Skype?
Jeg er egentlig mest interesseret i at modtage opkald til mit fastnet-nummer på mobil-telefonen.
MiniatureZeus (2) skrev:Hvis det er fordi at du vil bruge din IP telefon via kabel, så er der vel en port på routeren til det...
Telefon-portene er til analoge telefoner.
terracide (4) skrev:Ikke hvis dit produkt er solgt som "fast telefon", da den så er geoportet til din lokation (112 opkald f.eks) og hvis TDC gør som os så har de lagt deres voice net på et seperat VCI som du ikke kan få adgang til.
Jeg aner ikke hved "geoport" og "vci" betyder.
Hele lokation-problematikken er vel ligegyldig, hvis det er over lan. Rækkevidden på wifi er vel ikke så meget anderledes end DECT.
#7 Kort fortalt er VCI en kanal på din dsl linie - dvs. at din voip ikke køre på samme "kanal" som din surf trafik.
myplacedk (7) skrev:"geoport
Geoport er, som jeg gætter, sådan så lokationen af din telefon er registreret så den dukker med info hvor du er når du ringer 112
Og hvis min CCNA ikke snyder mig så er VCI et virtuelt netværk :) Vlans fx.
sådan så voip ligger på et virtuelt netværk. som du ikke har adgang til.
sådan så voip ligger på et virtuelt netværk. som du ikke har adgang til.
#VoIP
Der eksisterer to typer VoIP, i følge Ciscos definition:
Internet Telephony (hvor du blot stikker din IP-telefon til Internettet) og VoIP ("ægte" VoIP eller hvad vi nu skal kalde det). Forskellen er at VoIP så at sige er gjort "rigtigt":
Enheden er på sit eget netværk (enten internt eller helt - så enten sin HELT EGEN LINIE eller på eget VLAN), har højeste prioritet i traffic shaping (QoS), og kører - generelt - så separeret fra det "rigtige" netværk som muligt.
Der eksisterer to typer VoIP, i følge Ciscos definition:
Internet Telephony (hvor du blot stikker din IP-telefon til Internettet) og VoIP ("ægte" VoIP eller hvad vi nu skal kalde det). Forskellen er at VoIP så at sige er gjort "rigtigt":
Enheden er på sit eget netværk (enten internt eller helt - så enten sin HELT EGEN LINIE eller på eget VLAN), har højeste prioritet i traffic shaping (QoS), og kører - generelt - så separeret fra det "rigtige" netværk som muligt.
terracide (4) skrev:Ikke hvis dit produkt er solgt som "fast telefon", da den så er geoportet til din lokation (112 opkald f.eks) og hvis TDC gør som os så har de lagt deres voice net på et seperat VCI som du ikke kan få adgang til.
Hvis jeg antager at antagelserne om begreberne i denne tråd er korrekte...
1) Produktet er solgt som "bredbåndstelefoni".
2) Hvis de ved hvor det hjørne af "homeboxen" som håndterer telefi er, så ved de at det hjørne som håndterer wifi og lan er under 50 cm væk. Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være et problem.
3) Den "separate VCI" må jo komme hele vejen ind i homeboxen, hvilket LAN'et også gør. Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være et problem.
Jeg må konkludere at det er et spørgsmål om vilje fra TDC's side, og at de ikke har den. En IP-telefon kan ikke benyttes til IP-telefoni. Det kunne bare være rart hvis det stod et eller andet sted i deres FAQ, i stedet for at gentage gang på gang at en analog telefon kan bruges.
(Men ud over at man ikke kan bruge en ip-telefon til ip-telefoni er det et overraskende godt produkt, i forhold til at det er fra TDC. Router-delen kan konfigureres, og i hvert fald det jeg ville var ret nemt.)
Du skal huske på du IKKE har købt Ip telefoni, du har købt VoIP, og dermed kan du ikke forvente at kunne bruge en IP telefon.
Du skal huske på du IKKE har købt Ip telefoni, du har købt VoIP, og dermed kan du ikke forvente at kunne bruge en IP telefon.
myplacedk (12) skrev:Hvis jeg antager at antagelserne om begreberne i denne tråd er korrekte...
1) Produktet er solgt som "bredbåndstelefoni".
Bingo!
Solgt som telefoni via dit bredbånd...der løber på en fast EN#/EB# linje.
Det køre på en seperat virtual channel, så man kan udvælge pakkerne, reservere båndbredde(codec/bitrate), køre QoS og et par andre ting, der går man kan forhindre 3.parts udstyr på ens voicenetværk.
2) Hvis de ved hvor det hjørne af "homeboxen" som håndterer telefi er, så ved de at det hjørne som håndterer wifi og lan er under 50 cm væk. Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være et problem.
Dit nummer geoportet, så når du f.eks. taster 112, så får du den alarmcentral du er tilknyttet. Hvis folk hiver nummeret ud af boksen, så kan du ikke garentere dette.
Man kan ikke se hvor langt..eller kort væk du flytter nummeret.
3) Den "separate VCI" må jo komme hele vejen ind i homeboxen, hvilket LAN'et også gør. Jeg kan ikke se hvorfor dette skulle være et problem.
Som jeg har skrevet ovenfor, ved os f.eks vil vi ikke se 3.parts udstyr på vores voicenetværk.
Vi har låst det til vores udstyr.
Desuden er det solgt som fast bredbåndstelefoni, ikke VoIP....subtle difference, but decisive.
Jeg må konkludere at det er et spørgsmål om vilje fra TDC's side, og at de ikke har den. En IP-telefon kan ikke benyttes til IP-telefoni. Det kunne bare være rart hvis det stod et eller andet sted i deres FAQ, i stedet for at gentage gang på gang at en analog telefon kan bruges.
Nej, det er et spørgsmål om at du ikke har læst dine brugervilkår eller sat dig ind i hvad du har købt.
Og nu mener du så din uvidenhed giver dig ret til at forvrænge fakta.
It's that simple.
(Men ud over at man ikke kan bruge en ip-telefon til ip-telefoni er det et overraskende godt produkt, i forhold til at det er fra TDC. Router-delen kan konfigureres, og i hvert fald det jeg ville var ret nemt.)
Det er ikke IP-telefoni, det er bredbåndstelefoni...kom nu ind i kampen.
Det med separat kanal og geoport har jeg svaret på.
Der fulgte altså ingen telefon med - ip eller analog. Så 3. parts udtyr SKAL der jo på.
Og internet-forbindelsen er solgt som "bredbånd", ikke "ADSL" (eller hvad det nu hedder efterhånden).
Problemet med TDC er, at det er svært at finde ud af hvad deres begreber dækker over. Fx. ser jeg intet om kobber eller DSL på siden til deres DSL-produkt.
Og jeg kunne eller ikke finde noget klart svar på om "bredbåndstelefoni" er VoIP eller IP-telefoni.
Hvad er det for nogle data jeg har forvrænget bevidst? Kan du ikke deltage i bare én tråd uden dit pis?
Det med separat kanal og geoport har jeg svaret på.
terracide (14) skrev:Som jeg har skrevet ovenfor, ved os f.eks vil vi ikke se 3.parts udstyr på vores voicenetværk.
Der fulgte altså ingen telefon med - ip eller analog. Så 3. parts udtyr SKAL der jo på.
terracide (14) skrev:Desuden er det solgt som fast bredbåndstelefoni, ikke VoIP....subtle difference, but decisive.
Og internet-forbindelsen er solgt som "bredbånd", ikke "ADSL" (eller hvad det nu hedder efterhånden).
Problemet med TDC er, at det er svært at finde ud af hvad deres begreber dækker over. Fx. ser jeg intet om kobber eller DSL på siden til deres DSL-produkt.
Og jeg kunne eller ikke finde noget klart svar på om "bredbåndstelefoni" er VoIP eller IP-telefoni.
terracide (14) skrev:Og nu mener du så din uvidenhed giver dig ret til at forvrænge fakta.
Hvad er det for nogle data jeg har forvrænget bevidst? Kan du ikke deltage i bare én tråd uden dit pis?
siliankaas (13) skrev:Du skal huske på du IKKE har købt Ip telefoni, du har købt VoIP, og dermed kan du ikke forvente at kunne bruge en IP telefon.
Jeg har hverken købt IP-telefoni eller VoIP. Jeg har købt "bredbåndstelefoni", og anede ikke hvad jeg kunne forvente.
Og da jeg snakkede i telefon med dem brugte vi begrebet "ip-telefoni", så det gættede jeg på at det var.
terracide har ret. Du køber bredbåndstelefoni, og det jo fordi tlf kører over nettet og det faglige udtryk for den telefoni løsning man har er voice over IP (VoIP). Og det betyder på ingen måde at du kan bruge IP telefoner. Kun at tlf-linjen er via nettet gn tdc. Dvs du fx ikke bare kan sætte en skype tlf eller hva der nu er af ip tlf'er på markedet til phone indgangene på boxen og så bruge andre minuttakster.
Der står heller ikke nogen steder at du har mulighed for det, derfor kan du heller ikke forvente du kan få det.
Vil desuden nævne at VCI'en er låst på selve TDC's centraler.
Hotline vil ikke kunne hjælpe med dette.
Med det sagt ville jeg overveje følgende:
(skal siges jeg har aldrig selv brugt en IP-tlf)
Hvis din IP-tlf kan tilsluttes med RJ-11 kabel vil jeg mene du godt skulle kunne bruge den i phone indgangene på boxen med det tdc tlf-nr som du nu har.
Hvis du har en IPtlf som kan koble på nettet via wlan er boxen jo en router og så vil jeg da mene du kan koble på det trådløse net og så kan du ringe via fx skype. Så går du jo uden om den adaptor funktion som ligger i homeboxen til bredbåndstlf.
Når du kan koble din pc på et trådløst netværk og snakke med nogen over skype så vil jeg da mene du også kan gøre det med en trådløs IPtlf.
Men som sagt, hvordan IP-telefonerne helt konkret virker ved jeg ikke så fandens meget om.
Der står heller ikke nogen steder at du har mulighed for det, derfor kan du heller ikke forvente du kan få det.
Vil desuden nævne at VCI'en er låst på selve TDC's centraler.
Hotline vil ikke kunne hjælpe med dette.
Med det sagt ville jeg overveje følgende:
(skal siges jeg har aldrig selv brugt en IP-tlf)
Hvis din IP-tlf kan tilsluttes med RJ-11 kabel vil jeg mene du godt skulle kunne bruge den i phone indgangene på boxen med det tdc tlf-nr som du nu har.
Hvis du har en IPtlf som kan koble på nettet via wlan er boxen jo en router og så vil jeg da mene du kan koble på det trådløse net og så kan du ringe via fx skype. Så går du jo uden om den adaptor funktion som ligger i homeboxen til bredbåndstlf.
Når du kan koble din pc på et trådløst netværk og snakke med nogen over skype så vil jeg da mene du også kan gøre det med en trådløs IPtlf.
Men som sagt, hvordan IP-telefonerne helt konkret virker ved jeg ikke så fandens meget om.
johnnydingdong (17) skrev:Du køber bredbåndstelefoni, og det jo fordi tlf kører over nettet og det faglige udtryk for den telefoni løsning man har er voice over IP (VoIP). Og det betyder på ingen måde at du kan bruge IP telefoner.
Yes-yes. "Bredbåndtelefoni" betyder "voip", ikke "ip-telefoni". Og folk der ikke har haft nogen årsag til at have nogen mistanke om at der er forskel, forvrænger sandheden.
Jeg HAR forstået at der er forskel på ip-telefoni og voip, og hvad det er jeg har købt. Det forstod jeg første gang jeg fik det at vide.
Jeg ved dog ikke præcist hvad forskellen er, for i bliver jo bare ved med at gentage hvad forskellen er. Det kan også være lige meget, pointen er at jeg ikke kan bruge en ip-telefon på det, sælgeren i telefonen kaldte ip-telefoni.
johnnydingdong (17) skrev:Dvs du fx ikke bare kan sætte en skype tlf eller hva der nu er af ip tlf'er på markedet til phone indgangene på boxen og så bruge andre minuttakster.
Jeg vil ikke bruge phone-indgangene, da de er til analoge telefoner. Jeg vil bruge wifi. Og så er jeg fløjtende ligeglad med taksten, jeg bruger kun det nummer til at modtage opkald på.
johnnydingdong (17) skrev:Der står heller ikke nogen steder at du har mulighed for det, derfor kan du heller ikke forvente du kan få det.
Min FORVENTNING er forbavsende lille, i forhold til at manden i telefonen lovede mig ip-telefoni.
johnnydingdong (17) skrev:Hvis din IP-tlf kan tilsluttes med RJ-11 kabel
Min "IP-telefon" (eller hvad det rigtige navn nu er) tilsluttes via IP. (Eller i daglig tale: TCP/IP.)
Som sagt, jeg er interesseret i at modtage fastnetopkald via min mobiltelefon (som understøtter fx. SIP). Håbet var at når den alligevel har fat i TDC's dims via wifi når jeg er hjemme, så vil jeg gerne modtage fastnet-opkald med den.
johnnydingdong (17) skrev:Hvis du har en IPtlf som kan koble på nettet via wlan er boxen jo en router og så vil jeg da mene du kan koble på det trådløse net og så kan du ringe via fx skype. Så går du jo uden om den adaptor funktion som ligger i homeboxen til bredbåndstlf.
Som sagt på aller første linje er dimsen også en router.
Så vid tjeg har forstået har Skype intet med mit fastnet-nummer at gøre, i hvert fald ikke så længe nummeret er hos TDC. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.